Home / :: BLOG :: / Najib: Prestasi ringgit antara terbaik di dunia

Najib: Prestasi ringgit antara terbaik di dunia

Ringgit kini menjadi salah satu daripada mata wang yang memiliki prestasi terbaik di dunia, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

“Ringgit telah pun melepasi ‘rintangan psikologi’ RM4 (berbanding dolar AS) pada 5 Januari tahun ini.

“Ini bererti antara mata wang yang menunjukkan prestasi terbaik pada masa ini adalah ringgit kita,” katanya dalam perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri di Putrajaya hari ini.

Katanya, beliau diberitahu nilai ringgit menjadi semakin kuat bukan sahaja ekoran kenaikan harga minyak dunia, tetapi juga kerana keyakinan pelabur asing untuk melabur di Malaysia.

“(Kerana) penabungan antarabangsa dan ekuiti yang mengalir masuk ke Malaysia, kerana mereka (pelabur asing) yakin dengan dasar yang kita jalankan.

“Inilah sentimen yang dapat kita lihat,” katanya lagi.

Ringgit kini terus meningkat, dengan berada pada kadar 3.9010 berbanding dolar AS pada 25 Januari lalu.

??????
?令吉走强显示外资对大马有信心
?令吉是目前走势最强劲的货币之一
——
“去年是交付年,今年是成功的一年,国家取得卓越成就,反观一些人一直说大马是破产和失败的国家,这是不正确的。”

首相强调,世界经济论坛最近公布“包容性发展指数”报告,大马排名亚洲第1,在世界排名第13,超越排名第25的中国与第62的印度。

首相纳吉说,令吉是目前走势最强劲的货币之一,这是因为外资对大马经济有信心,纷纷回流我国。

“令吉兑美元在1月5日突破4以下的心理关口,成为全球表现最好的货币之一。”

他说,根据证券监督委员会主席拿督兰吉阿吉告诉他,令吉走势强劲除了因国际原油价格上涨之外,最重要的是外资对大马的政策有信心而涌进我国。

“这是我们所看到的良好(投资)情绪,今年我们将落实2018年财政预算案的措施,这是一个包容兼全民的预算案。”

他反驳在野党指马来西亚将破产的说法。他说:“我刚完成朝圣义务。有意思的是,每次我到清真寺,那里肯定会有马来西亚人。我肯定会遇到马来西亚人,他们或在远处拍照或录影。

“我朋友也告诉我,他们到英国伦敦度假时,肯定会在牛津街碰到马来西亚人。所以,那意味着,我们怎能说这是一个破产国或失败国?”

牛津街是伦敦最富盛名的商业街区,汇集数百间商铺,吸引许多游客前来购物。

首相纳吉强调,若非公务员的贡献,马来西亚不会达到今日的成就。他提醒公务员,今年是“重要的一年”。“我们将在今年做一个决定,一起定夺我们的前景。”
--------
“That means that among the best-performing currencies in the world right now is our ringgit,”

“The ringgit crossed the psychological barrier of RM4 (against the US dollar) on Jan 5 this year.Said Prime Minister Najib Tun Abdul Razak

“That means that among the best-performing currencies in the world right now is our ringgit,” he said during his speech at the monthly Prime Minister’s Department meeting in Putrajaya today.

PM Najib Razak noted he was told that the ringgit’s position was strengthening, not just due to rising global oil prices, but also because of foreign funds and investment coming into Malaysia.

“(That is) because they (investors) are confident of the policies we are implementing here.

“This is the sentiment that we can see and this year we will implement Budget 2018, which is inclusive, with something for everyone,” he said.

Describing 2018 as a special year, PM Najib Razak said he and his deputy Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi would work harder.

“Last year was the year of delivery, this year is the year of success and impressive result,” he said.

PM Najib Razak also pointed to the World Bank’s growth projections for Malaysia in the third quarter of 2017 as proof of the improving economic performance.

The World Bank had raised its 2017 growth estimate for Malaysia’s economy to 5.8 percent in December last year, due to burgeoning domestic demand and an improved labour market.

Malaysia was not a failed state and not on the verge of bankruptcy as alleged by oppositions.

#PMNajib #DatukSeriNajibTunRazak #NajibRazak #首相纳吉
#Ringgit #Malaysia #WorldBank

(Visited 8 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

29 comments

  1. Albert King

    Menjunam banyak bila naik sikit kata terbaik, ingat rakyat tak pandai matematik ke?

  2. Amirul Ashraf

    Hahahahahah sape la bodoh percaya ckp dia ni

  3. Ian Harimao Berantai

    Dr pecaya kata2 peliwat..pemfitnah…mcm2 lagi tuhh..lebih baik la dr PM nih

  4. Amirul Ashraf

    Hahahahh ni satu lagi tolol macai kt bawah ni. Takpe2 nnti dh tabur dedak ok la tu

  5. Shafique Salleh

    Menjunam bukan salah najib
    Yg menaik pon bukan najib yg buat

  6. Affie Ab Razak

    1 MYR = 8.02086 Thai baht Feb 2018
    Feb 2010 = 9.6620854321

  7. Friends Of BN Hulu Selangor

    Ko berilah fakta mengatakan ianya menipu bukan setakat cakap macam org gila

  8. Friends Of BN Hulu Selangor

    Kalau satu fakta pun ko tak mampu nak beri…bermakna ko yg kaki belit

  9. MmZy Hjmalik

    Ko masuk bakul, angkat sendiri laaa….

  10. Zul Mahat Lip

    Korang memang daaa tau kan penyokong tegar umngok ini ari low IQ.perompak dia kata pembela.dulu minyak naik dia kata sbb matawang Rm jatuh, ini ari dia kata RM naik tapi minyak makin naik. Mana laaa IQ admin bangang nak kata lak.

  11. Zul Mahat Lip

    Korang memang daaa tau kan penyokong tegar umngok ini ari low IQ.perompak dia kata pembela.dulu minyak naik dia kata sbb matawang Rm jatuh, ini ari dia kata RM naik tapi minyak makin naik. Mana laaa IQ admin bangang nak kata lak.

  12. Yon Pitak

    Poooooddaaahhhh!!! Ingat kita ni keledai ka mcam kamu….????

  13. SanyShahril Md Sharifudin

    Bila bodo bg komen, minyak jatuh then ringgit jatuh la keldai

  14. Mat Rashid Bin Yusof

    Yea betul. Matawang baik. Ekonomi Bagus berkembang. Tapi kenapa peruntukkan untuk rakyat berkurangan.

  15. Azizan Mahmud

    Patut bNyak.melayu naSi kandap suka jdi barua tokong

  16. Amin Arise

    Klu kau bodoh baik kau diam dr dok tunjuk kbodohan mu itu….

  17. Aziz Rahman Abdul

    Biasa la pembangkang semua nya bangang² belaka..haha

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.