Najib sekali lagi nafi terlibat hantar surat pada CIA

Datuk Seri Najib Razak sekali lagi menafikan penglibatannya dalam surat bahagian penyelidikan Jabatan Perdana Menteri (JPM) kepada Agensi Risikan Pusat (CIA) sebelum PRU ke-14.

“Sekali lagi saya tegaskan tidak tahu tentang surat itu, dan tidak pernah melihatnya atau mengeluarkan arahan agar ia ditulis atau dihantar,” kata bekas perdana menteri dalam kenyataan yang disiarkan di Facebook malam ini.

Beliau membangkitkan tarikh yang tertera di surat itu – 4 Mei 2018 – iaitu ketika parlimen sudah dibubarkan dan beliau terlibat dalam kempen BN ketika itu.

“Ini bermakna negara beroperasi bawah kerajaan sementara. Saya sudah pun berkempen untuk PRU yang diadakan lima hari kemudian.

“Surat itu juga menggunakan kepala surat agensi itu dan bukannya Jabatan Perdana Menteri. Ia bukan ditandatangani saya tetapi ketua agensi itu,” katanya.

Hari ini Najib dilaporkan berkata surat itu tidak sepatutnya bocor memandangkan ia adalah rahsia kerajaan.

Ini rahsia kerajaan, kalau dedahkan maknanya tak ada apa-apa lagi yang boleh dianggap sebagai rahsia dalam negara,” katanya kepada pemberita di lobi parlimen hari ini.

Beliau menjawab soalan pemberita berhubung kenyataan Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang menggesa siasatan menyeluruh terhadap perkara itu.

Dalam kenyataan di Facebook itu, anggota parlimen Pekan bagaimanapun mengatakan kenyataannya itu dipetik di luar konteks.

…………………
I have never seen CIA letter or instructed it to be written or sent

Certain media outlets have quoted me out of context over my comments today on the letter by a intelligence agency to the CIA.

Again, I stress that I have no knowledge of that letter and have never seen it or instructed it to be written or sent.

I have read the alleged leaked letter in an online news media and note that the letter was dated 4th May 2018. On that day parliament was already dissolved which meant that the country was operating under a care-taker government. I was already deep into campaigning for the general elections that was taking place only 5 days later.

The letter was also on the letterhead of the agency itself and not on the letterhead of the Prime Minister’s department. The letter was not signed by me but by the head of that agency.

The alleged leaked letter seem to indicate that it was a congratulatory letter to the new acting head of CIA and was to update her on the geo-politics situation of Malaysia. Nowhere in the letter was it asking CIA to interfere in the campaigning of our General Elections.

YB Lim Kit Siang who has been continuously obsessed with me to the extent of issuing statements daily about me has implied that I have knowledge of this letter and was responsible for it.

If YB Lim has no problems in believing Tun Mahathir’s testimony in the Royal Commission of Inquiry last year that he was unaware of BNM gambling on FOREX for 4 years in the early 1990s and losing RM31 billion then why does he find it hard to believe that I am unaware of a letter sent directly by the head of an agency (one out of the hundreds of agencies in the government) under their own letterhead during a time when I was busy in campaigning and I was only in charge of a care-taker government?

The media portal that broke the story said that “well-placed sources linked to the Pakatan Harapan government confirmed the authenticity of the document “

The real question that YB Lim should be asking is how did  intelligence letters leak directly to the media and subsequently confirmed to the media by those in the PH government?

Shouldn’t intelligence communications with foreign agencies remain secret or was this a deliberate leak by the current government to further attack me and my previous government?

Or is leaking secret intelligence and national security communications to the media going to be the norm and acceptable in the New Malaysia?

YB Lim Kit Siang should call for investigations over this leak and plug it instead of obsessing over me.

101 KOMEN

  1. Klu xfitnah, bukan pakatan harapan, dah menang pun masih nak buat fitnah, sakit hati sgt hampa kat najib noo, apa yg hampa dok kalut kat Najib selama ni, buang masa jer, buat kerja ler, rakyat dah beri amanah, tunaikan dulu semua janji diberi, dok sibuk hal org, sebar fitnah sana ni, cukup ker 5 thn, pru 15 rakyat teraniaya akan cincang ph ni sampai hancur…

  2. Peluru AK 47 tk bisa membunuh..tabur senjata kimia pulak..seperti fitnah US terhadap Iraq..semuanya palsu..rupanya utk hancurkn Iraq dn curi minyak Iraq..modus operasi serupo…dimana ada US melibatkn diri disitu negara akn masuk perangkap..60 tahun negara aman..PH berkuasa mcm mcm ada…yg nyata ada kes makamah kes rasuah boleh duduk jaga mof..apa punya kerajaan la..

  3. sian madey.bsungguh2 die nk fitnah dsnr tp xde bukti..satu demi sati die usaha..apa die ingt dsnr ni mlysia cm zaman die dlu ke?.blm smpat msuk lokap tkut lak atok madey msuk lubang kubo dlu..minx2 btaubat.

  4. sian madey.bsungguh2 die nk fitnah dsnr tp xde bukti..satu demi sati die usaha..apa die ingt dsnr ni mlysia cm zaman die dlu ke?.blm smpat msuk lokap tkut lak atok madey msuk lubang kubo dlu..minx2 btaubat.

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini