Home / :: BLOG :: / Nazri Aziz diberi mandat lakukan penstukturan, penjenamaan semula BN

Nazri Aziz diberi mandat lakukan penstukturan, penjenamaan semula BN

Barisan Nasional (BN) akan dijenama semula dan distruktur untuk menjadi sebuah entiti baharu yang lebih kuat dalam tekad mengambil alih semula kerajaan pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15).

Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, gabungan pembangkang baharu itu akan disertai oleh lima buah parti teras BN, rakan-rakan parti dalam pembangkang serta turut melibatkan beberapa buah pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

“Saya telah memberi mandat kepada Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz yang merupakan Setiausaha Agung BN yang baharu untuk menterjemahkan pelaksanaannya dalam tempoh terdekat.

“Kita harus mengorak langkah untuk menjadikan entiti baharu ini bukan sahaja sebagai parti pembangkang ketika ini tetapi juga sebagai hasrat kita untuk mewujudkan sistem dua parti bagi bersaing dengan parti yang telah membentuk kerajaan,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media pada Perhimpunan Agung MIC Ke-72 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), hari ini.

“Saya cadangkan kita tukar nama BN. Gagasan pembangkang yang ada sekarang perlu diperkuatkan dengan kemasukan parti-parti yang baru supaya kita menawan balik kerajaan pada PRU ke-15.

“Bagi saya, Perikatan 1.0 ditubuhkan pada tahun 1955. Perikatan 2.0 atau BN diwujudakan pada tahun 1974 dengan UMNO, MCA dan MIC dijadikan sebagai parti teras.

“Dan, kini 2018, saya cadangan Perikatan 3.0 gabungan parti yang “sama seperti BN,” ujarnya.
Ahmad Zahid juga sempat menyatakan harapan agar PAS dapat mengukuhkan lagi gabungan baru itu, yang kemudian mendapat sambutan baik daripada perwakilan yang hadir.

Turut hadir Anggota Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Nazri Aziz, Presiden MyPPP Maglin De Cruz, Presiden MIUP Datuk K Nallakaruppan, Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan, Naib Presiden PAS Datuk Iskandar Samad, bekas exco Selangor Dr Halimah Ali, serta wakil parti politik dan NGO.

Menurut Ahmad Zahid, hala tuju utama BN adalah menerajui semula kerajaan persekutuan pad PRU akan datang.

“Semasa ucapan, Presiden MIC, Tan Sri Vicky (SA Vigneswaran) tanya saya apakah hala tuju BN selepas ini? Saya nak tegaskan bahawa hala tuju kita adalah memenangi semula kerajaan pusat.

“Mampukah kita?” tanya beliau kepada pada perwakilan dibalas dengan laungan ‘boleh’ sebanyak tiga kali.
Zahid turut mengucapkan terima kasih kepada MIC yang masih setia bersama BN dan berharap anggota parti itu bekerja lebih keras menguatkan gagasan pembangkang.

“Saya nak tegaskan selepas ini hanya satu BN, satu MIC,” katanya disambut tepukan gemuruh hadirin.
Untuk rekod, BN yang kini hanya mempunyai lima komponen sahaja selepas lapan bekas anggota parti bertindak keluar daripadanya selepas kalah pada PRU ke-14.

Selain UMNO, MCA dan MIC, parti lain dalam BN adalah MyPPP dan Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS).

http://pakdin.my/tag/barisan-nasional

(Visited 12 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

40 comments

  1. Myvi Produa

    Umno umno umno mengapa lah pilih org yg xada pendoman hidup.

  2. Hamidah Aziz

    Knpla lantik dia…dh terang2 dia pengikut Madey…

  3. Bentayan Deep Sea

    Bila la nazri aziz ni nak kena…
    Pndi dia stop melalak..
    Try la melalak sekali tgk..

  4. Jentayu Merah

    Nazri aziz antara yg perolehi nikmat kekayaan hasil daripada politik selama BN berkuasa.Skang dah tiba mase ko berkerja utk tolong BN plak.

  5. Hazlinaroses Dato Izhar

    Abissssss…. Makin merundum la kalau suruh dia ni…

  6. Iroquois Plisskin

    Samseng taik kucheng boleh bikin apa? Jawapan: Lebih taik kucheng…

  7. Amier Spring

    Dlm ramai2…dia ni la antara yg merosakkn nama umno.Dia ni yg nak menstruktur semula???…

  8. Ambrose Samuel

    Siapa lgi mo percaya bn ne…jngn lgi berangan angan.

  9. Mohd Limin

    Cari orang lain yg bersih, amanah, berintegriti, berdisiplin, berwibawa, yg boleh membawa kegemilangan semula UMNO sebab rakyat tau dan faham

  10. Joe Joana

    Parti baru lambang menara sungai buluh !!!

  11. Othman Bin Ali Baba

    Tak perlu rasanya..ph akn jatuh dgn sndirinya nti..x pyh nk ubah2 pun..1 pggal ni je ph berkuasa..

  12. Kurasaki Ichigo

    Kalau Nazri lah..baik tak payah nak new brand sgt lah..nak struktur semula..ini orang yg jadi liability kepada UMNO

  13. Kurasaki Ichigo

    Zahid Hamidi dah kehabisan calon ke .dah buta tuli ke?

  14. Amy Nadia

    Masa gengster Nii akan sampai tak lama lagiiiii

  15. Abg Man

    Dah x ada org lain ka..apa yg saya nampak skrg..yg aktif memperjuang umno la..loqman adam..anina..faisal..tuan esmee..papagomo..

  16. Syabil Azfarhakim

    Kenapa lalang ni jugak yang diberi kepercayaan? Dia ni baik pecat keahlian je. Kejap kutuk Najib, kejap kata sokong Anwar

  17. Nur Ain

    Syabil Azfarhakim .. betul tu selalu kutuk Najib .. dh x da org lain ke