Loading...
Home / :: BLOG :: / Pakatan Harapan mahu undang-undang dipinda bagi membenarkan orang Islam murtad

Pakatan Harapan mahu undang-undang dipinda bagi membenarkan orang Islam murtad

Pakatan Harapan mahu undang-undang ditukar untuk membenarkan orang Islam keluar agama untuk murtad

Selepas keputusan mahkamah tertinggi, Pakatan menggesa Sarawak untuk meminda undang-undang negeri sebagai panduan jelas berkaitan murtad

Kerajaan Sarawak harus meminda undang-undang negeri untuk memastikan terdapat garis panduan yang jelas bagi mereka yang ingin meninggalkan Islam, kata Pakatan Harapan (PH) hari ini.

Pakatan pembangkang negeri mengatakan prosedur operasi standard (SOP) perlu jelas supaya mereka yang ingin murtad boleh mendapatkan Surat Pelepasan yang diperlukan yang akan membolehkan mereka diiktiraf secara rasmi sebagai tidak lagi sebagai Muslim.

“Prosedur Operasi Standard sangat diperlukan supaya mereka yang ingin murtad jelas mengenai apa yang perlu dilakukan,” kata PH dalam satu kenyataan bersama yang dibacakan oleh pengerusi Parti Amanah Negara Sarawak (PAN) Fidzuan Zaidi pada sidang media di sini.

Baca seterusnya disini:
http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/after-top-court-ruling-pakatan-urges-sarawak-to-amend-state-laws-for-clear

Loading...
(Visited 47 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

74 comments

  1. Saipul Bahrin Saipul

    Mana org kuat agama pakatan kenapa diam Aje mulut dah kena gam ke

  2. Muhamad Khairul Nizam

    Hafiz Yusof Airil Ka komen ckit…. Lahanat btl ph ni….

  3. Norizam Johari

    Org yg murtad keluar dari agama islam wajib dibunuh saja..kamu ini kenapa suka menyibuk dengan agama islam sedangkan kamu org kafir?

  4. Hafiz Yusof

    Haha.. ko bca mne pny page ni? Ko nk maki dia yg xda kuasa. Tp ape cite rang undang2 yg kak lina ko dh bentang dan dh luluskn? Dan dh d laksanakn? Haiyaaaa.. xblh pikir ke? Dh bca isi dalam? Sarawak mehh.. sarawak mmg terikat dgn undang2 tubuh kerajaan sendiri dan xda kna mngena ngn pusat.. snang btul kna kncing

  5. Mimi Rusmiyati

    Pencacai & penyokong #pakatoon ada yg berugama Islam ker? ?

  6. Bayjurie Abd Aziz

    Jangan fitnah sudah..nanti dpt saham 1msia 6.9%

  7. Khairi Hassan

    Kes nie pun nak sabitkan juga dgn politik ke… Hadowww

  8. Syahid Sya

    Ne sidak Melayu nak nyokong PKR ne kitak org sokong sidak tok ka….

  9. Shadi Dino

    Perangei pembangkang kedak tok mengundang pergaduhan…..cdak tok lawyer bh…..kenak fikiran singkat gilak

  10. Araz Caliph

    Setuju kalau dia orang pun stuju tutup semua tokong n gereja…

  11. Muhamad Khairul Nizam

    Kau plk dpat dri mna 2 otai bsih ke…. Nk jtuh hkum mtri ke makamah 2….

  12. Hafiz Yusof

    Mahkamah jatuh hukum ikut rang undang2 yg parlimen dah luluskan. Pegi bukak web parlimen. Tgk aritu sape yg bawak usul utk d bentang d dewan rakyat. Dan sape pulak yg mnyokong. Mahkamah jatuhkn ape2 keputusan bedasarkn undang2 sedia ada. Seperti sebelum ni yg undang2 tu x d luluskan. Mahkamah peringkat bawahan sampai rayuan mngekalkan hak jagaan pada bapa. Bila undang2 tu d luluskn baru dapat kepada mak dia. Sbb tu org kata.. jgn tgk b.harian. nnt kosong

  13. Muhamad Khairul Nizam

    Bkn makamah jtuh hulum ikut bukti2 yg da ke 2….mcm ana 2….stahu aku lh makamah akan tgk sgla bukti2 yg da sblm jtuh hukum 2 bkn ikut undang2 yg plmen lulus 2 buta tuli

  14. Hafiz Yusof

    Hahahaha.. ini kelakar. Xnk bahas lg.. kelakar sgt.. kah kah kah..

  15. Putera Arjuna

    Parti yg mna2 yg merptikai..kedaulatan islam d mlsia x patut d sokong.

  16. Hafiz Yusof

    Klau ikut bukti ape semua xkn la dr mkmh rendah bawak ke mkmh tggi bawak ke mkmh rayuan smua pihak pd bapak. Bila parlimen lulus undang2 baru tu mkmh kna la ikut ruu yg dh d gazetkn.. xpela klau xfhm.. jap. Knp hudud xlaksana eh? Parlimen lom lulus kn kn? Jatuh jela hukum potong tgn tu klau bukti dh ckup bwk p mkmh.. kikikiki.. mkin bnyk ko bca b.harian lg bnyk ko meleweh

  17. Rosli Ibrahim

    Ini semua terjadi selepas mereka jinakan mahathir.

  18. Mohd Taufik

    Sbb tu jgn bg fuckatan printah Malaysia…LGBT & liberal akan bkembang sbb fuckatan backup diorg…

  19. Jasni Jaafar

    Mereka dah goyang ramai org kafir dah masuk Islam..mereka pula menyokong UMNO BN..

  20. Muhamad Khairul Nizam

    Nk tnyavspa yg x skong ruu 2…pa tun m mat sabu dgn lks ckap…. Xthu ke wat2 x thu…. Pa kes wakil pkr msa bntg ruu klntan 2 x thu ke pa pkr ckap ke wkil dia 2

  21. Robiyanto Muhammad Nazarul Daniel

    Hahaha…ph nya kerja….ni semua hasil ubah la…ini.kali.laa…..langkah kanan la..pegidah ph

  22. Hafiz Yusof

    Hallo brother.. PANGGIL ITU LINA BENARKAN PAS BENTANG KAT PARLIMEN. baru tau sape sokong sape x. Ni dh 3x bersidang parlimen x bagi ruang untuk bentang. Xtau undang2 ke? Xtau mcm mana ruu tu nk d bentangkn? MENTERI UNDANG2 JE BOLEH BENARKN RUU D BENTANG.. FAHAM? BUKAN TUN M BUKAN KIT SIANG. MENTERI UMNGOK YG X BAGI DIBENTANGKN D PARLIMEN

  23. Niezam Azzora

    cina2 pakatan mcm ni campk pulau jauh2..slagi ade slagi tu huru hara melayu di bt nyer.

  24. Adriza Adriza

    Slh melyu jgk dlu…knpe…cmpurkn parti dgn cina…tgk skrg…cina bsr kple…dpt kerusi…byk.. Tq

  25. Yang Dinie Haidhar Dinie

    Boleh..klo bangso ko cino lohong nk kono semboleh.buat lh

  26. Alex Cray

    Baru Bian ni peguam yg wakilkan mereka yg nak pulang ke agama asal di mahkamah. Dan sebab dia juga adalah wakil rakyat mewakili PKR, itulah dia dituduh ambil kes ni kerana motif politik

  27. Hadi Zain

    Macai pH suke ni.tu sbb depa sokong pH yg diketuai dap yg jelas2 menolak islam Dan melayu

  28. Hadi Zain

    Macai pH mcm Hafiz Yusof suke ni.tu sbb depa sokong pH yg diketuai dap yg jelas2 menolak islam Dan melayu

  29. Faiz Ghani

    Ni puak2 cakoroi ni??tu sebab jadi mcm tu..

  30. Mohd Shukor

    Siapa menteri undang2 yg ko mksdkn tu??xpernah dgr lak ada jawatan menteri undang2..

  31. Tuan Muda Rico Jimmy

    Itu pun ada juga org kita yang sokong. Ntah la nak

  32. Abdul Aziz Bakat

    Sampai macam tu sekali, Mandey masih tak insaf lagi. Ke api nereka lah sudahnya.

  33. Hafiz Yusof

    Kihkihkih.. xpernah dgr eh? Xpela pakcik. Bnykkn mmbca n bnykkn ambil ilmu. Xsalah. Jgn dok hadap yea buletin penipu dan utusan meloya tu ok.. kihkih

  34. Hafiz Yusof

    Hadi Zain saya xlayan fake acc ok.. bye2

  35. Yazid Palal Rp

    Tiada paksaan sebelum seseorang itu mengucap duakalimah syahadad. Tetapi selepas seseorang itu mengucap duakalimah syahadad dengan rela hati nya maka dia ( mereka) tidak boleh lagi keluar drp ugama ISLAM, tugas pemerintah ( kerajaan) wajib menghalan seseorang keluar drp ugama ISLAM ( murtad) dakwah dia ajar dia pimpin dia dan sebagai nya. Tapi dia masih berkeras keluar juga drp ugama ISLAM maka pada masa itu dia dijatuhkan hukuman BUNUH, ISLAM tak paksa seseorang itu masuk ISLAM tapi ISLAM jaga penganut nya tak boleh sewenan2nya keluar ISLAM ( murtad) setakat yg saya fahamlah kalau saya tersalah perbetulkan saya……

  36. Hadi Zain

    Fake ke? Ko yg bodoh.. tu gmbr fake ke

  37. Muhamad Khairul Nizam

    Airil Ka xnk bntu Hafiz Yusof ke ?????????

  38. Mohd Shukor

    Utk pengetahuan ko..utk usul di luluskan mesti mendapat 2/3 sokongan dr ahli parlimen..cuba ko kira sndri ahli umno dan pas yg bragama islam, sampai ke 2/3..kesian ko xtahu pasal ruu ni..

  39. Mohd Shukor

    Bila tanya siapa menteri undang2 yg ko mksudkn, bole main ketawa kih..kih..mcm org terencat akal aku tgk ko..

  40. Muhammad Alif Arsyad

    Btol tu..tk pernah pk asl usul…tk ad kite depa tk naik jga..

  41. Ahmad Ibrahim

    Sorry to say, dulu merwka 45% , british tak kan bagi merdeka kalau tak di satukan melayu, cina dan india, sebab itu ada mca dan mic, serta umno, maybe you belum lahir lagi………tak bersatu tak dapat merdeka tahun 1957………itulah syarat dari britain

  42. Hafiz Muss

    Kini kita sudah tahu mana yg betul dan mana yg salah…. Lpas ni jgn salah pangkah.. Ni bangsa nak menjatuhkan negara.

  43. Niezam Azzora

    bg jatuh cina2 jenis mcm ni..bia meniaga burger je nnt.xsume cina mcm diorg ni.bru prasan melayu sorg lah.lupe dah murtad.

  44. Yusoff Wahyun

    Ulamak luar biasa hari tu isu akta 164 pun sakit tak lega lagi

  45. Hafiz Yusof

    Mohd Shukor oi… dah bentang x kat parlimen? Sbb tu aku ckp tu mainan parti politik je. Awat xbentang dlm parlimen? 3x tangguh.. bentang kt parlimen kita tgk sape yg nk bantah undang2 hudud tu. Masalahnya menteri yg dipertanggunjawab kn utk parlimen merangkap menteri undang2 tu dok letak kt peringkat akhir. Smpi hbis sidang pun xsmpt nk d bahas. 3x dia letak kt blkg tu ko ingt dia nk sgt ke? Mnteri undang2 tu ko cari sndri. Bila mnyokong mmbabi buta tu yg smpi xtau spe mnteri yg d pertanggungjawabkn utk undang2 dan parlimen. Data ada? P goggle pejabat perdana menteri dan tgk sape menteri terbabit.. jgn plak ko ingt dia laki2.. jaga2.. kihkih

  46. Hafiz Yusof

    Satu lagi Mohd Shukor. Parlimen muar tu timbalan dia. Dh google jmp nnt bgtau eh.. kikiki

  47. Muhamad Khairul Nizam

    Bila nk abis ni Airil Ka Hafiz Yusof dh ngtok lh ?????

  48. Hafiz Yusof

    2/3 tu ko p suruh menteri ko bentangkn dlu dlm parlimen. Baru blh tau 2/3 blh d capai atau x

  49. Roslan Jaafar

    Oooh nk runtoh kn masjid nk bina gereja…bapak korang mandai mandai..harap polis berkas orang yg mnganggu ktenteraman dlm negara skmm sila siasat dalang ini

  50. Roslan Jaafar

    Hihihi seram bulu kotek mmbaca artikel ini…tu mnandakan umnobn kuat ..padu..ribut mmbadai pon akar nye tetap kuat maufakat…sapai korangpmbangkangjadi tanah bn.umno pon dari luar negeri mmpercayai pm kite…siape pm korang .

  51. Hafiz Yusof

    Hahaha… aduh sakit perut brother.. bheuu pulak d tariknya.. kah kah kah.. patutla sokong umno.. org mcm ni bgus lah xda dlm PH.. g bukak web parlimen bang. Awat xbukak web kfc cari mnteri undang2

  52. Muhamad Khairul Nizam

    Bnda yg btl mmg susuh d tma Hafiz Yusof..cba lh tma knyataan 2…btl x Airil Ka….

  53. Hafiz Yusof

    Ape yg btul? Kah kah kah.. ksian tgk org umno nih.. bheuu pulak d katanya. Menteri undang2 pun kata xda dlm malaysia.. buletin utama xckp ke ada,

  54. Airil Ka

    Bodoh tu simpan sikit..lepas pru nk pakai lg ???

  55. Muhamad Khairul Nizam

    Blh mnang ke pru 14 ni… Aku dgar dri dlu stiap kli pru ayat bdoh mcm ni lh pnykong2 pbngkang ckap… Tgu pas pru tgu pas pru ayat 5 thn skli je…. Pas pru ayat dia lain plk spr menipu undi mcm 2 lh stiap kali pas pru….. ????????????

  56. Hafiz Yusof

    Dia xbca isi dlm tu L.. negeri yg dia banggakn sarawak tu yg disuruh pinda.. ala.. negeri yg xda umno tu lah.. kikiki

  57. Muhamad Khairul Nizam

    O ngri xda umno… Patut prn lpas bn mnang bsar…. ?????

  58. Hafiz Yusof

    So ape isu kt smnanjung? Mcm xda je psl ni.. dh tny mnteri mna yg bentang ruu smpi kes india tu mnang? Mnteri PH ke?

  59. Gir Rizalo

    Brapa byk puak2 PH dh lahirkan siti kasim dlm malaysia ni..

  60. Ruselan Jali

    Apa yg ulamak amanah buat…?…kata bela agama…

  61. Mahendra Rao

    Islam bloh murtad agama lain ke.
    Serupa mlm business

  62. Kutub Bidin

    Beliau mahu maruah harga diri bangsa disanjung Seluruh dunia. Maka beliau dlm usia 92th terus berdiri untuk selamatkan gejala RASUAH oleh UMNO’.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Loading...