Pakatan Harapan mahu undang-undang dipinda bagi membenarkan orang Islam murtad

Pakatan Harapan mahu undang-undang ditukar untuk membenarkan orang Islam keluar agama untuk murtad

Selepas keputusan mahkamah tertinggi, Pakatan menggesa Sarawak untuk meminda undang-undang negeri sebagai panduan jelas berkaitan murtad

Kerajaan Sarawak harus meminda undang-undang negeri untuk memastikan terdapat garis panduan yang jelas bagi mereka yang ingin meninggalkan Islam, kata Pakatan Harapan (PH) hari ini.

Pakatan pembangkang negeri mengatakan prosedur operasi standard (SOP) perlu jelas supaya mereka yang ingin murtad boleh mendapatkan Surat Pelepasan yang diperlukan yang akan membolehkan mereka diiktiraf secara rasmi sebagai tidak lagi sebagai Muslim.

“Prosedur Operasi Standard sangat diperlukan supaya mereka yang ingin murtad jelas mengenai apa yang perlu dilakukan,” kata PH dalam satu kenyataan bersama yang dibacakan oleh pengerusi Parti Amanah Negara Sarawak (PAN) Fidzuan Zaidi pada sidang media di sini.

Baca seterusnya disini:
http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/after-top-court-ruling-pakatan-urges-sarawak-to-amend-state-laws-for-clear

(Visited 7 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

74 Replies to “Pakatan Harapan mahu undang-undang dipinda bagi membenarkan orang Islam murtad

  1. Haha.. ko bca mne pny page ni? Ko nk maki dia yg xda kuasa. Tp ape cite rang undang2 yg kak lina ko dh bentang dan dh luluskn? Dan dh d laksanakn? Haiyaaaa.. xblh pikir ke? Dh bca isi dalam? Sarawak mehh.. sarawak mmg terikat dgn undang2 tubuh kerajaan sendiri dan xda kna mngena ngn pusat.. snang btul kna kncing

  2. Mahkamah jatuh hukum ikut rang undang2 yg parlimen dah luluskan. Pegi bukak web parlimen. Tgk aritu sape yg bawak usul utk d bentang d dewan rakyat. Dan sape pulak yg mnyokong. Mahkamah jatuhkn ape2 keputusan bedasarkn undang2 sedia ada. Seperti sebelum ni yg undang2 tu x d luluskan. Mahkamah peringkat bawahan sampai rayuan mngekalkan hak jagaan pada bapa. Bila undang2 tu d luluskn baru dapat kepada mak dia. Sbb tu org kata.. jgn tgk b.harian. nnt kosong

  3. Klau ikut bukti ape semua xkn la dr mkmh rendah bawak ke mkmh tggi bawak ke mkmh rayuan smua pihak pd bapak. Bila parlimen lulus undang2 baru tu mkmh kna la ikut ruu yg dh d gazetkn.. xpela klau xfhm.. jap. Knp hudud xlaksana eh? Parlimen lom lulus kn kn? Jatuh jela hukum potong tgn tu klau bukti dh ckup bwk p mkmh.. kikikiki.. mkin bnyk ko bca b.harian lg bnyk ko meleweh

  4. Hallo brother.. PANGGIL ITU LINA BENARKAN PAS BENTANG KAT PARLIMEN. baru tau sape sokong sape x. Ni dh 3x bersidang parlimen x bagi ruang untuk bentang. Xtau undang2 ke? Xtau mcm mana ruu tu nk d bentangkn? MENTERI UNDANG2 JE BOLEH BENARKN RUU D BENTANG.. FAHAM? BUKAN TUN M BUKAN KIT SIANG. MENTERI UMNGOK YG X BAGI DIBENTANGKN D PARLIMEN

  5. Baru Bian ni peguam yg wakilkan mereka yg nak pulang ke agama asal di mahkamah. Dan sebab dia juga adalah wakil rakyat mewakili PKR, itulah dia dituduh ambil kes ni kerana motif politik

  6. Tiada paksaan sebelum seseorang itu mengucap duakalimah syahadad. Tetapi selepas seseorang itu mengucap duakalimah syahadad dengan rela hati nya maka dia ( mereka) tidak boleh lagi keluar drp ugama ISLAM, tugas pemerintah ( kerajaan) wajib menghalan seseorang keluar drp ugama ISLAM ( murtad) dakwah dia ajar dia pimpin dia dan sebagai nya. Tapi dia masih berkeras keluar juga drp ugama ISLAM maka pada masa itu dia dijatuhkan hukuman BUNUH, ISLAM tak paksa seseorang itu masuk ISLAM tapi ISLAM jaga penganut nya tak boleh sewenan2nya keluar ISLAM ( murtad) setakat yg saya fahamlah kalau saya tersalah perbetulkan saya……

  7. Sorry to say, dulu merwka 45% , british tak kan bagi merdeka kalau tak di satukan melayu, cina dan india, sebab itu ada mca dan mic, serta umno, maybe you belum lahir lagi………tak bersatu tak dapat merdeka tahun 1957………itulah syarat dari britain

  8. Mohd Shukor oi… dah bentang x kat parlimen? Sbb tu aku ckp tu mainan parti politik je. Awat xbentang dlm parlimen? 3x tangguh.. bentang kt parlimen kita tgk sape yg nk bantah undang2 hudud tu. Masalahnya menteri yg dipertanggunjawab kn utk parlimen merangkap menteri undang2 tu dok letak kt peringkat akhir. Smpi hbis sidang pun xsmpt nk d bahas. 3x dia letak kt blkg tu ko ingt dia nk sgt ke? Mnteri undang2 tu ko cari sndri. Bila mnyokong mmbabi buta tu yg smpi xtau spe mnteri yg d pertanggungjawabkn utk undang2 dan parlimen. Data ada? P goggle pejabat perdana menteri dan tgk sape menteri terbabit.. jgn plak ko ingt dia laki2.. jaga2.. kihkih

  9. Hihihi seram bulu kotek mmbaca artikel ini…tu mnandakan umnobn kuat ..padu..ribut mmbadai pon akar nye tetap kuat maufakat…sapai korangpmbangkangjadi tanah bn.umno pon dari luar negeri mmpercayai pm kite…siape pm korang .

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.