Home / :: BLOG :: / Peguam terbaik negara ditahan supaya beliau tutup mulut

Peguam terbaik negara ditahan supaya beliau tutup mulut

Pagi tadi peguam terkenal, Tan Sri Dr Muhammad Shafee Abdullah ditangkap dan didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas dua pertuduhan yang dikaitkan dengan 1MDB.

Beliau ditangkap selepas membuat kenyataan pada akhbar mengenai tuduhan yang dibuat oleh Anwar Ibrahim ke atasnya mengenai duit yang diterima daripada DS Najib semasa beliau mengetuai kes Liwat2.

Muhammad Shafee berkata pembayaran itu adalah “lawyer fee” dan setiap peguam lain pun layak untuk mendapat bayaran guaman yang sepatutnya diterima setelah menjalankan tugas guaman.

Beliau juga berkata Tun Mahathir ketika menjadi Perdana Menteri juga masih berhutang “lawyer fee” kepadanya ketika melakukan tugas guaman untuk UMNO/ Barisan Nasional pada ketika itu. Bayaran RM9.5juta itu adalah hanya sebahagian daripada jumlah RM20Juta yang sepatutnya beliau dapat daripada UMNO/BN.

Bekiau juga mendedahkan Tun Mahathir juga terlibat dalam usaha memilih beliau untuk mengetuai pihak pendakwaan dalam kes Liwat2 terhadap Anwar Ibrahim.
BACA sini: ‘Mahathir desak Najib lantik saya sebagai pendakwa raya kes Anwar kerana tidak yakin dengan Pejabat Peguam Negara’ – Shafee Abdullah
http://pakdin.my/?p=78448

Selepas beberapa hari Muhammad Shafee membuat kenyataan tersebut, hari ini beliau terus ditangkap dan dibawa ke mahkamah.

Muhammad Shafee dituduh atas dua pertuduhan. Bagi pertuduhan pertama dan kedua, Muhammad Shafee didakwa telah melibatkan diri dengan pengubahan wang haram iaitu dengan menerima hasil daripada aktiviti haram, masing-masing berjumlah RM4.3 juta dan RM5.2 juta melalui dua keping cek AmIslamic Bank Berhad milik Mohd Najib Hj Abd Razak yang telah dimasukkan ke dalam dua akaun CIMB Bank Berhad milik beliau.

Kedua-dua pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 4(1)(a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLATFA) yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM5 juta dan penjara tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Mengikut dua pertuduhan berkaitan Akta Cukai, tertuduh didakwa melibatkan diri secara langsung dalam transaksi yang melibatkan hasil daripada akitiviti haram iaitu dengan membuat suatu penyata yang tidak betul yang bertentangan dengan Perenggan 113(1)(a) Akta Cukai Pendapatan 1967 bagi Tahun Kewangan berakhir pada 31 Disember, 2013.

Bekas Hakim Mahkamah Persekutuan dan peguam kanan Datuk Seri Gopal Sri Ram mengetuai pasukan pendakwaan yang dibantu oleh Timbalan Pendakwa Raya, Kamal Baharin Omar, Ahmad Akram Gharib, dan Afzainizam Abdul Aziz.

Muhammad Shafee, 66, bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas dua pertuduhan tersebut.

Seorang pemerhati politik berkata tujuan penangkapan peguam yang terkenal ini mungkin dibuat untuk menutup mulut Shafee dan juga bertujuan untuk memberi amaran dan menanam ketakutan kepada petugas keadilan, peguam dan Hakim yang memihak atau bekerja dengan pembangkang.

Muhammad Shafee diwakili peguam Harvinder Singh, Chetan Jethwani, Datuk Hasnal Rezua Merican, Sarah Abishegan, Rahmat Hazlan dan Muhammad Farhan Muhammad Shafee.

………….

Kenapa Mahathir dan Matthias masih membisu dengan pendedahan Shafee Abdullah?
http://pakdin.my/?p=78568

Pendedahan Shafee Abdullah bukti Mahathir campuri urusan negara
http://pakdin.my/?p=78586

http://pakdin.my/tag/shafee-abdullah/

(Visited 47 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

90 comments

  1. Mat Jan

    DSA naik jadi PM nanti tahu la tu..mintak2 dia bongkar semua

  2. Abdul Rahman Kassim

    Patutla bicara ditangguh thn depan…ni la skrip politik…mereka sudah diatur..utk…bg tekanan pada peguam najib..

  3. Iroquois Plisskin

    Peguam rasuah terbaik… Remember RM9.5juta tau utk humban Anwar Ibrahim ke dlm penjara. Jgn nafi Din Bacul.

  4. Azizan Hj Othman

    Ingat terima RM1 ropanya jutaan ringgit. Memang peguam terbaik sbb nilai servicenya jota jota hinggit.

  5. Fadzilah Omar

    TM kata tak ada orang yg lebih pandai daripada dia. Orang yg lebih drpdnya akan dicantas.

  6. Morad Husin

    Bersabar dan berusaha dan bertawakal kepada ALLAH

  7. Leong Huat Soon

    Peguam terbaik yg curi duit rakyat. Sepatutnya bela anwar tetapi heret anwar ke dalam penjara.

  8. Leong Huat Soon

    Kamaluddin, ingat hukuman akhirat sebelum keluar suara yg berniat fitnah. Masa najib tukar/ biang/bunuh pegawai yg siasat 1MDB, mana suara anda ?

  9. Sufi Adawiyah

    Perkara yang dirancang…dan allah juga merancang sesuatu utk mereka

  10. Abdul Rahman Kassim

    Jgn pulak tak bongkar LGE..& 5 pemimpin..yg lain dilepas…begitu sahaja…nmpk sgt…nnti..x adil..

  11. Mohd Irwan

    Xsemua orang nak disumbat dg duit….

  12. Mohd Rizal

    haha..cakap belit2..bukan takat tutup mulut,kena terajang skali mulut suka nipu nih…

  13. Maba Aziz

    haa.haaa..2017 lagi mkhmah arah jawab…kenapa menbisu…dah kantoi baru nk jawab

  14. Al Mohamad

    Terbaik negara? Najib byr dia utk tuduh anwar sedang bukti tak kukuh. Klu tak knp agong beri pengampunan penuh.? Seolah2 mmg anwar tak bersalah lgsung. Shafee siap buat roadshow malukan anwar. Gila babi.

  15. Al Mohamad

    Terbaik negara? Najib byr dia utk tuduh anwar sedang bukti tak kukuh. Klu tak knp agong beri pengampunan penuh.? Seolah2 mmg anwar tak bersalah lgsung. Shafee siap buat roadshow malukan anwar. Gila babi.

  16. Sharifah Zaharah Syed Hassan

    Tak habis2 aniaya org.. ini ke matlamat K’jaan PH..??

  17. Sharifah Zaharah Syed Hassan

    Tak habis2 aniaya org.. ini ke matlamat K’jaan PH..??

  18. Up Deallah

    Sta4 trend trim dan cantas zaman pm4 dulu

  19. Abd Wahab Ahmad

    PM terbaik kau pn tumbang Pak Din….inikn plk peguam…
    Kau pn tunggulh…..

  20. Mudah Dagang

    Madey dah abis akal kelentong…puuih

  21. Yati Muo

    Mana keadilan skrg nie…jgn sampai rakyat yg membuat perhitungan plk..

  22. Jelebu N Sembilan

    Peguam terbaik negara bongok dia.mkn duit hranjadah baik ape

  23. Allan Jerome

    tangkap dia, supaya dia merasai duk kat sg.buluh….

  24. Jamlus Fulus

    Dah agak dah, sapa buka mulut tangkap, senang kerja

  25. Jayboon Jayboon

    siapa cakap kerajaan baru ni adil?klu tanya org gila pn dia tau kerajaan ni mcm sial

  26. Saidi Liasan

    Peguam terbaik negara?Ada sebab dan pertuduhan penahanan ba ….bukan tahan atas kenyataan melalui akhbar….

  27. Hafiz Muss

    Baik dan alim mcmana sekali pun bila yerlibat dgn politik ni tetap akan kotor… Main duit, kuasa jgn ckp la.. Bila dah dapat semua apa yg dikata yg dijanji semuanya bohong…

  28. Wan Rizal

    Ini kes 9.5 juta di berikan oleh dato seri najib atas kes dsai.. Jgn putar belit.. Banyak pulak pemakan dedak ni..

  29. Mohd Zais

    Macai DAP dh panas..bekap kaw2..hahahahahahahaha…dah lah cai..kencing dh berterabor

  30. Brandon Lim

    satu hari kutty kerala ni mmg kena punya

  31. Ruzlan Ripin

    Dah tahu benda x betul cara mengapa tamak ……..kalu beliau x salah allah akan bantu org teraniaya….

  32. Wan Abd Rani Wanrani

    Bekas peguam lge tak mau siasat ko…pundek betul la

  33. Abd Wahab

    Ha..ha.ha….mmg terBAIK membela PEROMPAK!!!!

  34. Abdul Razak Khasbullah

    Didoakan segalanya dipermudahkan oleh Allah SWT.

  35. Ayoh Jamil

    Macam2 idea nak memerangkap DSN.. Tp Allah bersama org yg benar

  36. Kuzaini Adam

    Peguam penyamun terbaik dunia…janji Ada masyuk boleh reka cerita putar belit Alam..Hakim yg hilang akal yg je boleh pecaya peguam penyamun Ni..

  37. Dave Id Ng

    Menyesal x mamak shafee? Itu la, dulu suka mangsakan orang, kini kata dimangsakan orang. Balasan Tuhan…

  38. Adye Adyerai

    Biasa le atok puny perangai dah paham dah

  39. Adi Sophan Ahmad

    ingat suka2 ke boleh tahan org kalu x ada bukti

  40. Zubaidah Abd Rahman

    Srabut jadi kera madey ni la hamtam sama dia tan sri shafee..biar kena buku dgn ruas..kalu bole turn the table seret madey ke mahkamah..da na tebiat nak mati orng tua ni..

  41. Sabri Abi

    Tun M dalam sejarah keHAKIMAN..Pechat 7hakim kanan semasa jadi PM…rekord pemerehantahan kuku besi dan Maha Firun..

  42. Uchu Lee

    Dari dulu lg sape menentang mesti kena,akan dtg klu anuar mnentang gak xmustahil kena sekali lg…jd tgk je la

  43. Muhammad Basri

    Din…nak tanya ni…sapa iktiraf dia peguam terbaik…hang ka…kikiki…

  44. Muhammad Basri

    Psal tu beria2 nak defend Jibby…rupa2nya….sorang penyamoonn dan sorang lagi perompaakkk…kikiki…

  45. Kamal Zaman

    Ph jahanam..semua hok dok sokong abih dia nk sumbat msk…tolok ph.

  46. Ahmad Suhaimi Sujahaai

    sial punya phdap… skrg negara dah betul 2 hancur…tunggu nak lebur je…selagi bangsa melayu islam duk tidur selagi irulah bangsa pendatang jadi pemijak 2 kepada kedaulatan undang2 negara.

  47. Muhammad Firdaus

    Dier ni jgak yg jd peguam utk gengster2 cina…

  48. Aida Abdul

    Memang ini semua adalah kerja org tua kutuk yg dah gila tu yg takut akan rashsianya terbungkar, itu yg dia pi tangkap bekas hakim negara….. supaya beliau tutup mulut. Allahuakbar !!! kau ingat kau siapa situa gila? M’sia ni kau punya ker? Jgnlah terlampau Angkuh, bongkak dan sombong … kau tak akan menungkat dunià sbb semua yg ada didunia ni adalah hak Allah SWT termasuk kau sekali org tua keparat. Mungkin undang2 dunia kau boleh lepas tapi undang2 Allah SWT. …. hahaha … tidak 3x kau tidak akan terlepas sama sekali dan bila2 masa shj Allah kehendaki tak payah tunggu akhirat tapi In Shaa Allah …… dgn berkat doa org2 yg kau anyaya itu akan diperkenankan doanya bila2 masa shj…. selagi kau tak sedar dan bertaubat. Kunfayakun . . Skg ini jam ini waktu ini masa ni, jika Allah SWT. berkehendakkan kau mati maka jadi lah ia …….. tungguuùuuu!!! giliran kau haiii manusia mahafiraun …..Aamiin

  49. Kaiser Kuzuri

    Ada org ambk gambar spender..siap bukti..dah lepas…

  50. Keperawi Awie

    Ini semua berpunca kes 1MDB..Kadang2 pelik juga cara DS Najib berfikir. Muhyidin d buang Sapiee Afdal d buang Mukhris d buang..BN kalah dlm PRU14 oleh 1 MDB . Pasal sekarang baru sibuk keluar kan kenyataan . Nothing to hide tak muncul..kenapa tidak dari dulu bersuara..bila terdesak mcm2 cara nak selamat kan diri..last2 masuk dlm perangkap yg sendiri buat..Sekadar pendapat peribadi.

  51. Rabiatul Adawiyyha

    Jgn bwk je dh Tu lepas mcm BIJAN…skrg dh xde jobs dia partime online FB je kjenya

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.