Penduduk Kg Jawa Tronoh perak dihalau Syarikat Cina walaupun tanah ada geran!

35 keluarga penduduk asal yang sudah lebih 30 tahun menduduki Kamoung Jawa Tronoh Mines Air Kuning Kampar, Perak diberi notis untuk mengosongkan rumah dalam masa seminggu oleh sebuah Syarikat milik individu Cina.

Sekumpulan NGO telah menemui ketua Kampung Encik Khairuddin dan kemudiannya kumpulan NGO tersebut bersama Ketua Kampung serta penduduk telah pergi ke Pejabat Tanah Daerah Batang Padang & Tapah bagi menyelesaikan masaalah tersebut.

Wakil Pejabat Tanah Daerah Batang Padang dan Tapah memberitahu wakil NGO, Ketua Kampung serta penduduk kampung bahawa geran yang mereka miliki adalah geran yang sah.

Timbul persoalan di sini mengapa syarikat cina tersebut mengaku tanah tersebut adalah hak mereka.

Apa yang menumbulkan kemuskilan kini pihak sprm telah mencampuri urusan perselisihan tersebut bertindak atas laporan syarikat individu cina terbabit.

Apa fungsi SPRm sedangkan kes ini sepatutnya di siasat oleh pihak polis dan selepas itu jika ada keraguan membabitkan rasuah baru kes di ajukan kepada SPRM.

Adakah bangsa mereka kebal serta boleh lakukan apa sahaja sejak rejim PH memerintah…??????

39 KOMEN

  1. Lain kali nak pangkah undi fikir fikir lah dulu dan sekarang ini apa dah jadi Tanah sendiri pun nak di ambil dan di rampas oleh cina Dap… itu pun orang melayu yang menyokong mereka masih tak mahu sedar kediri lagi…elok elok sedar sedar lah wahai kaum melayu bila mereka berkuasa orang melayu yang mengundi mereka menjadi mangsa….

  2. Perlu bubar parlimen serta merta,sebab kerajaan langsung tak hormat diraja dan sultan,mengganggungkan lgbt,pecah belah kaum.dan merpermainkan agama,tidak menepati janji,menerima ajaran syiah,tak nak ikut undang2, sungguh menakutkan…takut pada allah bukan pada manusia..

  3. Mmg bangsa DAPIG kebal. Semua dah tahu benda ni sejak PHundek menang aritu. Negara dikuasai oleh DAPIG. Cuma balaci2 penjilat2 talibarut2 melayoo je lagi dok sokong. Sama mcm zaman jepun dulu.

  4. wow bodoh bukan salah cina bukan salah PH kerana kabodoh orang malayu tidak pandai mengnal mana intan atau kacha BN di kata jahat sakarang sayapa salah kita suka undi PH yang salah bodoh mlyu sndri tida bejak

Comments are closed.