Home / :: BLOG :: / Pengampunan Anwar atas asas apa, soal bekas ketua hakim negara

Pengampunan Anwar atas asas apa, soal bekas ketua hakim negara

Bekas ketua hakim negara Tun Abdul Hamid Mohamad mempersoalkan asas pengampuan yang akan diberi kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, mengatakan Lembaga Pengampunan perlu konsisten kerana ia akan memberi kesan pada permohonan di masa akan datang.

Abdul Hamid dalam kenyataan hari ini berkata dia difahamkan Anwar yang disabitkan kerana kesalahan jenayah hendak diampunkan semata-mata untuk membolehkan beliau bertanding pilihan raya dan menjadi Ahli Parlimen.

Beliau merujuk kepada laporan berita yang memetik Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengatakan suaminya itu akan diampun dalam masa seminggu.

“Apakah alasannya? Semua orang tahu, untuk membolehkan beliau bertanding dalam pilihan raya kecil Parlimen dan, seterusnya dilantik menjadi perdana menteri.

“Adakah itu satu alasan yang cukup dan berpatutan (sufficient and reasonable) bagi Lembaga Pengampunan memberi pengampunan kepadanya?

“Jika jawapannya ‘ya’, maka, jika selepas itu ada pula seorang banduan lain yang meminta diberi pengampunan untuk membolehkannya bertanding dalam pilihan raya untuk menjadi Ahli Parlimen, adakah, atas asas yang sama, dia juga akan diampunkan? Jika tidak mengapa?

“Ahli-ahli Lembaga Pengampunan perlu memikirkan semua ini. Apa jawapan mereka? Mereka perlu konsisten. Jika tidak, tidak ada ketelusan,” kata Abdul Hamid, yang berkhidmat sebagai ketua hakim negara dari 1989 hingga 1994.

Abdul Hamid juga yang menulis alasan penghakiman majoriti Mahkamah Persekutuan yang membebaskan Anwar daripada sabitan kes liwat pertama pada 2004.

“Itu saya laku semata-mata berdasarkan keterangan yang dikemukakan di mahkamah dan undang-undang yang berkenaan.

“Perlu ditekankan sekali lagi, saya tidak menyoal sama ada beliau patut diampun atau tidak. Saya cuma menyoal asasnya,” kata Abdul Hamid.

Sebelum ini, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V bersedia memberi pengampunan kepada Anwar, yang sedang menjalani hukuman penjara 5 tahun di Penjara Sungai Buloh selepas disabit kesalahan meliwat.

Dr Mahathir berkata pengampunan diraja untuk Anwar dibincangkan dalam pertemuan antara Sultan Muhammad V dan pimpinan PPBM, PKR, DAP dan Amanah, yang membentuk gabungan Pakatan Harapan (PH), kelmarin.

Anwar merupakan pilihan pertama PH sebagai calon perdana menteri mengikut rancangan asal PH bagi pilihan raya umum ke-14. Dr Mahathir akan menyerahkan jawatannya selepas ketua umum PKR itu layak memegang jawatan perdana menteri ke-8.

Rujukan:
http://pakdin.my/tag/anwar-ibrahim
http://pakdin.my/tag/kes-liwat

(Visited 30 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

273 comments

  1. Ivan Chong

    Anwar memang tak salah, difitnah oleh org BN & UMNO

  2. Cahaya Langit

    Kalau anda seorang penzina di padang masyar Allah ampunkan…apakah ibubapa anda akan persoalkan knpa Allah ampunkan?

  3. Marzuki Omar

    Atas dasar gua ade kuasa..ikut suka hati gua lah..ops gurau saja..

  4. Shah Naz

    Kan mahathir yg fitnah dan penjarakan Anwar dulu…Mahathir kena disiasat mengikut undang2….

  5. Mohd Amir Md Razain

    Allah telah sebut dlm Al-Quran, akhir zaman, golongan fasik akan berkuasa.

  6. Musyarraf Mazlan

    Shah Naz setuju. Penyokong PKR harus desak DSAI failkan saman pada orang yang dikatakan UMNO / BN (sekarang ex).. tu pun lau ada maruah la

  7. Ivan Chong

    Dulu tun yg fitnah Anwar tapi apabila dilepaskan, Najib pula yg fitnah Anwar sekali lagi

  8. Shahrizat Abd Hamid

    Oh please, kalau nak saman, saman saiful bukhari tu. Dia yg kena liwat. Boringlahhhh

  9. Norzaidatul Yasin

    bukan difitnah bn n umno..difitnah oleh atok93 hokeyy

  10. Madi Yusof

    Ivan Chong kesalahan Tun fitnah anwar dulu kira settle la…mana boleh mcm tu…

  11. Zainurin Joe

    Emmmmmn…. Mn satu ni
    Tun m ke saiful….?????

  12. Ivan Chong

    Cuma cuma 1kes….. Najib mencuri, penyamun, pembunuh

  13. Asyraff Takashi Onizuka

    Liwat or Fitnah? Anwar Ibrahim vs TunM, Najib Razak, Saiful (Si mangsa)

  14. Hisham Yusoff

    Kan dulu anwar dah maafkan atuk.yg najib ni blom maafkn

  15. Rusimah Tipan

    Bn dan umno tiada kena mengena dalam hal ini. Tolong sikit…..

  16. Friends Of BN Hulu Selangor

    Diamounkan sebab dia melakukan mengakui kesalahan tersebut dan menyesali perbuatannya.
    Boleh lah diampun dengan menyesalu perbuatan dan dia sendiri MEMOHON keampunan. Bukan orang lain.

  17. Dekerinchi Dk

    Jangan derhaka….YDPA dah perkenankan. ..???

  18. Mizan Syed

    Org 2 muda sudah tak hiraukan islam lg byk2 puak2 muda ni sekarang sudah ditabur oleh fitnah dan memaki org 2 sesama islam tunggulah hari tua mereka bergembiralah sampai lupa akhirat sesal dulu pendapatan sesal kemudian dh tk berguna allah tu ada pasti kelak bala allah turunkan kerana sekarang ramai sgt manusia munafik.

  19. Shah Naz

    Hisham Yusoff anwar maafkan mahathir, tp mahathir salahguna kuasa mahkamah…itu yg kena siasat..

  20. Dekerinchi Dk

    Kamaluddin Bin Idrus dah pula abih tu berita Tv3 palsu…mohon saman…

  21. Khairuddin Noordin

    Atas asas berkelakuan baik ketika didalam penjara, ketika ini tidak lagi membela anak ikan

  22. Jaafar Bakar Apai

    Undang undang d buat oleh manusia kemenangan pati keadilan perjanjian madey mahu melantik anuar brahim menjadi pm dan madey mengaku kesalahan beliau itu lah sebab pkr menang besar d sbab anuar brahim jgn pertikai kan lg kisah anuar ibrahim jwatan pm mesti serah kpada anuar itu perjanjian

  23. Rosslan Meera

    Ini Lah nama nya GILA KUASA, itulah PH

  24. زيديزيد بن زينيل

    belum2 PM sekarang sudah salah guna kuasa….

  25. Kamaluddin Idrus

    Mana suratnya.. Kalau puak sana bila beruta menguntungkan dia bertebaran sana sini. Tak nampak pun.

  26. Zaharudin Ahmad

    Pokok dek ekau la..pokok eh sb kuaso msih ado

  27. Own Kana

    tak suka PH sila pindah keluar dr malaysia…hihihihihi

  28. Md Khairi Md Syed

    Najib pn bukan ikut islam sangat pun yg ko sokong sangat…

  29. Kamaluddin Bin Idrus

    Cuma Mahathir ada bercakap.. Ulang sekali lagi Mahathir yang bercakap ‘Agong sedia ampunkan Anwar’
    Setakat ini tiada titah dari YDP Agong memberikan pengampunan kepada Anwar..
    Kalau ada kenyataan rasmi sila letak sini, boleh kami membetulkan kesilapan.

  30. Jafri Idris

    …mereka yg ingat Madey tu dewa suci yg baru dilahirkan sangat menyesal later..

  31. Kamaluddin Bin Idrus

    Untuk mendapat pengampunan, empunya diri sendiri perlu memohon keampunan dan menyatakan kekesalan atas kesalahan yang pernah dilakukan. Tidak boleh melalui orang lain.
    Mana ada orang bagi oengamounan oada orang tak bersalah.

  32. Mizan Syed

    Klu dia tk islam pun tu dia dgn allah kenapa mesti nk sakit kan hati dia adakah ibubapa atau nabi kita mengajar mcm tu.dulu kenapa tk suka madey

  33. Monalisatul-Akida Mohd Khamis

    Hmmm…somehow saya bersetuju dengan persoalan yang ditimbulkan oleh bekas Ketua Hakim Negara ni. Justifikasi kena kuat kerana ia bakal menjadi precedent utk kes2 seterusnya. Payah gak isu ni…

  34. Dekerinchi Dk

    Kamaluddin Bin Idrus maka buatlah report polis kat Pm, kerajaan ka..atau semua media palsu tu…Bn jangan berdiam diri nanti rosak ahli-ahlinya nanti…jangan lagi dok buat perangai lama..dok biar-biar…cepat2 bangkit berjuang untuk rakyat…dari ditipu jangan dah kalah gerak kerja semua jadi slow..asyik bertindak kat fb jer tak jadi…macam sambutan di fb lah punyalah ramai cyber trooper, tetapi bila pi undi ..kalah juga..dah ada petunjuk masa zaman paklah tapi..masing-masing ego..meetin tak mahu buat agak-agak suara akar umbi tu sampai kah?

  35. Monalisatul-Akida Mohd Khamis

    Hati2 bercakap. Keputusan masih di tangan YDPA. Tun cuma propose.

  36. Kamaluddin Bin Idrus

    Faham ke rak faham ni?
    Melalut kenapa. Bagi je bukti ada titah YDP Aging kata dah ampunkan Anwar. Kalau Mahathir yang cakao ity bukan titah Agong. Hormat lah dengan Agong, jangan putar belit kenyataan.

  37. Kamaluddin Bin Idrus

    Siapa oeniou sebenarnya. Bika nak komen pastikan kita tahu dan ada maklumat sahih. Jangan hina YDP Agong. Aging tak cakap kita kata Aging cakap. Itu menghina namanya.

  38. Kamaluddin Bin Idrus

    Cuma Mahathir ada bercakap.. Ulang sekali lagi Mahathir yang bercakap ‘Agong sedia ampunkan Anwar’
    Setakat ini tiada titah dari YDP Agong memberikan pengampunan kepada Anwar..
    Kalau ada kenyataan rasmi sila letak sini, boleh kami membetulkan kesilapan.

  39. Kamaluddin Bin Idrus

    Untuk mendapat pengampunan, empunya diri sendiri perlu memohon keampunan dan menyatakan kekesalan atas kesalahan yang pernah dilakukan. Tidak boleh melalui orang lain.
    Mana ada orang bagi oengamounan oada orang tak bersalah.

  40. Kamaluddin Bin Idrus

    Siapa yang ego sebenarnya ni ?
    Masing2 buat kerja masing2.

  41. Md Khairi Md Syed

    Dia dah sakit hatikan bukan kita jer tapi semua rakyat..tu lg teruk

  42. Md Khairi Md Syed

    sampai skrg pun aku tak suka tdm…tp aku diam jer..tengok apa yg dia akan buat

  43. Zulkifli Ahmad

    Kalau fitnah kenapa Saiful sanggup Bersumpah didalam Masjid…

  44. Ayajnam Rosnam

    Atau adakah sistem perundangan negara blh diselaras Dan disesuaikan mengikut suasana Dan bukan akta Dan FaktA?

  45. Dekerinchi Dk

    Kamaluddin Bin Idrus hahh tegoklah asyik touching sahaja…bil dok tegor kata macam2..kata melalut.. kat akaq umbi..tahulah kami ni kabel xbesar…dah kalah dan nak menyatukan..balik 3 juta ahli ni..perangai dok macam tu juga…dah tahu tdm dok hina agong pi lah buat meeting ….pi lah buat gerak kerja ..kumpul ahli..pi buat report polis..duly boleh buat sekarang xboleh buat pula..ajak Dato’ Jamal ..

  46. Matcom Mohd

    Dulu pun marahkan tun sekarang terima tun jadi buat la najib mcm tu berbaik lg elok, hehehehhe

  47. Jenal Azh

    Shah Naz Episod fitnah Anwar zaman Tun bg sy dh selesai sbb Anwar dh maafkan…fullstop. Bila Anwar msk politik balik si Jibby create episod baru. Dlm episod baru tu Tun xde kn mengena.

  48. FarHan AzHar

    Ivan Chong najib fitnah ke..atau agnda madey…pak lah dh lpaskn anuar..tpi madey mrh..jtuhkn pak lah ats sbb trtntu..naik kn njib untk msukkn anuar blik..dia ckup tkot dgn anuar..sbb anuar thu A smpai z rhsia madey ni…hahahahhahah

  49. Madi Yusof

    Hisham Yusoff dia maafkan atok…dia dapat jawatan besar…yg penyokong2 reformasi sokong dia dulu…dapat cotar FRU

  50. Madi Yusof

    Rusimah Tipan org BN dan UMNO bukan rakyat msia kah?…masing2 ada hak bersuara….

  51. Shah Naz

    Sekarang kita bebas ckp…PH bg freedom of speech..

  52. Rose Tan

    Bagus la..

    Akan ada pertembungan 2 pihak dlm PH..Agung kita cerdik.

  53. Raihana Nadira

    senang cerite… kroni

    alang2, ampun kn semua banduan kat penjra tu. baru namanya keadilan

  54. Shiva Kumar

    Sebab anuar tidak melakukan kesalahan itu

  55. Idrus Sabit

    Rupa nya kamu lebih tahu dan pintar dpd YAB PM.

  56. Abd Afham

    Ni pembangkang baru ckp..sape yg fitnah dia hanat???bkn kroni ko skrg ke??xabes nk slhkn bn & umno pak ko la la..dh menang kn..buat je la kerja..ape lagi nk buat fitnah..10 jnji 100hari kasi jalan

  57. Mubarouk Mahzan

    Woi admin… tu pengampunan di raja.. admin nie derhaka pd sultan ke apa.. ???

  58. Fawzee Ahmad

    Tun Akan delay mintok pengmponanagung selama mungkin, lama2 melopong jugok dsai

  59. Jamil Jaafar

    Org2 bn pun boleh mohon pengampunan utk penyangak laki bini nanti jika sabit kesalahan merompak wang negara.Noh omar boleh jd ketua.

  60. Robiyanto Muhammad Nazarul Daniel

    Leng chai…lu ckp manyak baguih la….bg prove la…ckp saja..semua org bole…black and white la kasi sini tgk…hahaha…u joke la

  61. Yusoff Homaidi

    kalau najib ke dalam, boleh je mintak pengampunan ke sultan agong. tapi tengok la kesalahan apa yang di lakukan. dsai dituduh liwat pembantu nya. yang da ada otak akhil baligh. fikir sendiri la takkan bontot ko, senang ko bagi orang korek. bodoh bertingkat2 la namanya. dsn pulak kesalahannya merompak hasil negara. seleweng duit rakyat. tak tau lah yang mana sultan akan beri pengampunan. keputusan atas dasar ehsan belas agong. agong bukan suka2 bagi bebas. sekian

  62. Ace Veronic

    Ats dsr madey kutty yg buat fitnah

  63. Amir Zain

    wahh.. bekas ketua hakim negara mempersoalkan kuasa pengampunan Yang Dipertuan Agong..

  64. Friends Of BN Hulu Selangor

    Kalau Anwar taj bersalah dan si fitnah (kononnya) dia boleh bawa balik ke mahkamah dengan alasan hakim yang menjatuhkan hukuman melakukan keailapan.
    Mahkamah sekarang dikuasai rejim pemerintah yang menyebelahi beliau, Mungkin boleh dilakukan sebab sebelum ini mereka selalu kata pemerintah sebelum ini menguasai mahkamah.

  65. Mohammed Tahir

    Cuba kira kerusi dlm Pakatan. Berapa yg Islam dan berapa bukan Islam.

  66. Arfhartoe Marcello

    Pembangkang mcm ni la yg kita perlukan..syabas…fast learner..

  67. Friends Of BN Hulu Selangor

    Kalau Anwar tak bersalah dan di fitnah (kononnya) dia boleh bawa balik ke mahkamah dengan alasan hakim yang menjatuhkan hukuman melakukan kesilapan.
    Mahkamah sekarang dikuasai rejim pemerintah yang menyebelahi beliau, Mungkin boleh dilakukan sebab mereka selalu kata pemerintah sebelum ini menguasai mahkamah.

  68. Madi Yusof

    Mengapa Anwar tak maafkan Tun M semasa Tun masih bersama umno dan BN…apabila Tun dah pergi ke pihak sana…baru ada episode minta maaf dan memaafkan…tak pelik ke macam tu…

  69. Yusoff Homaidi

    nak naik mahkamah apa lagi? kau tak hormat keputusan agong ke?

  70. Cahaya Langit

    Mahkmh bn skng mna bole pakai selama ini bn penipu

  71. Jamil Jaafar

    Ini kali utk PH. Dulu utk BN. Dah kalah dok diam2. Berdoa dan baca yassin agar penyamun penyangak boleh terlepas lari dri didakwa. Mungkin boleh diangkat kelangit. Sebab penyamun ni mmg hebat dijulang melangit oleh puak2 bngst ..bangsat..

  72. Gir Rizalo

    Mana2 banduan lain pn dh mnta maaf dah..ampun kan lah skali gus..

  73. Friends Of BN Hulu Selangor

    Bila masa Agong terlibat. Agong belum bagi pengampunan lagi. Kalau dah bagi pengampunan sila bagi link, surat, video atau apa2 bukti.

  74. Cahaya Langit

    Soal di ampunkan kuasa agung awak tanya di istana knpa?knpa nak meroyan d fb

  75. Junie Salam

    ko diamla tah…dsai d fitnah ada fahamka…

  76. Bard Badrulhisham

    Kaki putar belit…putar alam…syabas! Pak Din mmg pembangkang yg bagus setakat ini sbb berani mempertikaikan YDP Agong. Ketua Hakim lebih hebat drp YDP Agong…eh? ?

  77. Gir Rizalo

    Last2 1mdb senyap jer lepas ni…2mdb lah byk tlong org melayu bumiputra kene ingat tu..

  78. Kamaluddin Bin Idrus

    Tak mana putar belit atau sejak oarti pujaan ko memerintah otak ko dah terbelit?
    Bagi lah aladan kata itu putar belit. Bagi pount by point. Senang kah nak berbalas komen. Setakat cakap berbelit, tak cerdik namanya. Dah memerintah kena lah nampak lagi cerdik ?

  79. Gir Rizalo

    Semua bekas2 kroni mader masok balik hahaha..skrg duit komunis yg pegang…nasib lah org melayu..pasni ada 5 trowong nk kasi jln bawak duit kluar singaPORK

  80. Bard Badrulhisham

    Apa punya biol kau ni Pak Din? Soalan aku dah bagi…Ketua Hakim lagi besar drp YDP Agong ke? Jadilah pembangkang yg cerdik…bukan jadi pembangang…

  81. Kamaluddin Bin Idrus

    Hakim bercakap berlandaskan undang2 dan perlembagaan. Agong juga memberi pengampunan berlandaskan kepada undang2 dan perlembagaan. Bukan simply bagi pengampunan macam tu sahaja. Syaratnya pesalah kena memohon sndiri pengampunan dan mengakui kesalahannya serta menyesali perbuatannya.
    Ada ke orang mengampunkan orang tak bersalah m

  82. Bard Badrulhisham

    Tahulah Tun Dr M dgn DSAI nak uruskan apa cara ikut peraturan…yg cai pembangkang nak kepoh sgt apa kes???

  83. Kamaluddin Bin Idrus

    Ada masa ketua hakim lebih besar mengikut pindaan perlembagaan yang dibuat Mahathir. Raja (Agong) boleh dibicarakan di mahkamah khas.

  84. Kamaluddin Bin Idrus

    Peraturan apa? Bekas ketua hakim tu bercakap dari segi undang2. Ada set undang2 lain ke?

  85. Ace Veronic

    Soalnya bnda ni antara BN dgn BN jg. Kpl sama, kepten je beza. Klau cite nk ungkit, kna ungkit dr madey. Bnyk tu kes zmn dia! Bratus billion kutty tu songlap! Brp bnyk org dia bunuh! Xviral sbb xde intrnt je zmn tu. Tp najib xungkit sbb.? Sbb satu mak, satu bpk (BN). Nuar kna naya duk jail brabad sbr je sbb.? Sbb yg naya adk bradik dia jg. Pusing la ikut mana, depa smua BN. Xda prti lain kcuali Pas dn dapig yg skrg pn dh nk jd MCA. PAS pn skutu kuat BN. So BN xpyh takut lh.. korang xhilang sapa2.. nua, yidin, madey tu abg kndung korang. Depa nk bg Tun kt najib, sj..tp rosmahbabibodoh tu xsdr diri, trpksalh depa buat lagu ni sbgai pringatan..xblh dh nk men2 mcm zmn madey dulu la ni, rkyt lahir2 dh ade hp..

  86. Bard Badrulhisham

    Pembangkang kecut telur klu DSAI bebas…kan? Nnt dpt GST ? Ganyang Sampai Telanjang…hihihi

  87. Kamaluddin Bin Idrus

    Saya mengalu2kan pembebasan Anwar dan jelas status saya ada #BebasAnwar

  88. Lili Rj

    kalau Najib tk ikut islam, anda dan famili tu islam yg sgt sempurna ker ???

    kalau Najib tk ikut islam, sepatutnya sewaktu beliau ke Mekah, Allah dh timpakan balasan keatas Najib sewaktu tu juga…sbb bukan sekali Najib pegi Mekah…

  89. Nadrah Shaida

    ptut kes anuar ni klau tk bslah …kne jtuh km hkuman pd org yg mnduh die.20 thun kot…skrg snang je mntk maaf…

  90. Friends Of BN Hulu Selangor

    Dakwa pun tidak lagi… Lu cerita apa mamat. Dah bersama parti memerintah komen biar nampak cerdik. Bukan tambah nampak bangang ?

  91. Yusoff Homaidi

    Friends Of BN Hulu Selangor takkan tun m suka2 nak umum yang agong beri pengampunan? hang kalau nak jadi pembangkang kena ambik tau apa kerajaan buat. ambik tau keseluruhan. jangan ambik sepotong2. kang naya orang hentam hang balik.

  92. Jamil Jaafar

    Friends Of BN Hulu Selangor yg kalah kena terima hakikat rakyat tolak sbb bangang dari atas sampai bawah termasuk admin dulu kini selamanya bodoh..lepas ni siaplah..penyamun mana nak lari. Jgn lari. Jawab dimahkamah dlm masa 100 hari ..

  93. Friends Of BN Hulu Selangor

    Belum apa2 meletak orang bersalah dan menuduh2 tanpa bukti tu menjerumus kepada api neraka.

  94. Jamil Jaafar

    Tunggulah dlm 100 hari. Kita tengok sape yg kena.

  95. Friends Of BN Hulu Selangor

    Menang atas fitnah dan persepsi. Sebab tu kafir lebih ramai dari Islam dalam oentadbiran pemerintah sekarang.

  96. Azly Aziz

    tak payahlah nak persoalkan..terima je lah..itulah salah satu sebab rakyat memilih PH di pru14.

  97. Ahmad Maulana

    Jamil Jaafar jangan jadi orang yg tak bertamadun..jika disabitkan kesalahan jatuhkanlah hukuman..bukan cakap seperti orang yg tiada akal fikiran..apa guna adanya undang undang..dan sekrang undang undang belum memutuskan apa apa..jadi apa yg kamu kata boleh jatuh fitnah..fikir fikirkan la

  98. Jamil Jaafar

    Friends Of BN Hulu Selangor . Neraka dunia dah. Ditunjukkan. Dihambat kluar dr putrajaya.

  99. Nadrah Shaida

    Biaselah tk lme lg mkan dedak jgk lah ni..laim kli jgn mghina org je..smue org slah…ad jgk jasa baik pmmpin tu.diagung 2 kn sgt ….mcm mulia sgt..ni akhr zman ….

  100. Yusuf Muhammad

    Pengecualian asasnya……babi haram boleh dimakan terkecuali terpaksa untuk hidup mengabdi pada MAHA PENCIPTA.

  101. Azly Aziz

    Friends Of BN Hulu Selangor inilah masanya. dah zaman BN dulu pun dia diperlakukan bgtu.

  102. Nadrah Shaida

    nemg lh tggu 100 hri.sbb trdesak sblum rjyat mgmuk..tggu plk sthun 2 thun.ape plk prmainan die…..jgn puji mlmbung…nnt tjtuh trsungkur sush nk bgun blik.so jgn duk hina org….

  103. Jamil Jaafar

    Elok page ni tutup. Tak menjana fikiran. Masih ke nak ampu penyamun penyangak yg dah dihumban oleh rakyat.

  104. Lili Rj

    sepatutnya anda patut selidik latar belakang famili@anak cucu cicit Mahathir sekarang, adakah mereka mengamalkan cara hidup secara islam yg sebetulnya…..

  105. Jamil Jaafar

    Ahmad Maulana . Hukuman rakyat dah dpt. Hukuman mahkamah pasti mendapat jika dikaji oleh logik akal.

  106. Saudagar Unta Saudagar Unta

    celaka dan merugilah mereka yang utamakan dunia dari akhirat.jelas

  107. Ahmad Maulana

    kamu siapa nak.menghukum seseorang tuan…jika kamu seorang manusia yg beragama islam kamu tidak Kan berkata seperti itu..saya tidak.menyokong sesiapa tapi sebagai manusia..kita tidak.boleh menghina atau mencaci bagai kepada manusia lain..agama tidak mengajar kita sedemikian..saya harap tuan juga muhasabahkan diri tuan itu..biarkan undang undang menentukan..selagi tiada bukti yg kukuh,selagi itulah kita tidak boleh mengatakan sembarangan..dalam hukum islam sudah cukup sempurna hayatila semula tuan Jamil Jaafar

  108. Cahaya Langit

    Knpa ckap memfitnah?selama ini tak sedat kan bn memfitnah.mencaci depan tv dll itu bukn fitnah kah nama nya?

  109. Cahaya Langit

    Surat agung bukan sampah nak bagi tengok dekat hang. Hang sapa cuma kucing kurap

  110. Saiful Raden Jumari

    Kuasa politik dan maruah keluarga boleh ditukar ganti..tiada yg lama maka tiada yg baru..

  111. Ahmad Maulana

    Cahaya Langit jika kamu juga mengikuti apa yg mereka lakukan..apa bezanya kamu dengan mereka..tiada bezanya,jadinya manusia yg bertamadun..saya bukan menangkan mereka,biarlah undang undang memutuskan segalanya..

  112. Saiful Raden Jumari

    Setuju…dlm AlQuran dah tertulis tanda2 dunia akhir zaman..antaranya adalah puak yahudi dan kafir akan menguasai segalanya..

  113. Madi Yusof

    Saiful Raden Jumari ya betul…itu jawapan yg sebetulnya….org zaman dulu sanggup mati pertahankan maruah…zaman sekarang maruah tolak ke tepi…yg penting masyuk…

  114. Jamil Jaafar

    Cahaya Langit . Setuju. Page bn hulu sgor ni wajar tutup. Memfitnah menipu shj . Mcm boss besar dia.sbb tu rakyat tolak kelubang jamban.

  115. Deddy Kool

    Org bn sahaja yg percaya anwar liwat jubo saypol. Gila dan bodoh. Anwar tu jantan. Bukan kaki main jubo.tindakan memenjara anwar pada zaman pak jib utk mengelak anwar melingkup pak jib. Anwar dianggap musuh politik yg paling kritikal dan sengaja dibuat kes supaya beliau tidak dpt menentang pak jib.

  116. Deddy Kool

    Dulu mahkamah najib yg pegang. Ko buat betul pun kena penjara.

  117. Deddy Kool

    Org bn sahaja yg percaya anwar liwat jubo saypol. Gila dan bodoh. Anwar tu jantan. Bukan kaki main jubo.tindakan memenjara anwar pada zaman pak jib utk mengelak anwar melingkup pak jib. Anwar dianggap musuh politik yg paling kritikal dan sengaja dibuat kes supaya beliau tidak dpt menentang pak jib.

  118. Deddy Kool

    Harap saypol yg masuk dlm tu nanti. Baru la dia merasa jubo perit nanti

  119. Khalid Luqman

    Nak screenshot dulu semua.. pastu tunggu 100 hari..

  120. Cahaya Langit

    En ahmad maulana ini org macai dedak tanya knpa mesti anwar di ampunkan?salahkah sebagai org islam jwb yg betul klu tuan juga islam! Soal pengampunan seorng banduan x kisah apa jenayah di dunia mlysia di bawah kuasa ygdipertuan agung bukn pm mahdzir. Klu tak puas hati tanya dan pg istana negara.kemukan hujah bukn nak meroyan dlm fb. Sya berhak bersuara bersuara dan klu kebetulan di pihak kerajaan memerintah nilai balik hujah saya benar atau salah.klu salah tuan org islam perbetulkan jalan tunjuk jln benar.sya nak soal soal pengampunan banduan sapa yg berkuasa?najib ke?ingat tak salah ke klu kita mencemar duli tuanku …

  121. Feroz Irwan

    Siasat balik la kes nie…panggil Anwar dan Saiful…rujuk balik kes nie..first lady kes nie Saiful dan Najib terlibat .memberi kenyataan lokasi yang kejadian salah.disini pown dah tak betul kenyataan Saiful..dan kes khalwat nie takde bukti spisemen air mani..bukti yang ada dari darah ,tuala ,berus gigi…kes nie mmg tonggang terbalik.kalaw ikut Islam yg patut dihukum Najib,mahathir,saiful

  122. Jamil Jaafar

    Agong dah ampunkan. Jgn derhaka kpd agong. Muktamat. Kuasa Agong x bleh dipertikai. Nak pertikai pergi mengadap Agong.

  123. Muhammad Zaki Borhan Alhaj

    Baru saya tahu fakta ni.. tq.. fakta terbaru, pas ialah sekutu bn..

  124. Razali Zaini

    Aku nk tgk admin ni tukar title freind of ppbm plak. Mampos ko

  125. Ramliromy Arsat

    Yang bagi ampun….Agung….
    Ph…hanya memohon pengampunan.
    Kalau tak puas hati baik tanya terus Agung….sebab agung yang bagi ampun

  126. Jeff Matt

    Kalau tak silap pengampunan agung ni perkara biasa…sebab ada banduan2 yg diberi keampunan agung setelah agung dapat nasihat daripada penasihat perundangan dan berpuashati atas sebab tertentu..

  127. Amerrudin Md Yossoff

    Sebln saja lagi…….tak pa la berkelakuan baik

  128. Ahmad Maulana

    Cahaya Langit benar jika yg dipertuan agong telah menerima pengampunan pada seseorang itu maka tiada hak untuk orang lain pertikaikannya..tuan saya berkata tadi jangan la kita juga sama seperti mereka,jika sama apa lah bezanya kita dan mereka..jadi kita doakan yg terbaik buat segala umat dimalaysia

  129. Johan Rosh

    P tanya agong la min…tak pun tag agong kat sini..mungkin leh dapat jawapan cepat..

  130. Izack Saujana

    Terang lagi bersuluh pm n tpm skrg ni salah guna kuasa yg mereka pegang.hahahahahaha bagus ?

  131. Adinda Shahjahan Perodua

    Saper layan logo bn mmg giler seks mcm najib rogol n bom altantuya. Jd kita sume abaikn dia dr buang mse dok bertelagah

  132. Svamin Sv

    udah2 la pembangkang x pyhlah buat provokasi lgi..kalah ttp kalah trimalh kenyataan..rakyat tolak bee end dh pahlawan cangkul..

  133. Svamin Sv

    biasalh bilamana kekalahan x dpt ditrrima…tu dok meroyan x hbs2..

  134. Ali Hasan Dorahim

    PAS jugak terbaik zero skandal… Jom pakat undi PAS PRU 15 nnti!

  135. Izan Izan

    Jgn terlalu memuji ketinggi langat.dan jgn terlalu mengihina sampai ke dlm bumi..sampai kita menangung dosa.kita pun x tau apa jadi pda,masa akan dtg.perjalanan terkaku awal dan masih jauh

  136. Shahrizan Nasir

    Macammana boleh jadi peguam tapi bebal sangat soalan senang tak boleh jawab. DS Anwar layak di beri pengampunan kerana beliau adalah Ketua Parti Pembangkang yang telah di beri kepercayaan besar oleh majoriti raykat Malaysia. Bukan sahaja DYMM Agong malah beribu rakyat Malaysia telah memberi pengampunan kepada beliau dengan mengundi PKR/PH. Pengampunan pula telah di beri oleh DYMM Agong dan seharus nya persoalan ini tidak timbul agar tidak mencemar titah baginda dibawah duli. Delete je la post ni. Sengal

  137. Nadrah Shaida

    lg stu kne tgkp jgk org yg plan smueni..org atas yg sruh ….kne tgkp org atas tu…..yg memg bniat nk jtuh kn anuar..so pham2 spe orgnye

  138. Saravanan Parasu Raman

    Bekas Ketua Hakim duk diam sudah apa sibok ….

  139. Shah Naz

    Ivan Chong satu kes itulah yg menyebabkan ramai jd mangsa fizikal…

  140. Sharifah Hasnah

    Nampak tak… alamat melayu… kelayuan dalam byk hal… ada orang perjuangkan hak melayu di buang… tu yang orang tak leh nak nilai… kominis dah masuk umah kita… bgn bgn lawan…budak budak muda mereka dibodoh bodohkan…

  141. Ericlee Kong

    Tuan Hakim buatlah yg terbaik utk org hidup lama bukan utk matikan seseorang.sebab manusia ni hidupnya cuma Satu Kali.

  142. Izzuan Abdullah

    lps ne semua banduan yg nak bertanding jadi ahli parlimen boleh mohon keampunan d raja

  143. Rosli Hashim

    Md Khairi Md Syed ada kah nabi kita baling balik batu yg dibaling olih orang bukan Islam bro. INI cara Islam sebenar bukan dendam, yg mendendam sifat saitan. Tapi jika bro dah ada sifat dendam hati hati hidup tak akan tenang. Minta maaf tegoran Dan peringatan

  144. Zain Faisal

    Yes, but his case was suppose to be in syariah court not sivil on that he was wrongly accused,

  145. Mal Indo

    Admin masuk air…tggu tak lama lagi kena la..penderhaka ni

  146. Mohammad Nizam Kassim

    Ya admin, mgkn admin betul. Mgkn selepas ini sistem kehakiman akan lebih baik. Pengampunan Anwar mgkn merintis jalan utk banduan biasa mendapat peluang kali kedua. Perlu diingat tdk semua banduan betul2 bersalah. Ada juga yg teraniaya. Nk tanya admin, kes Dato Rizalman. Laporan kimianya siap 4 hari? Itu pula atas dasar apa admin? Dia bkn menteri pun? Klau org biasa 3 bulan pun belum tentu min. Apa istimewanya beliau?
    Semata mata nk bg dia bertanding di parlimen Bndr Tun Razak? X juga bertanding.

  147. Zain Faisal

    For the time being, change is good

  148. Zain Faisal

    Zaman bn pun dah ado dah, kito nak bersihkan atau cuba membetsihkan itu semua

  149. Khairul Azry

    org2 tua skrg suke sangat tengok tv3

  150. Mohammad Nizam Kassim

    Min, rakyat yg mengundi menolak BN, min igt semua bangang2 ke? Ramai lah min yg pernah ikut UMNO. Seleweng2 ni dari atas sampai akar umbi. Org dh masaklah min. X perlulah hipokrit nk nafikan. RM20 pasang bendera min? Buat malu je. Tu pun ada yg x dpt duit. BN xde duit ke min? 60 tahun perintah negara pun miskin lagi? Ke dh kena tax hihi..org UMNO klu x tax bkn UMNO.

  151. Mohd Radhi Razali

    Friends Of BN Hulu Selangor lagi terang nk bersuloh pulakk… BONGOK

  152. Jamil Jaafar

    Mohammad Nizam Kassim .dah biasa. Aku pun dah pernah tangkap puak ni. Dpn surau dia mengaku. Tu pun buat mcm x da apa2. Mcm tak salah. Bulan puasaxm pulak tu. Tu sbb aku kluar umno. Allahbdah balas cash utk dia.

  153. Ahmad Ibrahim

    Kita menghakimi diri kita dahulu baru lah kita dapat menebak dan menalar jln fikiran kita bebas dari pengaruh emosi.apakah kita menurut fikiran atau menurut kata hati.bukan mudah dlm menetapkan hukum.

  154. Atan Volvo

    Saja jer.. Sal?? Ko sakit kat mana, dgn Pemampunan anuar

  155. Mohammad Nizam Kassim

    Tuan Jamil Jaafar tu lah psl. Dh klh bkn nk muhasabah diri. Masih nk tegak benang basah lagi. Cubalah tanya pulak kakitangan DBKL. Nape dpt bonus 1 bulan, patut 3 bulan gaji. Siapa sebat.. Dh korup beyond repair..tu psl rakyat tolak. Xde angin masakan pokok bergoncang ye idak?

  156. Siva Nyanam

    Pengampunan atas suara rakyat dan DYMM pun arif tentang kehendak dan sunami rakyat

  157. Mohd Saleh Senin

    Hakim pun bodoh….beli sijil kat mana….kan dah bertahu Agung yg perkenan

  158. Adam Aries

    Hmmm.. Mgkn Cai2 PH lupe kot? Masa DSAI kena sumbat tu masa era BN di bawah sape ea? Tahun bile ea? Ke era Pak Jib yang DSAI kena sumbat?

  159. Jenal Azh

    Madi Yusof Boleh je nk sue Tun M masa episod 1 fitnah anwar tp mesti mau ingat kita perlukan Tun utk cuci taik2 yg PM ke-6 tinggalkan tu. Mungkin sbb tu Anwar rela lupakan dendam kesumat demi negara.
    Oklah lets say Anwar xmo maaf Tun dan nk heret skali Tun ke Sg Buloh…cer bgtau sini sapa yg boleh jd PM buat masa skrg ni?

  160. Madi Yusof

    Jenal Azh itu rakyat kena nilai sendiri la siapa yg layak…kalau Tun betul memfitnah anwar..dia tak layak jadi pm sebab tidak bermaruah dan melanggar hukum islam.( Fitnah besar dosanya mcm makan daging saudara sendiri )…jadi Anwar lah layak jdi PM sebab dia mangsa konspirasi politik Tun M…tetapi kalau anwar betul2 peliwat…dia pun x layak jadi PM sebab moralnya rendah…dan Tun M x boleh ambik org yg rendah moralnya utk memimpin negara…ada ramai lagi yg YB dlm PH layak utk di angkat jadi PM…

  161. Riz Genji Zul Glock

    Ini lah karma melayu mkn melayu, dulu elok elok berkuasa susah kan hidup rakyat..
    Mana mana kerajaan pun klu cukai tinggi kepada rakyat kerajaan akan jth..
    Terima kenyataan dan perbetulkan apa yg tak betul dlm parti korang

  162. Alexander Cray Orange

    Satu je aku risau. TM ni jenis yg degil
    DSAI ni jenis yg tak nak kalah. Aku harap dua dua tokoh veteran ni akhirnya dah matang. Jangan setahun dua atau kurang gaduh lagi, DSAI masuk penjara lagi, kat luar protes lagi.

    Sama sama Tua tapi sama sama berpengalaman dan punyai idea baru utk terajui pentadbiran Malaysia Baru. Aku dan rasanya rakyat lain harap TM dan DSAI dapat bergabung dan bekerjasama sesama sendiri, inilah gabungan yg amat mantap dalam sejarah, Malaysia gerenti akan makmur. Tapi kalau mereka bermusuhan, memang perang saudara yg besar, hancur PH dibuatnya.

  163. Eyzack Jamaluddin

    bagi UMNO yg jd pembangkang sama2la kita nntikn akhirnya cerita PH …
    menteri economi
    LIM GUANG ENG
    menteri pendidikan
    bpaknya kot LIM KI SIANG
    akan berakhirla lagasi melayu d ITM dn univerti lain yg hak org melayu…
    Umo tetap d hati ..

  164. Jamal Azam Ismail

    Baru Sennggu berkuasa dah salahguna kuasa. Pak Pandir, Pak Pandir. Menang sorak, kampong danagama tergadai.

  165. Ruhaizan Ithnin

    di malaysia kita akan temui keadilan jika kita ada kuasa atau ada kwan2 yg berkuasa…dalilnya> kes pengampunan anwar ini

  166. N Z Man Zai

    Admin pembangkang n pembangang…???

  167. Wak Ajez Bolton

    Besok cakap dalam barisan pembangkanglah huhuhuhu SELAMAT MENJADI PEMBANGKANG YG TERKANGKANG hehehehe

  168. Myza Sidek

    kalu dh agong nk bg pengampunan.. mana bleh pertikai… org kena hukum gantung pun agong bleh ampun… ko plak nk question agong… tolong ingat… ni bkn zmn bn ok.. gone already… pembangkang jgn over sgt ye.. nti kena block.. mcm kami dulu…

  169. Wak Ajez Bolton

    Lagi pun semua orang tau Anwar tak salah akibat fitnah UMNo.Allah dah bayar CASH ….Mana Jamal Pak Tongko? Dah mandi ke belum? hahahaha

  170. Myza Sidek

    tk lupa… mmg tun m yg aniaya anwar… so? ko sakit hati depa dh berbaik knapa? mgkin patut nasihat bekas pm bertaubat dan mengakui kesalahan sptmana tun m…

  171. Myza Sidek

    sudaa la… skrg la baru nk kluar hadis dosa pahala bagai… kenang jasa pemimpin? jasa 22thn pun ko main kepala bapak kan… jasa 1mdb mmg patut kot utk kenang… hukum sblm dakwa? tkde bukti? bukti melambak beb.. cuma sblm ni tk sempat smpai mahkamah.. smpai jab peguam terus msuk bakul sampah… ko ghase? jgn over sgt friends of what so ever ni.. satgi mmg kena block pdn muka…

  172. Jasni Jaafar

    Jenal Azh yg boleh jadi PM skrng nie Lim Kit Siang atau Lim Guan Eng atau pun Mat Sabu..inilah calon yg paling layak jadi PM buat masa skrng..tapi tunggulah akibatnya..

  173. Jasni Jaafar

    Sama2 penyamun masing2 sudah berjanji ..kau simpan rahsia aku dan aku simpan rahsia kau ..lepas tu boleh samun harta rakyat..inilah di namakan politik kotor..benarlah kata tokong guan eng ..I don’t care about your’s religon..party is more (DAP)importent then your’s religon..

  174. Muhammad Zaki Borhan Alhaj

    Tapi setakat ni saya belum jumpa apa2 kenyataan, berita, artikel, deklarasi, perjanjian, link, video klip dan sebagainya yang menyatakan dgn jelas bahawa ‘pas adalah sekutu bn’.. jadi dari mana sumber yg sahih, tepat, betul dan fakta sehingga keluarnya kenyataan tersebut.. masih pelik.. apakah ini dakwaan suka2, fitnah, rekaan atau sebaliknya.. ini bertentangan dgn kehendak kerajaan ‘ph’ yg menyatakan mesti telus dan akauntabiliti dlm apa jua perkara..

  175. Bro Abracuss

    Dasar nak jb pm…impian lama jelma kembali

  176. Bro Abracuss

    Drama melayu tanpa episod…mahahthir dan kembarnya anwar…

  177. Bro Abracuss

    Harap cam tu..la..tunggu masanya

  178. Jenal Azh

    Jasni Jaafar LKS, LGE, MS boleh jd PM dan sy pun tau akan ada akibat. Persoalannya 3 org tu ada kemampuan ka nk setel kes berat mcm 1mdb? Sori le buat masa la ni sy nmpak Tun M je. Anwar boleh jd PM tp bukan dlm jangkamasa terdekat. Kita pun tau Tun M dh 93 yrs old.. abih kuat pun 2 thn nk jd PM. Bagi le dia chances recover ekonomi negara. Hold jap la kes liwat episod 1 tu. Korang dok fokus salah Tun smpai tak perasan si pesalah fitnah liwat episod 2 tu tgh plan nk lari ke oversea ?

  179. Hadri Nordin

    udah2 la seksa manusia..bg la dia bebas seperti manusia lain..

  180. Anuar Basir

    Macam macam halangan nak bebaskan anwar individu ini tak berdosa kena fitnah oleh si saiful budak nakal yang telah diupah lagi pun mahathir pun takut juga kalau anwaar

  181. اكروم زاكى

    Banyakkan membaca org muda.. dengan membaca kita dapat menambahkan ilmu dan pengetahuan

  182. Pokok Dek Den Lah

    kuas sudah ditangan…sembang bnyak tak guna. apa yg di war²kan, dizikirkan hari² sebelum pru, ambil tindakan segera…jho lo mana jho lo..dah tangkap ke belum???

  183. اكروم زاكى

    Untung zaman skrg ada media sosial.. maklumat cepat sampai, kalau 1998 dulu harapkan risalah masa hari Jumaat kat masjid jamek jelah

  184. اكروم زاكى

    Nanti penyokong parti zombi kira ngan kerusi2 pembangkang sekali.. katanya masih byk ???

  185. Hanif Hassan

    Jenal Azh jadi kebenarannya benarlah madey telah memfitnah dengan dasyat terhadap nuar..

  186. Saleh Laping

    Rakyat tau Anuar xsalah, dia kecutlah tu….YDPA dah ampunkan…..

  187. Mohd Asri Mohd Yusof

    Kesiannnnn.dah mahkamah jatuhkan kesalahan.

  188. Mohd Asri Mohd Yusof

    Kita tak boleh biar orang fasik berkuasa.nanti kita kena juga bala dia lagi teruk

  189. Md Khairi Md Syed

    Lili Rj kau ni bodoh ke…ingatbklu x islam gi mekah semua kene petirlah…

  190. Salmi Abu Samah

    Hahahah! Drama dah start! Tengoklah apa yg akan jd

  191. Farouk Hussein

    Apakah ini juga satu permainan tun utk cuci tangan daripada ditekan olh penyokong PH?
    Dan dia blh menjadi PM sehingga akhir hayat? Sama2 kita nantikan.

  192. Amry Seastone

    Tag agong…saya sokong cadangan anda..

  193. Johan Rosh

    Suruh dia tag sbb dia yg nak tau…???

  194. Bro Cangkul

    tanya la agong, pasal apa DSAI diberi pengampunan.

  195. Asyraff Takashi Onizuka

    sebab tu kena berpegang pada Al-Qur’an dan hadis…

  196. Jenal Azh

    Hanif Hassan : Maaf.. sy bkn org yg layak nk jwb pertanyaan tuan sbb sy bkn ahli keluarga anwar, bkn penyiasat, dsb. Mungkin kwn sy Madi Yusof boleh menjawab soalan tuan.

  197. Madi Yusof

    Apa yg rakyat spt saya mahu skrg….Dr M kena beri penjelasan dan bersihkan nama Anwar kalau dia betul tidak bersalah dlm kes liwat no 1atau sebaliknya…kes 1 MDB biar mahlamah yg tentukan kes salah laku benar atau tidak..sebab apa yg di dengar pasal 1MDB hanya tuduhan dan aduan.. , Laporan PAC,Jabatan Audit Negara, SPRM semua sudah keluarkan laporannya dan setakat ni tiada lagi kes yg di bawa ke mahkamah…Arul Kanda pun sudah beri penjelasan yg terperinci..kita tunggu saja bila kes ini di bawa ke mahkamah..sy bagai rakyat mahukan pemimpin yg bersih, cekap dan amanah…

  198. Rusnani Soyot

    Eyzack Jamaludin!!
    NK KETAWA KE NK NANGIS!!!!
    LG SATU MAT SABU JD MENTERI PRTAHANAN….HUHUHU..

  199. Ishaizam Ishak

    Insaf tu dtg masa pru….sblum tu buat bodoh aja….masa ni lah nk lawak kubok….kikikikiki… Ni semua pasal nk tarik undi……

  200. Rodzuan Harun

    Ini reverse ISA.. main pakai ampun saja sesuka hati.. undang2 telah dilacurkan..!!

  201. Zaidi Mohd

    Md Khairi Md Syed geng yg.suka najib hang nak letak mana…kalau cakap tu cuba guna otak…takyah nak melalak2 pi buat kerja..kan dah menang

  202. Azmir B Razali Areman

    Jenal Azh hold jap la kes liwat episod 1 tu.???

  203. Eyzack Jamaluddin

    Rusnani Soyot mat sabu ambil bidang kurinari……esok prang knalah gna sendok dgn planta…hahaha

  204. Rusnani Soyot

    Eyzack Jamaludin…Pendekar Ramboo yer…kha kha kha

  205. Muhamad Ariff

    Mahkamah BN dah tutup mim skg mahkamah PH hahaha

  206. Saiful Raden Jumari

    Yg layak jadi pm..adalah wan azizah atau nurul izzah je..tiada kes membabitkan rasuah atau salah laku..kalau ada pun fitnah je..not a big deal..

  207. Mohd Amiruddin Mohd Ghazalli

    Assalamualaikum wbt…saudara2 sesama islam ku…kita bergaduh sesama kita yg tersenyum siapa?ingatlh kita umat islam sekarang semakin lemah sebab tk bersatu…kita tk bersatu dlm semua perkara…kita semakin mundur ke blkng…sampai bila kita nk camni?..wallahualam bissawab

  208. Naimah Abdullah

    Agaknya la kalau la ada diantara anak orng ph ni kena liwat…hampa nk ampun ka orng dh liwat anak hampa tu….

  209. Suriani Yahya

    Zain Faisal liwat under jurisdiction of both court, syariah if cought khalwat or liwat, civil if accused of by force .

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.