Pengampunan Anwar atas asas apa, soal bekas ketua hakim negara

Bekas ketua hakim negara Tun Abdul Hamid Mohamad mempersoalkan asas pengampuan yang akan diberi kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, mengatakan Lembaga Pengampunan perlu konsisten kerana ia akan memberi kesan pada permohonan di masa akan datang.

Abdul Hamid dalam kenyataan hari ini berkata dia difahamkan Anwar yang disabitkan kerana kesalahan jenayah hendak diampunkan semata-mata untuk membolehkan beliau bertanding pilihan raya dan menjadi Ahli Parlimen.

Beliau merujuk kepada laporan berita yang memetik Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengatakan suaminya itu akan diampun dalam masa seminggu.

“Apakah alasannya? Semua orang tahu, untuk membolehkan beliau bertanding dalam pilihan raya kecil Parlimen dan, seterusnya dilantik menjadi perdana menteri.

“Adakah itu satu alasan yang cukup dan berpatutan (sufficient and reasonable) bagi Lembaga Pengampunan memberi pengampunan kepadanya?

“Jika jawapannya ‘ya’, maka, jika selepas itu ada pula seorang banduan lain yang meminta diberi pengampunan untuk membolehkannya bertanding dalam pilihan raya untuk menjadi Ahli Parlimen, adakah, atas asas yang sama, dia juga akan diampunkan? Jika tidak mengapa?

“Ahli-ahli Lembaga Pengampunan perlu memikirkan semua ini. Apa jawapan mereka? Mereka perlu konsisten. Jika tidak, tidak ada ketelusan,” kata Abdul Hamid, yang berkhidmat sebagai ketua hakim negara dari 1989 hingga 1994.

Abdul Hamid juga yang menulis alasan penghakiman majoriti Mahkamah Persekutuan yang membebaskan Anwar daripada sabitan kes liwat pertama pada 2004.

“Itu saya laku semata-mata berdasarkan keterangan yang dikemukakan di mahkamah dan undang-undang yang berkenaan.

“Perlu ditekankan sekali lagi, saya tidak menyoal sama ada beliau patut diampun atau tidak. Saya cuma menyoal asasnya,” kata Abdul Hamid.

Sebelum ini, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V bersedia memberi pengampunan kepada Anwar, yang sedang menjalani hukuman penjara 5 tahun di Penjara Sungai Buloh selepas disabit kesalahan meliwat.

Dr Mahathir berkata pengampunan diraja untuk Anwar dibincangkan dalam pertemuan antara Sultan Muhammad V dan pimpinan PPBM, PKR, DAP dan Amanah, yang membentuk gabungan Pakatan Harapan (PH), kelmarin.

Anwar merupakan pilihan pertama PH sebagai calon perdana menteri mengikut rancangan asal PH bagi pilihan raya umum ke-14. Dr Mahathir akan menyerahkan jawatannya selepas ketua umum PKR itu layak memegang jawatan perdana menteri ke-8.

Rujukan:
https://pakdin.my/tag/anwar-ibrahim
https://pakdin.my/tag/kes-liwat

273 Replies to “Pengampunan Anwar atas asas apa, soal bekas ketua hakim negara

  1. Satu je aku risau. TM ni jenis yg degil
    DSAI ni jenis yg tak nak kalah. Aku harap dua dua tokoh veteran ni akhirnya dah matang. Jangan setahun dua atau kurang gaduh lagi, DSAI masuk penjara lagi, kat luar protes lagi.

    Sama sama Tua tapi sama sama berpengalaman dan punyai idea baru utk terajui pentadbiran Malaysia Baru. Aku dan rasanya rakyat lain harap TM dan DSAI dapat bergabung dan bekerjasama sesama sendiri, inilah gabungan yg amat mantap dalam sejarah, Malaysia gerenti akan makmur. Tapi kalau mereka bermusuhan, memang perang saudara yg besar, hancur PH dibuatnya.

  2. Ya admin, mgkn admin betul. Mgkn selepas ini sistem kehakiman akan lebih baik. Pengampunan Anwar mgkn merintis jalan utk banduan biasa mendapat peluang kali kedua. Perlu diingat tdk semua banduan betul2 bersalah. Ada juga yg teraniaya. Nk tanya admin, kes Dato Rizalman. Laporan kimianya siap 4 hari? Itu pula atas dasar apa admin? Dia bkn menteri pun? Klau org biasa 3 bulan pun belum tentu min. Apa istimewanya beliau?
    Semata mata nk bg dia bertanding di parlimen Bndr Tun Razak? X juga bertanding.

  3. Macammana boleh jadi peguam tapi bebal sangat soalan senang tak boleh jawab. DS Anwar layak di beri pengampunan kerana beliau adalah Ketua Parti Pembangkang yang telah di beri kepercayaan besar oleh majoriti raykat Malaysia. Bukan sahaja DYMM Agong malah beribu rakyat Malaysia telah memberi pengampunan kepada beliau dengan mengundi PKR/PH. Pengampunan pula telah di beri oleh DYMM Agong dan seharus nya persoalan ini tidak timbul agar tidak mencemar titah baginda dibawah duli. Delete je la post ni. Sengal

  4. Siasat balik la kes nie…panggil Anwar dan Saiful…rujuk balik kes nie..first lady kes nie Saiful dan Najib terlibat .memberi kenyataan lokasi yang kejadian salah.disini pown dah tak betul kenyataan Saiful..dan kes khalwat nie takde bukti spisemen air mani..bukti yang ada dari darah ,tuala ,berus gigi…kes nie mmg tonggang terbalik.kalaw ikut Islam yg patut dihukum Najib,mahathir,saiful

  5. Soalnya bnda ni antara BN dgn BN jg. Kpl sama, kepten je beza. Klau cite nk ungkit, kna ungkit dr madey. Bnyk tu kes zmn dia! Bratus billion kutty tu songlap! Brp bnyk org dia bunuh! Xviral sbb xde intrnt je zmn tu. Tp najib xungkit sbb.? Sbb satu mak, satu bpk (BN). Nuar kna naya duk jail brabad sbr je sbb.? Sbb yg naya adk bradik dia jg. Pusing la ikut mana, depa smua BN. Xda prti lain kcuali Pas dn dapig yg skrg pn dh nk jd MCA. PAS pn skutu kuat BN. So BN xpyh takut lh.. korang xhilang sapa2.. nua, yidin, madey tu abg kndung korang. Depa nk bg Tun kt najib, sj..tp rosmahbabibodoh tu xsdr diri, trpksalh depa buat lagu ni sbgai pringatan..xblh dh nk men2 mcm zmn madey dulu la ni, rkyt lahir2 dh ade hp..

    1. Tapi setakat ni saya belum jumpa apa2 kenyataan, berita, artikel, deklarasi, perjanjian, link, video klip dan sebagainya yang menyatakan dgn jelas bahawa ‘pas adalah sekutu bn’.. jadi dari mana sumber yg sahih, tepat, betul dan fakta sehingga keluarnya kenyataan tersebut.. masih pelik.. apakah ini dakwaan suka2, fitnah, rekaan atau sebaliknya.. ini bertentangan dgn kehendak kerajaan ‘ph’ yg menyatakan mesti telus dan akauntabiliti dlm apa jua perkara..

  6. kalau najib ke dalam, boleh je mintak pengampunan ke sultan agong. tapi tengok la kesalahan apa yang di lakukan. dsai dituduh liwat pembantu nya. yang da ada otak akhil baligh. fikir sendiri la takkan bontot ko, senang ko bagi orang korek. bodoh bertingkat2 la namanya. dsn pulak kesalahannya merompak hasil negara. seleweng duit rakyat. tak tau lah yang mana sultan akan beri pengampunan. keputusan atas dasar ehsan belas agong. agong bukan suka2 bagi bebas. sekian

    1. kamu siapa nak.menghukum seseorang tuan…jika kamu seorang manusia yg beragama islam kamu tidak Kan berkata seperti itu..saya tidak.menyokong sesiapa tapi sebagai manusia..kita tidak.boleh menghina atau mencaci bagai kepada manusia lain..agama tidak mengajar kita sedemikian..saya harap tuan juga muhasabahkan diri tuan itu..biarkan undang undang menentukan..selagi tiada bukti yg kukuh,selagi itulah kita tidak boleh mengatakan sembarangan..dalam hukum islam sudah cukup sempurna hayatila semula tuan Jamil Jaafar

    2. En ahmad maulana ini org macai dedak tanya knpa mesti anwar di ampunkan?salahkah sebagai org islam jwb yg betul klu tuan juga islam! Soal pengampunan seorng banduan x kisah apa jenayah di dunia mlysia di bawah kuasa ygdipertuan agung bukn pm mahdzir. Klu tak puas hati tanya dan pg istana negara.kemukan hujah bukn nak meroyan dlm fb. Sya berhak bersuara bersuara dan klu kebetulan di pihak kerajaan memerintah nilai balik hujah saya benar atau salah.klu salah tuan org islam perbetulkan jalan tunjuk jln benar.sya nak soal soal pengampunan banduan sapa yg berkuasa?najib ke?ingat tak salah ke klu kita mencemar duli tuanku …

    3. sudaa la… skrg la baru nk kluar hadis dosa pahala bagai… kenang jasa pemimpin? jasa 22thn pun ko main kepala bapak kan… jasa 1mdb mmg patut kot utk kenang… hukum sblm dakwa? tkde bukti? bukti melambak beb.. cuma sblm ni tk sempat smpai mahkamah.. smpai jab peguam terus msuk bakul sampah… ko ghase? jgn over sgt friends of what so ever ni.. satgi mmg kena block pdn muka…

    1. Jenal Azh itu rakyat kena nilai sendiri la siapa yg layak…kalau Tun betul memfitnah anwar..dia tak layak jadi pm sebab tidak bermaruah dan melanggar hukum islam.( Fitnah besar dosanya mcm makan daging saudara sendiri )…jadi Anwar lah layak jdi PM sebab dia mangsa konspirasi politik Tun M…tetapi kalau anwar betul2 peliwat…dia pun x layak jadi PM sebab moralnya rendah…dan Tun M x boleh ambik org yg rendah moralnya utk memimpin negara…ada ramai lagi yg YB dlm PH layak utk di angkat jadi PM…

    2. Jasni Jaafar LKS, LGE, MS boleh jd PM dan sy pun tau akan ada akibat. Persoalannya 3 org tu ada kemampuan ka nk setel kes berat mcm 1mdb? Sori le buat masa la ni sy nmpak Tun M je. Anwar boleh jd PM tp bukan dlm jangkamasa terdekat. Kita pun tau Tun M dh 93 yrs old.. abih kuat pun 2 thn nk jd PM. Bagi le dia chances recover ekonomi negara. Hold jap la kes liwat episod 1 tu. Korang dok fokus salah Tun smpai tak perasan si pesalah fitnah liwat episod 2 tu tgh plan nk lari ke oversea 😆

    3. Apa yg rakyat spt saya mahu skrg….Dr M kena beri penjelasan dan bersihkan nama Anwar kalau dia betul tidak bersalah dlm kes liwat no 1atau sebaliknya…kes 1 MDB biar mahlamah yg tentukan kes salah laku benar atau tidak..sebab apa yg di dengar pasal 1MDB hanya tuduhan dan aduan.. , Laporan PAC,Jabatan Audit Negara, SPRM semua sudah keluarkan laporannya dan setakat ni tiada lagi kes yg di bawa ke mahkamah…Arul Kanda pun sudah beri penjelasan yg terperinci..kita tunggu saja bila kes ini di bawa ke mahkamah..sy bagai rakyat mahukan pemimpin yg bersih, cekap dan amanah…

    1. Kamaluddin Bin Idrus maka buatlah report polis kat Pm, kerajaan ka..atau semua media palsu tu…Bn jangan berdiam diri nanti rosak ahli-ahlinya nanti…jangan lagi dok buat perangai lama..dok biar-biar…cepat2 bangkit berjuang untuk rakyat…dari ditipu jangan dah kalah gerak kerja semua jadi slow..asyik bertindak kat fb jer tak jadi…macam sambutan di fb lah punyalah ramai cyber trooper, tetapi bila pi undi ..kalah juga..dah ada petunjuk masa zaman paklah tapi..masing-masing ego..meetin tak mahu buat agak-agak suara akar umbi tu sampai kah?

    2. Kamaluddin Bin Idrus hahh tegoklah asyik touching sahaja…bil dok tegor kata macam2..kata melalut.. kat akaq umbi..tahulah kami ni kabel xbesar…dah kalah dan nak menyatukan..balik 3 juta ahli ni..perangai dok macam tu juga…dah tahu tdm dok hina agong pi lah buat meeting ….pi lah buat gerak kerja ..kumpul ahli..pi buat report polis..duly boleh buat sekarang xboleh buat pula..ajak Dato’ Jamal ..