24.1 C
Kuala Lumpur
Wednesday, January 20, 2021

Pengganas IS Ancam Balas Dendam Terhadap Malaysia

is-malaysia-balas-dendam

Wakil militan Negara Islam (IS) menghantar mesej amaran kepada Malaysia susulan usaha memerangi kumpulan itu giat diadakan di negara ini.

Menerusi rakaman video yang disiarkan dalam dalam Bahasa Malaysia, unit militan IS Malaysia-Indonesia yang dipanggil Katibah Nusantara mengancam untuk membalas dendam berikutan penangkapan ahli-ahlinya.

Bertajuk “Mesej Awam Kepada Malaysia” video yang memberi amaran: “Jika anda tangkap kami, kami akan terus meningkat bilangan anggota, tapi jika anda biarkan kami…kita akan lebih dekat dengan matlamat untuk membawa kembali kedaulatan khalifah.

“Mereka yang menamakan kami sebagai Khawarij (ingkar), Daesh (nama lain IS) dan juga sebagai agen Mossad sebenarnya Syiah dan sekutunya.

“Kami tidak akan tunduk kepada sistem demokrasi tadbir urus kerana kami hanya akan mengikut undang-undang Allah.”

Selain itu terdapat satu lagi video yang menyeru ‘saudara’ Katibah dari Somalia iaitu Al-Shabaab untuk menyertai kumpulan mereka.

Dalam video yang berdurasi lebih seminit itu, militan Katibah berkenaan yang fasih bercakap dalam Bahasa Malaysia menggesa rakan mereka dalam Al-Shabaab untuk menyertai IS dan jihad mereka.

Video itu menunjukkan ahli Katibah, Abdul Halid Dari menggesa mereka untuk mengikrarkan kesetiaan kepada pemimpin IS, Abu Bakr Al-Baghdadi dan menyertai perjuangan “sebenar” di Syria sambil diperhatikan seorang lagi rakan militan, Mohd Nizam Arifin.

Abdul Halid juga menyebut mengenai ajaran Nabi Muhammad saw bagi meyakinkan pejuang di Somalia untuk menyertai IS.

Pengarah Bahagian Anti Pengganas, Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayob Khan Mydin berkata, ancaman dan cabaran kepada kerajaan Malaysia itu mencerminkan pendirian kurang ajar kumpulan Katibah berkenaan.

“Ia juga membuktikan bahawa IS, terutamanya golongan Katibah memandang negara kita sebagai sekular dan oleh itu menjadikan kerajaan dan rakyat sebagai sasaran.

“Tidak syak lagi ia sebagai langkah membalas dendam terhadap tindakan pasukan keselamatan kami kepada mereka,” katanya.

Beliau berkata bahagian anti pengganas akan lebih berhati-hati kerana serangan boleh berlaku pada bila-bila masa.

“Kita perlu sentiasa berjaga-jaga dan tidak mampu untuk membiarkan pengawal kami ke bawah,” katanya.

Berhubung video yang ditujukan kepada Somalia, Ayob Khan berkata walaupun ia mempunyai sarikata dalam bahasa Arab, hakikatnya ialah Abdul Halid bercakap dalam bahasa Melayu dan beliau mengesyaki terdapat juga rakyat Malaysia yang menganggotai Al-Shabaab.

“Ini adalah satu perkembangan baru yang menunjukkan lebih ramai penglibatan rakyat Malaysia dalam kumpulan pengganas,” katanya

Berita Berkaitan

Komen

  1. Polis kan ada,, suruh la depa buat kerja.. org yg kena rompak nak lawan perompak pun tak boleh, ini pulak nak lawan dgn is silap2 kita yg nak tolong bagi info, kita pula kena tangkap.. banyak kerja lain aku nak buat..

  2. Puiiiii.. sedar tak kita pun secara x sengaja menyebut pengganas is.. pengganas negara islam, secara x langsung terjebak dengan propaganda media mereka2.. bila masa pulak Negara Islam tu pengganas??? Saja jer nak babitkan Islam dengan pengganas.. sudahlah, pigidah mabuk

  3. Ni le jdinye klau telampau taksub dgn ajaran yg kononye membela islam tanpa menghayati ajaran islam yg sebenarnye..kesudahanye islam digambarkan sebagai agama penganas..sdah mnjdi lumrah manusia,klau benda yg buruk tu mudah btul diterima..

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.