Shamsher Singh Thind.
Shamsher Singh Thind.

GEORGETOWN: Keadaan menjadi tegang di Konvensyen DAP Pulau Pinang 2016 apabila seorang perwakilan menyamakan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dengan “bapa ayam” dan “ular”.

“Apabila kita menyebut Mahathir, satu cerita terlintas di fikiran saya,” kata perwakilan Chai Leng Park Shamsher Singh Thind dalam ucapannya pada Ahad.

“Seorang budak lelaki melihat ular yang cedera dan membawanya pulang untuk merawatnya. Selepas ia pulih, ia mematuk kanak-kanak itu. Dalam keadaannya yang nazak, budak itu bertanya kepada ular itu mengapa ia mematuknya. Kerana saya ular. Ia adalah sifat semulajadi saya untuk mematuk orang,’ ular itu menjawab,” kata Shamsher

Shamsher berkata Dr Mahathir boleh menjadi subjek dalam perumpamaan tentang ular itu.

“Kenyataan paling bodoh yang pernah saya dengar (tentang Dr Mahathir) adalah ‘musuh kepada musuh saya adalah kawan saya’.

“Mahathir bukanlah musuh kepada musuh saya. Beliau adalah musuh saya,” katanya.

Shamsher turut menyoal veteran DAP sama ada mereka berasa malu apabila mereka berjabat tangan dengan Dr Mahathir.

“Kenapa beliau datang kepada DAP dan Bersih sekarang? Kerana beliau takut bahawa jika pembangkang menang (pilihan raya umum), kita akan mendedahkan segala-galanya.

“Ia seperti mahu menyelamatkan pelacur, tetapi beliau adalah bapa ayam yang menjadikan wanita itu sebagai pelacur,” kata Shamsher.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menggesa Shamsher untuk menarik balik kenyataan beliau mengenai rujukan “ular dan bapa ayam” yang beliau lakukan, yang mana beliau enggan melakukan pada permulaannya.

“Janganlah kita turun sehingga ke tahap itu … Anggap ini adalah seperti dewan kuliah dan anda adalah pensyarah,” kata Lim.

Shamsher kemudian telah menarik balik kenyataannya.

Link artikel asal:
http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/11/06/dr-m-is-like-a-pimp-and-a-snake/

104 KOMEN

  1. kenapa nak tunggu menang baru nak dedah..dedahkan sekarang dgn bukti dan fakta kata lapixi ….sok kalau menang senang nak mengkambing hitamkan parti yg memerintah dululah mcm selangor & penang…taktik soros sebijik..

  2. Geng2 dedak jibby meroyan 24jam..pong pang sana sini korng ingat sapa nk percaya..hanya yg bangang abadi pcaya dgn jibby ko tu

  3. Dia dh xdak kuasa pn. Siasat la skrg ketika korang masih beekuasa ni.. Ada berani ka. Bodoh biar bertwmpat

  4. melayu islam ke x admin ni ambil kenyataan dri dap bangsat ni…melayu miskin salahkan dap,melayu dibangsatkn oleh pemimpin melayu sendiri salah dap last2 amik kenyataan dri org2 dap..kahkahkahkahkahkahkahkah….

  5. Dap pun bukan suka sangat dgn tun mahathir tu. Dia sendiri yg terhegeh hegeh. Zaman kezaliman dia dulu, berapa banyak yg kena penjara, orang dap pun ada yg dia sumbat
    Jadi baru hari ni nak tunjuk baik, ,

  6. India boleh kata mahathir ular, dan bapak ayam. Rosak progrem mahathir. Kalau mcm tu boboy pun turut rosak,

  7. Persoalannya DAP, tak kiralah perwakilan islam atau kapir.. DAP.. menyampah dengan Madey.
    Kenapa isu itu timbul? Sebab Madey terkinja2 bekerjasama dengan Lim Kit Siang dan DAP.

  8. Ye la cai..suruh jibby ko atau pun ko buat report kat sprm ..tangkap tun m..bukti jgn lupa bawa ye cai..ni x pong pang dlm fb je cai

  9. Bro..x pyh nk ajar cara jilat le bro..lagi bagus u jilat jubur najib dgn rosmah diam2 smpai bkilat dh le..kahkah

  10. Yg nk dibincangkn knpa dap hina madey pada hal depa satu kereta babi. Mandi satu kolam babi. Jgn kaitkn umno cyg ku.

  11. Yg keluar kan statement tu wakil DAP..apa la punyer bonggok ko ni,memang patut la berada disebelah sana

  12. Woi..bodo..kalau nak dedah..umno dah dedah lama dah..sekarang tun m musuh no 1 umno..yg kau bodo kata kalau pembangkang menang p/raya tun m takut…hang mmg bodo lg dlm politik..silakan pergi main guli

  13. Hakikatnya sehingga kini tiada siapa dapat membuktikan salahlaku Tun Dr. Mahathir sepanjang 22 tahun menjadi PM Malaysia. Kalau ada sudah pasti puak-puak UMNO akan mendedahkannya kerana Tun Dr. Mahathir adalah masih no. 1 MO1


TINGGALKAN KOMENTAR

Masukkan komentar anda
Sila masukkan nama anda