Home / :: BLOG :: / Polis Mempertikaikan Laporan Bedah Siasat Arwah Adib

Polis Mempertikaikan Laporan Bedah Siasat Arwah Adib

Persoalan yang ditanya oleh pihak bomba adalah, siapa yang menjadi dalang untuk menutup kes pembunuhan Adib dan mengapa pihak yang bersalah diberikan masa untuk mereka melarikan diri dari negara dan bersembunyi? Dan juga, mengapa laporan bedah siasat mengabaikan kenyataan dari saksi yang membuat laporan polis mengenai “punca kematian”?
Raja Petra Kamarudin

“Cover up” akan dibuat. Kerajaan Pakatan Harapan mahu mengurangkan ketegangan antara kaum dengan mengatakan bahawa punca kematian pegawai bomba Muhammad Adib Mohd Kassim adalah disebabkan oleh “kecerderaan dada”.

Laporan berita dari NST (https://www.nst.com.my/news/exclusive/2018/12/441955/exclusive-additional-fractures-adibs-death-due-chest-injuries) berkata, “A report that will be prepared details the type of injuries he suffered, including internal ones, and what could have caused them; including if they were inflicted by a third party, as well as expert opinions on how they could have happened.

Pihak polis sudah pun mengetahui bagaimana ianya berlaku kerana mereka menerima laporan dari anggota bomba lain, yang juga berada di tempat kejadian. Kesemua mereka mengesahkan bahawa Adib diseret keluar dari jentera bomba dan dipukul oleh sekumpulan India. Para saksi telah pun mengenal pasti penyerang-penyerang yang terlibat.

Empat orang India yang masih bebas dengan jaminan dan mereka masih tidak ditangkap semula dan didakwa atas kes membunuh

Kes itu pada asalnya diklasifikasikan di bawah Seksyen 307 Kanun Keseksaan, atau cubaan membunuh. Oleh kerana Adib telah meninggal dunia, kes ini patut ditukarkan ke Seksyen 302 Kanun Keseksaan, bermaksud membunuh.

Keempat suspek itu harus ditangkap semula dan tuduhan terhadap mereka perlu dipinda daripada cubaan membunuh (S.307) ke membunuh (S.302) dan jaminan mereka juga patut dibatalkan kerana tidak ada jaminan untuk sesiapa yang didakwa dibawah “capital offence”.

Sehingga hari ini, Peguam Negara, Tommy Thomas, tidak memberi “green light” kepada pihak polis untuk menahan semula suspek dan mendakwa mereka dengan pertuduhan yang dipinda. Maklumat yang diterima oleh pihak polis adalah dengan kelengahan ini, ia membolehkan suspek untuk meyelinap keluar dari negara ke tempat yang mereka boleh berlindung. Ini membuatkan IGP sangat kecewa.

Sementara itu, anggota bomba yang menyaksikan insiden menyebabkan kematian rakan sekerja mereka sangat tidak berpuas hati dengan “cover up” yang dibuat oleh Kerajaan Pakatan Harapan. Apa yang kerajaan mahukan berkaitan punca kematian Adib menjadi kabur dan puncanya adalah disebabkan oleh “kecerderaan dada”. Akan tetapi, ramai anggota bomba menyaksikan bahawa Adib sebenarnya dipukul sehingga mati.

India dari Pakatan mahukan kematian Adib ini menjadi satu situasi yang tidak serius untuk mengelak terjadinya tindak balas yang buruk terhadap kerajaan Pakatan.

Persoalan yang ditanya oleh pihak bomba adalah, siapa yang menjadi dalang untuk menutup kes pembunuhan Adib dan mengapa pihak yang bersalah diberikan masa untuk mereka melarikan diri dari Negara dan bersembunyi? Dan juga, mengapa laporan bedah siasat mengabaikan kenyataan dari saksi yang membuat laporan polis mengenai “punca kematian”?

“Cover up” ini dan konspirasi yang membolehkan pembunuh melarikan diri dari hukuman akan menjadi lebih sensasi dari kes pembunuhan itu sendiri dan jika ianya tidak ditangani dan juga dijelaskan dengan baik ia akan memecah belahkan Malaysia.

Rujukan:
Additional fractures – Adib’s death due to ‘chest injuries’
https://www.nst.com.my/news/exclusive/2018/12/441955/exclusive-additional-fractures-adibs-death-due-chest-injuries

Sumber: Malaysia-Today.net

(Visited 72,490 times, 16 visits today)

Artikel berkaitan

38 comments

  1. Iqbal Shamsuddin

    Owh.. Ni la fungsi AG.. Baru nampak.. Payung besar..

  2. Nasir Salleh

    Sekarang dah jelas bangsa melayu hanya menumpang dibumi sendiri

  3. Wan Muzaidey

    Nak bekap lagi ke cmne ni?ke nak cakap arwah pukul badan sendiri

  4. Kama Azizah II

    Mari lah kita berdoa semoga yg bersalah menyerah diri…

  5. Hasnan Nan

    Dah nampak kicap ni besar kepala skrg,bagilah kuasa yg lebih besar lagi pada harbi ni,org melayu kan baik hati

  6. Shah Nadz

    Tak dpt dibayangkan pembunuh sdh ditahan kemudian dilepaskan gitu2 shj…lama2 kes senyap…
    Kerajaan apa ni???
    Mangsa adalah kakitangan kerajaan sendiri…
    Sgt buruk wajah PH ni

  7. Zairulisham Mansor

    Asal nk pertikaikan??? Dh la yg membunuh x didakwo…

  8. Mohd Nizam Ahmad

    kenapa tidak tangkap semula geng kical tu

  9. Nor Azima

    INILAH KERAJAAN PH YG CAI2 PILIH.

  10. Eliprince Haira

    Name je negara merdeka tapi melayu tetap kene control dengan bangsa pendatang salah satu contoh polis kene belit dengan geng ular hitam

  11. Kembara Membara

    Elok cari mereka yang terlibat dan kita soal sendiri mereka.

  12. Abd Aziz Aziz

    Ni smua pasal kepentingan politik..PH..

  13. Hamidah Aziz

    KERAjaan yg haprak…mane keadilan buat ADIB dn keluarganye…knp sampai POLIS boleh takutkn MADEY KUTTY hingga laporan bedah siasat nk ubah…knp x tangkap 4 paria2 tu…pecatPEGUAM NEGARA…WATHYA jgn biarkn mereka lari keluar NEGARA…sampai skrg x di tangkap mereka yg bersalah…

  14. Sofia Yaya

    Mmang saya dh agak dari mula…silap2 klu tiada yg ke depan kes kematian arwah akan hilang begitu saja…mmamg ada yg tk kena dlm kes bedah siasat tu… hati saya kuat menyata kan..ada sesuatu yg berlaku…

  15. Mohamad Rohim

    Kalau dah ada saksi dan melibatkan kematian, mana boleh di bebaskan dgn jaminan. Kepala hotak bengong betul yg buat keputusan sebodoh itu.
    Kalu nak jadikan isu mencegah rusuhan yg lebih teruk, maka alasan ini langsung tak boleh di terima. Yg penting ialah kebenaran, keadilan dan pengajaran. Jika ada yg di sorokkan maka kemungkinan RUSUHAN YG LEBIH BESAR AKAN BERLAKU. Saya pasti semua pihak, tak kira kaum india, melayu, cina dan warga malaysia lain nya mahukan kebenaran, keadilan dan pengajaran dgn hukuman yg setimpal kpd pesalah (jika terbukti di mahkamah).
    Cover-up satu BENCANA!!!

  16. Rolling Ape

    Dulu siapa cakap rindu zaman Mahathir,…….. ni lah dia

  17. Pak Ku Cop Renjer

    PEMBELAAN ARWAH ADIB
    Jangan Sampai RAKYAT BERTINDAK..
    AWAS..!!! Kami ada KEPAKARAN PERSENJATAAN..

  18. Nordin Rahmat

    Atok Kutty, Mohyiddin ……mano kau berduo niiiiiii…..sonyapppp joo.

  19. Nordin Rahmat

    Peel laku boleh berubah bila dapat KUASA yg ke-2. Amat HINA sekali

  20. Rickey Tedung Melancar

    Kematian adib ada kena mengena dengan parti pakatan Harapan? Kematian seorang pegawai bomba dikaitan dengan pakatan harapan….? Bena kah info ini admin? Siapa yang mencetuskan huru hara yang menyerang kuil itu segingga terjadina rusuhan besar admin? Info ya…justice for adib#

  21. Sabri Darus

    Undang undang di Malaysia telah di lacur dengan perlantikan Thomas pembebasan Lim guan eng dari dakwaan ,rafizi dan shafie afdal, dakwaan atas dsnr bertalu talu dengan jaminan berjuta juta Tak masuk akal dan menjelik kan

  22. Suzana Abdul Saat

    Cari dalang yg mncetuskn prkauman sehingga trkorbannya wira bomba kita…jgn smpai org2 melayu merusuh demi membela kematian arwah adib…

  23. Asry Aziz

    Murahnya nyawa Melayu dibawah kerajaan PH, ada PM kononnya Melayu pun masih pertahan geng Kuil yang dah terang2 bersalah memukul Adib, kebenaran disembunyikan…fakta diselewengkan…

  24. Zainab Zainab Mercedes

    Depa tungu rakyat diam jaa..dh bopa hari Arwah Adib pegi..x da satu tindakan atau tangkapan..nek jijah mintak rakyat bertenang..dulu kes laki dia dulu..ada dia bertenang..refomasi sana sini…puuiii…

  25. Khai Khai

    Xyah nk selindung sgt lah kes arwah nie…dah terang2 dipukul ape lagi nk cilok ke laen oiii bangsat2 sial…tangkap n jtuhkan hukuman mati 302!!!babi betul lah puak2 yg nk tutup kes nie…

  26. Muhamad Asyraf

    tangkap jatuh hukum je la..ape susah..nak kene ajar Sama Ini lazy Malay ke??

  27. Awang Shurharddy

    Tak payah tunggu polis cari…mana gangster melayu d kl..masa ni le nak tunjuk gangsters…

  28. Awang Shurharddy

    SAPA YG BODOH UNDI PH..SILA ANGKAT TANGAN….MEMANG XDE YG NAK ANGKAT TANGAN..SEBAB MEREKA BODOH MCM MADEY JUGAK…

  29. Mustaffa Ismail

    Dah namanya undang2 rimba nak buat macam mana…..

  30. Zarina Mahmood

    Perangai Hindu paria memandang macam tu…tak boleh dibuat kawan…sikitx nak gaduh nak berparang…

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.