Home / :: BLOG :: / Polisi Negeri Pembangkang Punca Kos Hidup Naik, Kata Pegawai Khas PM

Polisi Negeri Pembangkang Punca Kos Hidup Naik, Kata Pegawai Khas PM

Punca kenaikan kos sara hidup tinggi di bandar-bandar besar didakwa berpunca daripada polisi kerajaan negeri diperintah pembangkang sejak 2008.

Pegawai Khas Perdana Menteri, Isham Jalil berkata kenaikan kos sara hidup yang dialami terutamanya kepada masyarakat kawasan urban juga mendorong kepada peningkatan harga rumah, hartanah dan premis di Selangor dan Pulau Pinang.

“Kita kena lihat kenaikan ini berlaku secara mendadak di antara tahun 2008 ke 2011, tiga tahun mendadak, naik terus.

“Sebab apa yang berlaku dalam tiga tahun itu, ia sejajar dengan kos kenaikan harga rumah dan hartanah dan juga harga premis-premis perniagaan.

“Sebagai contoh di Selangor pada tahun 2008, bila kerajaan pakatan ambil alih, pertama dia tingkatkan hasil pendapatan kerajaan ditingkatkan pada ketika itu dan kemudian naikkan cukai-cukai yang melibatkan cukai hartanah,” katanya dalam program Ruang Bicara anjuran Bernama News Channel (BNC), pada Isnin.

Selangor dan Pulau Pinang ditawan pembangkang sejak 2008 dan pada ketika ini, Datuk Seri Azmin Ali dan Lim Guan Eng mengetuai negeri berkenaan.

Pada masa sama, Isham memberi penekannan bahawa perlaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang dilaksanakan pada tahun 2015 tidak menaikkan kos sara hidup, sebaliknya ia berpunca daripada manipulasi mendadak nilai hartanah dan juga premis perniagaan.

“Kita kaji kenaikan kos sara hidup meningkat secara mendadak bila dan di mana ia berlaku, dan apa faktor yang mendorongnya.

“Tentulah kalau gaji kita RM2,000, kita kena bayar ansuran atau sewa rumah dan itu kos yang paling besar, bukannya benda-benda lain. Kita bayar kos rumah dulu.

“Dan kalau kita menjalankan perniagaan juga, kita menjual mee goreng, dulu saya pergi perjumpaan peniaga Cina di Bandar Utama, saya diberitahu harga RM10 untuk sepinggan mee goreng, kita bayar GST 60 sen tapi kos perniagaan premis itu lebih besar daripada itu mungkin RM2 ke RM3. Jadi ini meningkatkan harga jualan,” jelasnya.

Dakwaan Isham ini ada kebenarannya kerana kutipan hasil kerajaan Selangor banyak bergantung kepada cukai-cukai hartanah dan premis yang dikenakan tinggi dan sudah pun diumumkan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali pada Bajet 2018 negeri itu pada November lalu.

“Ada sesetengah tempat sampai 300 peratus naik, jadi cukai ini masa zaman BN perintah cukai-cukai hartanah ini tak setinggi itu.

“Sebelum ini Menteri Besar Selangor umumkan RM3 bilon pendapatan kerajaan negeri dan 81 peratus daripada hasil datang daripada cukai yang melibatkan hartanah dan kos-kos perumahan negeri.

“Jadi ini yang telah mendorong kenaikan kos sara hidup terutamanya di bandar-bandar ini,” jelasnya.

Menurutnya lagi, pakatan pembangkang sengaja mengalihkan perhatian masyarakat dengan menyalahkan GST sebagai punca kos peningkatan kos sara hidup sedangkan peningkatan ini sebenarnya berpunca daripada dasar mereka sendiri.

“Ada orang kata sebab tahun 2008 harga minyak ketika itu minyak dunia naik sampai 120 dollar setong, tapi jika kita ingat pada bulan September 2008 kita telah menurunkan harga minyak sebanyak enam kali dalam tempoh setengah tahun. Harga minyak telah stabil pada 2009, turun balik tetapi harga rumah tetap naik

“Dan ada orang kata kos binaan tetapi pada 2009 harga kos binaan juga turun, dan ini juga bukan kos binaan, bukan minyak dan jadi apa dia sebenanrya?

“Sebenarnya kos sara hidup, kos harga rumah ini terus menaik dan terutamanya yang paling besar peningkatannya di Selangor dan Pulau Pinang. Kenaikan mendadak berlaku di antara tahun 2008 dan 2011 dan pada ketika itu GST belum pun dilaksanakan,” tegasnya.

(Visited 4 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

Check Also

Hamzah Zainuddin mengaku menjadi broker 36 Ahli Parlimen BN melompat

Hamzah Zainuddin mengesahkan beliau adalah broker 36 ahli Parlimen BN menandatangi surat menyokong Mahathir sebagai …

80 comments

  1. MmZy Hjmalik

    Kahkahkah…apa punya bengap statement…dah tak de modal ke? Ayat2 melayu umno…amat melucukan…boleh masuk maharaja lawak 2018.

  2. Abd Mutalib

    Ingat semua org bodoh mcm ko ker admin?celaka ini admin..bodoh anak beranak

  3. Hafizul Sukri Al-Fateh

    Pakar mna la yg bengap ni… Ooo pakar umno… Patutla

  4. Sueff Sarpan

    DUA NEGERI PULAU PINANG DAN SELANGOR DI KUASAI DAP…

  5. Awang Mahathir

    Cai2 PHaramjadah dh panas bontot, terbaekkk min..

  6. Mohd Fetri Aziz Sheriff

    Bukan pakar umno tapi pakar ekonomi.Dia kata cinapek dap punca harga barang naik.Sama ada setuju atau tidak tetapi itu adalah KENYATAAN..

  7. Abd Mutalib

    Hhahaah..ko mesti admin nya.m.ya benar

  8. Abd Mutalib

    Hahahha..cina dap ada tulis kat dahi.dap ker..kuh3.bodoh

  9. Abd Mutalib

    X panaslah..ko mesti cina PRC kan…ploton.hahahaha

  10. Mohd Fadzil Meor

    Owh, cinapek bn bagus rupenye, baru aku tau..

  11. Mkhitarayn

    Woii mutalib kau yg bodoh piang

  12. Abd Mutalib

    Tapi x sebodoh macai mcm hang

  13. Borhan Othman

    Memang benar pun berlaku di negeri yg dikuasai pakatan

  14. Awang Mahathir

    Kalo x panas kenape jawab cai…ko mesti barua dapigs kan..adohhh

  15. ZaidZain Al-barr

    Kt JB IPOH ALOQ STAQ SOROMBAN BANDAR MELAKA WALER GANU KUANTAN PUN MAHEL MAHEL BELAKE BOH.. DOK CAYE JOM DEMO BELANJE KAWE..

  16. Muhammad Azmeer Azman

    Cuba cerita kos sara hidup dan kos rumah di johor?? Isan jahil

  17. Awang Sulong

    Habis pasai apa di negeri terengganu kos hidup tinggi jugak?

  18. Mohd Hellmi

    Plastic bag pun 20posen.. haramjadah tul lahh puak pakatun dan barua2 dapigs !

  19. Nainas Shaik

    Use brain not ass.Since ass only produces bad smelly air and wastages.

  20. Achmad Achmad

    #MUTALIB NI BARU LAHIR KE DAH LAMA LAHIR.. KUAT SGT DGN IMAGINASI BAYANGAN DIRI SENDIRI…???

  21. Achmad Achmad

    BILA MANUSIA YANG MSH DUNGU DAN SERONOK KEHIDUPAN DUNIA BERKATA KATA…#BABI PUN BOLE TERBANG

  22. Rauziah Mohd Ayob

    Setuju sbb ada org tengah yg mengaut untung

  23. Mohd Fetri Aziz Sheriff

    Ya la..Admin berkata benar! Cinne le a p led bean goat memang manyak yahat.GST tata mau.Baya’ GST pun tata mau tapi bila PP banjir lia punya CM nangis minta tolong mau itu GST punya lui RM2 billion..Itu pasai kita yakap admin kata benar..Talak gunne punye led bean goat Abd Mutalib mau jadi Melayu..haiyaaa..kehkehkehkeh

  24. Mohd Hafidz Hafidz

    Kebodohan apakah yg ditunjukkan pagi2 mcm ni. Ehhh mmh s!@£ la..

  25. Mohd Fetri Aziz Sheriff

    Admin berkata benar..Abd Mutalib led bean goat mistilah manyak panas pasai lia cinne dulian d24 dap..haiyaa..kehkehkeh

  26. Mohd Azrai

    Statement bodohhhhh…….

  27. Hilmi Mahmood

    pakar ekonomi bodoh dari mana la ni memberi alasan tanpa fsakta

  28. Mohd Azizafril Abu Hasan

    Pi tesco beli brng rm100 gst rm6.. plstik bag amik 3 kena rm0.60.. klu xnk byr RM0.60 plastik bleh bwa plastik dri umah.. klu xnk byr gst rm6 bleh bela ikan dri umah gak kot? Bwang2 tanam depan rumah la kan… bodoh pya DAP

  29. Yop Yop

    Macai pembangkang ni bodoh la….HANCUR KAN PH…..

  30. Yon Pitak

    Idiotic,stupidity,hypocrisy & most of all “DUMB”….

  31. Din Ariffin

    Tuan mutalib, jangan layan depa semua ni.win komen tuan. Saya agree

  32. شیفول عمر

    sape babi ni nk bersuara, pandangan ko x penting lah cb

  33. Razali Zaini

    Haha. Hang tgk jat. Org bn bg statement. Teberak aku gelak td.

  34. Hamidah Mohd

    bila dedak no brain bercakap yg keluar hanya penipuan Demi penipuan tahap gaban.

  35. Mohd Fetri Aziz Sheriff

    Apa yg tuan?? Cina dap..Owhhh..Patut la..Suka cina jadi tuan..kehkehkeh

  36. Mohd Hanief

    Habaq pegawai khas penyamun

  37. Adrian Corleone Nathaniel

    Ha a ha hah a funny how dumb you guys are

  38. Mohd Fadhil

    Klu dah bodoh tu semestinye umnok

  39. Royal Belum Tracker

    Nak sewa Tak mampu sbb tu peniaga melayu bagai cendawan tumbuh di tepi jalan.sungguh

  40. Ismail Idris

    Kenaikkan harga brg sejak najib jadi PM la bengap……

  41. Friends Of BN Hulu Selangor

    Komen ko nak sanggah posting bengap ni apa?
    Setakat cakap bengap, standard budak belum masuk tadika.

  42. Friends Of BN Hulu Selangor

    Komen ko nak sanggah posting bengap ni apa?
    Setakat cakap bengap, standard budak belum masuk tadika.

  43. Friends Of BN Hulu Selangor

    Statement korang nak sanggah fakta apa pula? Gelakkan diri sendir.

  44. Friends Of BN Hulu Selangor

    Tak baca terus komen merapu, naksanggah fakta kena lah dengan fakta.

  45. Syukri Syukri

    Ada gst pun barang naik juga, udang dulu 10-15 sekilo sekarang dah 30 lebih sekilo, apa punya stement

  46. Firdaus Idris Bulber

    Org buat research selalunya akan digelak dahulu .

  47. ZaidZain Al-barr

    Mee sepinggan rm10 gst 60 sen je kan.. hangpa ingt satu hari mamak tu jual sepinggan je ke.. 100 pinggan 1 hri mau cecah rm 60

  48. ZaidZain Al-barr

    Faktanya setiap 3 bulan ada sje hrga brg2 naik..

  49. ZaidZain Al-barr

    Apatah lgi seleps bentang belanjawan.. berdesut desut harga brg naik

  50. ZaidZain Al-barr

    Sblom ni kawe bli susu gold coin 1 paket rm 112.. skrg dh rm114..

  51. MmZy Hjmalik

    Tak payah nk cover2 BN la wei… Umno baru, memang ramai perasuah.. Salah gunakuasa kini bertali arus… Allah SWT tunjukkan satu persatu…

  52. ZaidZain Al-barr

    Biskut tawar ping pong sblom ni rm43.50 skrg dh rm44.50..

  53. ZaidZain Al-barr

    Boh.. ank kecil main api tnh di pijak milik org selagu.. boh kn pandai nyanyi..

  54. Razali Zaini

    Aah btl la tu bro. Mcm mat lan buat research jugak la. Siap kaji bagai tu yg kuar statement gst turun kn harge brg. Btl la kajian tu.

  55. ZaidZain Al-barr

    Mno admin ni.. sonyappp joo..

  56. MmZy Hjmalik

    Lagi banggang… Macai umno sekoq ni…

  57. ZaidZain Al-barr

    Statement tak bodoh doh.. cuma kbnykn statement yg dia pos ni buka pekong sndiri..

  58. Ismail Idris

    Memang betul apa yg dikatakan oleh ZaidZain Al-barr

  59. Ismail Idris

    Jgn lah kita menegakkan benang yg basah

  60. ZaidZain Al-barr

    Boh.. mno makmal utk buat kajian kos sara hidup.. dngor kato ari tu nk tubuhkn makmal…

  61. Ahmad Hassan

    Betul la tu….harga rumah tidak munasabah…..itu jer la….nak komen…saper yg ramai mampu milik……

  62. ZaidZain Al-barr

    Bukn tegak benang basah.. dio duk tegok dedak basah..

  63. ZaidZain Al-barr

    Bos admin.. bleh siar x video iklan gst.. teringgin nk tgok..

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: