29.4 C
Kuala Lumpur
Tuesday, October 20, 2020

Puji Isteri Dalam PAU, Anwar Buat Lama Dah!!

anwar-puji-wan-azizah

PENULIS tak begitu terkejut bila Perdana Menteri menyelitkan puji-pujian kepada isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor dalam ucapan penggulungan di Perhimpunan Agung UMNO tempoh hari, atas beberapa sebab.

Sebab yang pertama, perkara itu bukan baru berlaku, tahun 1997 dulu Anwar Ibrahim dah mulakan dah.  Pada waktu itu, Anwar dalam ucapan penggulungan sebagai Timbalan Presiden UMNO memuji isterinya Wan Azizah ketika menjawab dakwaan surat layang yang mengaitkannya dengan kegiatan tidak bermoral – yang kita tahu hari ini bukan fitnah, tapi benar,

Penulis bukan cakap kosong, tapi ada bukti video yang boleh dirujuk disini.  Respon pada waktu itu, nampak ok je, takde masalah pun.  Kenapa hari ini jadi masalah?

 

Sebab yang kedua, dari ucapan pembukaan lagi penulis dah nampak trend Perdana Menteri nak menggunakan peluang itu untuk menjawab pelbagai polemik yang ditimbulkan pembangkang sejak PRU13 berakhir dan penulis yakin lambat laun, polemik mengenai isterinya juga akan dijawab beliau.

Telahan itu ternyata benar bila Perdana Menteri melakukan itu dalam ucapan penggulungan beliau Sabtu lepas.

Almaklum sajalah, sebelum ini banyak pihak mempersoalkan kenapa Perdana Menteri tidak menjawab semua tuduhan yang dilemparkan kepada UMNO, BN dan isterinya sendiri.  Nah, sekarang bila beliau jawab, dah lain pulak masalah yang timbul.

Pada penulis ini semua cacamarba politik sahaja, kata orang nak cari sebab untuk mengutuk.

Kalau memang terletak dalam peraturannya, salah mempertahankan maruah isteri yang dituduh macam-macam, maka patut kutuk juga Anwar kerana dia terlebih dahulu menggunakan peluang berucap di PAU untuk memuji isterinya walaupun isternya tak terlibat dalam hal dia dituduh meliwat.  Apsal tak buat?

Tapi penulis bersangka baiklah, mungkin ada yang terlupa atau sengaja buat-buat lupa, mana-mana satu pun, tak kisah sangatlah.

Yang penting penulis nak jelaskan disini, kalau nak mengatakan ini pertama kali pemimpin UMNO memuji isteri sendiri di Perhimpunan Agung, itu bohong, dulu lagi dah jadi dah dengan Anwar menjadi antara pelopornya.

Anwar memang banyak buat hal dalam UMNO, politik wang pun banyak dakwa dia yang mula, puji isteri sendiri dalam ucapan pun, ternyata dia juga yang mula.

Malah yang kondem-kondem perwakilan membodek presiden dalam PAU2013 yang lepas pun mungkin tak tahu, Anwar pun bodek Tun Mahathir sampai tak ingat dunia jugak dulu.

Cuma dalam hal bodek tu penulis tak beranilah nak mengatakan dia pelopornya atau tidak sebab malas nak cari bukti.






Berita Berkaitan

Azmin dan Hamzah Zainudin katak lompat yang gila kuasa, kata MT Umno

Anggota Majlis Tertinggi Umno menyindir dua pemimpin kanan Bersatu, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali...

Pertemuan Pemimpin PN Gagal Hasilkan Keputusan

Perbincangan wakil tiga parti utama kerajaan Perikatan Nasional – UMNO, PAS dan PBBM, sabtu...

UMNO, Pas setuju Muafakat Nasional didaftar secara rasmi

UMNO dan Pas mencapai persetujuan untuk mendaftarkan Muafakat Nasional (MN) secara rasmi dengan Pendaftaran...

Warisan punca peningkatan Covid-19, bukan GRS atau saya – Musa Aman

Saya berasa terpanggil menulis surat ini bagi menjelaskan punca sebenar peningkatan kes Covid-19 di...

Komen

..

Najib sindir MB Selangor rakam gambar hidu botol dan ‘up’ di FB

Ahli parlimen Pekan, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak melemparkan kritikan pedas terhadap Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari berhubung isu pencemaran...
993PeminatSuka
4,100PengikutMengikut
3,359PengikutMengikut
11,000PelangganLanggan