PURATA ISI RUMAH DI MALAYSIA TIDAK GUNA SAMPAI 5KG MINYAK MASAK SEBULAN

Isu minyak masak terus hangat diperkatakan dengan gambar-gambar minyak masak di rak pasaraya beserta harga baru telah disebarkan menerusi media sosial bertujuan membangkitkan kemarahan ramai.

Keadaan ini telah mengundang kecaman kononnya kerajaan sangat teruk dan tidak mempedulikan kebajikan masyarakat apabila melaksanakan penstrukturan semula Skim Penstabilan Harga Minyak Masak, yang menyaksikan harga minyak masak bersubsidi bagi peket satu kilogram (kg) kekal pada harga RM2.50.

Hakikatnya secara purata seisi keluarga menggunakan tidak sampai 5 kilogram minyak pun sebulan namun kekecohan akibat penstrukturan semula Skim Penstabilan Harga Minyak Masak itu seolah-olah minyak masak ini sama seperti air mineral atau minyak petrol, yang perlu diisi setiap hari.

Jadi pilihan kini ditangan kita, apakah langkah yang perlu diambil jika kita merasakan kenaikan itu menganggu seluruh kehidupan.

Jika ingin lebih menjimatkan, beli sahaja minyak peket satu kilogram itu. Harga lima minyak peket itu hanyalah RM12.50 (RM2.50 x 5), lebih murah daripada minyak dalam botol jenama Saji, yang dijual pada harga RM13.35 bagi kuantiti yang sama sebelum penstrukturan itu dilaksanakan.

Malah jika minyak berkenaan dijual pada harga baru iaitu kira-kira RM21.50, pengguna hanya membayar tambah RM8.15 sahaja sebulan.

Harga minyak masak ini walaupun ditentukan oleh harga pasaran, ia masih dalam kawalan dan kerajaan juga berjanji jika harga di pasaran tidak munasabah maka ia akan memulangkan balik subsidi untuk minyak masak.

Walaupun ramai yang mengeluh kononnya harga minyak masak kini menjadi mahal, namun ia jauh lebih murah dari negara jiran. Sekurang-kurangnya dengan melaksanakan penstukturan semula harga minyak masak ini, kita dapat membendung kegiatan penyeludupan.

Bayangkan harga minyak masak peket satu kilogram yang diseludup di luar negara dijual pada harga RM4.00. Tentu kita boleh mengira berapa banyak keuntungan yang diperolehi oleh penyeludup ini.

Akibat kegiatan penyelewengan ini, kerajaan terpaksa membayar penggunaan bagi 85,000 tan metrik minyak masak berbanding sepatutnya hanya 40,000 tan metrik dalam tempoh sebulan.

Justeru jadilah pengguna yang bijak, bukan hanya pandai menulis perkara buruk dalam media sosial sahaja.

Apa yang menjadi masalah ialah netizen yang suka mengeluh ini, kebanyakan mereka bukannya menggunakan minyak masak berkenaan pun.

Banyak yang menggunakan minyak masak lain seperti minyak bunga matahari atau zaitun atau kelapa yang jauh lebih mahal daripada minyak kelapa sawit ini.

Mereka juga bukannya membeli pun minyak peket satu kilogram ini tetapi cara mereka kecoh, mengalahkan golongan sasar yang menggunakan minyak berkenaan.

Padahal ketika iPhone 7 mula dijual di pasaran, sanggup pula beratur panjang sampai sanggup menunggu di depan kedai walaupun jam baru pukul 5 pagi yang sekali gus menunjukkan banyak duit, tetapi bila subsidi minyak distrukturkan semula, bising sampai tak ingat dunia, seolah-olah mereka telan minyak masak macam minum air.

20161021-minyak-masak-paket

Loading...

87 KOMEN

  1. Ala bodoh ye sttment ni..umno mmg tgl org bodoh ke???perdana menteri bodoh mesti la pemakan dedak bodoh.
    Rakyat skg tgh susah..cari jln untuk ringankn beban.bukan tambah beban n buat lawak bodoh..lawak bodoh untuk pemakan dedak

  2. Apalah bangang sangat kerajaan najib ni

    Untuk menghalalkan proses ko nak tarik subsidi minyak masak dari rakyat, ko reka cerita kononnya Kerajaan rugi sebab kegiatan penyeludupan minyak masak di sempadan negara.

    Kenapa kau nak menjadikan 62 juta orang rakyat Malaysia sebagai mangsa atas KEGAGALAN KAU MENANGANI KEGIATAN PENYELUDUPAN DI SEMPADAN?

    Apa susah sangat ke nak atasi masalah penyeludupan di sempadan ni sehinggakan penyelesaiannya di klasifikasikan sebagai mustahil???

    Ke kau pun ada syer komisyen makan bulan dgn kartel penyeludup?

    Kau dah boleh keluarkan angka RM500 juta tu bermaksud kau dah tahu dah banyak mana minyak yg di seludup.

    Ko dah tau dah keperluan rakyat Malaysia utk minyak masak hanya 40 ribu tan sebulan, abis tu yg ko bangang sangat pegi bayar subsidi utk 85 ribu tan minyak masak tu APAHAL????

    Hadkan pengeluaran bulanan kpd 40 ribu tan sebulan je dah la.

    Ko sendiri tolong bagi subsidi lebih pastu ko bising krjn rugi

    Tiada istilah lain utk kamu melainkan kebodohan.

  3. min jgn duk jd bodoh gak…alasan kot kdai mkn guna byk..min cuba ko pikir yg kuarga susoh yg ank 10 org..paling kurang 5 kilo sbulan guna..

  4. Admin dapat peruntukan dari UNIT MEDIA BARU update status sebulan beribu.. makan diluar dlm hotel. Kami org susah mena berjimat anak ramai terpaksa masak sendiri. Nak kedarah sardin pun dh mahal.

  5. Kesian admin ni..dia punye fakta semua menipu jerr keje…kuat kipas admin niii…nasib tak kenai sape admin ni kalau tak aku dah bubuh dah sedas dua…

  6. Pak din… masalahnya buakan setakat rumah je… kedai makan guna minyak masak….maka sudah2 tentu… makanan yg dimasak dan dijual perlu dinaikkan harga… ini hukan hanya isu minyak masak… perlu lihat produk yg dijual dengan menggunakan minyak…

  7. Dah dpa yg seludup.apa kna mngena dgn kami lahanat…yg blh trlepas pun puak2 najib jgk yg buat kijo…jgn lah jd bodoh babi oi…klau naik sikit2 lg lahanat……mntri kata kmi akan kawal harga mnyak last tgk esk naik trpacak harga mnyak..lani cma nk tau mntri ni tau ka xtau.mnyk naik babi lahanat..ka acah2 tau…..

  8. Jika kos naik , harga jualan mestilah naik .
    Jika tidak …untung dah kurang atau pun rugi .

    Siapa berniaga nak rugi ?

    Gomen pun pandai sebut rugi , inikan peniaga pisang goreng .

    Nk cakap , biar relevan dan berakal .
    Setakat cakap bodo , burung Kakaktua pun boleh bercakap .

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini