PURATA ISI RUMAH DI MALAYSIA TIDAK GUNA SAMPAI 5KG MINYAK MASAK SEBULAN

Isu minyak masak terus hangat diperkatakan dengan gambar-gambar minyak masak di rak pasaraya beserta harga baru telah disebarkan menerusi media sosial bertujuan membangkitkan kemarahan ramai.

- Advertisement -

Keadaan ini telah mengundang kecaman kononnya kerajaan sangat teruk dan tidak mempedulikan kebajikan masyarakat apabila melaksanakan penstrukturan semula Skim Penstabilan Harga Minyak Masak, yang menyaksikan harga minyak masak bersubsidi bagi peket satu kilogram (kg) kekal pada harga RM2.50.

Hakikatnya secara purata seisi keluarga menggunakan tidak sampai 5 kilogram minyak pun sebulan namun kekecohan akibat penstrukturan semula Skim Penstabilan Harga Minyak Masak itu seolah-olah minyak masak ini sama seperti air mineral atau minyak petrol, yang perlu diisi setiap hari.

Jadi pilihan kini ditangan kita, apakah langkah yang perlu diambil jika kita merasakan kenaikan itu menganggu seluruh kehidupan.

Jika ingin lebih menjimatkan, beli sahaja minyak peket satu kilogram itu. Harga lima minyak peket itu hanyalah RM12.50 (RM2.50 x 5), lebih murah daripada minyak dalam botol jenama Saji, yang dijual pada harga RM13.35 bagi kuantiti yang sama sebelum penstrukturan itu dilaksanakan.

Malah jika minyak berkenaan dijual pada harga baru iaitu kira-kira RM21.50, pengguna hanya membayar tambah RM8.15 sahaja sebulan.

Harga minyak masak ini walaupun ditentukan oleh harga pasaran, ia masih dalam kawalan dan kerajaan juga berjanji jika harga di pasaran tidak munasabah maka ia akan memulangkan balik subsidi untuk minyak masak.

Walaupun ramai yang mengeluh kononnya harga minyak masak kini menjadi mahal, namun ia jauh lebih murah dari negara jiran. Sekurang-kurangnya dengan melaksanakan penstukturan semula harga minyak masak ini, kita dapat membendung kegiatan penyeludupan.

Bayangkan harga minyak masak peket satu kilogram yang diseludup di luar negara dijual pada harga RM4.00. Tentu kita boleh mengira berapa banyak keuntungan yang diperolehi oleh penyeludup ini.

Akibat kegiatan penyelewengan ini, kerajaan terpaksa membayar penggunaan bagi 85,000 tan metrik minyak masak berbanding sepatutnya hanya 40,000 tan metrik dalam tempoh sebulan.

Justeru jadilah pengguna yang bijak, bukan hanya pandai menulis perkara buruk dalam media sosial sahaja.

Apa yang menjadi masalah ialah netizen yang suka mengeluh ini, kebanyakan mereka bukannya menggunakan minyak masak berkenaan pun.

Banyak yang menggunakan minyak masak lain seperti minyak bunga matahari atau zaitun atau kelapa yang jauh lebih mahal daripada minyak kelapa sawit ini.

Mereka juga bukannya membeli pun minyak peket satu kilogram ini tetapi cara mereka kecoh, mengalahkan golongan sasar yang menggunakan minyak berkenaan.

Padahal ketika iPhone 7 mula dijual di pasaran, sanggup pula beratur panjang sampai sanggup menunggu di depan kedai walaupun jam baru pukul 5 pagi yang sekali gus menunjukkan banyak duit, tetapi bila subsidi minyak distrukturkan semula, bising sampai tak ingat dunia, seolah-olah mereka telan minyak masak macam minum air.

20161021-minyak-masak-paket

Berita Berkaitan

Komen

......
  1. Apalah bangang sangat kerajaan najib ni
    Untuk menghalalkan proses ko nak tarik subsidi minyak masak dari rakyat, ko reka cerita kononnya Kerajaan rugi sebab kegiatan penyeludupan minyak masak di sempadan negara.
    Kenapa kau nak menjadikan 62 juta orang rakyat Malaysia sebagai mangsa atas KEGAGALAN KAU MENANGANI KEGIATAN PENYELUDUPAN DI SEMPADAN?
    Apa susah sangat ke nak atasi masalah penyeludupan di sempadan ni sehinggakan penyelesaiannya di klasifikasikan sebagai mustahil???
    Ke kau pun ada syer komisyen makan bulan dgn kartel penyeludup?
    Kau dah boleh keluarkan angka RM500 juta tu bermaksud kau dah tahu dah banyak mana minyak yg di seludup.
    Ko dah tau dah keperluan rakyat Malaysia utk minyak masak hanya 40 ribu tan sebulan, abis tu yg ko bangang sangat pegi bayar subsidi utk 85 ribu tan minyak masak tu APAHAL????
    Hadkan pengeluaran bulanan kpd 40 ribu tan sebulan je dah la.
    Ko sendiri tolong bagi subsidi lebih pastu ko bising krjn rugi
    Tiada istilah lain utk kamu melainkan kebodohan.

  2. Pak din… masalahnya buakan setakat rumah je… kedai makan guna minyak masak….maka sudah2 tentu… makanan yg dimasak dan dijual perlu dinaikkan harga… ini hukan hanya isu minyak masak… perlu lihat produk yg dijual dengan menggunakan minyak…

  3. Dah dpa yg seludup.apa kna mngena dgn kami lahanat…yg blh trlepas pun puak2 najib jgk yg buat kijo…jgn lah jd bodoh babi oi…klau naik sikit2 lg lahanat……mntri kata kmi akan kawal harga mnyak last tgk esk naik trpacak harga mnyak..lani cma nk tau mntri ni tau ka xtau.mnyk naik babi lahanat..ka acah2 tau…..

  4. Jika kos naik , harga jualan mestilah naik .
    Jika tidak …untung dah kurang atau pun rugi .
    Siapa berniaga nak rugi ?
    Gomen pun pandai sebut rugi , inikan peniaga pisang goreng .
    Nk cakap , biar relevan dan berakal .
    Setakat cakap bodo , burung Kakaktua pun boleh bercakap .

Advertisment

Instagram

Terkini

Najib Saran UMNO Ambil Balik Parlimen Mersing Dari Abdul Latiff

Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad tiada keperluan untuk membuat kenyataan bahawa UMNO Sabah sudah tidak laku biarpun sudah melompat parti, kata Datuk Seri Najib...

Najib Saran UMNO Ambil Balik Parlimen Mersing Dari Abdul Latiff

Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad tiada keperluan untuk membuat kenyataan bahawa UMNO Sabah sudah tidak laku biarpun sudah melompat parti, kata Datuk Seri Najib...

Gading gajah di rumah Tun M jadi perhatian

Tun Dr Mahathir pada Ahad lalu memuat naik foto sedang menonton siaran langsung persidangan Parlimen Digital di Facebook melalui komputer riba. Namun menjadi tanda tanya...

37 Ditahan, Sambut Hari Jadi Menu Dadah

Seramai 37 individu termasuk enam wanita dengan tiga daripadanya warga Indonesia ditahan dalam keadaan lalok dipercayai mengambil dadah ketika meraikan sambutan hari lahir di...

Pawagam berkonsepkan tonton dalam kereta pertama di Malaysia

Akibat pandemik covid-19 yang melanda seluruh dunia, syarikat M-Junction telah memperkenalkan pawagam yang berkonsepkan tonton dalam kereta “drive in theatre” yang pertama di Malaysia...

Ekonomi Malaysia Dijangka Berkembang 6.3 – 7.5 Peratus Tahun Depan

Agensi-agensi antarabangsa mengunjurkan keluaran dalam negara kasar (KDNK) Malaysia pada 2021 akan berada dalam sekitar 6.3 peratus hingga 7.5 peratus, kata Menteri Kewangan Tengku...

Sering Dibaca

[Video] Apa motif Mahathir & Guan Eng buat pinjaman Bon Samurai sedangkan ekonomi negara disahkan kukuh?

Menteri kewangan Tengku Zafrul buat kenyataan bahawa kerajaan tak perlu buat pinjaman luar negara kerana kedudukan kewangan negara masih kukuh. Menjadi persoalan kenapa kerajaan terlucut...

[Video] Apa motif Mahathir & Guan Eng buat pinjaman Bon Samurai sedangkan ekonomi negara disahkan kukuh?

Menteri kewangan Tengku Zafrul buat kenyataan bahawa kerajaan tak perlu buat pinjaman luar negara kerana kedudukan kewangan negara masih kukuh. Menjadi persoalan kenapa kerajaan terlucut...

Covid-19: Masa sesuai kaji semula dasar pelaburan negara

Ini merupakan masa yang sesuai untuk Malaysia membuat pertimbangan yang mendalam berhubung insentif dan proses pelaburannya yang akan menjadikan negara ini menonjol daripada yang...

[Video] Covid-19: Hutang Negara jauh lebih tinggi semasa PH tetapi tiada pakej perihatin rakyat

Jan-Apr 2019 (tak ada krisis Covid): - Pinjaman baru: RM54.8b (termasuk bon samurai RM7.8b) - Bayaran balik hutang: RM17.7b - Hutang negara tambah RM37.1b. Jan-Apr 2020 (krisis Covid) -...

Bimbang rusuhan di AS, harga minyak jatuh

NEW YORK – Harga minyak jatuh disebabkan rusuhan di bandar-bandar besar Amerika Syarikat (AS) ketika dagangan meningkat kerana pasaran optimistik Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Minyak...

Dr Mahathir letak jawatan?

Antara yang disebut dalam printscreen itu adalah “Tun nak resign sebagai Perdana Menteri esok hari” ia dipercayai berkait dengan perubahan senarai Exco Johor seperti yang disebut dalam ayat sama dalam WhatsApp berkenaan.