Home / :: BLOG :: / “Rakyat Tak Nak Dengar Cerita Hutang, Itu Cerita Lama,” Daim

“Rakyat Tak Nak Dengar Cerita Hutang, Itu Cerita Lama,” Daim

Pakatan Harapan sebagai sebuah kerajaan perlu berhenti mengulangi perkataan ‘hutang’, kata Daim Zainuddin.

Sebaliknya Pengerusi Jawatankuasa Majlis Penasihat Kerajaan itu berkata kerajaan persekutuan perlu tumpu kepada usaha membuktikan semua manifesto sebelum pilihan raya yang lalu dapat ditunaikan.

Tambah beliau, rakyat sudah tentu sudah muak mendengar perkataan itu yang diutarakan hampir setiap hari oleh semua pemimpin daripada gabungan Pakatan Harapan termasuklah menteri-menterinnya.

“Rakyat tak nak dengar pasal hutang, itu cerita lama. Tapi kerajaan perlu perbetulkan, itu soal pengurusan.

“Kalau kerajaan kata ada hutang, itu soal kerajaan (yang perlu diselesaikan). Kerajaan kena bayar. Rakyat hanya tahu harga mesti turun, pendapatan mesti meningkat. Ini tanggungjawab kerajaan,” kata Daim ketika ditemui pada program bersama penduduk Felda di Felda Sungai Tengi, Hulu Selangor.

Bukan sahaja Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, malah menteri-menteri lain termasuklah pemimpin dalam gabungan itu sering menggunakan isu hutang negara yang didakwa ditinggalkan semasa pemerintahan Barisan Nasional (BN).

Tambah Daim manifesto itu merupakan sesuatu yang boleh dilaksanakan, namun ia memerlukan tumpuan kerajaan.

“Boleh buat bukan tak boleh buat. Tumpukan perhatian pada manifesto ini. Mungkin perlu sedikit masa tapi perhatian perlu diberikan.

“Menteri mesti selesaikan masalah. Semua tahu masalah, tapi kalau mahu cerita hari-hari kita pun jemu,” katanya.

Terdahulu, dalam ucapannya pada program itu, Daim menyebutkan bahawa kerajaan PH perlu menggalas tanggungjawab untuk menjaga kebajikan rakyat.

Sekiranya tidak, katanya, pembangkang akan menjuarai isu berkenaan.-SuaraTv

(Visited 307 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

8 comments

  1. Joumadi B Hj Nordin

    Pegi la mampus… dah tua pon bangsat… dunia ni surga bg korang… tunggu di padang mashyar nnti….ko org dah ada kuasa… berpolitik lah korang sampai korang mati…..

  2. Ida Faridah

    Pernasihat semu org2 yg bagus2 dan terbaek..tapi nk bantu ekonomi malaysia semu hampa..rasa nk kenyang tembolok sediri jer..nilh klu merentah dgn tabur fitnah mmg tak akn naiklh jwpnya..tugulh bala cikit demi sedikit akn melanda malaysia..

  3. Mohd Zaile

    Tau x per…tapi mereka masih ulangi cerita ini…Tun Daim dah puashati ka

  4. Ram Otai Ram

    Dah gatal telinga **Memang pun hutang ni zaman aim lagi , dulu dok puji krajaa baru ni bagus , sekarang apa hal pulak dak tak ngam dgn madey ke ???

  5. Ungku Burhan

    Let ni bukan sahaja masaalah hutang, kini hangat timbul masaalah mencuri dan tibai wang rakyaat pula.

    Keh keh keh

  6. Zain Azman

    Fitnah dia dah tak menjadi tu. Kena reka fitnah baru lah pulak

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.