Home / :: BLOG :: / Rindu Zaman Mahathir: Tol Lintasan Kedua Malaysia-Singapura (Linkedua) dikurangkan 47% – 82% untuk elak kesesakan Tambak Johor

Rindu Zaman Mahathir: Tol Lintasan Kedua Malaysia-Singapura (Linkedua) dikurangkan 47% – 82% untuk elak kesesakan Tambak Johor

1. Lintasan Kedua atau Linkedua ke Singapura yang dicadangkan oleh syarikat yang diketahui ketika itu sebagau kroni Mahathir, UEM (yang merupakan syarikat swasta ketika itu) telah diluluskan pada tahun 1993 di mana Bapa Tol Negara memberi mereka konsesi tol selama 30 tahun sehingga 2023.

2. Disiapkan dan dibuka pada tahun 1998, konsesi tol kemudiannya membenarkan kenaikan tol sebanyak 25% setiap 5 tahun.

3. Bagaimanapun, disebabkan oleh peningkatan kadar trafik yang disebabkan oleh kadar tol yang tinggi, kerajaan di bawah Bapa Tol Negara dan UEM kemudian menandatangani Perjanjian Konsesi Tambahan pada 20 Mei 2000 bagi mengurangkan kenaikan tol yang dibenarkan tetapi melanjutkan konsesi sehingga 31 Disember, 2038.

4. Sejak dibuka pada 1998, kadar tol Linkedua dinaikkan pada tahun 2002, 2005 dan 2008.

5. Bagaimanapun, selepas Najib menjadi Perdana Menteri pada tahun 2009, dalam usaha untuk mengurangkan kesesakan di Tambak Johor, tol Linkedua telah dikurangkan 30%.

Bagi kereta, kadar tol turun dari RM10.80 ke RM7.20.

6. Singapura, yang juga mengutip tol pada bahagian negara mereka dan mempunyai dasar untuk memadankan kadar tol Malaysia juga mengurangkan kadar tol mereka. Tol untuk kereta jatuh dari S$ 4.60 hingga S$ 3.20.

8. Semalam, PM Najib mengumumkan bahawa kadar tol untuk Linkedua akan dikurangkan lagi untuk diluar waktu puncak (jam 10 pagi dan 3 petang dan 11 malam dan 5 pagi) dari 13 Feb dan seterusnya sebagai langkah lain untuk mengurangkan kesesakan di tambak Johor dan juga untuk mengelakkan kesesakan pada Linkedua pada waktu puncak.

9. Bayaran tol di Linkedua akan dikurangkan antara 47% dan 82% bergantung kepada kelas kenderaan.

Bagi kereta, kadar tol sekarang akan dikurangkan dari RM7.20 kepada RM4

10. Singapura juga akan mengikuti dan mengurangkan kadar tol mereka semasa diluar waktu sibuk. Tol kereta akan turun dari S$ 3.20 hingga S$ 1.30.

11. Ini bermakna perjalanan pergi dan balik untuk kereta hanya menelan belanja RM49.20 pada tahun 2008 akan menelan belanja RM15.80 – lebih murah 70%!

12. Malahan, kadar tol akan lebih murah daripada ketika link kedua dilancarkan pada tahun 1998 – 20 tahun yang lalu.

13. Sebenarnya, kenderaan berat yang dikenakan hampir RM200 setiap perjalanan di tol kini akan menjadi RM50.

14. Langkah ini bukan sahaja membantu mengurangkan kesesakan di Tambak Johor di mana rakyat Malaysia yang biasa bangun pada pukul 3 pagi untuk mengelakkan terjebak dalam kesesakan di Tambak Johor, meningkatkan aliran pelancong ke Malaysia tetapi juga akan membawa kepada penurunan kos pengangkutan secara drastik antara Singapura dan Malaysia – dengan itu mengurangkan kos barangan untuk kedua-dua negara.

15. Selain dari kerajaan yang mengambil alih PLUS Highways Bhd (yang juga memiliki Linkedua sekarang) pada tahun 2011 dan merundingkan semula semua perjanjian berat sebelah sebelum ini, Najib terus menghapuskan dan mengurangkan kadar tol yang tidak munasabah dalam usaha membetulkan satu lagi masalah warisan masa lalu Mahathir.

LSS.

Rujukan:
http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2018/02/09/linkedua/

(Visited 3 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

Check Also

Harga Gula Dunia Merudum, rejim PH Senyap-Senyap Tax rakyat

Siapa yang untung? Kerajaan kenakan cukai kepada rakyat dalam senyap? Saudagar gula? …………. Harga gula …

37 comments

  1. Mohd Azizafril Abu Hasan

    Hinanya bn umno.. skrng makin byk yg rakyat tau… thanks admin.. bongkar lagi sgla songlap yg dia buat oleh bn umno ni

  2. Mohamed Zuhri Amir

    DSN pm terbaik demi rakyat madey bekas pm tahu nk menyamun??

  3. Mohd Taufik

    Dah x rindu dah zaman tun…huhuhu…

  4. Mohamed Zuhri Amir

    Hina apanya umno d bwh DSN memperbetulkn apa yg tak betul d zaman madey sepatutnya bersyukur …

  5. Mohamad Alfi

    Sapa rindu zaman tun mahathir,orng giler je

  6. Faizal Maksom

    langkah Tun membina sistem lebuhraya bertol adalah satu kesilapan besar krn rata2 rakyat sekarang sudah memiliki kereta terbang…

  7. Mohd Azizafril Abu Hasan

    Selama ni org2 umno bodoh ke sokong bn smpai 22 tahun? Ke bro bru join umno lpas jibby jd pm? Kite tya jer

  8. Mohd Azizafril Abu Hasan

    Selama ni org2 umno bodoh ke sokong bn smpai 22 tahun? Ke bro bru join umno lpas jibby jd pm? Kite tya jer

  9. Zahari Alang Man Seremban

    dulu ada jambatan bengkok kesingapura, apa kes seterusnya…

  10. Mohamed Hairul

    Kroni2 Madey sume dah kluar UMNO.. join PKR zaman DSAI.. Kite jwb jer..

  11. Mohamed Hairul

    Kroni2 Madey sume dah kluar UMNO.. join PKR zaman DSAI.. Kite jwb jer..

  12. Hamid Leman

    Zaman berubah
    Pemimpin pun berubah2

  13. Mohd Azizafril Abu Hasan

    Skrng ni jadi kat zaman najib lak.. kroni2 n pgikut najib kluar ikot madey.. apepon umno mmg bangsat

  14. Mohd Azizafril Abu Hasan

    Skrng ni jadi kat zaman najib lak.. kroni2 n pgikut najib kluar ikot madey.. apepon umno mmg bangsat

  15. Shamz Matt

    Inilah dikatakan reformasi dalaman. Perbetulkan apa diktator dulu dah buat.

  16. Shamz Matt

    Inilah dikatakan reformasi dalaman. Perbetulkan apa diktator dulu dah buat.

  17. Mohd Azizafril Abu Hasan

    Perbetulkn ape semakin teruk.. klau bini sndri pon xmampu nk perbetulkn mcm mne nak perbetulkn negara… madey ke najib 2×5 ???

  18. Mohd Azizafril Abu Hasan

    Perbetulkn ape semakin teruk.. klau bini sndri pon xmampu nk perbetulkn mcm mne nak perbetulkn negara… madey ke najib 2×5 ???

  19. Mohamed Zuhri Amir

    Tu la org dh tranformasi ko Masih duduk takuk lama???

  20. Mohd Azizafril Abu Hasan

    Transfomasi jadah ape lagu ni… org ke arag kebaikkan.. ni mkin teruk… refobasi kot

  21. Muhamad Feroz

    Umno forever(parti keramat orang melayu) tapi leader dtg dan pergi…siapa yg kata umno x betul memang otak dia yg memang x boleh nak betol dah

  22. Mohamed Hairul

    Ko citer pasal sape?.. PKR ke?.. reformasi PKR mmg dah ke laut.. Nama DSAI hanya sbg tempelan je dah..

  23. CyTro Hulu Selangor

    Tol kat Selangor bila nak turun.

  24. Khairul Izlan

    Abg jib pn sama,samun hbs xkira miskin ka kaya..macai..

  25. Osman Yusof

    Mohd Azizafril Abu Hasan…
    Jaga bini awak tu baik2 jgn nak kata bini orang.

  26. Mohamed Zuhri Amir

    Ok lh menyamun rakyat d bgi brim….dri madey true msk poket ??

  27. Mohd Shir

    Ni apa ni sampai masuk Bini org Pula.. rosmah buat apa kat kau? Hahaha Tanya jer. Pasal rosmah tak pakai tudung? Tu Bini mahathir pakai tudung ke? Apa Perangai rosmah buruk? Kau sendiri nampak ke tahu ke? Kalau setakat dgr² cerita or atau berita² internet ni Tu semua belum terbukti benar.. so jgn lah sikap buruk sangka..

  28. Mohd Syamsull

    Rilex la brader…macai haprak bnyk mkn dedak babi tuuuu

  29. Shyfull

    Rindu utk dirompak semula

  30. Mohd Azizafril Abu Hasan

    Haha.. rmai yg butt hurt walaupon bnda mmg salah… aku tak sokong pon madey.. dia 2×5 ngn najib.. tp korang kna tau 1 jer.. yg salah tetap slah.. jilat xyh lbih sgt der… jgn tnjuk sgt lvl mcai bodoh dlm ni..

  31. Is AuraKedah

    Dulu TUN M tu pembangkang ker??
    Sejak bila pembangkang memerintah negara…

    Habis KABINET DAPUR ARANG KAYU dulu buat apa??
    Hishamudin, Zaid, najibrazak, sharizat, dan pak lah…??

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: