Home / :: BLOG :: / Rompak wang tuntutan GST: Lim Guan Eng secara tidak langsung menuduh Kastam terlibat merompak

Rompak wang tuntutan GST: Lim Guan Eng secara tidak langsung menuduh Kastam terlibat merompak


Ketua Pengarah Kastam telah keluarkan kenyataan media berkenaan RM19.4 bilion yang kononnya dirompak oleh Kerajaan Barisan Nasional sebelum ini.

Menurut beliau sejak GST dilaksanakan pada 1 April 2015 sehingga 31 Mei 2018 sejumlah RM63.5 bilion “refund” atau kredit cukai input telah dibayar kepada peniaga.

KP Kastam juga menyatakan bahawa jumlah tuntutan berdasarkan kepada Borang GST-03 adalah berjumlah RM82.9 bilion. Tolak jumlah RM63.5 bilion adalah RM19.4 bilion yang dikatakan “dirompak” oleh BN. Ini bermakna Kastam membayar 76.5% daripada tuntutan refund oleh peniaga sepanjang pelaksanaan GST.

Refund kena “rompak” tapi, 76.5% atau RM63.5 bilion dah dibayar kepada peniaga. Memang baik hati juga perompak bernama Barisan Nasional ni.

Saya ucapkan terima kasihlah kepada KP Kastam kerana sahkan bahawa majoriti (76.5%) tuntutan refund GST ini memang dibayar oleh Kerajaan sebelum ini dan diterima oleh peniaga.

Saya juga ucapkan terima kasih kerana mengesahkan amalan tatacara kewangan kerajaan bahawa semua hasil GST dimasukkan ke dalam Kumpulan Wang Disatukan (consolidated fund) sebelum dipindahkan ke Tabung Amanah Pembayaran Semula Cukai Barangan dan Perkhidmatan (refund GST).

Tapi KP Kastam perlu menghuraikan daripada RM19.4 bilion atau 23.5% tuntutan refund yang belum dibayar, yang manakah disebabkan dokumen yang tidak lengkap, tuntutan yang meragukan dan tuntutan yang masih dalam peringkat audit atau penyiasatan?

KP Kastam juga perlu memperincikan butiran berapakah refund yang Kastam mohon kepada Mesyuarat Tabung Amanah Bulanan yang dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha Perbendaharaan, dan berapakah yang diluluskan setiap bulan.

Ini kerana hanya memaklumkan angka besar refund berjumlah RM82.1 bilion tidak memberikan gambaran sebenar permohonan dan kelulusan yang dibuat oleh mesyuarat tabung amanah tersebut.

Saya juga berharap KP Kastam tidak berada di bawah apa-apa tekanan oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng untuk mengeluarkan kenyataan demi kepentingan politik parti pemerintah.

Lim Guan Eng secara tidak langsung sebenarnya menuduh bahawa Kastam juga terlibat dalam “perompakan” RM19.4 bilion.

Adalah lebih baik Ketua Pengarah Kastam menghuraikan butiran yang lebih mendalam demi menjaga kepentingan awam dan bukannya kepentingan politik parti pemerintah.

………..
Rujukan: Kenyataan Media Jabatan Kastam Diraja Malaysia 10 Ogos 2018: https://www.facebook.com/196384887097432/posts/1898739066861997/
………


http://pakdin.my/rompakwang-tuntutan-gst-bekas-ksu-perbendaharaan-buat-laporan-sprm

http://pakdin.my/irwan-siregar-tiada-wang-bayaran-balik-gst-yang-hilang

http://pakdin.my/menteri-kewangan-malaysia-bengap-bongok-bengong-bodoh-dan-yang-sewaktu-dengannya/

http://pakdin.my/tag/lim-guan-eng

http://pakdin.my/tag/gst

https://www.google.com/search?q=Tipu+Tuntutan+GST

(Visited 36 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

71 comments

  1. Yusuf Alha

    Sambil menyelam minum air….DAP ni nak tunjuk …..yg org Melayu kita je yg buruk serba sini…supaya kita pecah belah..nak maki hamun sesama kita….bangsa kapir tepuk tangan bersorak …dengan tujuan …next PRU15…makin akan ramai org Melayu undi PH …

  2. Ahmad Ibrahim

    Fitnah yang akhir nya menjerat leher sendiri………

  3. Yunus Abu Naib Kocet

    Buat saman malu yg tak mampu dia bayar…. klu madey nak bayarkan lantak dia.

  4. Abdul Manaf Bin Talib

    Gst kena curi dalam kawalan kerajaan ph boleh bolos lagi…tubuh tabung harapan dihadapan di belakang jadi pakar pencuri…nasib ditakdirkan jadi menteri keewangan dapat juga siapa dia pencuri…

  5. Monica Lee

    Biasa la, mesti ada sepakat mah…ops bukan hanya itu, siapa tuan rumah siapa boss la dan yg bawahan kena ingkar arahan…orait okey

  6. Zack Zainuddin

    Jangan lepaskan peluang ini untok menjerut kemas leher LGE dan madey sebelum mereka membidak wang itu sesama mereka…

  7. Asfizam Nizam

    Kapiq xblh tgk umat Islam bersatu..klu blh dia nk bagi berpecah belah Dari dulu lagi.Dan skg mnjadi knyataan ..dia jadi batu api utk melagakan bangsa melayu Islam.pikir2 LA bngsaku melayu mudah lupa madey kata

  8. Cheff

    Setiap kali MOF apek bodo ni buka mulut..setiap kali juga macam2 kebodohan dan ketololan yang kluo.MOF cap babi dalam tin.

  9. Mohd Radzi Nik Elias

    Posting hampeh…. Setiap kutipan wang mesti di bank in pada penghujung hari……

  10. Mohd Radzi Nik Elias

    Posting hampeh…. Setiap kutipan wang mesti di bank in pada penghujung hari……

  11. Mohd Radzi Nik Elias

    Posting hampeh…. Setiap kutipan wang mesti di bank in pada penghujung hari……

  12. Slinkes Rao

    Hahahha…kisahnya macam terowong ghaib juga..nanti si LGE buat silap mata jumpa duit tu Kat kapal equanimity

  13. Slinkes Rao

    Hahahha…kisahnya macam terowong ghaib juga..nanti si LGE buat silap mata jumpa duit tu Kat kapal equanimity

  14. Slinkes Rao

    Hahahha…kisahnya macam terowong ghaib juga..nanti si LGE buat silap mata jumpa duit tu Kat kapal equanimity

  15. Tambahkan Rezeki Azim Nasri

    drpd kenyataan rasmi Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) kita tahu yg dah RM63.5 billion dah berjaya ditransfer ke dalam akaun ‘trust fund’, sejak april 2015.

    kenapa setakat 31 mei 2018 masih tak diluluskan baki RM19.4 billion?
    cer teka siapa kerajaan 10 mei 2018? …kih kih kih

  16. Nur Nur

    Bila Menteri bertukar tempat….

    Jika Menteri Pendidikan jadi
    – menteri kewangan: semua duit akan diprint kaler hitam agar duit tak nampak kotor.
    – menteri pertanian: 7 ekor lembu hanya 25 peratus shj daging, selebihnya lemak yang memberatkan lembu itu.
    – menteri pertahanan: latihan askar akan dikaji dan akan diterap dengan panduan uec

    Jika menteri pertahanan jadi
    – menteri pertanian: semua petani/nelayan terlalu lemah, tidak sehebat petani/nelayan indonesia.
    – menteri pendidikan: hoi budak shuh shuh main jauh-jauh, abg mat nak selpie ngan cikgu nih!!!!
    – menteri kewangan: RM terlalu lemah, rizab semakin menurun, duit dalam poket dah abisshhhh….

    Jika menteri kewangan jadi
    – menteri pendidikan: pelajar dapat markah kosong, ini semua salah Najib
    – menteri pertanian: lembu hanya ada 7 ekor selebihnnya 7 ribu ekor telah dirompak oleh BN
    – menteri pertahanan: pembelian jet pejuang tidak relevan, askar lebih baik guna tikar terbang untuk jimatkan kos

    Jika Perdana atok Menteri jadi
    – menteri kewangan: Saya Tau Duit Banyak…
    – menteri pertanian: saya TAK TAU
    – menteri pendidikan: saya TAK TAU

  17. Nur Nur

    Bila Menteri bertukar tempat….

    Jika Menteri Pendidikan jadi
    – menteri kewangan: semua duit akan diprint kaler hitam agar duit tak nampak kotor.
    – menteri pertanian: 7 ekor lembu hanya 25 peratus shj daging, selebihnya lemak yang memberatkan lembu itu.
    – menteri pertahanan: latihan askar akan dikaji dan akan diterap dengan panduan uec

    Jika menteri pertahanan jadi
    – menteri pertanian: semua petani/nelayan terlalu lemah, tidak sehebat petani/nelayan indonesia.
    – menteri pendidikan: hoi budak shuh shuh main jauh-jauh, abg mat nak selpie ngan cikgu nih!!!!
    – menteri kewangan: RM terlalu lemah, rizab semakin menurun, duit dalam poket dah abisshhhh….

    Jika menteri kewangan jadi
    – menteri pendidikan: pelajar dapat markah kosong, ini semua salah Najib
    – menteri pertanian: lembu hanya ada 7 ekor selebihnnya 7 ribu ekor telah dirompak oleh BN
    – menteri pertahanan: pembelian jet pejuang tidak relevan, askar lebih baik guna tikar terbang untuk jimatkan kos

    Jika Perdana atok Menteri jadi
    – menteri kewangan: Saya Tau Duit Banyak…
    – menteri pertanian: saya TAK TAU
    – menteri pendidikan: saya TAK TAU

  18. Nur Nur

    Bila Menteri bertukar tempat….

    Jika Menteri Pendidikan jadi
    – menteri kewangan: semua duit akan diprint kaler hitam agar duit tak nampak kotor.
    – menteri pertanian: 7 ekor lembu hanya 25 peratus shj daging, selebihnya lemak yang memberatkan lembu itu.
    – menteri pertahanan: latihan askar akan dikaji dan akan diterap dengan panduan uec

    Jika menteri pertahanan jadi
    – menteri pertanian: semua petani/nelayan terlalu lemah, tidak sehebat petani/nelayan indonesia.
    – menteri pendidikan: hoi budak shuh shuh main jauh-jauh, abg mat nak selpie ngan cikgu nih!!!!
    – menteri kewangan: RM terlalu lemah, rizab semakin menurun, duit dalam poket dah abisshhhh….

    Jika menteri kewangan jadi
    – menteri pendidikan: pelajar dapat markah kosong, ini semua salah Najib
    – menteri pertanian: lembu hanya ada 7 ekor selebihnnya 7 ribu ekor telah dirompak oleh BN
    – menteri pertahanan: pembelian jet pejuang tidak relevan, askar lebih baik guna tikar terbang untuk jimatkan kos

    Jika Perdana atok Menteri jadi
    – menteri kewangan: Saya Tau Duit Banyak…
    – menteri pertanian: saya TAK TAU
    – menteri pendidikan: saya TAK TAU

  19. Karim Mohamad Kareem

    secara tidak langsung xpe..jgn secara langsung..:-) 🙂

  20. Syah Zain

    Dia asyik nak kenakan kerajaan BN saja… inilah perangai LGEng dari mula menjadi menteri kewangan… sombong dan bongkak… meluat dah tengok muka dia…

  21. Syah Zain

    Dia asyik nak kenakan kerajaan BN saja… inilah perangai LGEng dari mula menjadi menteri kewangan… sombong dan bongkak… meluat dah tengok muka dia…

  22. Lina Salam

    Tak dngar ape yg LGE ckp kt Dewan ni….dengr btul2 ape yg LGE ckp…

  23. Lina Salam

    Tak dngar ape yg LGE ckp kt Dewan ni….dengr btul2 ape yg LGE ckp…

  24. Asudi Hamdun

    Kastam tuntut Tabung amanah tak bagi…macam mana boleh dituduh Kastam bawa lari duit 19.4 billion pulak…SENGET OTAK HABEEEH DAH…

  25. Asudi Hamdun

    Kastam tuntut Tabung amanah tak bagi…macam mana boleh dituduh Kastam bawa lari duit 19.4 billion pulak…SENGET OTAK HABEEEH DAH…

  26. Asudi Hamdun

    Kastam tuntut Tabung amanah tak bagi…macam mana boleh dituduh Kastam bawa lari duit 19.4 billion pulak…SENGET OTAK HABEEEH DAH…

  27. Charull

    pandin, abuleman semua xleh pakai.. page/blog org cacat..

  28. Nazrie Melaka

    duit tu ade… diserap company kroni

  29. Nazrie Melaka

    duit tu ade… diserap company kroni

  30. Kamal Redza

    Inilah yg dikatakan cina babi haramjadah..tuduh orang sesuka hati padahal diri sendiri yang merompak duit kata kat orang lain..puak ph memang suka dengan cina pukimak ni..anak haram punya cina..kanina macibai lu…hau siaw lu…puiiii..!!!!

  31. Kamal Redza

    Inilah yg dikatakan cina babi haramjadah..tuduh orang sesuka hati padahal diri sendiri yang merompak duit kata kat orang lain..puak ph memang suka dengan cina pukimak ni..anak haram punya cina..kanina macibai lu…hau siaw lu…puiiii..!!!!

  32. Har Rahman

    SAMAN JGN TAK SAMAN. KASI AJAR AMA DIE YG HATI BUSUK.

  33. Harun Seleman

    Agenda tomato ker…yela staff gomen yg ada ni pun legasi BN. Nak tukar sume baru ker….amacam ada shiook tak…????

  34. Jesse Max

    Bila atuk93 jadi PM duit mesti HILANG hebat betul toyol dia

  35. Abu Bakar Siran

    LGE babi sialan, nak salahkan orang aje.

  36. Basri Musripan

    Dakwa si laknat tu di mahkamah saman malu

  37. Basri Musripan

    Dakwa si laknat tu di mahkamah saman malu

  38. Basri Musripan

    Dakwa si laknat tu di mahkamah saman malu

  39. Basri Musripan

    Dakwa si laknat tu di mahkamah saman malu

  40. Basri Musripan

    Dakwa si laknat tu di mahkamah saman malu

  41. Farhah Zainal

    The BN govt took 28 years to design and debate on the GST structure, to further studying and educating the people on the purpose and impact before implemented. But ph’s gst zero rated decision is made INSTANTLY without considering the short run implication … So no doubt shot of money now is due to human negligence factor called #terlepaspandang (overlooked!). Jadinya ah lim..
    #itsyourfaultnotnajib

  42. Farhah Zainal

    The BN govt took 28 years to design and debate on the GST structure, to further studying and educating the people on the purpose and impact before implemented. But ph’s gst zero rated decision is made INSTANTLY without considering the short run implication … So no doubt shot of money now is due to human negligence factor called #terlepaspandang (overlooked!). Jadinya ah lim..
    #itsyourfaultnotnajib

  43. Farhah Zainal

    The BN govt took 28 years to design and debate on the GST structure, to further studying and educating the people on the purpose and impact before implemented. But ph’s gst zero rated decision is made INSTANTLY without considering the short run implication … So no doubt shot of money now is due to human negligence factor called #terlepaspandang (overlooked!). Jadinya ah lim..
    #itsyourfaultnotnajib

  44. Farhah Zainal

    The BN govt took 28 years to design and debate on the GST structure, to further studying and educating the people on the purpose and impact before implemented. But ph’s gst zero rated decision is made INSTANTLY without considering the short run implication … So no doubt shot of money now is due to human negligence factor called #terlepaspandang (overlooked!). Jadinya ah lim..
    #itsyourfaultnotnajib

  45. Farhah Zainal

    The BN govt took 28 years to design and debate on the GST structure, to further studying and educating the people on the purpose and impact before implemented. But ph’s gst zero rated decision is made INSTANTLY without considering the short run implication … So no doubt shot of money now is due to human negligence factor called #terlepaspandang (overlooked!). Jadinya ah lim..
    #itsyourfaultnotnajib

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.