Saturday - July 24, 2021 @ 00:28
POLITIKRUU355: Masa Jadi PM Mahathir Pinda Tiga Kali, Sekarang Kata Akan Memecahbelahkan...

RUU355: Masa Jadi PM Mahathir Pinda Tiga Kali, Sekarang Kata Akan Memecahbelahkan Orang Melayu

Hari ini, Mahathir berkata RUU355 yang dibentangkan oleh Hadi Awang memecah belah orang Melayu dan akan menyebabkan orang bukan Islam takut kepada Islam.

Walau bagaimanapun, mungkin Mahathir terlupa bahawa RUU355 yang dipinda pada zamannya yang termasuk meningkatkan kuasa dan liputan Mahkamah Syariah dan juga meningkatkan penalti termasuk memperkenalkan hukuman rotan sebagai hukuman?

Adakah Mahathir maksudkan apabila dia buat semua itu tidak memecahbelahkan orang Melayu dan tidak menyebabkan orang bukan Islam takut kepada Islam tetapi sekarang apabila orang lain membentang pindaan, ia akan memecahbelahkan orang Melayu dan menyebabkan orang bukan Islam takut kepada Islam.

Sah orang tua itu sudah nyanyuk

LSS.

———-

Pindaan yang pertama dilaksanakan pada tahun 1984 [yang dinamakan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 1984], untuk meluaskan lagi kuasa menghukum Mahkamah Syariah kepada tiga tahun penjara, RM5,000 denda dan memperkenalkan hukum sebatan.

Selepas itu, akta ini dipinda lagi pada tahun 1989 untuk diluaskan ke Sabah dan Sarawak [dinamakan sebagai Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah (Pindaan dan Perluasan) 1989].

Pindaan terakhir berlaku pada tahun 1997, tetapi pada tafsiran sahaja, dan ia digelar Akta Tafsiran (Pindaan) 1997.

Kesemua pindaan bermula tahun 1984, 1989 dan 1997 diusulkan oleh kerajaan Mahathir.

**************

Rujukan:

http://m.malaysiakini.com/news/378447

Berkaitan:

18 COMMENTS

  1. Klu nk kutuk nk ngata takut jadi fitnah faham2 je lh dh naik meluat aq tengok nya dulu lain sekarang dh lain dulu berotak sekarang hanyuttttttt…bagai mimpi d siang hari..malam siang dh tk tahu penghujungnya.

  2. Kalau dia Usul untuk pinda apa masaalahnya. Memang sep atut dia usulkan sebagai Kerajaan yg bertanggung jawab. Jika dia usulkan pindaan dianggap Nyayuk, bagaimana usul yg dibentangkan oleh Hj Jadi? Adakah boleh jugak dianggap Nyanyuk. ?.- Setakat bodoh ok lagi tapi Jangan jadi BODOH PIANG

  3. Masa mahadir kerajaan yang memerintah bentangkan .masa itu dah kira majoriti akan didapati dari pembentangan tersebut .ru 355 pula dibentang oleh pas yang hanya mpunyai 30 wakil di parlimen .umno pula dah menolak usul tersebut dalam mesyuarat tertinggi bn .lepas mula le mengtidak islamkan orang lain bila orang lain tidak menyokong.ini lah perpecahannya.

  4. pelik malaysia ni kt barat semua berusaha untk naik kan martabat islam tpkt cni da confirm2 islam tp ramai pula yg x suka apa nk jadi malaysia ku adoiii org sanggp jadi militan krn nk islam berkuasa kt luar hii aku ank muda x blh n fkir cara ahli politik antik fkir x ikut perkmbgn langsung tepu kpala otak ni

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here