30.8 C
Kuala Lumpur
Sunday, November 29, 2020

Saudi Aramco Labur AS$7b Ke Malaysia Sebelum 31 Mac – Najib

Saudi Aramco akan melabur di Malaysia sebanyak AS $ 7 bilion sebelum 31 Mac ini.

Perkara itu disahkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dengan menjelaskan ia adalah perkara yang baharu sahaja diterima daripada Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan pagi tadi sewaktu Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu menutup perbincangan dengan Aramco di Riyadh.

Menurut Najib lagi perkara itu hanya diumumkan kepada semua jemaah menteri dan dikongsikan bersama masyarakat menerusi program Majlis Penyerahan Kanvas Belia Transformasi Nasional TN50 kepada Perdana Menteri oleh Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin.

“Aramco setuju melabur AS $ 7 bilion. Hampir 30 bilion sebelum 31 Mac masuk ke dalam akaun negara. Melonjak lah FDI. Ini adalah usaha kita untuk generasi TN50,” katanya dalam program tersebut di Kuala Lumpur, Rabu.

Najib mendakwa rancangan Saudi Aramco untuk melabur AS $ 7 bilion bagi Projek Pembangunan Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (Rapid) Petronas hampir musnah kerana “maklumat yang salah” tentang Malaysia.

Antara dakwaan tersebut adalah ekonomi Malaysia berisiko dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berada di ambang muflis.

Bagaimanapun Abdul Rahman telah diarahkan ke Riyadh untuk menutup perbincangan bersama Aramco bagi membetulkan salah faham yang berlaku.

Perjanjian itu ditandatangani pada 28 Februari semasa lawatan Raja Salman Abdulaziz Al Saud ke Malaysia.

Berita Berkaitan

PETRONAS rugi RM3.4 bilion suku ketiga 2020

Kerana dijarah dan di perah semenjak rejim PH sehingga era Tok Abah Kau, Petronas...

Ekonomi – Mahathir Vs Najib

Aku tengah tengok temuramah Sinar Harian terhadap DS Najib. Satu soalan yang ditanya adalah apakah...

BELANJAWAN 2021: Elaun Sara Hidup Nelayan yg dipotong PH dikembalikan kepada RM300

Kerajaan mengumumkan elaun sara hidup nelayan akan dinaikkan daripada RM250 kepada RM300 bermula tahun...

Kakitangan awam dapat RM600, pesara RM300

Demi menghargai jasa dan bakti anggota perkhidmatan awam, kerajaan mengumumkan Bantuan Khas Kewangan RM600...

Komen

    • Hahaha..rilek cai.. lu kutuk lebih2 pun gua alhamdulillah je . Ape ade hal..
      Nnt duit hasil jd cybertrooper duk sebar fitnah sana sini jgn lupa bg makan anak bini..terdesak sgt nampaknya macai.. jgn taksub sgt politik.. rilek.. haha

    • Junjani haramjadah… Skrg sapa yg buat fitnah anak haram ooi. Aku x cr mkn dgn cybertrooper mcm ko buat. Ko bg le anak bini, mkbpk ko mkn dgn duit haram tu. Aku x de kene mengena dgn umno. Ahlipun bkn la bahlol. Ko yg tksub politik sanggup mkn tahi tong mahataik, sdp kot…

    • Hahah. Rilek cai.. tenang.. jgn meroyan..ko maki2 nih nampak tahap mentaliti dan minda lemah.. selemah sajat.. hahaha..
      Aku rasa bodo org jr yg jd cybertrooper politik nih.. mcm ko la. Profile fake, post politik sana sini kan.. xkan buat keje free? Kesian..
      Kata ekonomi bagus la, umno hebat la, last2 keje jd cybertrooper sebar fitnah politik. Taksub najib la, taksub umno la, taksub rosmah la.. bila org ckp taksub x ngaku..
      Cuma pelik, ko taksub beriya2 bukan dpt ape pun kan? Klu dpt 10juta baloi gak ..api neraka panas oi.. Hahaha..

    • Aku undi umno gak…so ape ade hal.. janji xde taksub nak jd macai..

      Pemimpin tanggungjawab mcm jho low tgal bot mewah utk fbi berkas.. keje mau menang undi je. rasanya lepas pru akan dtg ni, aku nak berhenti mengundi .. sbb penat jugak nak jwb dlm kubur nnt..

    • Dlm kubur nnti fitnah yg ko buat tu pun ko x bolrh jwb. Ko burukn najib tu seolah2 ko tggl serumah dgn dia. Ko hanya dgr ckp org. Ko sendiripun x kenal dgn najib. Ko krnal najib sbb dia selalu keluar dlm tv. Kalo x ko pun x kenal. Cuba ko fikir kalau fitnah nyata x betul. Pernah x ko trrfikir mcmana nk mintak maaf dgn dia. Ko hanya dgr ckp org, kalo org kata babi tu sdp ko mungkin mkn sbb budaya ko terpengaroh ckp org. Jgn la berlakon aje tkutkn Allah..

    • Ko sebuk jho low tggl di bot mwh. Ape ade masaalah. Dia ahli perniagaan. Cucu mahadey pun tggl d bot mewah ape ade hal. Jho low dia bkn pemimpin d malaysia ni. Pihak penguasa america nk tngkap di ke itu hal mereka mungkin dia ade mlakukn kesalahan ny d amerika bkn d malaysia.

    • Beriya benor.. udah2 le tu..ko ckp lebih2 pun ko bukan kenal pun najib, jho low.. esom dlm kubur ko tlg la jwpkan utk depa ye. Xyah panjang lebar kat sini.. yg aku tau konpem jiboi menipu. Depan2lak tu kan.. hahaha.. so ko teruskan la jd cybertroopers dan bg makan anak bini duit tu. Walhal betul salah ko sendiri xtau..lg satu.. ko mana tau aku x kenal najib? Ko yg x kenal dia.. jgn jd paku dulang paku serpih.. maki hamun dlm komen ko tu dah melambangkan intelek ko..haha

    • Aku tau ko bkn ade pelajaran pun ckp merapu mcm penagih ketum. Aku memng x kenal najib sbb itu aku x pernah mmburukn dia. Aku x de dosa dgn dia. X mcm ko fitnah berapi memburukn dia mcmlah ko tu tggl sebilik dgn dia. Ingt dosa yg ko fitnah dia tu lebih teruk dr membunuh. Lain kali pegang pada hukum.. Kalo dpt berita selidik dahulu sbelum ko sampaikan kpd pihak ke 3. Itu kalau kita takutkn Allah. Jgn ckp utk main wayang saja. Aku bg mkn anak bini cukup dgn hrta yg aku ade. Hidup aku sngt selesa atas kemakmuran yg d tunjangi kerajaan skrg. Kerajaan yg memerintah dgn cemerlang. Mkbpk ko membesarkn ko dn adik beradik ko pun atas nikmat kerajaan yg sekian lama memerintah. Sehinggakn atas kemewahan inilah pendatang2 asing berebut dtg mencari rezeki disini. Ko lain lah pemalas. Yg rajin nya melempar fitnah dn ego..

    • Bila bingai dan byk makan semut gula najib.. dia igt dia perleceh org.

      Aku duk gelak je. X sedar yg.. aku saje umpan biar org ramai nampak perangai sebenar cth seorg macai tegar sejati.. membuktikan diri makan duit cybertroopers ..ini la keje dia..duk bg anak bini makan duit sebar fitnah sbg macai cybertrooper. Bangga maki hamun di alam maya secara x sedar membuktikan harga diri dan nilai seorg macai.. haha..kesian..nak maki lg? Sila kan..

  1. Cai..kalau nak pertikai halal haram..pergi tanya dalam laman web company saudi ni…bukannya kat sini boleh jawabkan pun…

    Simple je…orang nak melabur suntik duit kat ko punya company…takan nak tanya duit nak labur tu halal ke haram??

    Alahai…

  2. Siap nti Pengerang terminal… TK payah lah lgi hantau minyak mentah Tok d Blend kn lgi ke Singapore… Petronas n negara dpt jimat brbillion dlm hal ne… ADA YG nagis le..sbb TK leh supply KAPAL Tank DIA ke spore lagi..

  3. Kenapa yg fikir akan dtg. Fikir apa yg telah terjadi seperti 1mdb, isu felda dll. Fikirkanlah bagaimana nak memulih kan economi yg sedia ada. Jgnlah biarkan rakyat n negara asing menhina n menperbodoh pemerintah d negara. Dimana letaknya maruah peminpin d rakyat m’sia

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

00:01:14

[Video] BN dan UMNO akan pantau perlaksanaan skim i-Sinar tidak rumit dan menyusahkan rakyat

Saya perhatikan ada yang bimbang bahawa proses pengeluaran skim i-Sinar KWSP akan tetap rumit.. Seperti yang dimaklum Menteri Kewangan petang tadi dalam Dewan Rakyat, dia...