Home / :: BLOG :: / Selepas DRB-Hicom mengambil alih Proton pada tahun 2012, mereka telah mengalami kerugian berbilion ringgit setiap tahun

Selepas DRB-Hicom mengambil alih Proton pada tahun 2012, mereka telah mengalami kerugian berbilion ringgit setiap tahun

*Selagi proton tak bankrap, hati pakatun tak senang. Niat jahat pakatun adalah untuk melihat ekonomi Malaysia hancur berkecai. Kadangkala terpaksa bertanya di manakah kesetiaan mereka kepada kesejahteraan dan kemakmuran rakyat dan negara?*

*Tunggu sehingga Boyue dilancarkan dan Kilang di Tg Malim digunakan sepenuhnya… Kalau aku Najib, aku akan gelak berguling-guling*
___________________

Masalah di Proton menjadi begitu serius yang mungkin boleh mengheret keseluruhan bidang perniagaan DRB-Hicom bersama 60,000 orang kakitangannya.

60,000 orang lagi pembekal Proton juga berdepan dengan risiko. Pada masa itu pihak pembekal merasa tidak puas hati kerana mereka tidak mendapat bayaran dari Proton.

Anda boleh saksikan betapa seriousnya masalah dengan harga saham DRB-Hicon dalam tempoh 5 tahun tersebut. Pihak pelabur begitu risau dengan kejatuhan harga saham sehingga mencecah 80 sen dalam Mei 2017.

Mahathir sebagai penasihat Proton dan kemudiannya sebagai Pengerusi gagal mengekang kejatuhan saham Proton.

Selepas Proton mengumumkan usahasama dan penjualan sahamnya sebanyak 49% kepada Geely pada Mei 2017, keyakinan para pelabur kembali pulih.

Harga saham DRB-Hicom kembali meningkat serta melonjak 3 kali ganda dan ditutup pada RM2.58 semalam (26 Januari 2018) selepas pengumuman tersebut.

Kegagalan DRB-Hicom akan menjadi masalah yang besar kerana kumpulan ini mempunyai pelbagai perniagaan dan pinjaman hutang dengan beberapa bank.

____________________

After DRB-Hicom took over Proton in 2012, they had been losing billions every year

Proton’s problems became so serious that it threatened to bring down the entire extended DRB-Hicom group along with its 60,000 employees.

Another 60,000 people among Proton’s suppliers were also at risk. At that time, their suppliers were complaining that they are not getting paid by Proton.

Tun Mahathir as Proton’s advisor and later on as Chairman failed to halt the slide in Proton’s fortunes.

You can see the seriousness of the problem in DRB-Hicom’s share price over the past 5 years. Investors were very worried then pushing down the share price to 80sen in May 2017.

After Proton announced its JV and sale of 49% shares to Geely in May 2017, investor confidence returned.

DRB-Hicom’s shares have since rebounded and is now 3 times higher closing at RM2.58 yesterday (26 Jan 2018) since the announcement.

A failed DRB-Hicom then would have been disastrous since the group is so diversified and has loans outstanding with many banks.

LSS.

(Visited 3 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

Check Also

Hamzah Zainuddin mengaku menjadi broker 36 Ahli Parlimen BN melompat

Hamzah Zainuddin mengesahkan beliau adalah broker 36 ahli Parlimen BN menandatangi surat menyokong Mahathir sebagai …

8 comments

  1. Ahmed Baqthiar Mat Saad

    Ikut kau la labu… dulu sebelum MAS restructure… ko jugak kata zaman tun MAS rugi bagai… MAS buang 6000 pekerja….. lebih kurang 20 000 anak beranak… ibu.. ayah… hilang punca pendapatan…. korang tak tolong selesaikan pun….

  2. Jamaludin Ali

    cai2 beli jenama lain dok kondem Proton je daan bila rugi hanput habis2an walhaal siapa punya perbuatan kootikan dok jkenyangkan kronis2 bangkai

  3. Iskandar Zulkarnain

    Mas rugi bukan zaman tun tapi MAH370 hilang terus kene bayar ganti rugi billion kene sbb usaha mencari asal tun pulak nie?

  4. Mohamed Zuhri Amir

    Tgk lh nti bila proton kembali Untung madey akn klr kenyataan claim??? bior le dh tua Kita anggap madey dh buang tebiat???

  5. Iskandar Zulkarnain

    Sampai bila2 tidak akan habis dan habis sudah2 lah memfitnah makin lama makin meluat sy fikir tentang umno pada hal bukan salah mereka tapi pemimpin mereka yang menzahirkanya jadi sy mohon maaf kalau kamu terasa sbb mengkritik pemimpin.

  6. Zamrie T-men

    Kajian je dah makan juta…haha..

  7. Jamal Abd Kadir

    clim insurance kapal hilang.. kalau rugi clim petronas bailout

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: