Home / :: BLOG :: / Siti Hasmah cuma disoalsiasat kerana melanggar Akta Himpunan Aman – Tak kena ISA atau belasah oleh FRU

Siti Hasmah cuma disoalsiasat kerana melanggar Akta Himpunan Aman – Tak kena ISA atau belasah oleh FRU

Walaupun kita simpati bila seorang wanita berusia 91 tahun seperti Tun Siti Hasmah telah disoalsiasat oleh polis, ia adalah penting untuk memahami konteksnya.

Pertama, polis mengambil kenyataannya di pejabat Tun Mahathir di Yayasan Al Bukhari, selama satu jam di hadapan peguamnya. Dia tidak diminta untuk pergi ke balai polis untuk disoal siasat.

Kedua, perhimpunan itu dianjurkan oleh Pengerusi Bersih Maria Chin Abdullah pada bulan September di mana beliau adalah salah seorang penceramah utama. Perhimpunan yang berjalan dari pusat membeli-belah Maju Junction ke Kompleks Pertama di pusat bandar, dianggap menyalahi undang-undang kerana telah melanggar Akta Perhimpunan Aman kerana tiada permit polis diberikan.

Tun Siti Hasmah juga berucap pada perhimpunan itu. Sekiranya dia cergas dan cukup sihat untuk menyertai dan bercakap dalam perhimpunan jalanan, sudah tentu dia cukup cergas dan sihat untuk disoalsiasat hanya satu jam oleh polis dalam keselesaan bilik suaminya yang berhawa dingin.

Ketiga, laporan polis dibuat oleh orang awam berkaitan perhimpunan tersebut, oleh itu polis hanya melakukan tugas mereka untuk menyoal siasat beliau. Beliau bukan satu-satunya orang yang disoalsiasat oleh polis kerana orang lain juga disoal siasat. Ia akan dilihat sebagai tidak masuk akal dan “berat sebelah” yang soalsiasat hanya Maria Chin tetapi Tun Siti tidak.

Keempat, sekiranya perhimpunan haram itu diadakan ketika Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri, polis pencegah rusuhan (FRU) akan di tembak dengan gas pemedih mata dan pancutan air kepada para peserta perhimpunan. Ramai daripada mereka akan merasa tendangan atau belantan pegawai FRU.

Walau bagaimanapun, berita baiknya ialah semasa zaman Mahathir tidak perlu disoalsiasat oleh Polis di pejabat atau tempat pilihan sendiri. Pemimpin himpunan haram akan dikutip di rumah masing-masing dan menghabiskan masa dua tahun di Kamunting bawah tahanan ISA.

Dalam kes perhimpunan ini, pihak berkuasa tidak mengganggu untuk menghentikan perhimpunan tersebut.

Ini hanya soalsiasat rutin dari pihak polis. Tidak ada berniat jahat terhadapnya. Tidak perlu emosi terhadap insiden ini.

Tidak perlu menyiarkan gambar yang memperlihatkan seolah-olah di ‘torture’ oleh polis bagi meminta simpati.

LSS.

(Visited 2 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

Check Also

Kos operasi penternakan ayam meningkat selepas rejim PH memerintah kata persatuan

Persatuan terbesar mewakili industri ternakan mengalu-alukan siasatan berhubung dakwaan tentang kewujudan kartel di sebalik kekurangan bekalan telur ayam yang dikatakan menjadi punca kenaikan harganya sejak kebelakangan ini.

16 comments

  1. Mohd Fadhil

    Xde sape nk kisah..yg kisah anjing je..suan anjing umnok sekor ni..dok meroyan hari2

  2. Mohd Azizafril Abu Hasan

    Jho Low tu gemok sihat takde org nak jemput ke?

  3. Jamaludin Ali

    matlamat yang cuba diketengahkan tapi bangkai semata2 tak bermakna kerana anak setujui lbgt nauzubillah balik lah kepangkal jalan beribadat

  4. Anya Juka

    Baru kes ambil staments jak tu. Blm lagi didakwa. Kalau ada kes ko naik turun mahkamah lah. Hooi nenek

  5. Yusman Man

    Lancau kau macai2 Umnongok…

  6. Othman Bin Abd Wahab

    Itu cina BABI ternak…dh jinak2…makan bersuap…

  7. Muhamad Zahir Saidon

    Apabila tengkorok biasa disumbat dgn benda haram

  8. Rozaidin Yazid

    Dia cergas tp.bila disoasiasat dia.dah jadi pelup

  9. Awang Mahathir

    Lancau kau mahacai2 PHarapboleblah..

  10. Anthony Perit

    Kan dia ada guru pelupa n tak ingat.

  11. Roslan Yusof

    Dgn nenek tun st hasmah pun pak menteri dah goyang lutut..mcm mana nk mengadap putra dn srikandi AKBD???

  12. Didi

    . #petron #KilangArak #rumahagamcanada #mahafiraun #ISA #lubising #LuISA #rafiziCakap #AnwarCakap #buatbuatlupa #sejarah #MatsabuPoncakap #limkitsiang

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: