Home / :: BLOG :: / Skandal Forex BNM: Surat Terbuka Johari Ghani Kepada Mahathir

Skandal Forex BNM: Surat Terbuka Johari Ghani Kepada Mahathir

Akibat kerugian sebanyak RM30 bilion oleh Bank Negara Malaysia (BNM), beberapa pembaharuan telah dilaksanakan bagi mengimbangi perkara berkaitan dengan aktiviti urus niaga hadapan pertukaran asing.

Menjawab penjelasan mengenai penulisan terbaru Tun berjudul “Dear Mr Johari”, Menteri Kewangan II itu berkata hasil daripada pembaharuan itu BNM mampu menjaga kestabilan kewangan dan ekonomi meskipun berlaku ketidakstabilan aliran modal dan ringgit dalam tempoh lalu.

Malah, rizab antarabangsa juga terus kukuh dan pada akhir November 2017 rizab berjumlah AS$101.9 bilion dan kerajaan dapat mengekalkan 7.5 bulan import tertangguh.
http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=en_press&pg=en_press&ac=4584

Berikut surat terbuka Datuk Seri Johari Abdul Ghani kepada Tun Mahathir bagi menjawab segala persoalan.

Kehadapan Tun,

1. Ramai sahabat saya yang menjadi pembaca blog Tun, telah menghubungi saya untuk mendapatkan penjelasan mengenai penulisan terbaru Tun berjudul “Dear Mr Johari” mengenai isu urus niaga pertukaran mata wang asing. Pada mulanya saya memberitahu mereka bahawa saya sudah banyak kali menjawab mengenai perkara ini dan saya tidak mahu memanjangkan perbincangan mengenai isu ini terutamanya kerana sudah ada pasukan bebas di PDRM menyiasat perkara ini. Perkara berkaitan tukaran asing ini kadangkala terlalu teknikal untuk difahami orang awam terutama berkaitan dengan peranan Bank Negara Malaysia (BNM) dalam pengurusan rizab antarabangsa negara. Bagaimanapun, saya merasakan cara terbaik adalah melalui perbincangan dengan meletakkan perkara itu dalam perspektif mudah supaya dapat difahami.

2. Adalah sangat penting bagi orang ramai memahami perbezaan antara aktiviti pertukaran mata wang spekulatif dan pengurusan pasaran pertukaran asing yang teratur. Aktiviti pertukaran wang asing spekulatif, dengan bahasa yang lebih mudah, adalah sejenis aktiviti “perjudian” untuk mendapatkan pulangan yang cepat. Namun, pengurusan pasaran pertukaran asing yang teratur sangat jauh berbeza yang mana kemudahan mudah tunai oleh BNM kepada pelabur di negara ini untuk mengurangkan ketidakseimbangan yang berkaitan dengan penawaran dan permintaan ringgit di pasaran.

3. Untuk melihat perkara ini secara perspektif, ia boleh dilihat melalui Laporan Audit Dalaman yang disediakan oleh Juruaudit Dalaman BNM bertarikh 21 Januari 1994 yang mana Bahagian Operasi Pertukaran Asing Jabatan Perbankan di BNM terbabit dalam aktiviti perdagangan tukaran asing yang banyak sehingga pembelian matang dan urus niaga pertukaran mata wang bulanan yang berjumlah purata RM140 bilion pada tahun 1992 telah meningkat kepada RM750 bilion pada tahun 1993! Sebahagian besar urus niaga itu bersifat spekulatif dan tidak mencerminkan mandat BNM untuk mengekalkan keadaan teratur dalam pasaran pertukaran asing mengikut Seksyen 4 Ordinan Bank Negara Malaysia 1958.

4. Laporan Audit Dalaman itu juga menekankan bahawa magnitud urus niaga spekulasi pertukaran asing dianggap sangat berlebihan memandangkan dana pemegang saham BNM hanya RM4.4 bilion dan rizab antarabangsa negara itu hanya RM43.98 bilion pada masa itu. Aktiviti spekulatif ini menyebabkan BNM mengalami kerugian urus niaga pertukaran asing berjumlah RM31.5 bilion dalam tempoh itu.

5. Laporan Audit juga menyatakan bahawa aktiviti perdagangan pertukaran mata wang asing spekulatif yang dijalankan oleh bank pusat pada masa itu telah dilakukan oleh Bahagian Pertukaran Asing Jabatan Perbankan BNM, yang diketuai oleh penasihat / pengurusnya, Encik (Tan Sri) Nor Mohamed Yakcop, yang kemudiannya menjadi Menteri Kewangan Kedua.

6. Dengan skala kerugian aktiviti spekulasi pertukaran asing yang besar, Kerajaan dipaksa untuk memindahkan sahamnya di Telekom dan Tenaga Nasional Berhad kepada BNM pada nilai nominal RM1 sesaham dan saham-saham ini telah dinilai semula oleh BNM pada RM22.10 setiap saham dan RM19.30 sesaham untuk Telekom dan TNB. Di samping itu, BNM terpaksa melupuskan saham Malaysia Airlines kepada pihak ketiga dengan harga RM8 sesaham dan saham MISC pada RM10 sesaham kepada Kumpulan Wang Pencen untuk mendapatkan keuntungan. Jika kerugian pertukaran asing spekulatif ini tidak nyata, Kerajaan tidak akan mengambil tindakan drastik ini untuk menutup kerugian BNM pada masa itu.

7. BNM dan kerajaan pada masa itu sudah melangkah terlalu jauh, terutamanya dalam melaksanakan pembaharuan serta langkah semak dan imbang yang perlu berkaitan dengan aktiviti urus niaga hadapan pertukaran asing. Hasil daripada pembaharuan ini, walaupun berlaku ketidakstabilan aliran modal dan ringgit dalam tempoh yang lalu, ekonomi kita terus kekal berdaya tahan dan keupayaan BNM untuk menjaga kestabilan kewangan dan ekonomi masih tidak dapat dikompromi. Malah, rizab antarabangsa terus kukuh dan pada akhir November 2017 rizab berjumlah AS$101.9 bilion dan kerajaan dapat mengekalkan 7.5 bulan import tertangguh. Saya rasa sudah cukup untuk saya menjelaskan mengenai subjek ini dan jika masih yang tidak memahami kebenaran maka tidak ada apa yang dapat saya katakan lagi.

8. Saya harap Tun dan keluarga terus kekal sihat dalam berada dalam keadaan baik dan Selamat Tahun Baru; semoga Tahun Baru membawa keamanan dan kemakmuran kepada kita semua rakyat Malaysia.

Yang ikhlas,

Johari Abdul Ghani

****************
http://library.perdana.org.my/Digital_Content/Prominent_Leaders/Mahathir/News_1968-2004/1996-1998/1997pz/petronas%20kuasai%2029.pdf

(Visited 4 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

Check Also

Hamzah Zainuddin mengaku menjadi broker 36 Ahli Parlimen BN melompat

Hamzah Zainuddin mengesahkan beliau adalah broker 36 ahli Parlimen BN menandatangi surat menyokong Mahathir sebagai …

12 comments

  1. Mohd Fadhil

    Ape yg johari ni jawab..xde ape pon..bingai xpaham bahase..knpe ye asal umnok je msti org2 dia bangang

  2. Achmad Achmad

    Die bangang die tak jadi menteri..setakat macai mcm lu melalak mcm #anjingkurap dalam #semak sapa nak pandang..

  3. Sharif Mohd

    Yg balas kat atas ni mesti menteri pasola

  4. Aswandi Andi

    Someone told “It was strange how ownership of the land could be transferred so easily”…..and he added “normally…. development projects involving X and Y involved only the transfer of the strata title NOT ownership of the whole property….plus he said “the company sold the land to ITSELF at the said value, but no one from X signed the sales purchase agreement”…..and he admitted “purchase agreements worth RM 269.78 million and was transferred between 2015 and last year”…..BUT he said “we have not received anything not even one sen”…..NST. We hope a transparent investigation will be conducted by the authority and we need an ACTION!

    #mostdubiousdeal
    #cantdigest
    #sadbutrue
    #integrity

  5. N Z Man Zai

    Propaganda admin mabuk ke…???

  6. Amirul Akmal

    Mentri skrg ni banyak yg bodoh tapi lagi bodoh penyokong die..

  7. Mohd Fadhil

    Klu xbangang xde jadi mcm ni bodo..dah tua tu jgn la bangang sgt..kongsi2 sikit ngan ank bini..dah xleh surok dah bangang ko tu

  8. Abdul Karim Mat Yusup

    Semuga dapat di fahami serba sedikit oleh mereka yg berminat dengan isu kerugian forex bnm

  9. Aidit Mokhtar

    Achmad Achmad lagi semak org mcm ko ambik pic profile org dah mati pastu claim pic ko….
    Apa babi nye ko ni!!!

  10. Sharifah Kamariah

    Jaga wang dengan baik jangan jawab tak tahu berdosa itu amanah

  11. Shaiful Hisham

    …………………./´¯/)
    ………………..,/¯../
    ………………./…./
    …………./´¯/’…’/´¯¯`·¸
    ………./’/…/…./……./¨¯
    ……..(‘(…´…´…. ¯~/’…’)
    ……………………..’…../
    ……….”…………. _.·´
    ……………………..(
    …………………………

  12. Leo Anna

    Kenapa surat terbuka???? Kenapa tak saman je Tun Mahathir?????

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: