Home / :: BLOG :: / SST: Kalau rakyat tahu awal…

SST: Kalau rakyat tahu awal…

Bekas Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Seri Ahmad Maslan menyifatkan PH tidak akan memenangi PRU14 sekiranya rakyat menyedari pelaksanaan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) melibatkan cukai bertingkat.

Menurut Ahli Parlimen Pontian itu, apabila Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) 6 peratus dimansuhkan, PH menggantikan dengan SST dengan kadar 5 peratus, 6 peratus dan 10 peratus.

“Jika pada nafas yang sama disebut mansuh GST dan diganti SST 5 peratus, 6 peratus,10 peratus, mereka mungkin tak menang PRU14,” katanya melalui Twitter pada Sabtu.

Menurut beliau, harga barang memang akan naik selepas pelaksanaan SST kerana peniaga akan memasukkan kos SST itu dalam harga barang.

“Memang (harga) barang akan naik. Daripada 0 peratus cukai kepada 5 peratus, 6 peratus, 10 peratus SST. Tak kiralah berapa jumlah barang yang kena SST, barang itu akan naik harga.

“Sebab SST itu jadi kos kepada peniaga dan dimasukkan dalam harga, rakyatlah yang kena bayar. Kadar cukai 10 peratus atau 5 peratus tak dimasukkan dalam resit,” katanya.

Hari ini, kerajaan kembali melaksanakan SST selepas memansuhkan GST yang diperkenalkan BN pada 1 April 2015 yang diletakkan pada kadar 0 peratus sejak 1 Jun lalu.

Pelbagai reaksi membanjiri media sosial berhubung pelaksanaan itu di mana rata-rata pengguna melahirkan rasa tidak puas hati berhubung pengenaan cukai ke atas tambah nilai prabayar.

Namun Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo mengesahkan pihaknya akan mengeluarkan kenyataan berhubung perkara itu tidak lama lagi.

………
http://pakdin.my/tag/sst

(Visited 25 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

27 comments

  1. محمد فاءز امير

    rakyat memang dah tahu gst nak ganti dengan SST balik. tapi sebab diorang tak pandai kira, senang kena tipu.

  2. Muhamad Syafiq Noh

    Sama dgn GST harga barang turun ke bacul tua xhbis2 menyalak

  3. Dennis Teo

    Belajar dulu sebelum fitnah menteri kangkung

  4. Mohamed Yasir

    Patutla ramai cina kafir cilaka sokong madey keparat kimak madey barua

  5. Dennis Teo

    Kawan melayu saya yg beragama islam cakap ini hanya melayu tapi bukan islam betul sebab islam tidak menyumpah . Sekarang saya baru faham ramai org mcm ini dalam umno

  6. Elen Kutok

    6 bulan sahaja untuk kedah employed service.

  7. Mohd Rizal

    Kawan melayu Dennis Teo ada bg tahu tak yang fitnah lagi besar dosa….termasukla yg menipu….kami gelar dia org golongan munafik…..sy tolong ajarkan….kot2 kawan melayu u tak ajar

  8. Carl

    Ahmad masih meneruskn… Tradisi bodoh beliau…

  9. Zainuddin Ya

    Yg penting. Wang dimpan dibank dan bukan di umah. Umno oerlu dikalahkan. Soal sst gst belakang kira. Ph bolih hapus semua tu. Kalau umno bn tidak lesap money, dan makan rasuah.

  10. Jama

    Ramai orang sangka SST ni mbebankan rakyat marhaen. Disini aku terangkan apa beza SST dan GST.
    .
    .
    .
    Xde beza pun. 2 2 rakyat kena kencing. Hahahaha

  11. Roslan Ismail

    The worst gov ever. Keep on cheating…

  12. Abdul Manaff

    Umno xakan jatuh kalau x kerana GST

  13. Iroquois Plisskin

    Wah… Byknya pakar ekonomi meroyan kat sini… beban sampai tulang blkg dah bengkok ke?

  14. Intan Zulina

    Masalh sekarang ini adalah rakyat tidak tahu apa fungsi gst. Itu sahaja.

    Kalau tahu mereka tidak akan mahu SST.

  15. Tan Tarie

    Tak kira GST kh SST kh..janji Umno/Bn tumbang.. Itu saja Maslan..

  16. Omar Yaacob

    lari mulut harimau masuk mulut buaya – kahkahkah

  17. Ruzlan Ripin

    Kalah buat cara kalah terima kenyataan

  18. Kuzaini Adam

    Bangkai hanjing menyalak lg..pakdin penjilat tegar jubo tahik najibrosmah..

  19. Damia Zahrah

    kan dah ckp… jgn monyet jgn.. ehh nak juga.. ha rasa kan… klo org x nak dgr nasihat. ambik kau…

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.