25.9 C
Kuala Lumpur
Thursday, December 3, 2020

Sultan Johor Haram Vape, Arah Tutup Premis Mulai 1 Januari 2016

awek-vape-1

JOHOR BARU: Sultan Johor mengharamkan penggunaan vape di seluruh negeri itu dan memberi tempoh sebulan kepada pengusaha premis peranti berkenaan untuk menamatkan operasi.

“Saya mahu premis vap ditutup pada 1 Januari 2016 dan saya tidak mahu dengar sebarang alasan.

“Ia ada kaitan dengan isu kesihatan dan kesannya kepada golongan muda, bukan melibatkan perniagaan atau perkauman.

“Saya benar-benar kecewa apabila ada pihak menimbulkan isu ancaman perkauman dan politik melibatkan vape,” titah baginda menerusi temubual khas baru-baru ini.

Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskkandar bertitah, negeri mempunyai hak untuk menguatkuasa undang-undang mengikut peruntukan kerajaan tempatan bagi menutup perniagaan pengusaha vape.

Baginda juga mengarahkan supaya kerajaan negeri bersidang minggu depan untuk merangka perancangan untuk memudahkan proses itu.

Titah baginda lagi, ahli politik juga seharusnya berhenti memenuhi kehendak ahli perniagaan yang terlibat dalam industri vape ini.

“Kenapa ada ahli politik yang mengalah terhadap ancaman ini? Saya mahu tahu jika ahli perniagaan ini membenarkan anak-anak mereka untuk menggunakan vape jika ia benar-benar selamat dan tidak mengganggu kesihatan seperti yang didakwa.

“Apakah kamu mahu melihat anak-anak terus menggunakannya.


“Ia perniagaan baharu tetapi apa pula bentuk perniagaan yang mereka lakukan sebelum ini? Berpatah balik kepada pekerjaan anda sebelum ini,” katanya.

Awal bulan ini, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Industri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, tindakan Kementerian Kesihatan menguatkuasakan penjualan vape yang perisannya mengandungi nikotin boleh membunuh industri yang dikuasai peniaga Melayu.

Menteri berkenaan juga memberi maklumbalas berkenaan susulan laporan polis yang dibuat sekumpulan peniaga Bumiputera mengenai tindakan penguatkuasaan terhadap industri vape boleh mengakibatkan sokongan terhadap Barisan Nasional menurun pada pilihan raya umum akan datang.

Sultan Johor bertitah, kesan jangka panjang kesihatan kerana penggunaan vape di mana pembayar cukai perlu menanggung untuk membiayai rawatan.

Beliau bertitah lagi, pengharaman vape di negeri itu meliputi penjualan produk berkaitan peranti itu.

“Adalah jelas mengikut undang-undang, premis vape tidak boleh menjual nikotin, jadi kenapa perlu menutup sebelah mata dan mengetepikan undang-undang?

“Jika kita biarkan ia berlaku, akan ada golongan muda yang ketagih untuk menggunakannya,” titah baginda.

Sultan Johor juga memberi amaran kepada mana-mana pihak yang tidak mematuhi undang-undang pada 1 Januari depan akan dikenakan tindakan.

Berita Berkaitan

Cap palsu: Beli tunai kereta, motosikal mewah

Tiga lagi anggota Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semalam...

Selepas rugi RM9.95 bilion, Umno gesa Putrajaya semak kemampuan syarikat dilantik pulih TH

Umno hari ini menggesa Putrajaya supaya melihat semula kemampuan syarikat ditubuhkan ketika pentadbiran Pakatan...

PETRONAS rugi RM3.4 bilion suku ketiga 2020

Kerana dijarah dan di perah semenjak rejim PH sehingga era Tok Abah Kau, Petronas...

Pendakwah selebriti direman lima hari membantu siasatan kes rogol

Pendakwah selebriti direman lima hari, mulai hari ini, bagi membantu siasatan kes merogol seorang...

Komen

  1. ultras johor bila krajaan haram kn petpot2 smpai ke tido,bila sultan hmmm xpe lah isap kat rmh je lah…kehkehkeh..
    moral nye?rokok arak,placur,judi haram kn sekali..kdai nombor kasi tutup,

  2. Penagih rokok yang hendak bertukar kepada vape amat dialu2kan. Yang hendak dilindungai adalah anak 2 kita yang masih muda baru baru nak mula berjinak dengan rokok. Kalau yang dah tegar hendak beralih kepada vape biarkan lah . Kalau merokok tidak bolih atau melambatkan terputusnya nyawa mereka- vape berkemungkinan mempercepatkan lagi. Malaysia tidak akan rugi malah beruntung lagi dari segi mengurangkan pencemaran udara oleh perokok 2 ini. Semuga dengan pengunaan vape akan meringkaskan lagi hidup mereka.

  3. Memang patut pun d haramkn sbabnya yg banyak hisap wape adalh anak2 melayu klau kita tengok d mana2 saja siapa yg banyak menghisap dh tentulh anak bangsa melayu..seolah2 dh macam naga mengeluarkn asap lebih baik hisap rokok tk macam vape tkda sopan pulaktu yg prmpuan lelaki samaje!!..patut pun d haramkn seluruh mlaysia

  4. kenapa byk org dari negeri luar yg komen?sakit hati betul dgn sebarang kenyataan dari jhr ek..sakit hati ke kalo org jhr termasuk pentadbiran lebih patuh pd sultan drpd kerajaan?bhahaha..

    • Ramai mana pulak org luar Nak sakit ati ke johor bro.. Yg aku tgk org johor yg sakit ati Sekarang ngan sultan… Xdak aku nampak perkataan luaskan kuasamu… Ape cito…

    • hang baca la sndri komen2 yg lain, tgk profile satu2..silakan lah ye..xnampk pulak ade yg memaki hamun ke sultan skrg ni..err..org luar mmg xkn faham slogan luaskan kuasamu tu..sekian..

  5. x pyh lah nk sentap……kebnykn ank2 melyu ni mmg x blh ditegur dn dinasihat….kebnykn ank2 melyu mmg terror dlm bab2 yg merosakkan diri….tgk jer yg ramai hisap vape ank melayu hingga yg kcik pn pndai … tp dlm bab memajukn diri kebnykn ank melyu terkebelakang….

  6. Kerajaan ckap haram..korg maki kerajaan..mufti ckap haram mufti2 korg label mufti kerajaan..sultan ckap haram elok plak senyap ye…xfaham aku..yg haram ttap haram..xkira la spe yg bertitah!!

  7. puncanya-
    hisap vape sembur asap xde nk pikir kiri kanan.
    wanita bertudung menghembus asap keluar dr mulut tnpa rasa malu.
    perokok tegar jdkan vape sbg bahan nk henti hisap rokok.
    xleh nak ckp apa.sultan da titah.

  8. Semua org melayu yg buang duit. Cuba check ada x mereka ni yg dah kerja tolong mak bapa yg beri mereka pelajaran. Malang betul sdgkan kita ada agama tapi ….. d mana sikapnya!!!!!!

  9. NEGERI KALAU BERSIH TAK APALAHVJUGA…. INI SIBUK DENGAN “PROJECT” SANA SINI DENGAN HABUK B’TERBANGAN TAMBAHAN LAGI SETIAP TAHUN DAH MUSIM.. “KABUS ASAP” (JEREBU)… PULA… LAHI JADI SESAK NAFAS LAH DIBUAT NYA….!

  10. xleh di nafikan vape ni mmg bagus utk perokok tegar tinggalkan rokok.. tapi yg jd masalahnya skrg yg x merokok pon pakat sedut vape…x kira laki ppuan tua muda remaja bdk skolah…yg bukan perokok tegar ni la yg merosakkan keadaan… kesian pd prokok tegar yg nk benti rokok kalo di haramjadahkan vape ni…