Tarif elektrik baharu, Mydin mahu naik harga

Kongsi:

#KerajaanTomato #MalaysiaMemilih #MalaysiaBaru

Mydin nak naik harga? Naiklah.
Pengundi PH semua dah banyak duit sejak BN tumbang.
……………….

Pasar raya besar Mydin akan menaikkan harga barang susulan keputusan kerajaan meningkatkan tarif elektrik industri.

Pengarah urusannya berkata kenaikan harga juga didorong oleh nilai ringgit yang merosot dan keadaan ekonomi dunia tidak menentu, lapor Sinar Harian.

“Sebenarnya langkah kerajaan mahu menaikkan tarif elektrik tidak sesuai buat masa sekarang kerana keadaan ekonomi negara kita.

“Mydin misalnya terpaksa tanggung kos sebanyak RM4 juta sebulan.

“Saya terus terang, kalau kita tanggung RM4 juta [kos elektrik] dan duit ringgit merosot, saya kena naikkan harga.

“Tapi saya boleh janji kenaikan harga tidak berlaku secara melampau,” kata Datuk Ameer Ali Mydin.

Beliau menjangkakan harga di pasar raya besar itu akan meningkat sebanyak 0.2 peratus susulan cukai barangan dan perkhidmatan kini berkadar sifar.

……………….
Rujukan:

http://pakdin.my/tag/tarif-elektrik

Kongsi:

Terkini

Sering dibaca

Dari FB Najib Razak

137 Replies to “Tarif elektrik baharu, Mydin mahu naik harga

  1. puihhh ko naik la sampai menara klcc pun..aku mmg x masuk #mydin la.. kedai ni pening lalat kalo masuk..nk muntah susun atur barangnya.. dh la muka pekerja mcm nk rogol org.. mata mcm cctv..nk membeli pun tak senang!puihhhhh!!! ade ku kesah

  2. Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Ong Kian Ming berkata mencampurkan dua kategori Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) menjadi 16 peratus adalah pengiraan yang salah.

    Ong, yang sebelum ini adalah pegawai khas kepada menteri kewangan, berkata kadar 10 peratus adalah khusus untuk barangan manakala enam peratus adalah untuk perkhidmatan dan dua kategori berkenaan tidak sepatutnya dicampurkan.

    “Saya rasa ada banyak orang yang keliru mengenai SST, di mana cukai jualan adalah 10 peratus dan cukai perkhidmatan 6 peratus.

    “Sebenarnya kedua-dua cukai itu mempunyai perbezaannya. Cukai Jualan hanya akan dikenakan ke atas produk yang dibuat di kilang sementara Cukai Perkhidmatan hanya dikenakan untuk perkhidmatan.

    “Jadi, kita tidak boleh mencampurkannya menjadi 16 peratus,” katanya kepada wartawan di lobi Parlimen hari ini.

    Ahli Parlimen Bangi itu berkata beliau mengambil maklum tentang perbahasan tentang sama ada sistem SST lebih baik berbanding rejim cukai terdahulu iaitu sistem Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang dikenakan pada kadar enam peratus.

    Bagaimanapun, Ong berkata langkah mudah ialah melihat jumlah cukai yang dipungut di bawah setiap sistem.

    “Kerajaan menjana pendapatan kira-kira RM42 bilion setahun melalui GST.

    “Tetapi di bawah SST, hanya RM21 bilion akan diperolehi saya fikir ini akan memberi manfaat kepada rakyat kerana (perbezaan) dikembalikan kepada rakyat,” katanya.

    Beliau menambah bahawa banyak barangan yang sebelum ini dikenakan cukai di bawah sistem GST akan dikecualikan di bawah rejim SST.

    “Kesan keseluruhan akan menjadikan kos sara hidup lebih rendah,” katanya.

  3. Hgpa tu la…boikot org islam..tp bg ka org bkn islam kaya raya…
    Pastu duit org bkn islam di salurksn untk kerja2 org kafir…mengkafirkn org islam…
    Adehhhh
    Xpa la mungkin x kena kt btg hidung sendiri..amk beranak sendiri…
    Mak ayh sendiri…
    Tp kot mana pun adiooooossssssss…
    Slmt mencuba

  4. Pandangan saya biar laa individu itu sendiri buat keputusan nak boikot ker apa .tak perlu kita menyeru mengajak orang lain boikot pasaraya milik umat Islam tengok sebahagian pekerja2 anak perempuan melayu Islam .

  5. Naik naik naik. Yang TURUN tak begitu ketara lagi. Nak salahkan PH pun tak patut sebab Harga pasaran minyak melambung tinggi. Pimpinan PH memerintah seperti sistem permainan congkak. 60 puluh tahun BN memerintah malaysia 22 dari nya ialah pada era pemerintahan TUn mahathir. Walaupun ujudnya banyak skandal tapi rakyat hidup dengan tidak merasainya. Bolih dikatakan bolih cari makanlah. Harapan kita adalah hapuskan sebanyak ketirisan yang sedia ada dan memberi keselesaaan kepada rakyat yang sekian lama menderita.

  6. Takpayah nok boikot mydin itu yg rakyat nak betul tak elektrik sudah naik harga pun naik lah itu yg rakyat pakatan harapan nak semua org akan jadi susah yg susah tetap susah yg kaya tak kesah sebat diya org ada duit..terima kasih pakatan harapan ph terima.kasih tun mahathir buat utk rakyat lagi bertambah susah.. ni baru betul terima lah bahana di malaysia ni..

  7. Hahaha… Nk tnye macai² pembangang, sape yg jual EDRA yg bekal tenaga dkt TNB pd sykt komunis China, bila tarif elektrik naik, nk slhkan TNB n kerajaan PH skrg nie, dulu TNB nk ambil alih n beli EDRA korg x nk jual, skrg sape yg slh??? Pk le sndiri…

    #Haa_Tepuk
    #kami_geng_pm7

  8. Sbb apa mydin nk naikan harga barang?sbb apa tarif letrik naik?sbb stesyen jana kuasa letrik bkn kerajaan yg punya,sbb apa bkn kerajaan yg punya?sbb stesyen janakuasa letrik sdah di jual pd org lain,sapa yg jual stesyen janakuasa ini? Kerajaan yv terdahulu ,sapa perdana menteri yg dulu? DATO SERI NAJIB BIN TUN ABDUL RAZAK(matan,menatang perdana menteri,merangkap penyamun,perompak pengkianat bangsa,petualang negara,GRO negara cina komunis,pembangsat bangsa )x percaya statment saya ini? Pergi lah kat stesyen2 janakuasa letrik tu dan tanya stesyen letrik nin sapa yg punya,jgn duk bbuh statment yg bodoh2 lah,jgn jadi munafik sampai mati lah cek dulu betul2 baru semmmmbannnnnggg,

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.