32.9 C
Kuala Lumpur
Saturday, January 16, 2021

Tarif elektrik naik mulai Ahad

#KosSaraHidup #PriceHike #PeningkatanHarga #ManifestoPH

Berikutan peningkatan kos sebanyak 1.35 sen/kWj, kerajaan memutuskan kos itu dilepaskan dalam bentuk surcaj “kos tak berimbang” (ICPT) kepada semua pengguna bukan domestik di Semenanjung Malaysia bagi tempoh 1 Julai hingga 31 Disember ini.

Suruhanjaya Tenaga (ST) dalam kenyataannya hari ini berkata, kerajaan turut menetapkan surcaj ICPT tersebut dikecualikan kepada semua pengguna domestik bagi tempoh sama.

“Pelarasan ICPT ini tidak melibatkan pengguna domestik dengan penggunaan elektrik tidak melebihi 300 kWj.

“Bagi pengguna domestik dengan penggunaan elektrik melebihi 300 kWj, mereka akan mengalami penurunan atau kenaikan yang minimum dalam bil elektrik, iaitu dianggarkan antara RM0.09 dan RM4.89 sebulan, dengan mengambil kira pelaksanaan kadar 0% cukai barang dan perkhidmatan (GST) yang bermula 1 Jun 2018,” katanya.

Menurut ST, ia berikutan persetujuan kerajaan untuk meneruskan pelaksanaan kerangka kerja kawal selia berasaskan insentif bagi penetapan dan pelarasan tarif elektrik Tenaga Nasional Berhad (TNB) bagi tempoh kawal selia 3 tahun yang ke-2, bermula 2018 hingga 2020.

Di bawah IBR, tarif elektrik mempunyai 2 komponen utama, iaitu tarif asas yang tidak berubah dalam tempoh kawal selia IBR dan ICPT dalam bentuk rebat atau surcaj dalam tarif pengguna yang dilaksanakan setiap 6 bulan.

Menurut ST, ICPT untuk melepaskan apa-apa kos tak berimbang, iaitu perbezaan antara kos sebenar bahan api serta kos lain penjanaan yang didapati munasabah dan di luar kawalan TNB dengan kos unjuran yang diguna pakai dalam penetapan tarif asas bagi tempoh 6 bulan sebelumnya.

Bagi Januari hingga Jun 2018, suruhanjaya itu berkata, harga arang batu meningkat kepada AS$91.66/setan metrik berbanding harga diunjurkan dalam tarif asas, iaitu AS$75/setan metrik.

Kenaikan bagi tempoh 6 bulan pertama 2018 ini merupakan faktor utama menyebabkan kos penjanaan sebenar meningkat sebanyak RM698.19 juta bersamaan 1.35 sen/kWj.

Dalam pada itu, katanya rebat tarif elektrik sebanyak 1.52 sen/kWj yang diberikan kepada semua pengguna di Semenanjung Malaysia dalam tempoh 6 bulan terdahulu akan ditamatkan mulai 1 Julai ini.

Selaras dengan itu, rebat tarif elektrik sebanyak 1.20 sen/kWj yang diberikan dalam tempoh terdahulu bagi pengguna elektrik di Sabah dan Labuan turut ditamatkan mulai 1 Julai 2018, kata ST.

Katanya, kerajaan turut memutuskan pelaksanaan IBR di Sabah dan Labuan yang sepatutnya bermula 1 Julai 2018 ditangguhkan sehingga 1 Januari 2019.

Rujukan:
https://pakdin.my/tarif-elektrik-kekal-sehingga-2020-1mdb-buat-jasa-lagi/

https://pakdin.my/tiada-kenaikan-tarif-elektrik-hasil-dari-dana-penjimatan-ppa-dan-usaha-1mdb/

https://pakdin.my/tag/tarif-elektrik/

Berita Berkaitan

Komen

  1. ah sudah kalau elekrtik naik bermakna harga barang2 juga pastinya mendapat tempiasnya naik ..jilaka inilah puncanaya nak buat duit kerajaan baru ni kerah duit rakyat nampaknya .. haram tul agaknya nak buat projek kereka malaindo ni duit take kot ,,,,aku haramkan kerja haram kau buat pm

  2. Harap2 sesangat Madey ni di tumbangkn.. Tak perlu tunggu 5 thn lg, tapi camnelah caranya..? Sultan Johor pun dah nampak kebodohan madey sampaikan Sultan boleh berkata “tak ada akal” pada madey ni. Korang yg macai2 ph ni x sedar2 lgke..?

  3. wah, rindu betul nak nengok keldai Melayu PH bikin demo di dataran merdeka sambil di gembalai oleh pemimpin PH seperti Tony Pua, Rafizi Ramli, Lim Guan Eng, Nurul Izzah, Mahathir, Lim Kit Siang, Mat Sabu, Anwar Ibrahim, Wan Azizah.

    kordinator cam biasalah, kita ada Ambiga sreenevasan, Maria Chin, Marina Mahathir.

    logistik dan props kita ada INVOKE, BERSIH, COMANGO.

    harap-harap kali ni kita bukan setakat pijak gambar PM, mari kita berak dan kencing keatas setiap Menteri Kerajaan.

    malangnya seluruh pemimpin2 PH telah mati ditelan bumi pada 9/5/18 dan meninggalkan Keldai Melayu PH terus dizalimi oleh KERAjaan.

    kesian betul bila nengok sekor2 muka Keldai Melayu PH cam muka mintak kena lempang.

    ???

  4. Mcm tak panah rasa brng naik harga pulak ye.. hihihi.. move on lah yg BN dah kalah skrg zaman PH pulak bia lah dia org mgila pulak.. ok lah tu zaman BN mgila dgn gst n harga minyak.. zaman PH bg lah pulak mgila dgn elektrik ye… rakyat dah pilih PH so yg BN patut patuh lah itu kan suara rakyat… belajar lah hadap untuk 5 tahun.. ye idok… kwan pun org BN jgk tp kwn tahu terima kenyataan yg BN dah Kalah… ??? duk elok2 tak mau gadoh2,..

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.