Tiada Kebimbangan Bahawa FELDA Tidak Akan Mendapat Kembali Tanahnya

1. Kaveat terhadap tanah telah dibuat beberapa kali. Perdana Menteri mahu tanah itu diambil semula. FELDA sendiri telah melakukannya. Rundingan bersama Peguam dan Peguam Negara dan telah pun diuruskan oleh FELDA beberapa bulan sebelum ini.

2. Tanah masih di situ. Tiada siapa yang “mencuri tanah” dan sembunyikan tanah di dalam almari atau membawanya lari ke luar negara.

3. Kerajaan mengawal pihak berkuasa tanah yang akan menghalang sebarang perpindahan lanjut oleh pemaju.

4. Kerajaan menguasai Dewan Bandaraya yang akan memberikan kelulusan pembangunan atau membatalkan sebarang kelulusan pembangunan bagi tanah itu.

5. FELDA mempunyai semua dokumen dan bukti bahawa tiada wang yang dibayar untuk tanah itu, dan jika perlu, membawa ke mahkamah sivil untuk mengambil balik tanah itu.

6. Tanah ini masih diklasifikasikan sebagai tanah institusi dengan banyak sekatan penggunaan tanah dan bagaimana ia mahu dimajukan. Sekatan tersebut hanya boleh di tarik balik oleh Pejabat Tanah dan Dewan Bandaraya.

7. Ia telah menjadi tajuk berita utama negara sekarang dan tiada pembeli atau juga sub kontraktor yang “waras” akan berurusan dengan pemaju atau projek yang telah dinamakan secara terbuka.

8. Pada asasnya, pemaju dan projek itu adalah ‘f**Cked’ sekarang. Mereka tidak dapat membangunkannya, mereka tidak boleh menjualnya. Mereka hanya boleh melihat tanah itu.

9. FELDA sudah pasti akan mendapat kembali tanahnya.

10. Satu-satunya soalan yang tinggal ialah:

Bukanlah luar biasa bahawa pemaju yang dilantik oleh FIC diberi surat kuasa (PA) kerana ia membantu mempercepatkan usaha pembangunan tetapi persoalan yang masih ada:

  • Apakah Surat Kuasa disetujui oleh lembaga pengarah FELDA sebelum diberikan?
  • Adakah syarikat menyalahgunakan surat kuasa (PA) untuk memindahkan tanah itu kepada nama sendiri dan tanpa memberitahu lembaga pengarah FELDA atau FELDA?
  • -Adakah terdapat sebarang salah laku oleh pihak pejabat tanah untuk membenarkan pemindahan tanah ini berlaku?
  • Adakah terdapat sebarang manfaat yang diterima oleh orang dalam FELDA atau pihak berkuasa tanah untuk membenarkan pemindahan tanah yang luar biasa ini?

11. Oleh itu, jangan risau dalam soal untuk mendapat kembali tanah tersebut. Ia juga melibatkan agak banyak urusan yang mesti dilakukan.

**********
PS: saya merasa sangat terhibur apabila orang gila publisiti seperti ANAK membuat laporan polis (sudah dibuat oleh FELDA lah) atau Amanah yang membuat kenyataan meminta Felda untuk menyaman pemaju untuk medapatkan kembali tanah (proses sudah dimulakan proses lah) atau Nurul Izzah meminta Kerajaan untuk mengambil balik tanah tersebut (apa yang dia fikir FELDA cuba lakukan .. DUH!) – semua melenting tak tentu hala demi publisiti dan cuba menjadi jaguh.

74 Replies to “Tiada Kebimbangan Bahawa FELDA Tidak Akan Mendapat Kembali Tanahnya

  1. ISA SAMAD bukan nama asing bagi saya. Pernah berjumpa beberapa kali ketika beliau menjadi MB NS dan Menteri Wilayah Persekutuan satu ketika dulu. Saya bukan “orang dia” walaupun kami sama2 orang NS.

    Ketika beliau menjadi MB, macam2 hal kedengaran di NS. Dari isu penjualan tanah, pasir, kuari hinggalah isu ternakan babi yang menusuk hidung penduduk di Port Dickson.

    Selepas lama berehat dia dilantik sebagai big bos di FELDA dan FGV. Tup2 meletup isu kehilangan wang puluhan Billion Ringgit! Terkejut beruk orang kampung. Semua orang marah.

    Yang pelik selepas dipencenkan dari FELDA dan FGV, dia dilantik pulak sebagai Pengerusi SPAD mengantikan Hamid Albar! Tak ke pelik tu? Orang yang terlibat dengan skandal begitu besar boleh lantik lagi dalam SPAD!

    SPRM pun buat drama kalut dengan menyerbu pejabat FELDA. Berlori dokumen dirampas dan Isa ditahan. Tak berapa hari, dia dibebaskan. Hingga sekarang kes tersebut senyap. Sunyi sepi dan beku.

    Sekarang muncul pulak kes baru. Isu penjualan tanah FELDA yang bernilai lebih RM 1 Bilion Ringgit! Dengan pantas SPRM menjawab ia hanya kesilapan pengurusan. Senangnya SPRM menjawab. Apa jadi siasatan sebelum ini?

    Sekarang Polis pulak ambik alih kes tersebut. Bukan SPRM. Tak ke pelik tu? Bukankah kes pecah amanah dibawah bidang kuasa SPRM?

    Percayalah kes2 korupsi seperti ini akan lenyap begitu saja. Apa yang dihebohkan sekarang hanya bersifat sementara.

    Kes2 yang terbongkar satu demi satu memperlihatkan betapa teruknya pengurusan kerajaan termasuk badan2 dibawah GLC.

    Kepada rakyat Malaysia, bukaklah mata seluas2nya. Jangan jadi bangang. ALLAH beri kita akal yang waras. Jadi fikirlah dengan bijak. Inikah kerajaan yang boleh menjamin masa depan anak cucu kita dan negara? Jawapannya ada pada anda semua.

    Wallahuallam.

    Kredit to Amir Putrajaya.

  2. Aku perati jer smua page pro2 bn umno ni.. kalau takde pro-pmbnkng komen mmg krik3 jer… admin kena hntam teruk2 pon diam je x mpu buat ape.. pling kuat dia block jer… macai2 bn umno bebal mne pergi smua? Xnk backup da ke pm n menteri2 ksyngn korang?? Tak kan da mgku kalah sblom btnding guys… kamon la… kalau ade page2 pro bn umno yg aktif mohon tag aku guys.. yg ade skrng bosan.. cite dah basi jer.. macai pon bodoh2 kayu je.. hmmm…

    1. Someone told “It was strange how ownership of the land could be transferred so easily”…..and he added “normally…. development projects involving X and Y involved only the transfer of the strata title NOT ownership of the whole property….plus he said “the company sold the land to ITSELF at the said value, but no one from X signed the sales purchase agreement”…..and he admitted “purchase agreements worth RM 269.78 million and was transferred between 2015 and last year”…..BUT he said “we have not received anything not even one sen”…..NST. We hope a transparent investigation will be conducted by the authority and we need an ACTION!

      #mostdubiousdeal
      #cantdigest
      #sadbutrue
      #integrity

    2. sbb tu aku lbh suka cop korang ni pemakan data pembangkai..katakan lah isu ni mencuri mcm korang ckp..yg tangkap najib and the geng..knp korang nk salahkan org yg tangkap? spatutnya salahkan pencuri..
      disbbkan korang ni pemakan bangkai walau apa pun kebaikan umno buat korang dh x bleh nampak…
      kes lge beli banglo dibwh harga sama jga dgn kes ni…knp parti mereka x ambil tindakan..?
      umno x kira ahli atau bkn ahli..langar je undang2 dn disabitkan kesalahan umno x akan pertahankan..dh ramai pemimpin umno kena buang dn dipecat..
      brape ramai pemimpin pembangkang yg salah dipecat?

  3. Ceduk dari EG15 ke admin???? Nak dapatkan balik kita tahu no hal bagi Najib tapi adakah proses mendapatkan balik melibatkan kos mahkamah, kos gantirugi, entah kos gedebak gedebuk lagi… Dengarnya bole mencecah billion..

    Yg lagi penting adalah kecuaian siapa, kerakusan siapa, kebodohan siapa, kebaghalan siapa?

    Ketiga, my sympathy is with Dato Sharir.. M not sure whose shit he is cleaning…

  4. LANGAU adalh makhluk ciptaan ALLAH walau pon kewujudanya tidak memberi banyak manafat kpd manusia ttpi kita wajib terima kewujudanya ciptaan ALLAH ini..begitulh juga dgn puak pembangkangn kewujudan mereka dlm arena politik Malaysia tidak banyak membantu utk kebaikn kpd rakyat hanya tujuan utama mereka utk menjdi wakil rakyat adalh matlamat…jika dapat peluang utk mentadbir negara adalh bonus bgi mereka…walau pon halatuju masih tidak jelas….

    1. Someone told “It was strange how ownership of the land could be transferred so easily”…..and he added “normally…. development projects involving X and Y involved only the transfer of the strata title NOT ownership of the whole property….plus he said “the company sold the land to ITSELF at the said value, but no one from X signed the sales purchase agreement”…..and he admitted “purchase agreements worth RM 269.78 million and was transferred between 2015 and last year”…..BUT he said “we have not received anything not even one sen”…..NST. We hope a transparent investigation will be conducted by the authority and we need an ACTION!

      #mostdubiousdeal
      #cantdigest
      #sadbutrue
      #integrity

  5. Facebook Comments