Home / :: BLOG :: / Tiada Kebimbangan Bahawa FELDA Tidak Akan Mendapat Kembali Tanahnya

Tiada Kebimbangan Bahawa FELDA Tidak Akan Mendapat Kembali Tanahnya

1. Kaveat terhadap tanah telah dibuat beberapa kali. Perdana Menteri mahu tanah itu diambil semula. FELDA sendiri telah melakukannya. Rundingan bersama Peguam dan Peguam Negara dan telah pun diuruskan oleh FELDA beberapa bulan sebelum ini.

2. Tanah masih di situ. Tiada siapa yang “mencuri tanah” dan sembunyikan tanah di dalam almari atau membawanya lari ke luar negara.

3. Kerajaan mengawal pihak berkuasa tanah yang akan menghalang sebarang perpindahan lanjut oleh pemaju.

4. Kerajaan menguasai Dewan Bandaraya yang akan memberikan kelulusan pembangunan atau membatalkan sebarang kelulusan pembangunan bagi tanah itu.

5. FELDA mempunyai semua dokumen dan bukti bahawa tiada wang yang dibayar untuk tanah itu, dan jika perlu, membawa ke mahkamah sivil untuk mengambil balik tanah itu.

6. Tanah ini masih diklasifikasikan sebagai tanah institusi dengan banyak sekatan penggunaan tanah dan bagaimana ia mahu dimajukan. Sekatan tersebut hanya boleh di tarik balik oleh Pejabat Tanah dan Dewan Bandaraya.

7. Ia telah menjadi tajuk berita utama negara sekarang dan tiada pembeli atau juga sub kontraktor yang “waras” akan berurusan dengan pemaju atau projek yang telah dinamakan secara terbuka.

8. Pada asasnya, pemaju dan projek itu adalah ‘f**Cked’ sekarang. Mereka tidak dapat membangunkannya, mereka tidak boleh menjualnya. Mereka hanya boleh melihat tanah itu.

9. FELDA sudah pasti akan mendapat kembali tanahnya.

10. Satu-satunya soalan yang tinggal ialah:

Bukanlah luar biasa bahawa pemaju yang dilantik oleh FIC diberi surat kuasa (PA) kerana ia membantu mempercepatkan usaha pembangunan tetapi persoalan yang masih ada:

  • Apakah Surat Kuasa disetujui oleh lembaga pengarah FELDA sebelum diberikan?
  • Adakah syarikat menyalahgunakan surat kuasa (PA) untuk memindahkan tanah itu kepada nama sendiri dan tanpa memberitahu lembaga pengarah FELDA atau FELDA?
  • -Adakah terdapat sebarang salah laku oleh pihak pejabat tanah untuk membenarkan pemindahan tanah ini berlaku?
  • Adakah terdapat sebarang manfaat yang diterima oleh orang dalam FELDA atau pihak berkuasa tanah untuk membenarkan pemindahan tanah yang luar biasa ini?

11. Oleh itu, jangan risau dalam soal untuk mendapat kembali tanah tersebut. Ia juga melibatkan agak banyak urusan yang mesti dilakukan.

**********
PS: saya merasa sangat terhibur apabila orang gila publisiti seperti ANAK membuat laporan polis (sudah dibuat oleh FELDA lah) atau Amanah yang membuat kenyataan meminta Felda untuk menyaman pemaju untuk medapatkan kembali tanah (proses sudah dimulakan proses lah) atau Nurul Izzah meminta Kerajaan untuk mengambil balik tanah tersebut (apa yang dia fikir FELDA cuba lakukan .. DUH!) – semua melenting tak tentu hala demi publisiti dan cuba menjadi jaguh.

(Visited 3 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

Check Also

Hamzah Zainuddin mengaku menjadi broker 36 Ahli Parlimen BN melompat

Hamzah Zainuddin mengesahkan beliau adalah broker 36 ahli Parlimen BN menandatangi surat menyokong Mahathir sebagai …

74 comments

  1. Othman Bin Abd Wahab

    Oooh xder saper yg mencuri….weeeh……statement paling WIN dari baghal umngok…tanah kubur pon x lari kemaner2 pon….dh book blom ?

  2. Mizan Syed

    Haha ingat juga kau tanah kubur org lain sendiri mcmana dh tulis belum batu nisan nama kau ayau mati kena campak dlm api

  3. Shahrul Nizam

    Ni urusan di luar kotak pemikiran rakyat marhaen mcm aku..jgn nk kutuk sgt..dosa kering je dpt..

  4. Mohamad Razak

    Tak kata ayat ampu bodek ayat apa lagi yg ada.

  5. Oscar Oscar Bravo

    Memang tak berguna la…..pengurusan felda ketika itu.
    Elok buang jeer..yg terlibat kes ni.

  6. Rethauddin Hamid

    Tiada siapa yg mencuri….statement bengap tahap tapir melintas

  7. Din Ariffin

    Yang lantik isa samad di madey kan, admin?

  8. Amirul Akmal

    Tanah tu x kemana pun tapi milik org lain

  9. Amirul Akmal

    Dah ramai mentri bodoh dlm umno bn lepas tu nk bodohkan rakyat pulak.kebabian ape kah ini

  10. Daniel Mikael

    Isa samad senyum je dok dalam spad?

  11. Ali Abu

    Makin paroh nak menang pru…….

  12. Ramlee Tahar

    Dapat balik tanah felda tanpa bayaran ke admin?

  13. Naj Yuj

    Sbb dap la tergadai tanah felda ni! Hidup umno

  14. Mohamad Aziz Tukiman

    “dah kene dah…penyamun kawin dgn penyangak…”…hebat allahyarham tan sri p.ramlee…..

  15. Ariffin Dom

    Takpelah hilang. Bukannya rugi besar. Sekadar ratus juta je. Yg buat serang hendap pun jenderal melayu kita. 1mdb berbillion missing in action pun admin tak kisah juta2 apa ada hal. Kita ramai2 pakat2 salahkan DAP. Lagi pun benda ni takde unsur rasuah. Syarikat yg dpt PA dari felda tu umpama dpt ‘derma’. Derma mana ada salah tak caya tanya AG.

  16. Mat Jb

    LANGAU adalh makhluk ciptaan ALLAH walau pon kewujudanya tidak memberi banyak manafat kpd manusia ttpi kita wajib terima kewujudanya ciptaan ALLAH ini..begitulh juga dgn puak pembangkangn kewujudan mereka dlm arena politik Malaysia tidak banyak membantu utk kebaikn kpd rakyat hanya tujuan utama mereka utk menjdi wakil rakyat adalh matlamat…jika dapat peluang utk mentadbir negara adalh bonus bgi mereka…walau pon halatuju masih tidak jelas….

  17. Alias Abdullah

    Bodoh tetap bodoh. Harta sendiri kena berunding nak dpat balik

  18. Rozali Rahim

    Pakdin ni ketinggalan bas dh….kan shahril samad dh kata tanah d tukar hak milik pd tahun 2014…felda nk hold projet tu pun dh x boleh…sbb hakmilik dh jadi empunya KLVC…

  19. Mohd Hanief

    Isa Samad tak bersalah. Jom ramai2 salahkan dap.

  20. Ned Salleh

    Ceduk dari EG15 ke admin???? Nak dapatkan balik kita tahu no hal bagi Najib tapi adakah proses mendapatkan balik melibatkan kos mahkamah, kos gantirugi, entah kos gedebak gedebuk lagi… Dengarnya bole mencecah billion..

    Yg lagi penting adalah kecuaian siapa, kerakusan siapa, kebodohan siapa, kebaghalan siapa?

    Ketiga, my sympathy is with Dato Sharir.. M not sure whose shit he is cleaning…

  21. Mohd Halit

    Pemimpin pembngkang larikn juta2 tak plk bising2…

  22. Mohd Aris Aris

    Ale uto la doraemon penyamon

  23. Mohd Aris Aris

    Torbaekk bro.. Doraemon tu lps sok.. X caye ko tngk.
    Ayam katek belaan mat kaki kepit tu hanya blh kn hayun pakai hammer jamal triple h van jenazah je.. Haaaa

  24. Mohd Aris Aris

    Torbaekk bro.. Doraemon tu mmg licik .. Kn hammer ngan jamal triple h br dia tau

  25. Aswandi Andi

    Dulu tahun 2013, page ini kalau share apa² mesti berkoyan² org akan like dan setuju…skg???…lu fikirlah sendiri…

  26. Aswandi Andi

    Someone told “It was strange how ownership of the land could be transferred so easily”…..and he added “normally…. development projects involving X and Y involved only the transfer of the strata title NOT ownership of the whole property….plus he said “the company sold the land to ITSELF at the said value, but no one from X signed the sales purchase agreement”…..and he admitted “purchase agreements worth RM 269.78 million and was transferred between 2015 and last year”…..BUT he said “we have not received anything not even one sen”…..NST. We hope a transparent investigation will be conducted by the authority and we need an ACTION!

    #mostdubiousdeal
    #cantdigest
    #sadbutrue
    #integrity

  27. Muiz Is

    TPM dah kata.. jgn lgi berfikir di luar kotak…skg kena berfikir tanpa kotak…byk sgt fikir sampai tanah hilang pun tak tauuuu.

  28. Mahmudah Mahiyyidin

    Perasan tak dlm kes ni admin hanya ulas setakat tu je, kalau hal2 pembangkang admin hantam sampai 6kaki bawah tanah walaupun ceritanya tak munasabah

  29. Cm Zain Chemat

    kesilapan berlaku dr kakitangan pengurusan felda trdahulu..
    bila kerajaan dpt tau maka tindakan diambil..Apakah dgn ambil tindakan ni pun salah kerajaan juga?
    buat kerja salah..x buat kerja pun salah..yg btul mcm mana?

  30. Achmad Achmad

    #APALUOLANGMEREPEKNISIALSIAL

  31. Ishak Uda

    Ha ha ha kena cara dia

  32. Kapten Sepuluh

    dipindah milik scr tdk sah..PTG boleh rampas semula tanah

  33. Mohd Affendi Ismail

    Melayu Mabuk ketum lgbt komen kat sini

  34. Mohd Affendi Ismail

    Melayu Mabuk ketum lgbt komen kat sini

  35. Mohd Affendi Ismail

    Tanah kubur ko dah book gak ke blom?

  36. Mohd Affendi Ismail

    Tanah kubur ko dah book gak ke blom?

  37. N Z Man Zai

    Propaganda admin kelirukan rakyat…???

  38. Addy Asmawi

    Duit yg hilang tu xnk siasat ke?? Hehehe..

  39. MD HJ

    Cer citer fakta mana yg hikangnya

  40. Amirul Akmal

    Arash Ku rakyat yg paling bodoh dlm negara ni

  41. Mohd Kamal Harun

    Punya lah tolol ko ni.. ini dah sah2 ada unsur mencuri..ko boleh ckp kesilapan jer..ehh pala hotak ko berjambul..ko tau tak kalau ada niat nak mencuri pun boleh kena dakwa apa tah lgi mmg dah mencuri.. ini pun pasal dah kantoi..kalu tak mau si jahanam ni buat dekh jer.. singkat tul cara ko berfikir erk??

  42. Mohd Azizafril Abu Hasan

    Aku perati jer smua page pro2 bn umno ni.. kalau takde pro-pmbnkng komen mmg krik3 jer… admin kena hntam teruk2 pon diam je x mpu buat ape.. pling kuat dia block jer… macai2 bn umno bebal mne pergi smua? Xnk backup da ke pm n menteri2 ksyngn korang?? Tak kan da mgku kalah sblom btnding guys… kamon la… kalau ade page2 pro bn umno yg aktif mohon tag aku guys.. yg ade skrng bosan.. cite dah basi jer.. macai pon bodoh2 kayu je.. hmmm…

  43. Mohd Azizafril Abu Hasan

    Haha.. cai2 bn mne ade otak bro.. pk pkai lutut gmaknye… jadah ape kesilapan harga lbih 1b jual hrga 270j jer.. da plak tu jual pon xdpt 1sen pon… kahkahkah… umno bn ni dri kepala smpai taik (macai2) smuanya bodoh…

  44. Zul Mahat Lip

    Lawak laaa ko ini admin kalo tahi jibby pon ko kata kek . Admin sanggup hadam najis jibby n the gang umno menjijikkan korang yg sokong tahap bangang terlampau buta mata buta hati daa smpi jahil murakkab.

  45. Janariah Jamaludin

    kalau tak boleh mnjadi garam jng jd langau yg mmbusukankan daging….kerana daging itu juga yg d hadam oleh anda 7 keturunan

  46. Janariah Jamaludin

    hilang adap bila berbicara sesedap mulut…guna otak bile bicara….

  47. Aswandi Andi

    Someone told “It was strange how ownership of the land could be transferred so easily”…..and he added “normally…. development projects involving X and Y involved only the transfer of the strata title NOT ownership of the whole property….plus he said “the company sold the land to ITSELF at the said value, but no one from X signed the sales purchase agreement”…..and he admitted “purchase agreements worth RM 269.78 million and was transferred between 2015 and last year”…..BUT he said “we have not received anything not even one sen”…..NST. We hope a transparent investigation will be conducted by the authority and we need an ACTION!

    #mostdubiousdeal
    #cantdigest
    #sadbutrue
    #integrity

  48. Mohamad Khairi

    Nak tny.. kes ni salah DAP jugak ke.. atau salah jibby al kepit sbb lantik isa pendek..

  49. Amirul Akmal

    Jgn tegur org biasa² klu nk tegur tegurlah pm kita sebab die pemimpin no satu ckp KEPALA BAPAK KAU Janariah Jamaludin

  50. Hafizie Pijie

    Si pendek mcm senyum je bila bca statmnt admin ni

  51. Cm Zain Chemat

    sbb tu aku lbh suka cop korang ni pemakan data pembangkai..katakan lah isu ni mencuri mcm korang ckp..yg tangkap najib and the geng..knp korang nk salahkan org yg tangkap? spatutnya salahkan pencuri..
    disbbkan korang ni pemakan bangkai walau apa pun kebaikan umno buat korang dh x bleh nampak…
    kes lge beli banglo dibwh harga sama jga dgn kes ni…knp parti mereka x ambil tindakan..?
    umno x kira ahli atau bkn ahli..langar je undang2 dn disabitkan kesalahan umno x akan pertahankan..dh ramai pemimpin umno kena buang dn dipecat..
    brape ramai pemimpin pembangkang yg salah dipecat?

  52. Azmiruddin Abd Rashid

    dlm page mykemut barua salahkn tun m ????????

  53. Ismarizal Ismail

    kenyataan shahir samad tiada duit masuk ke felda lepas penjualan tanah jalan semarak bukan fakta kehilangan tanah… macai umno tetap akan tetap bodoh mencacai sampai mampos…. kehkehkeh

  54. Ismarizal Ismail

    kepala bapak kau satu ungkapan mulia kalau keluar dari mulut najib…. jilat sampai mampos…

  55. Amirul Akmal

    Beli balik tanah sendiri 2billion kan bodoh tu x masuk akal..

  56. Ismarizal Ismail

    macai2 umno bangga bodohkan diri sendiri demi tuan penyamun dia… satu penghormatan bagi mereka…

  57. Ariffin Dom

    Mata buta takpe masih boleh bertongkat putih. Tapi kalau hati dah buta penyamun dituduh hero.

  58. Ariffin Dom

    Mata buta takpe masih boleh bertongkat putih. Tapi kalau hati dah buta penyamun dituduh hero.

  59. Amirul Akmal

    ISA SAMAD bukan nama asing bagi saya. Pernah berjumpa beberapa kali ketika beliau menjadi MB NS dan Menteri Wilayah Persekutuan satu ketika dulu. Saya bukan “orang dia” walaupun kami sama2 orang NS.

    Ketika beliau menjadi MB, macam2 hal kedengaran di NS. Dari isu penjualan tanah, pasir, kuari hinggalah isu ternakan babi yang menusuk hidung penduduk di Port Dickson.

    Selepas lama berehat dia dilantik sebagai big bos di FELDA dan FGV. Tup2 meletup isu kehilangan wang puluhan Billion Ringgit! Terkejut beruk orang kampung. Semua orang marah.

    Yang pelik selepas dipencenkan dari FELDA dan FGV, dia dilantik pulak sebagai Pengerusi SPAD mengantikan Hamid Albar! Tak ke pelik tu? Orang yang terlibat dengan skandal begitu besar boleh lantik lagi dalam SPAD!

    SPRM pun buat drama kalut dengan menyerbu pejabat FELDA. Berlori dokumen dirampas dan Isa ditahan. Tak berapa hari, dia dibebaskan. Hingga sekarang kes tersebut senyap. Sunyi sepi dan beku.

    Sekarang muncul pulak kes baru. Isu penjualan tanah FELDA yang bernilai lebih RM 1 Bilion Ringgit! Dengan pantas SPRM menjawab ia hanya kesilapan pengurusan. Senangnya SPRM menjawab. Apa jadi siasatan sebelum ini?

    Sekarang Polis pulak ambik alih kes tersebut. Bukan SPRM. Tak ke pelik tu? Bukankah kes pecah amanah dibawah bidang kuasa SPRM?

    Percayalah kes2 korupsi seperti ini akan lenyap begitu saja. Apa yang dihebohkan sekarang hanya bersifat sementara.

    Kes2 yang terbongkar satu demi satu memperlihatkan betapa teruknya pengurusan kerajaan termasuk badan2 dibawah GLC.

    Kepada rakyat Malaysia, bukaklah mata seluas2nya. Jangan jadi bangang. ALLAH beri kita akal yang waras. Jadi fikirlah dengan bijak. Inikah kerajaan yang boleh menjamin masa depan anak cucu kita dan negara? Jawapannya ada pada anda semua.

    Wallahuallam.

    Kredit to Amir Putrajaya.

  60. Cm Zain Chemat

    pembangkai menyalak kegirangan…
    x tau kes main blasah je…asal ada je kesalahan trus tuduh najib dn umno..padahal yg bongkar tu dr pihak umno..
    kalo dh jenis spesis mkn bangkai..nampak bangkai je..

  61. Arash Ku

    Dah kenyang makan babi ke belum ?

  62. Nid Bakar

    Ambik balik tanah tanah melayu…

  63. Amirul Akmal

    Arash Ku manusia paling bodoh abad ni kite blh nilaikan ape yg tgl dlm umno bn skrang seperti arash ku yg cuma komen babi sahaje munkin die keturunan babi ke ape x tau la tapi itu lah saje yg disebut setiap komenye

  64. Othman Bin Abd Wahab

    Dh kat kebun…jb…ko nk book yg sblah tu ker…yg Kat pangkal pokok tembusu….???

  65. Muhamad Ariff

    dah kenyan buncit main wayang pula

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: