TPPA tetap dahulukan rakyat, agenda Bumiputera kini diiktiraf dunia

13

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengulangi bahawa kerajaan sentiasa mendahulukan rakyat dalam Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA).

BUKU TPPA 01

Tegasnya  ini dapat dilihat daripada usaha kerajaan mengadakan rundingan supaya agenda Bumiputra dimasukkan dalam TPPA, dan ia berjaya berbuat demikian.

“Ia sekarang bukan sahaja diiktiraf di peringkat nasional – ia diiktiraf di peringkat antarabangsa dan dilindungi. Ini menunjukkan bahawa Malaysia telah memperjuangkan dan memperoleh manfaat besar buat rakyat.

“Kita komited untuk melindungi kepentingan dan hak kedaulatan rakyat kita, dan membantu mereka untuk menjadi lebih kuat dalam apa yang disifatkan sebagai ekonomi global saling berkaitan,” kata Najib dalam blog beliau NajibRazak.com.

Perdana Menteri berkata kerajaan telah mengambil pendekatan yang telus dan demokratik berhubung semua perkara yang berkaitan TPPA.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata perundingan demi perundingan diadakan dengan rakyat, pemegang utama kepentingan ekonomi, penggubal dasar dan pakar-pakar daripada pelbagai bidang menerusi fasa rundingan dan sebelum menandatangani TPPA.

“Kita telah berunding dan menandatangani banyak perjanjian perdagangan serantau dan dua hala demi kepentingan ekonomi Malaysia dan rakyat.

“Perjanjian-perjanjian ini memainkan peranan penting ke arah mewujudkan persekitaran yang lebih kompetitif, membolehkan penyediaan perkhidmatan yang lebih besar, yang memberi manfaat kepada warganegara sebagai individu selain perniagaan – baik yang besar mahu pun yang kecil. TPPA tidak terkecuali,” kata beliau.

Bagaimanapun, Najib berkata ia bukan satu laluan yang mudah kerana pelbagai kritikan dilemparkan kepada kerajaan yang jelas bermotifkan politik dan dipenuhi emosi.

Malaysia dan 11 negara lain memeterai TPPA di Auckland, New Zealand pada Khamis, yang bakal memperluaskan pasaran, mengurangkan tarif dan menggalakkan perdagangan bebas.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed menandatangani perjanjian komprehensif abad ke-21 itu bagi pihak Malaysia yang mewakili hampir 40 peratus daripada produk keluaran dalam negara kasar global bernilai US$30 trilion.

Dua belas negara berkenaan ialah New Zealand, Australia, Chile, Mexico, Jepun, Peru, Kanada, Vietnam, Amerika Syarikat, Singapura, Brunei dan Malaysia.


76 COMMENTS

  1. Dulu masa nl buat gst pun sama.. kata hanya sesetengah brg je naik.. skang ni milo pun naik.. pemantauan 2 3 hari pastu semua ntah ke mana. Smpai skang tkde apa2 yg dibuat utk memantau harga brg yg makin melambung naik.. TPPA ni oun sama.. skang kata lah mcm2.. esk bila dh jd.. mulalah lain plak katanya.. sedih dgn kepimpinan skang…

  2. Tppa msh baru lagi..kite tunggu x lama lagi..kompom kite sendiri sebagai rakyat marhaen akn merasa bahana nya nnt..dahulukn rakyat konon..dahulukn bumiputera konon..semua retorit belaka..ha ha ha 🙂

  3. awl lg tunggu lah lame sikit.. us kaki ousing alam kita lak nk ikut tgok lah sok sapa trduduk kita ke us….mase tu nk patah balik x bole dok lah bwh bontot us tu je

  4. KahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkakahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahKahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkakahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

  5. org yang bodoh ja yang boleh ditipu oleh yahudi.ak rasa admin pon taktau apa agenda yahudi.igt admin bangsa yahudi takkan bersekutu,takkan mengiktiraf Islam bahkan mereka memusuhi Islam.jgn smpai tiba masa keluarga admin dibunuh dpan mata admin baru admin nk hentikan fitnah dajjal ni.kalau tak mampu nak melawan mereka jgn ikot telunjuk mereka.

  6. Hiiii..ya le admin..kemungkinan satu masa ank isteri cucu cicit kamu di bunuh di rogol yahudi atas ketamakan kalian semua..lihat lah plastine,syria,iraq..thailand dan myanmar..tak mustahil negara kita akan jadi macam mereka..sebab yahudi sgt kejam..tak payah lah bangga sgt sebab harga kereta murah..takut nanti mayat ank cucu cicit bergelempangan di jlnan..di atas ketamakan pemimpin sikat akal..jgn ingat tak kan terjadi..negara kita berbilang kaum..takut kita dihasut berbunuh sesama bangsa..jgn ingat islam terjamin sebab menteri2 islam..silap2..yg pasti yahudi takkan sokong islam..lebih dasyat dap perintah malaysia..engkau admin kena sembilih dulu..kih kih kih…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here