Statistik Corona

Malaysia
2,442,224
Confirmed
Updated on October 27, 2021 15:36 3:36 pm
Malaysia
2,340,390
Recovered
Updated on October 27, 2021 15:36 3:36 pm
Malaysia
73,258
Active
Updated on October 27, 2021 15:36 3:36 pm
Malaysia
28,576
Deaths
Updated on October 27, 2021 15:36 3:36 pm

Malaysia

Malaysia
2,442,224
Confirmed
Updated on October 27, 2021 15:36 3:36 pm
Malaysia
2,340,390
Recovered
Updated on October 27, 2021 15:36 3:36 pm
Malaysia
28,576
Deaths
Updated on October 27, 2021 15:36 3:36 pm

Indonesia

Indonesia
4,241,090
Confirmed
Updated on October 27, 2021 15:36 3:36 pm
Indonesia
4,084,831
Recovered
Updated on October 27, 2021 15:36 3:36 pm
Indonesia
143,270
Deaths
Updated on October 27, 2021 15:36 3:36 pm

Thailand

Thailand
1,875,315
Confirmed
Updated on October 27, 2021 15:36 3:36 pm
Thailand
1,758,297
Recovered
Updated on October 27, 2021 15:36 3:36 pm
Thailand
18,922
Deaths
Updated on October 27, 2021 15:36 3:36 pm

Global

All countries
245,328,542
Confirmed
Updated on October 27, 2021 15:36 3:36 pm
All countries
220,685,795
Recovered
Updated on October 27, 2021 15:36 3:36 pm
All countries
4,979,668
Deaths
Updated on October 27, 2021 15:36 3:36 pm

[DINtv] Tular lembu terpelanting dirempuh kereta, warga maya kongsi kisah nahas 

Kecelakaan boleh menimpa bila-bila masa, di mana jua. Lebih malang, nahas berlaku disebabkan kecuaian pihak lain.

Saban hari, ada saja kemalangan jalan raya akibat terlanggar haiwan ternakan. Namun, jarang pula kita dengar kisah mereka  yang mengalami sendiri pengalaman seumpama itu.

Dimuat naik pentadbir akaun Twitter Info Kuala Langat semalam, rakaman seekor lembu terpelanting dilanggar kereta dipercayai berlaku di daerah itu mendorong warga maya berkongsi pengalaman membabitkan haiwan itu termasuk kes yang membawa kematian.  

Adik aku meninggal pun sebab kerbau peliharaan orang dilepaskan macam tu je tepi jalan,” tulis Hanis mengulas rakaman yang dikongsi lebih 5,000 kali setakat ini.

Kita tak boleh salahkan binatang yang tidak berakal, sebagai pembela, anda sepatutnya bijak memelihara binatang dan elakkan turut menjadi binatang,” katanya lagi.

Bersetuju dengan pandangan Hanis, Syamsul Nazri pula menceritakan tragedi menimpa rakan karibnya yang meninggal dunia akibat terlanggar lembu tidur di jalan raya.

Lembu patah kaki. Member aku rabak perut kena pembahagi jalan. Dah jam 6 pagi lebih baru orang perasan. Umum dekat masjid, siapa tak mengaku,” katanya dengan nada sedih

Beliau mendakwa haiwan tersebut  dibiar “lepas macam tu sahaja”, namun beliau tidak pasti sama ada pemiliknya menyorok atau ia disembelih di luar kampung.

Berkongsi perkara sama, Muhammad Syaifullah mendedahkan beliau tercedera dalam insiden dengan “kenderaan tak ada insurans

Adoi. Dah la cedera. Takkan kena keluar duit sendiri masuk hospital? Tak adil la bukan salah kita. Kat mana kita boleh claim [buat tuntutan]?”

Situasi sama menimpa Hajar Saadon apabila kereta abangnya yang baru dibeli terlanggar lembu yang tiba-tiba melintas jalan sehingga kenderaan tersadai berbulan-bulan lamanya.

Production Sparepart (pengeluaran alat ganti) pun tak jual lagi. Tersadailah juga berbulan. Alhamdulillah sekarang dah boleh digunakan semula,” katanya.

Justeru, ramai warga maya menempelak pemilik yang tidak menambat haiwan peliharaan mereka hingga mengundang nahas.

Macam ni lah hari-hari pergi [dan] balik kerja. Kang kalau curi, tuan tiba-tiba mai dari ceruk mana tak tau. Kalau kata eksiden, tuan hilang tinggai kentut ja. Harrey,” kata Daia.

Curi dua tiga ekor. Bila tuan lembu cari, ajak pergi balai sebab biar lembu-lembu berkeliaran atas jalan raya,” kata Huda pula.

Aku anti betul dengan orang yang bela lembu lepas tu biar berkeliaran macam ni. Patah tangan weh aku langgar lembu dengan motor,” katanya lagi.

Berkaitan

Melaka memilih

spot_img

PENAMAAN CALON: 8 NOV 2021
PENGUNDIAN AWAL: 18 NOV 2021
PENGUNDIAN: 20 NOV 2021