25.9 C
Kuala Lumpur
Thursday, January 28, 2021

UMNO Turun Had Keahlian Kepada 16 Tahun

UMNO akan menurunkan had keahlian daripada 18 tahun kepada 16 tahun sebagai persediaan kepada cadangan kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang ingin menurunkan had umur layak mengundi kepada 18 tahun.

Presidennya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata keputusan itu juga diambilkira sebagai memenuhi hasrat akar umbi.

“Ini mungkin bersesuaian dengan perubahan yang ingin dilakukan oleh pihak pencadang (PH) agar umur layak mengundi pada 18 tahun.

“Kita perlu bersiapsiaga malah merasakan umur belia yang diiktiraf di peringkat antarabangsa adalah 15 tahun, jadi kita ambil lewat setahun daripada definisi belia,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO di PWTC, pada Jumaat.

Turut hadir, Timbalan Presiden, Datuk Seri Mohamad Hassan, Setiausaha Agung, Tan Sri Annuar Musa dan Ketua Penerangan, Datuk Seri Dr. Shamsul Anuar Nasarah.

Tambahnya lagi, UMNO akan turut melakukan pemutihan kepada ahli yang telah meninggal dunia dan meninggalkan parti.

“Pemutihan ini kerana parti tidak mahu jumlah ahli UMNO yang melebihi 3 juta ini dilihat sebagai komulatif tetapi kualitatif,” katanya.

Sementara itu, beliau turut mengumumkan Perhimpunan Agung UMNO akan diadakan pada 29 hingga 30 September ini dan hanya akan melibatkan usul ucapan Presiden sahaja.

“Tarikh dicepatkan kerana pemilihan peringkat cawangan dan bahagian telah dibuat, usul hanya melibatkan usul ucapan Presiden sahaja,” katanya.

 

https://pakdin.my/tag/umno

Berita Berkaitan

Komen

  1. 16 tahun tak bolih mengundi pru. Alang2 kenapa tak turunkan sampai umor 6 hari tulis siap dalam surat
    beranak ahli umno.
    Hakikatnya ahli umno tak semesti menyokong umno. Mcm pru yg lepas. Bergantung peretasi parti umno sendiri melindungi rakyat dan negara atau kianati rakyat dan negara.

  2. 16 tahun tak bolih mengundi pru. Alang2 kenapa tak turunkan sampai umor 6 hari tulis siap dalam surat
    beranak ahli umno.
    Hakikatnya ahli umno tak semesti menyokong umno. Mcm pru yg lepas. Bergantung peretasi parti umno sendiri melindungi rakyat dan negara atau kianati rakyat dan negara.

  3. ? umur 16 tahun,aku tak faham apa ttg politik. Klu berpolitik pun ikut2 an. Tahun 1999 konon2 nye dah mula masuk cmpur hal politik. Sebab masa tu ada sejarah politik jugak. Betul2 beremosi masa tu. Ikut2an apa kawan2 ckp. kawan yg hebat ckp masa tu pro sebelah pihak, aku pun hangguk sekali. Ikut emosi sekali. ? warga tua yang lebih kenal sejarah dah semakin kurang. Tak byk sejarah perjuangan mereka sampai dlm hati golongan muda. Perjuangan mereka berpuluh tahun dulu, kini kita nikmati hasilnya. Itu mereka golongan yang di tuduh makan dedak semakin hilang daya nk bersuara. Mereka semakin risau. Tapi mereka dikatakan ketinggalan zaman. Dan cara mereka sudah tidak relevan. Mereka risau, jika sejarah berulang. Kata2 mereka tidak relevan lagi.

  4. ? umur 16 tahun,aku tak faham apa ttg politik. Klu berpolitik pun ikut2 an. Tahun 1999 konon2 nye dah mula masuk cmpur hal politik. Sebab masa tu ada sejarah politik jugak. Betul2 beremosi masa tu. Ikut2an apa kawan2 ckp. kawan yg hebat ckp masa tu pro sebelah pihak, aku pun hangguk sekali. Ikut emosi sekali. ? warga tua yang lebih kenal sejarah dah semakin kurang. Tak byk sejarah perjuangan mereka sampai dlm hati golongan muda. Perjuangan mereka berpuluh tahun dulu, kini kita nikmati hasilnya. Itu mereka golongan yang di tuduh makan dedak semakin hilang daya nk bersuara. Mereka semakin risau. Tapi mereka dikatakan ketinggalan zaman. Dan cara mereka sudah tidak relevan. Mereka risau, jika sejarah berulang. Kata2 mereka tidak relevan lagi.

  5. nampak x kuasa skg ditgn rakyat, spai nak cari pengundi umur 16 tahun. nampak sgat parti skg dah terdesak spai nak kais budak umur 16 tahun. woi… budak 16 tahun seluar dlm dia pun makbapak dia belikanlah, dia apa tau. jgnlah jdi bodoh sgat

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.