[Video] Usir kereta di laluan kecemasan, paramedik sanjung mat rempit ‘hero jalanan’

Biarpun kerap ditegur, sikap sebahagian pengguna jalan raya khususnya pemandu kereta yang gemar menggunakan laluan kecemasan ketika aliran trafik sesak terus diperkatakan.

- Advertisement -

Ironinya, golongan bermotosikal termasuk penghantar barang yang selalunya dipandang negatif termasuk digelar “mat rempit” menerima pujian kerana mereka membantu “mengusir kenderaan dari laluan kecemasan”.

“Golongan rider (penunggang motosikal) inilah yang terlalu banyak membantu kami selaku petugas kecemasan ketika dalam perjalanan,” kata paramedik kecemasan dalam hantaran Twitter Malaysia Most Virall bertajuk “Luahan seorang paramedik kecemasan”.

“Untuk rider (penunggang motosikal) sekalian, jasamu dikenang, budimu disanjung,” kata paramedik yang tidak dinamakan.

Paramedik itu kesal dengan sikap pengguna jalan raya, dipercayai merujuk pemandu kereta, yang dianggapnya “terlalu biadab” sekaligus menyukarkan tugas memberi bantuan kecemasan mangsa nahas.

Mengepil dua video sebagai contoh, dipercayai rakaman kamera di papan pemuka ambulans, rakaman di Lembah Klang memperlihat gelagat pengguna jalan raya yang menyekat laluan kecemasan.

“…setiap saat berdetik ketika kami di dalam kabin ambulans untuk ke lokasi kejadian, ibarat emas! Halangan seperti klip video ini adalah pencabar masa kami,” kata paramedik itu.

“Ada mangsa yang tidak kritikal dalam kemalangan tetapi disebabkan pendarahan tanpa henti, mangsa mengalami ‘kejutan pendarahan’ yang membawa maut,” katanya.

“Ada juga yang sesak nafas separa kritikal akibat dada terhentak ke permukaan keras kerana ketibaan bantuan prakecemasan lambat, mangsa yang dikategorikan boleh diselamatkan meninggal (dunia) akibat pernafasan terhenti dan sekaligus memberhentikan fungsi organ jantung”.

Menerusi hantaran itu, pentadbir Twiter berkenaan turut mencadangkan kerajaan supaya menarik balik lesen pemandu yang menghalang laluan kecemasan.

Pengguna maya tidak ketinggalan memberi pandangan mereka berhubung perkara tersebut.

Amirul Abdullah: Orang malaysia ni takut kena saman,apa kata hospital collaborate (kerjasama) dengan polis trafik masa setiap kali accident (kemalangan)..polis escort (mengiring) sampai tempat tu, pasti tak ada sapa berani guna emergency lane (laluan kecemasan).

Alin Yusoff 24: Ubah mentaliti rakyat, kita tak rasa bagaimana keluarga kita dalam ambulans tu atau diri kita sendiri yang perlu bantuan kecemasan. Selepas ini guna laluan kanan.

Qiyaaahhh: Sakit hati pulak tengok kereta-kereta kat emergency lane (laluan kecemasan) tu

Ftnizzt: Rasa macam nak masuk video ni tampar sorang-sorang.

Nasuha Sanusi: Diorang kan ada video ni, boleh tak kalau diorang jadikan bukti ni untuk saman orang yang tak berguna macam tu? Sekadar bertanya.

Naj Sparkle: Mentaliti kelas sampah

Hasran Rosli: Untuk kesalahan begini, naikkan taraf saman ke satu nilai yang tinggi. Biar pelaku benar-benar serik.

Berita Berkaitan

Komen

......
Advertisment

Instagram

Terkini

[Video] Covid-19: Dakwa negara amalkan sentimen perkauman, Dr Adham minta Al Jazeera contohi media tempatan

Tindakan rangkaian berita antarabangsa Al Jazeera melaporkan wujud isu perkauman terhadap warga asing ketika kerajaan menangani Covid-19 mampu mencemarkan nama baik negara. Menteri Kesihatan Datuk...

[Video] Covid-19: Dakwa negara amalkan sentimen perkauman, Dr Adham minta Al Jazeera contohi media tempatan

Tindakan rangkaian berita antarabangsa Al Jazeera melaporkan wujud isu perkauman terhadap warga asing ketika kerajaan menangani Covid-19 mampu mencemarkan nama baik negara. Menteri Kesihatan Datuk...

Pak Kadir lebih tahu siapa yang sebenar meruntuhkan perniagaan UMNO, Fleet Holding

Semalam Pak Kadir Jasin cuba menyerang DS Najib dalam isu MRCB dan Fleet Holdings. Saya tak minat isu MRCB, tetapi saya sangat minat isu...

Boleh simpan YB belot, tetapi kerusi PRU milik parti dahulu

“Kamu boleh simpan YB (ahli Parlimen) belot, tetapi kerusi (pilihan raya) tetap milik parti dimenangi dahulu.” Demikian kenyataan tegas Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri...

BN masih relevan menang PRK Chini, kata Zahid

Kemenangan enam kali dalam pilihan raya kecil (PRK) termasuk yang terbaru di PRK Dewan Undangan Negeri (DUN) Chini malam tadi membuktikan Barisan Nasional (BN)...

250 ahli PKR Ampang keluar parti, cabang bubar serta-merta

Seramai 250 orang ahli PKR Cabang Ampang mengumumkan keluar parti berkuat kuasa serta-merta hari ini kerana hilang kepercayaan terhadap parti itu. Naib Ketua Cabang PKR...

Sering Dibaca

[Video] Apa motif Mahathir & Guan Eng buat pinjaman Bon Samurai sedangkan ekonomi negara disahkan kukuh?

Menteri kewangan Tengku Zafrul buat kenyataan bahawa kerajaan tak perlu buat pinjaman luar negara kerana kedudukan kewangan negara masih kukuh. Menjadi persoalan kenapa kerajaan terlucut...

[Video] Apa motif Mahathir & Guan Eng buat pinjaman Bon Samurai sedangkan ekonomi negara disahkan kukuh?

Menteri kewangan Tengku Zafrul buat kenyataan bahawa kerajaan tak perlu buat pinjaman luar negara kerana kedudukan kewangan negara masih kukuh. Menjadi persoalan kenapa kerajaan terlucut...

Covid-19: Masa sesuai kaji semula dasar pelaburan negara

Ini merupakan masa yang sesuai untuk Malaysia membuat pertimbangan yang mendalam berhubung insentif dan proses pelaburannya yang akan menjadikan negara ini menonjol daripada yang...

[Video] Covid-19: Hutang Negara jauh lebih tinggi semasa PH tetapi tiada pakej perihatin rakyat

Jan-Apr 2019 (tak ada krisis Covid): - Pinjaman baru: RM54.8b (termasuk bon samurai RM7.8b) - Bayaran balik hutang: RM17.7b - Hutang negara tambah RM37.1b. Jan-Apr 2020 (krisis Covid) -...

Dr Mahathir letak jawatan?

Antara yang disebut dalam printscreen itu adalah “Tun nak resign sebagai Perdana Menteri esok hari” ia dipercayai berkait dengan perubahan senarai Exco Johor seperti yang disebut dalam ayat sama dalam WhatsApp berkenaan.

Projek JUAL NEGARA oleh Rejim PH dah settle – jom kita bersorak dengan gembira

Dalam rundingan. Ramai yang minat. Sabar. Tapi mesti kasi settle. Syarikat lapangan terbang Malaysia Airports Berhad ada jual tak?