[Video] Gadis ini tetap demand hantaran paling kurang RM15,000, “Lelaki nak isteri pandai masak, baik cari orang gaji je”

GARA-gara cakap tak serupa bikin mengenai isu wang hantaran sekurang-kurangnya RM15,000 kerana memiliki Ijazah Sarjana Muda, seorang gadis dikecam netizen.

- Advertisement -

Bagaimanapun, menerusi video yang tular di media sosial pada Jumaat, gadis berkenaan bersama beberapa yang lain memberi reaksi mereka berhubung kritikan netizen.

Gadis berkenaan yang dikenali sebagai Qaisara berkata, permintaannya untuk wang hantaran berdasarkan taraf pendidikan itu adalah pandangan peribadinya.

“Lelaki boleh demand nak isteri pandai masak, nak perfect agama, pakaian semua elok, kenapa kami perempuan tak boleh demand hantaran tinggi? Konsepnya sama je.

“Lelaki kalau nak cari isteri mesti nak yang pandai masak. Korang ni nak kahwin ke nak cari maid (pembantu rumah). Kalau nak cari yang pandai masak, baik cari orang gaji je.

“I pandai masak… tapi nak tanya juga, cukup ke RM15,000?,” katanya menerusi sebuah video berdurasi kira-kira 13 minit yang turut membabitkan tiga lagi gadis membincangkan tentang isu perkahwinan yang mengulas mengenai video kontroversi sebelum itu.

Bertudung hitam dan berbaju jajur hitam dan putih, Qaisara bagaimanapun mengaku silap semasa memberikan pandangan berhubung hantaran paling kurang RM15,000 itu.

“Memang salah saya… saya tahu (maksud) at least (sekurang-kurangnya) dan paling kurang tu apa. Bukan mengikut skrip tapi memang tersasul. Saya mengaku itu salah saya.

“Saya tetap dengan RM15,000,” katanya ketika ditanya mengenai pandangannya sebelum ini yang mahu wang hantaran sekurang-kurangnya RM10,000 atau paling kurang RM15,000.

Saya cakap nak hantaran RM15,000, saya cari lah lelaki yang boleh bagi saya tu. Kenapa nak pergi dengan korang yang tak mampu ni?
QAISARA

Menurut Qaisara, dia turut menyedari menerusi ruangan komen di media sosial, segelintir wanita turut membantah pandangan peribadinya dan memberi hujah mereka sendiri.

“Ada yang nak hantaran al-Quran, telekung je… itu pilihan korang, tak judge pun. Saya nak RM15,000, itu terpulang pada sayalah kan. Semua orang ada apa yang dia nak,” tambahnya.

Menurut gadis itu, dia turut mempunyai pandangan yang tidak bersetuju dengan kebanyakan lelaki yang meletakkan syarat kepakaran memasak sebagai kualiti bakal isteri.

“Macam lelaki, mereka nak isteri yang pandai masak. Saya tak setuju dengan benda tu sebab baik kahwin dengan orang gaji je. Tapi saya tak ada lah nak komen kata tak boleh sebab itu pandangan dia nak isteri macam tu.

“Macam saya cakap nak hantaran RM15,000, saya cari lah lelaki yang boleh bagi saya tu. Kenapa nak pergi dengan korang yang tak mampu ni,” katanya.

Sehubungan itu, dia meminta supaya semua pihak menghormati pandangan mereka berhubung wang hantaran kerana masing-masing berhak menyuarakan pendapat.

“Apa kami cakap dalam video tu adalah pandangan kami. Semua boleh bagi pandangan masing-masing. Kenapa nak kena kecam, kami tak minta duit hantaran tu dengan korang pun. Macam kami tak nak kahwin dengan korang pun sampai triggered (melatah),” ujarnya.

Terdahulu, menerusi video yang tular dalam satu sesi temubual oleh sebuah syarikat penerbitan, Qaisara memberi pandangan bahawa dia tidak kisah berapa wang hantaran yang diberikan pihak keluarga lelaki selagi mengikut kemampuan mereka.

Namun, dia yang dikatakan memiliki Ijazah Sarjana Muda kemudian mengubah pendiriannya bahawa wang hantaran perlu dinilai berdasarkan tahap pendidikan.

Video:

Berita Berkaitan

Komen

......
  1. Kacang je tu,15 ribu je?murahnya maruah cik adik ni,darjat dan pangkat tak dapat dinilai wang ringgit,rukun negara adik ni hafal tp adik tak tahu isi dan pengertiannya,

  2. Kena ingat. Lebih kat satu perkara, kurang kat perkara lain.
    Duit mungkin lebih, takut tanggungjawab pulak kurang.
    Kerjaya mungkin hebat, takut solat pulak ke laut.
    Kereta mungkin mahal, takut kaki tangan cepat naik..

    Fikir2 kan lah..

  3. Sedih melihat adik ni dikecam kerana perjuangkan ijazah asli yg dia miliki utk mendapat sekurang2nya RM 15K sbg hantaran tapi menteri dgn ijazah palsu, gaji sebulan je dah boleh dapat lebih daripada itu. Mungkin jodohnya dgn menteri PH siapa tahu??
    – Sekadar mengeruhkan keadaan.

  4. tidak jg pandai memasak itu sbg ukuran utama, lelaki beriman wajib mencari isteri yg boleh dibawa syurga, tidak mnyesakkan fikiiran suami didunia bawa ke akhirat

Comments are closed.

Advertisment

Instagram

Terkini

[Video] Ahmad Maslan: PN kerajaan ‘pintu istana’, bukan ‘pintu belakang’

Isu kerajaan ‘pintu istana’ yang dibangkitkan Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan mengundang perdebatan hangat antara penyokong kerajaan dan pembangkang pada persidangan Dewan...

[Video] Ahmad Maslan: PN kerajaan ‘pintu istana’, bukan ‘pintu belakang’

Isu kerajaan ‘pintu istana’ yang dibangkitkan Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan mengundang perdebatan hangat antara penyokong kerajaan dan pembangkang pada persidangan Dewan...

Jurgen Klopp mahu kembali ke Jerman, beri bayangan bila tinggalkan Liverpool

PENGURUS Liverpool, Jurgen Klopp mengakui bahawa beliau merancang untuk kembali ke Jerman apabila kontraknya tamat dalam empat tahun. Pengurus itu menandatangani perjanjian baharu dengan The...

Laporan audit: 28 makanan kering luput lebih 1 tahun dibekal ke sekolah berasrama

Sebanyak 28 bahan makanan kering yang dibekalkan di bawah Program Bekalan Makanan Bermasak (BMB) di 13 sekolah berasrama didapati tidak mempunyai tarikh luput dan...

Kejayaan tukar speaker bukti Agong tepat dalam membuat keputusan

Ketika Agong membuat keputusan bahawa Muhyiddin Yassin mempunyai sokongan majoriti lalu diangkat menjadi perdana menteri susulan tumbangnya kerajaan Pakatan Harapan ekoran perletakan jawatan Dr...

Individu hina tulisan Jawi tak layak jadi warganegara Malaysia

Individu yang menghayati dan mengamalkan prinsip kelima Rukun Negara – Kesopanan dan Kesusilaan – tidak akan sesekali menghina tulisan Jawi yang menjadi warisan negara. Pengerusi...

Sering Dibaca

[Video] Apa motif Mahathir & Guan Eng buat pinjaman Bon Samurai sedangkan ekonomi negara disahkan kukuh?

01:00:37
Menteri kewangan Tengku Zafrul buat kenyataan bahawa kerajaan tak perlu buat pinjaman luar negara kerana kedudukan kewangan negara masih kukuh. Menjadi persoalan kenapa kerajaan terlucut...

[Video] Apa motif Mahathir & Guan Eng buat pinjaman Bon Samurai sedangkan ekonomi negara disahkan kukuh?

Menteri kewangan Tengku Zafrul buat kenyataan bahawa kerajaan tak perlu buat pinjaman luar negara kerana kedudukan kewangan negara masih kukuh. Menjadi persoalan kenapa kerajaan terlucut...

Covid-19: Masa sesuai kaji semula dasar pelaburan negara

Ini merupakan masa yang sesuai untuk Malaysia membuat pertimbangan yang mendalam berhubung insentif dan proses pelaburannya yang akan menjadikan negara ini menonjol daripada yang...

[Video] Covid-19: Hutang Negara jauh lebih tinggi semasa PH tetapi tiada pakej perihatin rakyat

Jan-Apr 2019 (tak ada krisis Covid): - Pinjaman baru: RM54.8b (termasuk bon samurai RM7.8b) - Bayaran balik hutang: RM17.7b - Hutang negara tambah RM37.1b. Jan-Apr 2020 (krisis Covid) -...

Bimbang rusuhan di AS, harga minyak jatuh

NEW YORK – Harga minyak jatuh disebabkan rusuhan di bandar-bandar besar Amerika Syarikat (AS) ketika dagangan meningkat kerana pasaran optimistik Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Minyak...

Dr Mahathir letak jawatan?

Antara yang disebut dalam printscreen itu adalah “Tun nak resign sebagai Perdana Menteri esok hari” ia dipercayai berkait dengan perubahan senarai Exco Johor seperti yang disebut dalam ayat sama dalam WhatsApp berkenaan.