29 C
Kuala Lumpur
Saturday, January 16, 2021

[Video] Khutbah Arafah Menteri semua agama memberi gambaran pelik tentang umat Islam di Malaysia

1. Saya menyaksikan rakaman khutbah Arafah yang disampaikan oleh Menteri Agama sehingga habis (pautan video di komen pertama). Terasa jelik apabila YB menteri agama sanggup menggunakan medan Arafah yang mulia untuk memaksa para jemaah haji mendengar tajuk “kemanusiaan” yang disampaikan mengikut naratif LIBERAL DEMOKRATIK BARAT, yang disulam dengan ayat-ayat al-Quran dengan tafsiran yang sangat selektif!

2. YB menyebut perhimpunan di Arafah adalah perhimpunan atas dasar kemanusiaan. Sedangkan medan Arafah menghimpunkan semua manusia atas dasar AQIDAH! Dan itulah yang diulang-ulang dalam laungan TALBIYAH! Kerana aqidah yang satu, umat Islam menjadi umat yang satu, tidak membezakan antara satu bangsa dengan bangsa yang lain.

3. YB juga cuba menggambarkan seolah-olah berlaku diskriminasi yang sangat teruk di Malaysia; bangsa lain ditindas dan diinjak-injak, umat Islam di Malaysia tidak tahu menghormati bangsa dan agama lain. Sungguh pelik gambaran ini!

4. Ayat-ayat al-Quran pula digunakan untuk mengukuhkan naratif yang cuba dibawa. Lalu YB menyebut bahawa Islam adalah “Risalah Insaniyyah.” Sedangkan antara tema utama al-Quran adalah TAQWA. Bahkan dalam ayat yang sering digunakan untuk tema “kemanusiaan” ini pun, iaitu surah al-Hujurat; 49:13, Allah menyebut;

إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ

“Sesungguhnya semulia-mulia kalian di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kalian.”

5. Menanggapi sikap menyulam ayat-ayat suci al-Quran pada naratif kefahaman LIBERAL DEMOKRATIK BARAT, saya memetik kalam Amirul Mukminin Ali bin Abi Tolib;

كلمة الحق أُريد بها باطل!

6. Wahai YB, sempena keberadaan di Tanah Haram yang penuh barakah, bertaqwalah kepada Allah!

LIHAT video
https://youtu.be/ANOx6paSqYE

***********
Ahmad Hisyam Sabrani

Berita Berkaitan

Komen

  1. Puak2 pwtc ni masih terasa rasa mereka je yg paling bijak pandai jaga urus kaum bangsa dn agama mereka.. org lain buat semua tak betul..itu pasal lah kini baru nak bangkit belaka konon2nya melayu dn islam dah hina bebenor di mata mereka..hakikat nya yg kian hina lagi mereput kini hanya lah Pwtc…huhuhuhuhu renivation je Bangunan Pwtc tu buat hotel ke…homestay 5 star ke…atau nak mudah buat hotel bajet dgn pakai agen2 sosial escort…lagi bagus.. baru lah masyukkk…

  2. Bila huruf D atau dal….di hujungnya bertukar jadi huruf L atau lam…. dah cantik asalnya makna mula kejadian…. bila di ubah2 mahu lg sangat tercantik….muncullah L lawan kecantikan apa?…..hmmmmm……Mujahil atau mujahid….Berat nama nya pada kelakuannya…..??? Asal boleh????

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.