Home / :: BLOG :: / [Video] Sikap Perkauman Sebahagian Cina Singapura Menghina Kaum Lain, Jauhkan Dari Berlaku Negara Kita

[Video] Sikap Perkauman Sebahagian Cina Singapura Menghina Kaum Lain, Jauhkan Dari Berlaku Negara Kita


https://youtu.be/5AIEuoqREag

Satu propaganda politik berasaskan perkauman kini sedang beredar di Whatsapp.

Kesemua insiden ini berlaku di Singapura – bukan Malaysia.

Ulang sekali lagi. Ini BUKAN DI MALAYSIA.

Propaganda politik ketepikan, kita bernasib baik kerana kita jarang melihat video kejadian seperti ini berlaku di Malaysia.

Tiada seorang pun dari mana-mana kaum – sama ada majoriti atau minoriti – sepatutnya bercakap seperti ini kepada mana-mana orang lain tidak kira apa keturunannya.

Ia adalah memalukan, hodoh dan tidak bertamadun dan adalah diharapkan tidak ada kejadian seperti itu berlaku di Malaysia.

(Visited 35 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

Check Also

Kos operasi penternakan ayam meningkat selepas rejim PH memerintah kata persatuan

Persatuan terbesar mewakili industri ternakan mengalu-alukan siasatan berhubung dakwaan tentang kewujudan kartel di sebalik kekurangan bekalan telur ayam yang dikatakan menjadi punca kenaikan harganya sejak kebelakangan ini.

70 comments

  1. Abu Bakar Jantan

    Mng akan terjadi klu tidak dipantau

  2. Bakh Kamal

    Bahasa Melayu bahasa kebangsaan mereka, tetapi tak sampai 20% bangsa cina di Singapore yg blh bertutur dlm Bahasa Melayu. Itu pun sdh menjadi bukti yg mereka ini rasis.

  3. Achmad Achmad

    Bakal dan akan berlaku jika parti ultra kiasu bermaharajalela..memg Dapigs inginkan perpecahan kaum

  4. Thopex Niqx

    Bersepah spesis mcm ni di Malaysia

  5. Din Ariffin

    Ini psikologi nak takutkan org melayu,bijak jgk kau,admin yer

  6. Azhar Md Salleh

    Fikir2 kn lah wahai bangsa melayu

  7. Myvi Produa

    belum perintah dah banyak yg kurang ajar.bayangkan lah kalau dapat perintah

  8. Mohd Shafa Azam

    Ramai yang sakit jiwa kat sana…terjerit2 meroyan..

  9. Emi Ayub

    Nga kor Ming berkata “Melayu Puki Mak” itu belum memerintah lagi.

  10. Mohd Affendi Ismail

    Tu belum ‘Guna Melayu screw Melayu’

  11. Yusnimohamed Razali

    Ini yg dap nk tiru,, kecil2 lan dh byk berlaku

  12. Dato Japri

    Cam…byk melayu dedak suka cam ne..ya kan..

  13. Oyan Otai

    Ini hakikat..bila kuasa dia pegang.bangsa cina tak macam bangsa melayu yang bnyak lebih kurang..ingatlah sebelum sokong dapig.

  14. CikKiah Qia Mustapha

    X pyh Spore… dlm Msia pun ada..

  15. CikKiah Qia Mustapha

    Yg boleh bertutur pun yg dah migrate dr Msia.. elok juga lawas pemandangan di sini

  16. Al Reza

    Sama la aku sokong umno tapi najib masih lagi jaga cina mesia yg ungratful,dah bagi mcm2 demand lagi mcm2,nak ckp melayu pun tergeliat lidah,suruh sekolah dlm satu aliran supaya boleh campur dgn kaumnlain pun depa takmau.mcm mana la jurang antara kaum kat mesia ni tak longgar.cth pru 14 nak dekat di Penang 1-2 kerat ja org2 gerakan dan mca buat kerja yg k3ain tidor sebab tau susah nak mkn Dap dlm island depa pun mcm loose confident. Kalau pru 14 kalah teruk mca dan gerakan sendiri mau tau la.bagi muka lagi

  17. Gir Rizalo

    Gay DAPig apa nk kisah..

  18. Mohd Rizal Ahmad

    Bangun lh anak bangsaku wahai bangsa melayu jgn asyik dengki sesama sendiri ja…

  19. 黃國新

    inilah kerja2 admin yg membakar

  20. Indah Kasturi

    Klu u nk tau melayu resis atau tidak senang saja u tongok ada cina dgn india ditanah melayu dirantau asean tiada negara yg mahu terima india org kecuali melayu

  21. Indah Kasturi

    Org cina dpn melayu pijak semut pun tak mati, tapi bila ckp belakang sangat busuk,ckp apa saja tentang melayu semuanya busuk,

  22. Indah Kasturi

    Aku nk tanya u ada org melayu ckp serupa mcm cina itu? Hormat sikit sama kita org melayu klu tidak u boleh pergi mna2 negara jajahan inggris, soaial agreeman sudah kasih tahu ok

  23. Achmad Achmad

    LANCAULAAA…LU L
    PIGI TENGOK CERAMAH DAN KEMPEN DAPIGS..APALU MAU CAKAP LAGI…RASIS DAN ULTRA KIASU

  24. Mior Mohd Amin

    Mana ada jaga dah. Dah tak layan dah

  25. Amat Basri

    cina kata melayu tapak kasut depa cibai punya cina

  26. 黃國新

    ?cara u betutur sama je rasis kiasu spt orang dlm video itu

  27. Muhammad Azam Abdul Halim

    Psikologi atau realiti? Sbb video itu bukti benar terjadi.

  28. Fad Li

    Tak yah sebok hal negara org lah dlm malaysia ni pun tak selamat dh ramai sgt penghianat dh, melaung launh save Palestin save Palestin negara sendiri trgadai haha bodoh

  29. Jin

    Orang melayu penang mana tau serik… Dah kena btg hidung sendiri nanti baru tauuu.

  30. Achmad Achmad

    Lu punya sembang macam anjing menyalaka bukit..balik Cinala kalau tak puas hati..

  31. Irwan Farid

    Klu rasis hindraf dh lama brkubur bhaiii.kuil pn xde kt malaysia.ape daa pnya pmikiran

  32. Mahendra Rao

    Ki ki ki syok sendiri pendtg walayang katti

  33. Mahendra Rao

    Ki ki ki syok sendiri pendtg walayang katti

  34. Indah Kasturi

    Melayu bukan pendatang u berlajar sejarah melayu sampai habis,saya pun boleh cakap india tamil yg duduk dinegara india sekarang pun pendatang munkin u tak boleh terima sbb u fikir tamil dtg dari mana? Klu tak dari tanah india..so sekrg disini tanah melayu bukan tanah india.. jadinya yg betul2 pendatang yg tak sedar diri dan tak tahu malu adalah u india tamil.klu tak kerana melayu itu bangsa yg sangat bertolerensi dah lama kita org melayu halau u keluar, yu ingat melayu suka ka..u org, tapi org cina lagi tak suka sama u org kulit hitam2.u tengok sendiri itu video u mata buta ka..klu cina berkuasa u fikir cina nk bantu yu hidup ka sorry la..melayu pun dia tindas inikan pula tamil, sudah untung melayu banyak tolong nk sekolah tamil melayu bagi sbb tamil org tak mahu campur melayu,tak mahu campur melayu pergi balik india..jgn syok sendiri ditanah org..bro..

  35. Mahendra Rao

    Sejarah pun sudah diubah lg ckp besar kayu

  36. Yusof Yusof

    Punca rasis perkauman di Tanah Melayu adalah bangsa cina dap.

  37. EricMicheal Yoong

    Mahendra Rao balik india sana. Bikin sesak bangla kat sini. Menyampah.

  38. Indah Kasturi

    Sorry bro sejarah u yg pandai2 ubah, lagi mahu ckp ini tanah u punya keturunan punya kayu, sendiri kayu sudah sendiri tukar jadi kayu arang, sendiri bakar la..sudah banyak mabuk minum samsu sampai tak tahu malu..

  39. Mazlan Ahmad

    Itu jgn jdkan alasan utk setia pd ameno sbb dgn ameno pon melayu tergadai jugak

  40. Azizan Mahmud

    Gadai kat sapa..bg pencerahan sikit..nk tahu juga

  41. Fad Li

    Senang je nak tau gadai kt sapa,kalau kita tolak kjaan yg mmg bela bangsa terang terangan tanya budak tadika pun tau jawapan dia haha

  42. Indah Kasturi

    Tamil syok sendiri sampai mabuk lupa asal usul sendiri punya kayu..

  43. Remy Antonio Sebastian

    Dorng x fikir andai terjdi rusuhan kaum….susah lah nk ckp kalo jdi…kalo itu yg dorg hajatkan…kita tunggu je lah…

  44. Roslee Abdul Aziz

    Tangankan sahaja bangsa laknat ni.

  45. Zamani Wak

    Skrg pun dah bnyk org kerajaan dah kena bela…dah…

  46. Mahendra Rao

    Tpm sudah mengaku tapi ni hang bising mabuk ke

  47. Ramli Ishak

    Yes! Correct , klau ditakdir DAP memerintah

  48. Chairil Johari Rams

    Mahendra Rao mabok todi ka macha?

  49. Mat

    Melayu penang serik dh bang..tpi nk buat cmne..melayu pn minoriti kt penang…cne nk lawan majoriti..

  50. Mohamad Aziz Tukiman

    yg ni aku sokong…insof la wahai anak bangsa tuan tanah melayu….

  51. Azman

    Cino klate ok jerr…dh 2 penggal pkr kt slangor…ok jeorrr yop

  52. Friends Of BN Hulu Selangor

    Memanglah kat Selangor ok sebab diorang menguasai ekonomi Selangor.

  53. Friends Of BN Hulu Selangor

    Bukan suruh setia pada UMNO. Suruh fikir je. Kalau rasa ok dengan pakatan yang diketuai DAP undi je lah diorang. Undi hak masing2

  54. Friends Of BN Hulu Selangor

    Melihat secara holistik bukan atas 1 isu sahaja.

  55. Friends Of BN Hulu Selangor

    Kalau pandai membaca, tujuan posting tu membetulkan viral konon berlaku di Malaysia. Kita bertuah di negara ini tidak berlaku kejadian seteruk itu walaupun anggapan mengatakan Singapore sebagai sebuah negara maju.

  56. Indah Kasturi

    Tamil mabuk minum tody huhu..

  57. Achmad Achmad

    #ROMPAKANBESARBESARAN
    #MAKANDUITHARAM
    #TALAM2MUKA
    Mukhriz Mahathir, menjual 43,600 saham dan 605,000 saham dalam OPCOM Holdings Bhd, masing-masing pada 2 dan 3 Januari lalu.

    Dalam kenyataan kepada Bursa Malaysia hari ini, syarikat pengeluar kabel gentian optik itu memaklumkan bahawa selepas penjualan berkenaan, Mukhriz masih pemegang saham terbesar dengan memiliki 40.61 juta saham atau 25.18 peratus.

    OPCOM ditutup setengah sen lebih tinggi kepada 37.50 sen pada penutup dagangan hari ini.

    Muhkriz yang juga Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) adalah pengasas syarikat yang ditubuhkan pada November 1994 dan pernah menjadi pengerusi sehingga 5 Ogos 2009.

    Mukhriz dilantik Menteri Besar Kedah dari 6 Mei 2013 hingga 3 Februari 2016. Sebelum itu, beliau adalah Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dari 2008 hingga 2013.

    Mengikut Bloomberg, antara pemegang saham terbesar lain dalam OPCOM adalah Rezeki Tegas Sdn Bhd sebanyak 31.29 juta atau 19.41 peratus dan M Ocean Capital Sdn Bhd sebanyak 23.5 juta atau 14.57 peratus.

    Dalam data Bursa Malaysia pula, isteri beliau, Toh Puan Norzieta Zakaria memiliki pegangan dalam M Ocean Capital sebanyak 14.57 peratus.

    Pada 2003, OPCOM Holdings juga dilaporkan menerima kontrak membekalkan kabel gentian optik kepada Telekom Malaysia Bhd bernilai RM214.4 juta

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: