Loading...
Home / :: BLOG :: / Wang Parti yang disita perlu dipulangkan selepas 3 bulan tiada pendakwaan – Najib
Wang Parti yang disita perlu dipulangkan selepas 3 bulan tiada pendakwaan - Najib

Wang Parti yang disita perlu dipulangkan selepas 3 bulan tiada pendakwaan – Najib

Mungkin ramai yang tidak tahu, tetapi presiden UMNO ditugaskan untuk mengendali semua aset parti termasuk menerima sumbangan politik dari ahli perniagaan, individu, NGO dan korporat.

Presiden UMNO juga ditugaskan untuk mengalih dan membuat pembayaran untuk keperluan parti pada masa pilihanraya.

Semua hak ini ada ditulis di dalam perlembagaan UMNO dan ialah satu kelaziman sejak zaman Tun Mahathir Mohamad.

Ada satu klip video tular yang merakamkan Tan Sri Muhyiddin Yassin mengaku di dalam mesyuarat Ahli Majlis Tertinggi pada 6 September 2015 selepas beliau digantikan sebagai Timbalan Perdana Menteri bahawa beliau sendiri tidak mempersoal amalan dana khas presiden kerana ini ialah kebiasaan untuk diuruskan oleh presiden sejak dulu lagi.
LIHAT Video: https://youtu.be/53m88oe0tw0

Tun Mahathir juga pernah mengaku secara terbuka bahawa dia menyerah sebanyak RM1.4 bilion dalam bentuk wang tunai dan saham kepada Tun Abdullah Badawi apabila Pak Lah mengambil alih jawatan presiden parti dari Tun Mahathir.

Walaupun saya pernah sarankan untuk mewujudkan satu akta sumbangan politik, ia ditolak oleh Pakatan pada masa itu, justeru sumbangan dana politik tidak melanggar mana-mana undang-undang negara ini.

Pada masa pilihanraya umum, kebanyakan sumbangan dari ahli perniagaan dan individu adalah dalam bentuk wang tunai dan juga diagihkan secara tunai kepada seluruh 222 kawasan parlimen dan 505 kawasan Dewan Undangan Negeri.

Semasa Tun Mahathir membina Pejabat Perdana Menteri dan Seri Perdana, beliau turut membina bilik kebal dan peti besi di kedua-dua tempat.

Inilah tempat di mana wang tunai yang diterima disimpan untuk tujuan kegunaan operasi politik dan pilihanraya termasuk bayaran bil selepas pilihanraya dan operasi cawangan-cawangan parti.

Selepas BN kalah tidak terjangka dalam pilihanraya lalu, wang tunai yang dikumpul ini telah dipindahkan oleh pegawai-pegawai kepada satu pangsapuri di Pavilion Kuala Lumpur sebagai langkah sementera.

Saya juga difahamkan baru-baru ini bahawa ketika wang ini di dalam permindahan, ada beberapa pegawai-pegawai yang ditugaskan telah mengambil RM3.5 juta untuk diri sendiri dan mereka telah ditahan oleh SPRM.

Sebelum kita sempat membuat keputusan bagaimana untuk mengendalikan wang tunai ini dan sementera menunggu keputusan pemilihan parti siapa akan mengambil alih jawatan presiden, pangsapuri Kuala Lumpur ini telah diserbu oleh PDRM dan wang tunai ini telah disita.

Tun Mahathir tahu tentang kewujudan wang tunai parti yang banyak di pejabat Perdana Menteri pada masa pilihanraya kerana beliau juga melakukan begini semasa beliau presiden UMNO dan Perdana Menteri.

PDRM juga tahu tentang wang ini ada di Pavilion kerana permindahan wang ini daripada Pejabat Perdana Menteri oleh pegawai-pegawai bukanlah satu rahsia.

Wang ini ialah wang parti. Oleh itu, UMNO telah menyediakan barisan peguam untuk berunding dengan pihak kuasa untuk menuntut kembali wang ini.

Memang tiada wang tunai begitu banyak di simpan dalam pangsapuri Pavilion ataupun rumah saya sebelum pilihanraya dan wang tunai yang disimpan dalam Pejabat Perdana Menteri juga tidak begitu banyak pada masa bukan pilihanraya.

Mengapa pula ada matawang dari 27 buah negara?

Selain dari pangsapuri Pavilion, PDRM juga menyerbu rumah dua anak saya yang berdekatan dan kediaman peribadi saya di Jalan Duta. Setiap sen dan setiap helai wang kertas sama ada dalam matawang tempatan atau asing telah dirampas.

Sesiapa yang sering melawat dan bertugas di luar negara, tentu ada baki wang matawang asing yang belum diguna di dalam kediaman mereka. Saya dan keluarga saya tidak berbeza.

Oleh itu sebahagian besar wang yang disita ialah dalam matawang Ringgit (termasuk ada satu jumlah ialah dalam wang Singapura kerana satu penyumbang tertentu memilih untuk menderma dalam bentuk ini). Yang dalam matawang asing merupakan jumlah yang kecil.

Walaupun saya pernah mengulas sedikit sebanyak tentang isu ini kepada beberapa media tempatan, saya pilih untuk membuat penjelasan dengan lebih panjang lebar sekarang kerana walaupun banyak usaha dan rundingan telah dilakukan tetapi PDRM masih tidak mahu kembalikan wang ini kepada parti.

Ia telah melangkaui tempoh 3 bulan mengikut undang-undang untuk dikembalikan jika tiada dakwaan dibuat mengenai aset yang disita.

Saya juga akan menjelaskan dengan lebih lanjut mengenai sitaan barang kemas dan beg tangan yang menjadi topik perbualan ramai.

Najib Razak

……….

[Video] Muhyiddin: Sudah Gaharu, Cendana Pula
http://pakdin.my/video-muhyiddin-sudah-gaharu-cendana-pula/

Dana Politik
http://pakdin.my/tag/dana-politik/

Loading...
(Visited 21 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

33 comments

  1. Harjit Singh Gill

    Entah Ada tak dlm peruntukan undang-undang klu k,Jaan sita harta/asset Dan klu k,Jaan gagal buktikan iaitu barang yg di rampas itu perlu di pulang kan dlm tempoh tertentu jika tiada bukti kukuh dsb …?

  2. Muhammad Basri

    Din ooiii…bila dah kena sita baru Jibby kata wang parti…klau tak ni wang aku…kikiki…

  3. Abdul Hadi Gani

    apa bukti itu wang parti? coli emas pon hak parti..bodo pianggg

  4. Ruzlan Ripin

    Biar mahkamah yg tentukan tak payah ulas byk2 ….

  5. Ibni Idrus

    Dah lebih 3 bulan tak bawa mahkamah mengikut undang-undang kena pulangkan.
    #RuleOfLaw

  6. Ibni Idrus

    Sila rujuk akta 613 Bank Negara Malaysia berkaitan AMLA

  7. Jamuri Mohd

    Dah jadi hakim mahkamah apa pulak najib ni????

  8. Hafez Al Amin

    Xyahla ko susah2… Klu pulang pn xkn msuk poket cybertrooper mcm ko pny…

  9. Panh Yhs

    dgn parti2 skali kena dakwa pngubahan wang

  10. Bada Adnan

    Kenapa nak claim kat fb??pergilah balai polis…. buat repot…tuntut.

  11. Aija Wahab

    Mana pi inspector sahap ni?? Dulu kemain gah masuk tv…

  12. Syahid

    Wang parti begitu banyak mana cekau

  13. Mohd Ismail Ismail

    Nak tunggu apa lagi datuk sing….. Pulangkan jeh laa masa dah tamat tempoh, itu harta hak orang

  14. Mohamedkamaludin Abdrashid

    SUDAHLAH SIN,! U BALEK JAGA SAPI PUNYA LEMBU LAGI BAGUS, JANGAN KACAU ORANG, TAU..!

  15. Mohd Irwan

    Harap najib ambik tindakan kalau duit partai Xdikembalikan.

  16. Aida Abdul

    Memang betul apa yg diterangkan oleh DSNR tu. Samalah zaman pemerentahan 22 tahun TM dulu … bukan dia tak tahu tapi saja disita dan dituduh macam2 pd mantam PM jga mantan presiden UMNO tu …. sungguh jahat dan kejam tindakkannya. Semoga Allah SWT yg akan membalas akan perbuatannya itu. Wallahhu’alam.

  17. Darisah Nasri

    Ahmad Yazid bikin waysng kasi nampak real.. hahaha

  18. D Laksa Beras Laksam

    Pi la claim kat pdrm..Nak claim kat rakyat lg ke?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Loading...