Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali hari ini sekali lagi menegaskan, tiada sebarang campur tangan dalam siasatan 1Malaysia Development Bhd. (1MDB) seperti yang didakwa sesetengah pihak sebelum ini.
Enggan menjelaskan lebih lanjut mengenai dakwaan tersebut, MoÂhaÂÂmed Apandi berkata, apa yang diuar-uarkan itu hanya berdasarkan fakta-fakta yang tidak betul kerana sememangnya tidak wujud campur taÂngan.
“Pegawai-pegawai SuruhanjaÂya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) disoal siasat ekoran laporan yang diterima tentang dakwaan kebocoran maklumat dan tujuan tahanan bukannya untuk menghalang proses siasatan SPRM.
“Apabila ada laporan maka polis menjalankan siasatan tetapi masyarakat menganggap ia sebagai suatu gangguan dan campur tangan jadi panjanglah pula ceritanya,” kata Mohamed Apandi yang menyatakan beliau berada dalam kedudukan yang tidak boleh mengulas lanjut tentang isu 1MDB.
Berhubung tiga kertas siasatan yang diserahkan oleh SPRM ke pejabat Peguam Negara pada 31 DiÂsember tahun lalu, Mohamed Apandi berkata, tiada sebarang tempoh masa yang ditetapkan untuk beliau membuat keputusan.
“Saya akan mengkajinya. Namun perlu ingat, bukti yang dikumpul daripada l00 orang saksi dan bukan ada satu fail. Failnya setinggi saya. Jadi saya perlu meneliti bukti-bukti tersebut secara mendalam,” ujar Mohamed Apandi ketika mengulas kebimbangan Presiden Majlis Peguam, Steven Thiru tentang kebebasan siasatan syarikat pelaburan negara ekoran kononnya wujud dakÂwaan campur tangan ke atas baÂdan penyiasat.
Terdahulunya ketika berucap julung kalinya dalam Majlis Pembukaan Tahun Perundangan 2016 selepas dilantik menjawat jawatan Peguam Negara, Mohamed Apandi berkata, Jabatan Peguam Negara perlu meletakkan pembahagian antara perkara-perkara melibatkan kerahsiaan kerajaan di samping faktor ketelusan.
Katanya, jabatan yang diterajui oleh beliau adalah sebahagian daripada perkhidmatan awam Malaysia yang tidak terlibat dalam politik dan terikat dengan kekangan undang-undang Akta Rahsia Rasmi 1972, Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993, arahan dalaman serta kerahsiaan dan kerahsiaan peruntukan tertentu seÂperti yang terkandung dalam undang-undang yang digubal oleh Parlimen.
Katanya pihaknya terpaksa menangani beberapa kes kepentingan awam berprofil tinggi dan Jabatan Peguam Negara telah membuat kenyaÂtaan media bagi menjelaskan sesuatu keputusan dan melalui forum-forum lain sebagai contoh dalam kes-kes sensitif dan agak kompleks.
Di samping itu, menurut beliau, pihak Jabatan telah menganjurkan sesi penglibatan awam bagi menjelaskan mengenai undang-undang dan kedudukan Jabatan Peguam Negara yang agak kompleks seperti semasa perbahasan awam melibatkan Seksyen 114A Akta KeteraÂngan 1950 dan dalam pemansuhan kawasan tadahan air berkenaan undang-undang kecemasan dan dalam pengenalan undang-undang berkaitan keÂselamatan baharu.
Katanya, Jabatan Peguam Negara mendapati mungkin campur tangan awam adalah perlu untuk menangkis maklumat yang salah atau membeÂtulkan salah tafsiran undang-undang.
“Walau bagaimanapun perlu ada keseimbangan antara keinginan bagi ketanggungjawaban dan ketelusan terhadap keperluan untuk mengekalkan kerahsiaan maklumat rasmi yang sensitif daripada mata awam untuk mengelakkan disalah guna, terutamaÂnya dalam kes rumit dan isu berprofil tinggi, pertahanan, keselamatan negara, hal ehwal luar negeri, dan penguatkuasaan undang-undang,” katanya.
“Pegawai-pegawai SuruhanjaÂya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) disoal siasat ekoran laporan yang diterima tentang dakwaan kebocoran maklumat dan tujuan tahanan bukannya untuk menghalang proses siasatan SPRM.
“Apabila ada laporan maka polis menjalankan siasatan tetapi masyarakat menganggap ia sebagai suatu gangguan dan campur tangan jadi panjanglah pula ceritanya,” kata Mohamed Apandi yang menyatakan beliau berada dalam kedudukan yang tidak boleh mengulas lanjut tentang isu 1MDB.
Berhubung tiga kertas siasatan yang diserahkan oleh SPRM ke pejabat Peguam Negara pada 31 DiÂsember tahun lalu, Mohamed Apandi berkata, tiada sebarang tempoh masa yang ditetapkan untuk beliau membuat keputusan.
“Saya akan mengkajinya. Namun perlu ingat, bukti yang dikumpul daripada l00 orang saksi dan bukan ada satu fail. Failnya setinggi saya. Jadi saya perlu meneliti bukti-bukti tersebut secara mendalam,” ujar Mohamed Apandi ketika mengulas kebimbangan Presiden Majlis Peguam, Steven Thiru tentang kebebasan siasatan syarikat pelaburan negara ekoran kononnya wujud dakÂwaan campur tangan ke atas baÂdan penyiasat.
Terdahulunya ketika berucap julung kalinya dalam Majlis Pembukaan Tahun Perundangan 2016 selepas dilantik menjawat jawatan Peguam Negara, Mohamed Apandi berkata, Jabatan Peguam Negara perlu meletakkan pembahagian antara perkara-perkara melibatkan kerahsiaan kerajaan di samping faktor ketelusan.
Katanya, jabatan yang diterajui oleh beliau adalah sebahagian daripada perkhidmatan awam Malaysia yang tidak terlibat dalam politik dan terikat dengan kekangan undang-undang Akta Rahsia Rasmi 1972, Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993, arahan dalaman serta kerahsiaan dan kerahsiaan peruntukan tertentu seÂperti yang terkandung dalam undang-undang yang digubal oleh Parlimen.
Katanya pihaknya terpaksa menangani beberapa kes kepentingan awam berprofil tinggi dan Jabatan Peguam Negara telah membuat kenyaÂtaan media bagi menjelaskan sesuatu keputusan dan melalui forum-forum lain sebagai contoh dalam kes-kes sensitif dan agak kompleks.
Di samping itu, menurut beliau, pihak Jabatan telah menganjurkan sesi penglibatan awam bagi menjelaskan mengenai undang-undang dan kedudukan Jabatan Peguam Negara yang agak kompleks seperti semasa perbahasan awam melibatkan Seksyen 114A Akta KeteraÂngan 1950 dan dalam pemansuhan kawasan tadahan air berkenaan undang-undang kecemasan dan dalam pengenalan undang-undang berkaitan keÂselamatan baharu.
Katanya, Jabatan Peguam Negara mendapati mungkin campur tangan awam adalah perlu untuk menangkis maklumat yang salah atau membeÂtulkan salah tafsiran undang-undang.
“Walau bagaimanapun perlu ada keseimbangan antara keinginan bagi ketanggungjawaban dan ketelusan terhadap keperluan untuk mengekalkan kerahsiaan maklumat rasmi yang sensitif daripada mata awam untuk mengelakkan disalah guna, terutamaÂnya dalam kes rumit dan isu berprofil tinggi, pertahanan, keselamatan negara, hal ehwal luar negeri, dan penguatkuasaan undang-undang,” katanya.