Home EKONOMI 54,000 Ekar: Mahathir Jual Negara Kepada Singapura

54,000 Ekar: Mahathir Jual Negara Kepada Singapura

Pada 24 November 1990, Mahathir menandatangani perjanjian untuk membenar Singapura mengambil-alih tanah Johor seluas 54,000 ekar (216 kilometer persegi) untuk membina empangan di Sungei Linggiu.

- Advertisement -

Singapura hanya perlu membayar RM320 juta ganti-rugi (for permanent loss of use of the land), premium tanah RM388 juta dan sewa tahunan RM30 untuk setiap 1,000 kaki persegi.

Di bawah perjanjian ini, Singapura juga dibenarkan untuk mengambil air tanpa had dari Malaysia.

54,000 ekar (kesemua sekarang milik Singapura) bersamaan dengan 16 kali ganda saiz Forest City, 88 kali ganda saiz Melaka Gateway dan 7.2 kali ganda saiz Taman Perindustrian Malaysia-China-Kuantan (yang kesemua milik majoriti Malaysia).

Kalau Najib yang bikin perjanjian macam ini dengan Singapura, tentu Mahathir dan gengnya akan meroyan tanpa arah. Sejuta gambar propa akan wujud kononnya Najib jual negara ataupun

Najib hamba Singapura. Tetapi, yang bikin ini ialah Mahathir – bukan Najib.

- Advertisement -

Siapa sebenarnya yang jual negara? Siapa yang sudah gadaikan tanah negara yang sebesar 216 kilometer persegi kepada negara asing?

PS: ‘Kenapa dulu tak cakap?’

‘Ko nak kena ISA? ‘

Singapore – Malaysia Water Agreement
http://eresources.nlb.gov.sg/infopedia/articles/SIP_1533_2009-06-23.html

- klik iklan -
-klik-klik iklan-

Berita berkaitan

7 sekeluarga dijangkiti Covid-19 akibat terawih di masjid

Tujuh sekeluarga disahkan positif virus Covid-19 yang berpunca daripada ketua keluarga bersolat sunat tarawih di masjid. Kompas melaporkan, keluarga dari daerah Joyontakan, Solo itu terdiri...

Jururawat hamil dirogol ketika menunggu bas untuk pulang selepas tamat shif rawat pesakit Covid-19

SEORANG jururawat yang sedang hamil menceritakan detik-detik ngeri yang dihadapinya selama 45 minit sewaktu dirogol ketika sedang dalam perjalanan pulang selepas selesai merawat pesakit...

Tak hirau perintah berkurung, kawasan pantai tiba-tiba dipenuhi kondom

SEGELINTIR individu di Scotland dilihat tidak mengendahkan perintah berkurung yang dikuatkuasakan untuk mengekang penularan Covid-19. Sebaliknya, berlaku penemuan mengejutkan apabila banyak kondom, gel pelincir serta...

[Video] ‘Lockdown’ Kota Madinah mula dilonggarkan

Kerajaan Arab Saudi mula melonggarkan 'lokdown' di kota Madinah. Penduduk kini dibenarkan keluar dari kediaman mereka antara jam 9:00 pagi hingga 5:00 petang. Menurut Arab...

19 COMMENTS

  1. …………………./´¯/)
    ………………..,/¯../
    ………………./…./
    …………./´¯/’…’/´¯¯`·¸
    ………./’/…/…./……./¨¯
    ……..(‘(…´…´…. ¯~/’…’)
    ……………………..’…../
    ……….”…………. _.·´
    ……………………..(
    …………………………

  2. Timbul skandal duit, maka keluar lah cerita duit yang berkurun..
    Timbul cerita tanah, keluar pulak cerita perihal tanah yang berkurun..
    Pasni apa pulak agaknye ???
    Aku bogelkan kau, kau bogelkan aku???
    Lawak politik malaysia

  3. Umno semakin parah… Puncanya…?
    Disebabkan peminpin2 umno/ BN tidak bermaruah…
    Dulu2 pemimpin umno/BN terbaik…
    kini mereka menganggap menjadi pemimpin umno ada lah suatu perniagaan…
    Yg haram mereka halalkan…manakan tidak..! Rasuah dan salah guna kuasa menjadi darah daging mereka…rakyat dizalimi…

  4. Bosss.. ikut dia laaa nk jual tanah sbnyk mna pun.. kamu jugak yg pangkah dia dia dulu.. dulu kan dia umno. Kamu yg sanjung dia.. apa yg pmbngkng dedah suatu ketika dulu.. kamu nafikn.. kamu jug yg kata tu semua fitnah dpd pembngkang.. kami cukup suka apa yg kamu dedahkn pd hri ini.. adalh perbuatan org2 kamu.. rakyat bleh nilai.. umno dulu kini n selamanya memang begitu..

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

TERUSKAN BERSAMA KAMI

991FansLike
4,799FollowersFollow
3,328FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

TERKINI

[Video] Annuar Musa: Umno, sekutu tak terpengaruh rakaman audio bocor PPBM

Umno serta sekutu politiknya tidak mempunyai apa-apa isu berkenaan...

10 sebab mengapa peralihan kerajaan tidak akan berlaku

Lewat malam tadi, Datuk Seri Salahuddin Ayub menyatakan Mesyuarat Majlis Presiden PH pada petangnya membincangkan agenda mengenai perjalanan PH ke Putrajaya. Kata Datuk Seri Salahuddin,...

Telur tamat tempoh punca 99 mangsa keracunan puding buih

Kes keracunan makanan akibat puding buih yang melibatkan 99 pesakit di Terengganu baru-baru ini berpunca daripada penggunaan telur yang telah tamat tempoh. Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan...

Maka bergaduhlah balik penyokong DSAI dan penyokong TDM

Seperti dijangka, belum apa-apa lagi pun terus sahaja pergaduhan berlaku di antara penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim dan penyokong Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai...

Pertemuan dengan Tun M cadang kerajaan tanpa DAP, Anwar – Ahmad Zahid

Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, kertas yang dibaca oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam gambar tular di media sosial adalah dokumen akuan...

Syed Saddiq bukan lagi Ahli parti – PPBM Bahagian Muar

PEMBETULAN KENYATAAN BERSATU MUAR ... Kami merujuk kepada kenyataan yang dikeluarkan YB Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang mendakwa bahawa Bersatu Bahagian Muar menolak pemecatan beliau. Kami...

Melaka bergolak lagi?

Orang UMNO tersebut telah menghubungi pemimpin PH secara tidak rasmi, menyatakan hasrat berundur daripada Perikatan Nasional (PN). .................... Melaka yang baru sahaja menyaksikan pertukaran kerajaan negeri...

Sibuk berzumba, 15 wanita ingkar PKPB didenda RM1,000

Seramai 15 wanita yang melakukan aktiviti zumba di sebuah premis di Taman Pekan Baru, Sungai Petani, dikompaun RM1,000 setiap seorang kerana melanggar Perintah Kawalan...

ADUN Angkat: Adakah kuasa parti DAP lebih besar banding pemilihan Rakyat dalam PRU

DAP bukan hirau sangat keputusan Mahkamah Persekutuan berdasarkan Perlembagaan Persekutuan pun. Kerajaan DAP Pulau Pinang mahu: 1. Mengosongkan dua kerusi DUN wakil parti PPBM. 2. Tarik balik...

[Video] DAP Mengutuk Perjuangan PAS

Liew Chin Tong dari DAP telah menulis satu artikel bertajuk “PAS yang tersalah haluan” (BACA DI SINI). Artikel ini menunjukkan yang DAP masih tidak...

SERING DIBACA

Dr Mahathir letak jawatan?

Antara yang disebut dalam printscreen itu adalah “Tun nak resign sebagai Perdana Menteri esok hari” ia dipercayai berkait dengan perubahan senarai Exco Johor seperti yang disebut dalam ayat sama dalam WhatsApp berkenaan.

Projek JUAL NEGARA oleh Rejim PH dah settle – jom kita bersorak dengan gembira

Dalam rundingan. Ramai yang minat. Sabar. Tapi mesti kasi settle. Syarikat lapangan terbang Malaysia Airports Berhad ada jual tak?

Mukhriz jual 72,600 saham dalam Opcom

Berikutan penjualan itu, Mukhriz, pemegang saham utama dalam syarikat itu, kini hanya memegang 34.89 juta saham atau 21.64 peratus kepentingan, kata Opcom dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini.

Mahathir cadang cukai bagi perniagaan online

“Perniagaan dalam talian yang berurusan secara terus telah menyebabkan perniagaan konvensional terjejas dan kutipan cukai perniagaan juga berkurangan.

Azmin Ali di ‘pulau’ di perasmian Rumah Generasi Ke 2 Felda di Felda Palong

Yang hadir hanyalah wartawan, polis pengiring serta beberapa orang urusetia yg mengikuti rombongan tak diundang itu..

[Video] Penyamun bersenjata parang samun lapan sekeluarga

Siasatan awal mendapati terdapat enam penjenayah dengan menaiki sebuah kenderaan telah berhenti di luar rumah mangsa. 

Kes bebaskan 15 pendatang tanpa izin, enam anggota polis Hulu Selangor ditahan SPRM

“Kesemua anggota itu ditahan pada Rabu lepas bagi membantu siasatan berkaitan pembebasan 15 pendatang tanpa izin,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Rasuah bebaskan PATI: Hakim Mahkamah Sesyen pula ditahan SPRM

Tangkapan ini berkaitan dengan kes tangkapan sebelum ini melibatkan seorang peguam dan timbalan pendakwaraya dan beberapa anggota polis baru-baru ini.

Adib mungkin separa sedar ketika ditarik, kata saksi

Mahkamah Koroner di sini hari ini diberitahu Muhammad Adib Mohd Kassim mungkin dalam keadaan separa sedar sewaktu ditarik keluar daripada van Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) ketika insiden rusuhan berhampiran Kuil Sri Maha Mariamman, Subang Jaya, tahun lepas.

Dakwaan gangguan seksual, wanita saman MP Sungai Siput

Indrani berkata, pada Mei lalu beliau pernah membuat laporan polis mendakwa Kesavan mengganggunya secara seksual sejak Disember lalu