Empat projek utama pengangkutan awam KL dimulakan Mahathir bankrap

Terdapat empat projek pengangkutan awam utama Kuala Lumpur yang dimulakan oleh Mahathir telah bankrap

Projek tersebut adalah:

1. KL Monorail
– Projek Monorel diswastakan telah diluluskan pada mesyuarat kabinet Jun 1989. Kos pada masa itu dianggarkan RM 143 juta. Apabila akhirnya siap dan dibuka pada tahun 2003, kos menjadi RM1.18 bilion.
– Jatuh bankrap.
– Diselamatkan dan diambil alih oleh Prasarana milik Kerajaan pada tahun 2007 dengan nilai RM882 juta.

2. Putra LRT
– Diswastakan dan mula beroperasi pada tahun 1998.
– Jatuh bankrap.
– Diselamatkan dan diambil alih oleh Prasarana milik Kerajaan pada tahun 2002 dengan nilai RM5.3 bilion.

3. STAR LRT
– Diswastakan dan mula beroperasi pada tahun 1996.
– Jatuh bankrap.
– Diselamatkan dan diambil alih oleh Prasarana milik Kerajaan pada tahun 2002 dengan nilai RM3.3 bilion.

4. Perkhidmatan Bas Intrakota.
– Perkhidmatan-perkhidmatan bas diswastakan mula beroperasi pada tahun 1998.
– Jatuh bankrap.
– Diselamatkan dan diambil alih oleh Prasarana milik Kerajaan pada tahun 2003 dengan nilai RM177 juta.

Keempat-empat projek pengangkutan awam utama Kuala Lumpur yang dimulakan oleh Mahathir akhirnya menjadi muflis.

Kerajaan DAP Pulau Pinang masih mahu membelanjakan RM46 bilion (kira-kira RM19 bilion adalah oinjaman) bagi membina LRT dan monorel untuk 700,000 rakyat mereka di Pulau Pinang (1.7 juta keseluruhan bagi negeri itu)?

Membina ia adalah satu perkara, tetapi kos operasi dan tahunan akan menjadi besar – terutamanya apabila bermula dengan saiz penduduk adalah kecil.

Mereka yang membayar akhirnya bukan DAP kerana mereka mungkin akan ditendang keluar. Generasi rakyat Pulau Pinang seterusnya akan terkangkang dengan hutang.

20160930-oengangkutan-awam-kl

183 KOMEN

  1. Dia kata dia tak guna duit rakyat satu sen pun.Memang betul tapi dia buat banyak duit dari Kroni2 dan kekayaan untuk Anak dan keluarga dia sendiri.Nepotisma pada tahap tinggi .Harta dalam Negara dan juga Luar negara.

  2. Hahaha kena atas batang hidung sendiri page ni Tun dulu pun org umno jgk..bermakna umno pya projek mmg selalu bangkrap ..Sbb tu Tun dah kluar umno hahaha

  3. Perkenalkan dasar penswastaan termasuk untuk sektor pengangkutan awam. Pihak swasta yg diberi mandat tidak mampu lagi menjaga O&M disebabkan mslh kewangan. Bukan salah Tun M.

  4. Mgkin admin nie budak2…sbb org yg hidup zaman tun tau ape tun buat…tau ape jasa tu…time pak lah takde plak naik benda2 bullshit cm nie..time najib je jadi cm nie…

  5. Maaf la ney page
    Anti dap
    Atau anti pas?
    Atau anti mahathir?
    Atau anti pembangkang?
    Atau anti pkr?
    Ea. Mohon tukar nama page
    Anti pembangkang la admin..
    Lagi bagus..nama anti dap tapi yg di ceritanya pasal mahathir..pasal pas.pasal pkr…

  6. Ko admin..takabis2 kutuk dan fitnah Tun M…kasihan ko Admin….Ko memang BANGANG tahap maksimum.

    Najis yg menipu dan paling kuat bohong ko buat2 tak nmpak.

    Cari modal lainlah nak pertahan Najis Haram J ko….wahai Admin yg BANGANG.

  7. tun m mulakan, yg bankrap masa zaman najib.. so kita bleh tau la sapa yg bodoh x reti wat apa 1 pun kebaikkan dlm pentadbiran dan pengurusan!!!

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini