Mahathir mengenakan cukai petrol – bukan memberi subsidi

harga-minyak-zaman-mahathir

- Advertisement -

Berikut adalah satu lagi perkara yang menimbulkan keraguan orang ramai.

Mahathir mengenakan cukai petrol – bukan memberi subsidi.

Harga minyak dunia dalam tempoh itu adalah rendah dan tidak ada keperluan untuk subsidi, sebaliknya beliau mengenakan cukai untuk petrol.

Ya, kita dikenakan cukai ke atas petrol dan TIDAK menerima subsidi seperti yang digambarkan.

Sepanjang tempoh tahun 1990-an, RON92 (bukan RON95) Harganya adalah RM1.06.

Ketika mata wang lemah pada tahun 1998 dan harga minyak dunia mula meningkat pada awal tahun 2000, Mahathir mula menaikkan harga petrol RON92.

Dari RM1.06,
Pada Oktober 2000, beliau menaikkan harga RON92 sebanyak 10sen kepada RM1.16
Pada Oktober 2001, dinaikkan kepada RM1.26
Pada bulan Mei 2002, dinaikkan lagi kepada RM1.28
Dan sekali lagi pada November 2002 kepada RM1.29
Dan kemudian Mac 2003, dinaikkan kepada RM1.31

Dalam tempoh 3 tahun, Tun M menaikkan harga petrol RON92 sebanyak 30%. Hanya Dan ianya bukan pun minyak kualiti yang lebih tinggi sperti sekarang RON95.

Kemudian pada Oktober 2003, Mahathir bersara daripada jawatan Perdana Menteri.

http://blog.galvintan.com/malaysian-fuel-price-history/

http://www.tradingeconomics.com/commodity/brent-crude-oil

Pada masa itu, tidak ada media sosial dan tiada siapa yang peduli untuk menyemak internet untuk harga sehingga tidak ada siapa yang tahu apa yang berlaku.

Dan perlu ingat bahawa dalam tempoh Mahathir menjadi Perdana Menteri, pengeluaran minyak Malaysia adalah jauh melebihi daripada penggunaan – tidak seperti sekarang di mana kita lebih banyak mengimport minyak bertapis (tetapi masih pengeksport gas besar).

Semasa Era Mahathir, dia mendapat hasil yang besar daripada minyak dan juga hasil cukai petrol supaya beliau boleh berbelanja dan terus berbelanja.

Dia tidak perlu perlu bimbang tentang subsidi setiap tahun meningkat disebabkan oleh peningkatan jumlah kereta di Malaysia dan juga penurunan pengeluaran minyak.

Apa yang ingin disebut disini bukanlah untuk membuka pekung tetapi sebagai maklumat tambahan mengenai penentuan harga minyak sekarang yang diapungkan secara terkawal mengikut harga pasaran dunia.

Jangan lah kita mencaci maki, menghina apaagi memfitnah pemimpin sekarang yang melakukan transformasi bagi memperbetulkan kesilapan legasi pemimpinan terdahulu.

Harga petrol di Malaysia (sen/liter)

Berita Berkaitan

Komen

......
  1. Mslahnye tuan admin anti-dap ni.. Zaman tun.. Banyak pembangunan.. Harga barang pn murah setaraf dgn gaji rakyat.. Senang kata x de yg merungut sgt mcm skng ni.. Mintak tuan admin bgtau dkt dato najib .. Turunkan la harga tol dan minyak balik..

  2. Baru 28 likes… Itu saja Meh.!!!
    Ko Admin dah habis modal . .nak jilat Boss Patut2lah…..Tun M tidak menyusah Rakyat… Rakyat senang zaman Tun M.
    Zaman Boss keparat ko…puluhan juta rakyat susah…yg senang Boss keparat ko dan 100 lebih Ketua Bahagian dan kroni2 Boss ko.
    Cari modal lain lah kalau nak cerita pasal kebaikan Boss Bugis dan keparat ko.
    Jemulah..asyik Tun M….ko tak ada modal lain lagi ke?

  3. Masa era Tun Hussien Onn hanya suami shja yang bekerja. Zaman May Day suami isteri dah mula bekerja sebab kos sara hidup dah mula meningkat. Ada sesetengah suami pula perlu buat dua kerja untuk kelangsungan hidup. Tak cukup dengan itu aku kena membantu ayah aku niaga pasar malam, jajan dan nasi lemak keliling padang bila ada perlawanan bolasepak tempat aku. Zaman May Day minyak TIDAK PERNAH turun. Elektrik pun TAK PERNAH turun walaupun minyak diesel ada turun harga. Sekarang ni dapatla merasa minyak turun harga dan elektrik pun tahun depan turun harga.

  4. Zaman Tun bapak aku gaji 600 je tau x? Tp ckup je nk sara kami 4 beradik!! Nak tau kenapa? Sebab brg2 x mahal! Menteri2 semua buat kerja… bukan cm skang ni..semua kako bodek!ari2 pk ape isu nk bodek papa panda!! Pk tuk kesenangan rakyat x dek… admin pun sama benak!!

Advertisment

Instagram

Terkini

Adakah Kadir Jasin kroni, proxy atau dia benar-benar billionaire?

Ramai yang mungkin tidak tahu, Pak Kadir merupakan antara orang Melayu paling kaya dalam Malaysia pada tahun 1990an. Dia pernah menjawat sebagai pengarah dan penah...

Adakah Kadir Jasin kroni, proxy atau dia benar-benar billionaire?

Ramai yang mungkin tidak tahu, Pak Kadir merupakan antara orang Melayu paling kaya dalam Malaysia pada tahun 1990an. Dia pernah menjawat sebagai pengarah dan penah...

Terowong Dasar Laut: Lim Guan Eng bakal didakwa?

Kertas siasatan projek pembinaan terowong dasar laut Pulau Pinang bernilai RM6.3 bilion kini berada di fasa akhir siasatan dan dijangka akan diserahkan kepada Pejabat...

Hina Agong; Penganggur menggigil di denda RM20,000 atau 9 bulan penjara

Seorang penganggur menggigil serta hampir rebah apabila Mahkamah Sesyen di sini hari ini menjatuhkan hukuman denda RM27,000 atau penjara 9 bulan kerana membuat hantaran...

反贪会查槟海隧舞弊案 下周找曹观友彭文宝问话

反贪会就槟城海底隧道涉嫌舞弊案件的调查,下周二(7日),槟州首长曹观友将接受反贪会的问话,而槟州行政议员彭文宝则在7月6日(周一)接受问话。

Jualan kereta Proton melonjak pada Jun 2020

Proton Holdings Bhd mendapat manfaat susulan peningkatan jualan kereta sewaktu pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) pada Jun apabila kereta jenama nasional itu diunjur...

Sering Dibaca

[Video] Apa motif Mahathir & Guan Eng buat pinjaman Bon Samurai sedangkan ekonomi negara disahkan kukuh?

Menteri kewangan Tengku Zafrul buat kenyataan bahawa kerajaan tak perlu buat pinjaman luar negara kerana kedudukan kewangan negara masih kukuh. Menjadi persoalan kenapa kerajaan terlucut...

[Video] Apa motif Mahathir & Guan Eng buat pinjaman Bon Samurai sedangkan ekonomi negara disahkan kukuh?

Menteri kewangan Tengku Zafrul buat kenyataan bahawa kerajaan tak perlu buat pinjaman luar negara kerana kedudukan kewangan negara masih kukuh. Menjadi persoalan kenapa kerajaan terlucut...

[Video] Covid-19: Hutang Negara jauh lebih tinggi semasa PH tetapi tiada pakej perihatin rakyat

Jan-Apr 2019 (tak ada krisis Covid): - Pinjaman baru: RM54.8b (termasuk bon samurai RM7.8b) - Bayaran balik hutang: RM17.7b - Hutang negara tambah RM37.1b. Jan-Apr 2020 (krisis Covid) -...

Covid-19: Masa sesuai kaji semula dasar pelaburan negara

Ini merupakan masa yang sesuai untuk Malaysia membuat pertimbangan yang mendalam berhubung insentif dan proses pelaburannya yang akan menjadikan negara ini menonjol daripada yang...

Dr Mahathir letak jawatan?

Antara yang disebut dalam printscreen itu adalah “Tun nak resign sebagai Perdana Menteri esok hari” ia dipercayai berkait dengan perubahan senarai Exco Johor seperti yang disebut dalam ayat sama dalam WhatsApp berkenaan.

Projek JUAL NEGARA oleh Rejim PH dah settle – jom kita bersorak dengan gembira

Dalam rundingan. Ramai yang minat. Sabar. Tapi mesti kasi settle. Syarikat lapangan terbang Malaysia Airports Berhad ada jual tak?