Mahathir mengenakan cukai petrol – bukan memberi subsidi

harga-minyak-zaman-mahathir

Berikut adalah satu lagi perkara yang menimbulkan keraguan orang ramai.

Mahathir mengenakan cukai petrol – bukan memberi subsidi.

Harga minyak dunia dalam tempoh itu adalah rendah dan tidak ada keperluan untuk subsidi, sebaliknya beliau mengenakan cukai untuk petrol.

Ya, kita dikenakan cukai ke atas petrol dan TIDAK menerima subsidi seperti yang digambarkan.

Sepanjang tempoh tahun 1990-an, RON92 (bukan RON95) Harganya adalah RM1.06.

Ketika mata wang lemah pada tahun 1998 dan harga minyak dunia mula meningkat pada awal tahun 2000, Mahathir mula menaikkan harga petrol RON92.

Dari RM1.06,
Pada Oktober 2000, beliau menaikkan harga RON92 sebanyak 10sen kepada RM1.16
Pada Oktober 2001, dinaikkan kepada RM1.26
Pada bulan Mei 2002, dinaikkan lagi kepada RM1.28
Dan sekali lagi pada November 2002 kepada RM1.29
Dan kemudian Mac 2003, dinaikkan kepada RM1.31

Dalam tempoh 3 tahun, Tun M menaikkan harga petrol RON92 sebanyak 30%. Hanya Dan ianya bukan pun minyak kualiti yang lebih tinggi sperti sekarang RON95.

Kemudian pada Oktober 2003, Mahathir bersara daripada jawatan Perdana Menteri.

http://blog.galvintan.com/malaysian-fuel-price-history/

http://www.tradingeconomics.com/commodity/brent-crude-oil

Pada masa itu, tidak ada media sosial dan tiada siapa yang peduli untuk menyemak internet untuk harga sehingga tidak ada siapa yang tahu apa yang berlaku.

Dan perlu ingat bahawa dalam tempoh Mahathir menjadi Perdana Menteri, pengeluaran minyak Malaysia adalah jauh melebihi daripada penggunaan – tidak seperti sekarang di mana kita lebih banyak mengimport minyak bertapis (tetapi masih pengeksport gas besar).

Semasa Era Mahathir, dia mendapat hasil yang besar daripada minyak dan juga hasil cukai petrol supaya beliau boleh berbelanja dan terus berbelanja.

Dia tidak perlu perlu bimbang tentang subsidi setiap tahun meningkat disebabkan oleh peningkatan jumlah kereta di Malaysia dan juga penurunan pengeluaran minyak.

Apa yang ingin disebut disini bukanlah untuk membuka pekung tetapi sebagai maklumat tambahan mengenai penentuan harga minyak sekarang yang diapungkan secara terkawal mengikut harga pasaran dunia.

Jangan lah kita mencaci maki, menghina apaagi memfitnah pemimpin sekarang yang melakukan transformasi bagi memperbetulkan kesilapan legasi pemimpinan terdahulu.

Harga petrol di Malaysia (sen/liter)

149 KOMEN

  1. Di zaman dia negara membangun.. Duit di guna untuk project mega… La ni apa ada.. Nrgara makin lingkup… Dana utk puak2 pahlawan cyber najib bertambahlah… Tak ada maruah langsung .

  2. Sabit tu..nk jdi pm msti kena bijak dlm semua hal..nasib baik le masa zaman dia pm dlu x de media sosial yg ari2 buat report mcm skrng..klau tidak..jenuh jgk nk menjawabnye..

  3. Mslahnye tuan admin anti-dap ni.. Zaman tun.. Banyak pembangunan.. Harga barang pn murah setaraf dgn gaji rakyat.. Senang kata x de yg merungut sgt mcm skng ni.. Mintak tuan admin bgtau dkt dato najib .. Turunkan la harga tol dan minyak balik..

    • Apa masalahnya kalau zaman tun ada laman sosial??aku membesar zaman tun,zaman tu mmg xde masalah kos sara hidup,dan aku xde apa nak komplen,sebab nampak matlamat beliau berbanding najib,pandangan yg aku fikirkan utk memajukan malaysia ada nampak dlm perancangan beliau..mana mana macai tak puas hati mari berdebat

    • D sebabkan tun bnyk naik.. die kekang sana sini supaya ramai melayu naik.. skrg.. melayu guna media sosial jadi keyboard warrior dr pergi belajar utk dalami ilmu yg betul..

    • Betul
      Wlupun tun m dikatakan kuku besi
      Xpi hakikatnya hidup semasa zaman tun mmg rakyat hidup lagi senang
      Masa saya umur 10 tahun pun dah tau sumbangan tun m
      Apa yg jibby ada?

    • Shyful Apnizam kebijaksanaan pemimpin bkn sebab ada@ tak da laman sosial..ada laman sosiyalll pon klu pemimpin x bijak lingkup jgk negara..rakyat merana..

    • tun m ni dapat gelaran kukubesi sebab menteri2 nya makan x ‘cukup ‘ asyik rakyat di dengar… dan bangsa lain x dapat dongak keatas lebih dari melayu… skrg ni hangpa rasa la..kuku besi tun x cengkam rakyat..

  4. Baru 28 likes… Itu saja Meh.!!!
    Ko Admin dah habis modal . .nak jilat Boss Patut2lah…..Tun M tidak menyusah Rakyat… Rakyat senang zaman Tun M.

    Zaman Boss keparat ko…puluhan juta rakyat susah…yg senang Boss keparat ko dan 100 lebih Ketua Bahagian dan kroni2 Boss ko.

    Cari modal lain lah kalau nak cerita pasal kebaikan Boss Bugis dan keparat ko.

    Jemulah..asyik Tun M….ko tak ada modal lain lagi ke?

  5. Ha ha ha …ada komen suruh admin belajak pakai spende dulu…..betul tu …sebab komen mcm budak berhingus….memang bangang sngat2 admin ni………Boss Bugia dulu pun berkata blogger2 pro kerajaan “Bangang’….hah ini dia…

  6. wahai admin..tolong la hadam btl2 masalah rakyat skrgni..xperlu la taruhkn maruah anda sebagai manusia utk membela pemimpin zalim mcm najib ni..xde apa yg nk diperjuangkan demi dia melainkan kepentingan sendiri..

  7. Malas lah nak cakap banyak, zaman tu bukan orang guna pun ron92! Semua menikmati ron97 kau tau tak?? Sekarang? Ron97 tu untuk orang kaya je… Atau orang kaki jilat macam kau!

  8. sapa la bodoh sgt upah budak xda akal jadi kw ameno ni… sengal..kau ni masa zaman tun dulu masih lagi main tanah main longkang…ada hati nak cerita pasal tun.. puik dasar makan hampas tebu..

  9. Masa era Tun Hussien Onn hanya suami shja yang bekerja. Zaman May Day suami isteri dah mula bekerja sebab kos sara hidup dah mula meningkat. Ada sesetengah suami pula perlu buat dua kerja untuk kelangsungan hidup. Tak cukup dengan itu aku kena membantu ayah aku niaga pasar malam, jajan dan nasi lemak keliling padang bila ada perlawanan bolasepak tempat aku. Zaman May Day minyak TIDAK PERNAH turun. Elektrik pun TAK PERNAH turun walaupun minyak diesel ada turun harga. Sekarang ni dapatla merasa minyak turun harga dan elektrik pun tahun depan turun harga.

  10. Hg pakai ka Ron 92? Berapa ron97 masa tu berbanding sekarang. Nak compare biar kepala dengan kepala. Jgn kepala dengan kepala but uh.

  11. Tak pyh ckp byklaa..tgk tempoh tapuk pemerintahan sudah 22 tahun. Tu sbb letak jawatan..klu x letak dh dh 30tahun lebih..ada ke pemimpin yg begitu bpengaruh mcm Tun M.

  12. zaman Tun takada GST…….cukai zaman jahiliah…..org miskin ank yatim semua kena tiap2 hari…..zama tun ada gst engkau apa ada cakap besor adalah

  13. Ari tu masa PAU ada perwakilan umno kata umno kalah dalam perang cyber gn RBA dan sekarang baru aku tau pasai umno kalah dlm perang cyber…..yg handle page tuk lawan pembangkang rupa nya jenis mkn taik……hahaha

  14. Terima kasih sbb membongkarkan najib punya rahsia hahaha, bongok tol admin ni..hahaha kawan tu sdap je makan cukai sembunyi, yg admin bongkar tu dah nape

  15. Zaman Tun bapak aku gaji 600 je tau x? Tp ckup je nk sara kami 4 beradik!! Nak tau kenapa? Sebab brg2 x mahal! Menteri2 semua buat kerja… bukan cm skang ni..semua kako bodek!ari2 pk ape isu nk bodek papa panda!! Pk tuk kesenangan rakyat x dek… admin pun sama benak!!

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini