Sultan Sharafuddin Idris Shah menahan diri dari bersuara dan hanya menegur Mahathir Mohamad tiga minggu selepas bekas Perdana Menteri dianggap melakukan penghinaan terhadap komuniti Bugis.

“Beta sedang dalam perjalanan untuk menunaikan umrah apabila Beta mengetahui mengenai kenyataan tersebut.

“Beta tidak mahu bertindak secara membuta tuli. Beta menunggu sehingga kembali dan bercakap dengan beberapa orang yang berada di sana dan tahu apa sebenarnya yang berlaku. Beta hanya mengeluarkan kenyataan selepas itu, ” titah tuanku.

Tuntutan Tuanku seterusnya terhadap Mahathir kerana merujuk komuniti Bugis sebagai lanun menjadi perhatian umum.

Fakta sejarah membuktikan bahawa Kesultanan Selangor berasal dari Bugis, yang merupakan pahlawan yang mempertahankan Islam dan keamanan di seluruh kepulauan Melayu.

Selain Selangor Sultan dari keturunan Bugis, Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar, sebelum ini dilaporkan telah menyatakan rasa tidak senang terhadap kenyataan Mahathir.

Tuanku berkata kenyataan seperti itu yang dibuat oleh ahli politik boleh menanam benih kebencian di kalangan rakyat.

Sultan Sharafuddin berkata semalam bahawa kontroversi itu tidak sepatutnya berlaku.

“Mereka yang menyokongnya mengatakan Beta dipengaruhi oleh orang-orang yang anti-Mahathir.

“Itu tidak benar. Kita mesti mempunyai bukti. Dia memerintah selama 22 tahun. Dia harus lebih mengetahui, ” titah Tuanku.

Ditanya sama ada Mahathir meminta maaf kepadanya, Tuanku menjawab: “Dia tidak pernah meminta maaf.”

Tuanku bertitah Dr Mahathir bukanlah jenis pemimpin yang akan membenarkan orang lain melakukan yang lebih baik.

“Dia mempunyai ‘inferiority complex’ dan kebencian yang mendalam di dalamnya dirinya. Dia hanya tahu marah dan kemarahannya akan merosakkan seluruh negara, ” titah Sultan Sharafuddin.

Ditanya sama ada kerabat-kerabat diraja itu akan membalas dendam atas tindakan Mahathir menghadkan kuasa Sultan pada tahun 1980-an, Tuanku berkata: “Tidak, kami tidak menyimpan dendam. Allah Maha Besar. Allah akan tunjukkan kepada rakyat.

“Pada masa itu bapa beta memberitahu, hari ini adalah hari dia, esok akan menjadi hari kita.”

Tuanku mengingat kembali Mahathir pernah mendakwa terlalu banyak wang yang dibelanjakan untuk mengekalkan kuasa Kesultanan Melayu.

Tetapi, Tuanku bertanya: “Bagaimana dengan kerugian forex? Ia lebih banyak lagi.”

Pada hari Khamis, laporan Suruhanjaya Diraja Siasatan mengenai kerugian Bank Negara Malaysia akibat pertukaran mata wang asing (forex) pada 1990-an dibentangkan di Parlimen.

Urusniaga, antara 1992 dan 1994, mengakibatkan kerugian berjumlah RM31.5 bilion.

Sultan Sharafuddin bertitah Dr Mahathir memerintah selama 22 tahun tetapi dia tidak mendapat kedudukan secara sendiri kerana dia disokong oleh parti-parti yang berdiri tegak di belakangnya.

“Bagi Dr Mahathir dia mahu memusnahkan asas yang menyokongnya, menjadikannya seorang yang sangat berbahaya,” titah Sultan.

************
Rujukan:
https://www.thestar.com.my/news/nation/2017/12/05/sultan-only-rebuked-dr-m-after-getting-all-the-facts/

43 KOMEN

  1. Dengan Sultan pun Madey ego hingga tidak mahu mohon maaf, apa tah lagi dengan rakyat jelata. Begitu lah angkuh nya Madey sejak dulu hingga sekarang.

  2. Bagus btul pendedak2 menghina TM mcm mreka org yg x pernah buat salah…Korang ni btul2 org yg pntingkn perut hingga otak pn nk sama dgn keldai ..bodoh ! Pa guna Allah bg otak tp jem x berfungsi lg utk menilai satu2 perkara yg berbangkit tu betul ke salah…lbih baik korang trus jd keldai atau lembu yg hidup hanya utk mkn kmudian jd binatang tunggangan smpai mampus…

  3. Yusman Man ni sebenarnya khadam Dap..x ubah anjing kurap melalak sana sini..elaun dan pencen tun M pun msh lagi kerajaan bayar okay..macai bangsat mcm Yusman man ni je katak bawah tempurung…???

  4. Fakta amenda.. nya dah dia kata begitu…Kamu yg x paham Mahathir kan raja politik..Semua cakap dia boleh kasi tunggang terbalik.. Ingat raja tu x sekolah ka… raja tu blh di arah arah ka …

  5. Sultan dah lihat semua bukti je rci ke.dalam buku yg rci bg kat parlimen pun x betul.kami rakyat tahu ap yg tun m buat.ada ke sultan ambik tahu kesusahan rakyat?sultan pandai ckp je.ap yg sultan selangor tlg rakyat?ap yg sultan buat utk nagara malaysia?sy nak bg tahu sultan ni dulu malaysia x terkenal pun di seluruh dunia pun tun m la yg bwk malaysia sampai seluruh dunia kenal malaysia dan sangjung malaysia.ni fakta.

  6. Zollfikree Zollay: Org kutuk TM dan ungkit asal keturunan dia sb dia DAHULU yg dok hina asal keturunan org lain. TM ingat Kutty Kerala dia tu mulia dan baik sangat ke? Moral of the story, TM kena ingat…bukan dia sorang jer yg pandai jentik teloq orang. Hang tu dah tua. Baik hang duduk diam2 nooo. Teloq lanjut kalau kena jentik, senakkkk sangat, tauuu…

  7. Dap yg depa takut 9 dragon tu sapa? Smpi menteri pon takut nak siasat puak 9 dragon.sbb daa termakan dedak.jgn nak menakutkan Rakyat dgn dap. Kita tak sokong umno xsokong dap kita sokong pemimpin yg tulus.hidop bersatu Pkr hidop Pas yg sokong pembangkang hapuskan umno jibby perompak penipu pembunuh cash is the king. Bodoh macam katak bawah tempurung. Daa tak ada modal nak racist. Dap dap dap Napa takut kata negara pelembagan bodoh lagi. ???

  8. org yg mmbodohkan diri lebih banggang dri lembu n keladai…yg dah mmg Allahh…sifatkan begitu…manusia yg dlm drinyer ada segumpal hati…yg mmbusuk…mmnanah…jika tak mahu berubah..
    .


TINGGALKAN KOMENTAR

Masukkan komentar anda
Sila masukkan nama anda