Gangguan teknologi global telah menjejaskan operasi merentasi pelbagai industri pada hari Jumaat, dengan syarikat penerbangan menghentikan penerbangan, beberapa penyiar tidak beroperasi dan perkhidmatan daripada perbankan kepada penjagaan kesihatan yang dilanda masalah sistem akibat gangguan teknikal ‘Crowdstrike’ Microsoft Windows.
Sementara syarikat penerbangan utama A.S. – American Airlines, Delta Airlines dan United Airlines – menghentikan penerbangan, syarikat penerbangan dan lapangan terbang lain di seluruh dunia melaporkan kelewatan dan gangguan pada awal Jumaat 19 Julai 2024.
Bank dan institusi kewangan dari Australia ke India dan Jerman memberi amaran kepada pelanggan tentang gangguan.
Di Britain, sistem tempahan yang digunakan oleh doktor kini di luar talian, beberapa laporan daripada pegawai perubatan mencatatkan di platform X, manakala Sky News, salah satu penyiar berita utama negara tidak bersiaran, memohon maaf kerana tidak dapat menyiarkan siaran secara langsung, dan kelab bola sepak Manchester United berkata di platform X bahawa ia terpaksa menangguhkan penjualan tiket.
Bekas ketua Pusat Keselamatan Siber Kebangsaan Britain, Ciaran Martin memberitahu BBC Radio bahawa kemas kini produk yang ditawarkan oleh firma keselamatan siber global CrowdStrike nampaknya menjejaskan sistem pengendalian berdasarkan Sistem Operasi Windows Microsoft.
Unit awan Microsoft Azure berkata ia menyedari isu yang memberi kesan kepada mesin maya yang menjalankan Windows OS dan ejen CrowdStrike Falcon tersekat dalam “keadaan mula semula (restart),” ketika gangguan global yang berterusan.
“Kami menyedari isu yang menjejaskan peranti Windows disebabkan kemas kini daripada platform perisian pihak ketiga. Kami menjangkakan penyelesaian akan menyusul,” kata jurucakap Microsoft.
Menurut makluman yang dihantar oleh CrowdStrike kepada pelanggannya dan disemak oleh kami, perisian “Falcon Sensor” syarikat itu menyebabkan Microsoft Windows ranap dan memaparkan skrin biru, dikenali secara tidak rasmi sebagai “Blue Screen of Death”.
Amaran itu, yang dihantar pada 0530 GMT (11:30 pagi waktu Malaysia) pada hari Jumaat 19 Julai 2024, turut berkongsi penyelesaian manual untuk meralat isu tersebut.
Lebih separuh daripada syarikat Fortune 500 menggunakan perisian CrowdStrike, kata firma A.S. dalam video promosi tahun ini.
Jurucakap Crowdstrike tidak membalas e-mel atau panggilan yang meminta komen.
Di Malaysia – Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) mengesahkan bahawa Sistem Tiket Bersepadu (KITS) serta semua saluran perkhidmatan pelanggannya terjejas oleh gangguan IT global.
KTMB dalam catatan Facebook hari ini memaklumkan bahawa kerja-kerja pemulihan untuk membetulkan gangguan teknikal sedang giat dijalankan.
“KTMB memohon maaf atas sebarang kesulitan yang berlaku. Terima kasih atas perhatian anda,” katanya dengan menambah bahawa pengguna aplikasi mudah alihnya disyorkan untuk mula semula telefon mereka untuk mendapatkan kembali akses kepada sistem KITS.
Aplikasi dan web portal mySESB milik Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) mengalami gangguan sistem hari ini.
SESB dalam kenyataan di Facebook memaklumkan ia disebabkan oleh gangguan global Microsoft Azure yang dialami kini.
“Sebarang kesulitan amat dikesali,” menurut SESB.
Semakan ke atas aplikasi dan web portal mySESB mendapati kedua-dua platform itu tidak dapat dicapai.
Gangguan sistem komputer global di seluruh dunia hari ni turut menjejaskan beberapa perkhidmatan utama di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) Terminal 2 setakat petang tadi.
Menerut tinjauan di media sosial, seluruh kaunter kelihatan sesak kerana pendaftaran penerbangan harus dibuat secara manual kerana sistem mengalami gangguan teknikal.
Difahamkan, para penumpang yang masih belum ada pas masuk wajib beratur di kaunter untuk melakukan pendaftaran manual.
BACA juga: