Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) akan memperluas pendidikan al-Quran dalam sistem pendidikan awal kanak-kanak dengan penubuhan 4,000 kelas Taman Bimbingan Kanak-Kanak (Tabika) Pra-Tahfiz melibatkan 60,000 kanak-kanak di seluruh negara tahun ini.
Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata usaha itu merupakan komitmen kerajaan dalam memastikan pendidikan al-Quran terus menjadi tunjang dalam membina generasi pewaris negara yang berakhlak, berilmu dan berdaya saing.
“Usaha ini bermula dengan pelaksanaan rintis di 100 Tabika KEMAS, melibatkan 1,500 kanak-kanak. Alhamdulillah sambutan yang diterima sangat menggalakkan hingga 2024, penyertaan meningkat kepada 55,269 kanak-kanak.
“Saya percaya ini membuktikan bahawa masyarakat menyambut baik usaha KEMAS untuk memperkukuh nilai-nilai Islam dalam sistem pendidikan awal kanak-kanak negara,” katanya menerusi hantaran di Facebook hari ini.
Ahmad Zahid yang juga Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah berkata selain pendidikan, KEMAS akan melaksanakan transformasi dengan mengukuhkan pendekatan cross-functional, membabitkan kerjasama merentas semua bahagian dalaman KEMAS serta penglibatan agensi kerajaan, badan bukan kerajaan, sektor korporat dan swasta.
Beliau berkata KEMAS juga akan merombak struktur program utama seperti Hari Potensi Tabika Kemas, Wacana Ilmu Wanita Inspirasiku (WINS), Festival Kesenian Islam (iFest) dan program lain akan disatukan di bawah satu program utama yang dikenali sebagai Festival KEMAS (FESMA).
“Langkah ini bukan sahaja dapat mengurangkan kos operasi seperti logistik, penyewaan dan tenaga kerja, malah meningkatkan keberkesanan dan kesepaduan program yang dilaksanakan,” katanya sambil menambah KEMAS akan terus berperanan sebagai pemacu perubahan dalam membina negara maju serta masyarakat desa yang lebih dinamik.
Tabika Pra-Tahfiz adalah program pendidikan awal kanak-kanak yang menggabungkan elemen pendidikan Islam dan hafazan Al-Quran dalam kurikulumnya. Program ini bertujuan untuk membentuk asas keagamaan yang kukuh sejak usia muda, khususnya bagi kanak-kanak berumur 4 hingga 6 tahun. Tabika Pra-Tahfiz biasanya dikendalikan oleh pihak swasta, pertubuhan Islam, atau badan kerajaan yang berkaitan dengan pendidikan agama.
Ciri-ciri Tabika Pra-Tahfiz
- Hafazan Al-Quran:
- Kanak-kanak diajar menghafaz surah-surah pendek (Juz Amma) dan doa harian.
- Penekanan diberikan pada tajwid dan makhraj yang betul.
- Pendidikan Asas Islam:
- Pengenalan kepada Rukun Islam, Rukun Iman, dan akhlak mulia.
- Aktiviti seperti solat berjemaah, bacaan doa, dan cerita nabi-nabi.
- Pendidikan Awal Akademik:
- Kanak-kanak juga diajar asas membaca, menulis, dan mengira (3M) dalam Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, dan Bahasa Arab.
- Aktiviti Kreatif dan Sosial:
- Aktiviti seperti seni Islamik, nyanyian nasyid, dan permainan yang mendidik.
- Persekitaran Islamik:
- Suasana pembelajaran yang menitikberatkan nilai-nilai Islam, seperti disiplin, hormat-menghormati, dan kebersihan.
Matlamat Tabika Pra-Tahfiz
- Membentuk generasi muda yang celik Al-Quran dan berakhlak mulia.
- Mempersiapkan kanak-kanak untuk melanjutkan pelajaran ke sekolah tahfiz atau sekolah agama pada peringkat lebih tinggi.
- Memberikan pendedahan awal tentang pentingnya menghafaz Al-Quran dan mengamalkan ajaran Islam dalam kehidupan seharian.
Contoh Tabika Pra-Tahfiz di Malaysia
- Tabika Pra-Tahfiz MARA:
- Dikendalikan oleh MARA untuk anak-anak Bumiputera.
- Tabika Pra-Tahfiz Swasta:
- Seperti Tadika Al-Amin, Tadika Genius Pra-Tahfiz, dan banyak lagi.
- Tabika Pra-Tahfiz di Masjid atau Surau:
- Dikendalikan oleh komuniti setempat dengan bimbingan ustaz/ustazah.
Kelebihan Tabika Pra-Tahfiz
- Pembentukan Sahsiah: Membentuk peribadi Muslim yang berdisiplin dan berakhlak.
- Persediaan Awal: Mempersiapkan kanak-kanak untuk pendidikan tahfiz yang lebih intensif.
- Keseimbangan: Menggabungkan pendidikan agama dan akademik.
Cabaran
- Kos: Yuran pengajian mungkin lebih tinggi berbanding tadika biasa.
- Ketersediaan: Tidak semua kawasan mempunyai Tabika Pra-Tahfiz.
- Kualiti Guru: Memerlukan guru yang mahir dalam hafazan dan pendidikan awal kanak-kanak.