Monday, January 6, 2025
PERISTIWA SEBAGAI PENGAJARAN

Kos ECRL tidak tinggi, mana datang angka dan anggaran serta pengesahan kos RM10bilion – kontraktor

Syarikat China Communications Construction Company Limited (CCCC) mempertahankan projek mereka, rangkaian Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) yang dianggap perdana menteri sebagai “terlalu mahal”.

Dalam temu bual langka yang diadakan di ibu pejabat CCCC di Beijing, China, naib presiden syarikat itu Sun Ziyu menjelaskan mengapa projek sepanjang 688km itu menelan belanja RM66.78 bilion.

“Kos pembinaan projek itu bergantung kepada kuantiti kerja. Harganya akan berbeza-beza jika skop kerja dalam kontrak itu tidak menentu.

“Saya boleh katakan kepada media Malaysia secara bertanggungjawab bahawa kos pembinaan ECRL tidak tinggi,” katanya.

Pembinaan ECRL asalnya diluluskan oleh BN pada Okt 2016 namun Pakatan Harapan (HARAPAN) yang membentuk kerajaan selepas 9 Mei mengeluarkan arahan penggantungan pada Julai lalu kerana dianggap menelan belanja sangat besar.


CCCC sebagai kontraktor yang diberi tanggungjawab membina ECRL memberitahu projek itu sudah siap sebanyak 20 peratus.

Sebelum ini Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata kos sebenar ECRL ialah RM81 bilion dan ia jauh lebih tinggi berbanding anggaran kerajaan Datuk Seri Najib Razak sebanyak RM55 bilion.

Belum lagi disahkan

Pada 28 Ogos lalu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan menerima tawaran serendah RM10 bilion untuk projek berkenaan.

Beliau juga mendakwa kerajaan terdahulu membayar kepada syarikat asing sebanyak RM55 bilion walaupun projek ECRL tersebut bernilai tidak lebih daripada RM30 bilion.

Sun kemudian mempertikaikan dari mana angka dan anggaran itu diperolehi kerajaan HARAPAN.

“Saya jurutera untuk sebuah projek pelabuhan, kereta api bukan kepakaran saya. Saya sendiri tak berani memberi kenyataan mengenai projek landasan kereta api.

“Kalau ini (landasan kereta api) pun bukan bidang saya, apa lagilah pemimpin-pemimpin itu?

“Perdana menteri (Dr Mahathir) sebelum ini seorang doktor dan Lim bukan seorang jurutera.

“Saya tak tahu dari mana mereka dapat semua maklumat tersebut,” katanya.

Apabila ditanya jika ECRL boleh disiapkan dengan kos hanya RM10 bilion Sun (gambar) berkata, sesuatu projek mempunyai ciri tersendiri berbanding projek lain.

“Kita patut menilai harga berdasarkan skala, keadaan geologi, piawaian alam sekitar (dan kriteria lain),” katanya.

Menurut Sun maklumat yang diberikan kerajaan Malaysia itu belum diteliti dan disahkan.

Katanya seseorang juga tidak boleh membandingkan satu projek landasan kerata api sepanjang 10km dengan projek sejauh 100km.

Dia juga menjelaskan bahawa pembinaan landasan sejauh 688km itu mempunyai kerumitan tertentu.

“Dari segi teknikal, lebih 30 peratus jajaran projek ECRL melibatkan jambatan dan ia melalui banyak gunung, selain melintasi banyak sungai serta lebuh raya.

“Analisis geologikal menunjukkan ECRL melalui kawasan paya di pantai timur, justeru kami perlu membina asas yang kuat bagi mengelakkan pemendapan.

“Di kawasan yang ditenggelami air kami terpaksa membina banyak saliran dan tali air untuk mengelakkan banjir.

“Pembinaan ECRL juga merentasi Banjaran Titiwangsa dan terowong yang akan dibina merupakan terowong terpanjang di Asia Tenggara.

“Sebab itu keadaan geologicalnya sangat rumit,” katanya.

Menurut Sun kos ECRL meningkat daripada RM45 bilion kepada RM66.78 bilion selepas dua perjanjian ditandatangani bagi mengubah keadaan landasan daripada satu menjadi berkembar.

Ia kemudian dicadang supaya disambung sehingga ke sempadan Malaysia-Thailand.

………………..

https://pakdin.my/tag/ecrl

#Tag

Berkaitan

PAS dan peranan mereka dalam landskap politik Malaysia

Bersatu yang semakin ‘lemah’ tiada pilihan selain menyertai perhimpunan Najib

Pelbagai pihak persoal hantaran berbentuk kiasan Fadhli Shaari

Badan Perhubungan UMNO negeri senada junjung titah Agong

Tolong lah subscribe - klik butang dibawah

 
NAJIB RAZAK

Titah Adendum dikembalikan kepada Mahkamah Tinggi, ketua panel hakim menentang

NAJIB RAZAK

Mahkamah Rayuan luluskan permohonan Najib peroleh dokumen jalani baki hukuman penjara di rumah

HIBURAN

Hannah Delisha reda dapat anak selepas usia 30 tahun

EDITORIAL

Harapan Tahun Baharu, tekad kemanusiaan lebih padu

DUNIA

Korea Selatan tamatkan operasi pencarian di tapak nahas Jeju Air

AM

Penduduk Johor nikmati cuti hujung minggu baharu pertama, rata-rata lega dengan perubahan

Popular

NAJIB RAZAK

Najib akan saman Muhyiddin dan Wan Saiful kerana menghina mahkamah

6.5 juta permohonan bantuan kredit eMADANI telah diluluskan
EKONOMI

6.5 juta permohonan bantuan kredit eMADANI telah diluluskan

EKONOMI

[Video] Shahril Hamdan beri penerangan konsep asas belanjawan negara

AM

[Video] Budak sekolah kantoi buat hubungan sulit dalam tandas

DUNIA

Lars Vilks, kartunis Sweden yang pernah menghina Nabi Muhammad maut dilanggar trak

EDITORIAL

Jangan Sampai Skandal Abdullah Ang Berulang…

Kos ECRL tidak tinggi, mana datang angka dan anggaran serta pengesahan kos RM10bilion – kontraktor

Syarikat China Communications Construction Company Limited (CCCC) mempertahankan projek mereka, rangkaian Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) yang dianggap perdana menteri sebagai “terlalu mahal”.

Dalam temu bual langka yang diadakan di ibu pejabat CCCC di Beijing, China, naib presiden syarikat itu Sun Ziyu menjelaskan mengapa projek sepanjang 688km itu menelan belanja RM66.78 bilion.

“Kos pembinaan projek itu bergantung kepada kuantiti kerja. Harganya akan berbeza-beza jika skop kerja dalam kontrak itu tidak menentu.

“Saya boleh katakan kepada media Malaysia secara bertanggungjawab bahawa kos pembinaan ECRL tidak tinggi,” katanya.

Pembinaan ECRL asalnya diluluskan oleh BN pada Okt 2016 namun Pakatan Harapan (HARAPAN) yang membentuk kerajaan selepas 9 Mei mengeluarkan arahan penggantungan pada Julai lalu kerana dianggap menelan belanja sangat besar.


CCCC sebagai kontraktor yang diberi tanggungjawab membina ECRL memberitahu projek itu sudah siap sebanyak 20 peratus.

Sebelum ini Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata kos sebenar ECRL ialah RM81 bilion dan ia jauh lebih tinggi berbanding anggaran kerajaan Datuk Seri Najib Razak sebanyak RM55 bilion.

Belum lagi disahkan

Pada 28 Ogos lalu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan menerima tawaran serendah RM10 bilion untuk projek berkenaan.

Beliau juga mendakwa kerajaan terdahulu membayar kepada syarikat asing sebanyak RM55 bilion walaupun projek ECRL tersebut bernilai tidak lebih daripada RM30 bilion.

Sun kemudian mempertikaikan dari mana angka dan anggaran itu diperolehi kerajaan HARAPAN.

“Saya jurutera untuk sebuah projek pelabuhan, kereta api bukan kepakaran saya. Saya sendiri tak berani memberi kenyataan mengenai projek landasan kereta api.

“Kalau ini (landasan kereta api) pun bukan bidang saya, apa lagilah pemimpin-pemimpin itu?

“Perdana menteri (Dr Mahathir) sebelum ini seorang doktor dan Lim bukan seorang jurutera.

“Saya tak tahu dari mana mereka dapat semua maklumat tersebut,” katanya.

Apabila ditanya jika ECRL boleh disiapkan dengan kos hanya RM10 bilion Sun (gambar) berkata, sesuatu projek mempunyai ciri tersendiri berbanding projek lain.

“Kita patut menilai harga berdasarkan skala, keadaan geologi, piawaian alam sekitar (dan kriteria lain),” katanya.

Menurut Sun maklumat yang diberikan kerajaan Malaysia itu belum diteliti dan disahkan.

Katanya seseorang juga tidak boleh membandingkan satu projek landasan kerata api sepanjang 10km dengan projek sejauh 100km.

Dia juga menjelaskan bahawa pembinaan landasan sejauh 688km itu mempunyai kerumitan tertentu.

“Dari segi teknikal, lebih 30 peratus jajaran projek ECRL melibatkan jambatan dan ia melalui banyak gunung, selain melintasi banyak sungai serta lebuh raya.

“Analisis geologikal menunjukkan ECRL melalui kawasan paya di pantai timur, justeru kami perlu membina asas yang kuat bagi mengelakkan pemendapan.

“Di kawasan yang ditenggelami air kami terpaksa membina banyak saliran dan tali air untuk mengelakkan banjir.

“Pembinaan ECRL juga merentasi Banjaran Titiwangsa dan terowong yang akan dibina merupakan terowong terpanjang di Asia Tenggara.

“Sebab itu keadaan geologicalnya sangat rumit,” katanya.

Menurut Sun kos ECRL meningkat daripada RM45 bilion kepada RM66.78 bilion selepas dua perjanjian ditandatangani bagi mengubah keadaan landasan daripada satu menjadi berkembar.

Ia kemudian dicadang supaya disambung sehingga ke sempadan Malaysia-Thailand.

………………..

https://pakdin.my/tag/ecrl

Tolong lah subscribe - klik butang dibawah

 

Berkaitan

POLITIK

PAS dan peranan mereka dalam landskap politik Malaysia

Parti politik sering menghadapi kritikan dan seruan untuk berubah, dan adalah penting bagi rakyat untuk menyuarakan kebimbangan dan harapan mereka untuk masa depan.
POLITIK

Bersatu yang semakin ‘lemah’ tiada pilihan selain menyertai perhimpunan Najib

Tujuan sebenar Muhyiddin adalah untuk merosakkan kerajaan perpaduan, dan dia meragui Najib boleh menyatukan semua parti Melayu, melihatnya sebagai sekadar alat untuk menggugat kerajaan...
POLITIK

Pelbagai pihak persoal hantaran berbentuk kiasan Fadhli Shaari

Hantaran berbentuk kiasan yang dikongsi Ahli Parlimen Pasir Mas Fadhli Shaari di media sosial sejak malam tadi menimbulkan tanda tanya dalam kalangan pemimpin politik...
NAJIB RAZAK

Badan Perhubungan UMNO negeri senada junjung titah Agong

Badan Perhubungan UMNO beberapa negeri akur dengan arahan dikeluarkan ibu pejabat parti itu supaya tidak meneruskan himpunan solidariti untuk bekas Perdana Menteri Datuk Seri...
NAJIB RAZAK

Titah Adendum dikembalikan kepada Mahkamah Tinggi, ketua panel hakim menentang

NAJIB RAZAK

Mahkamah Rayuan luluskan permohonan Najib peroleh dokumen jalani baki hukuman penjara di rumah

HIBURAN

Hannah Delisha reda dapat anak selepas usia 30 tahun

EDITORIAL

Harapan Tahun Baharu, tekad kemanusiaan lebih padu

DUNIA

Korea Selatan tamatkan operasi pencarian di tapak nahas Jeju Air

AM

Penduduk Johor nikmati cuti hujung minggu baharu pertama, rata-rata lega dengan perubahan

GAYA HIDUP

Durian premium baharu Malaysia MS88 akan diperluas untuk tembus pasaran global

Popular

NAJIB RAZAK

Najib akan saman Muhyiddin dan Wan Saiful kerana menghina mahkamah

6.5 juta permohonan bantuan kredit eMADANI telah diluluskan
EKONOMI

6.5 juta permohonan bantuan kredit eMADANI telah diluluskan

EKONOMI

[Video] Shahril Hamdan beri penerangan konsep asas belanjawan negara

AM

[Video] Budak sekolah kantoi buat hubungan sulit dalam tandas

DUNIA

Lars Vilks, kartunis Sweden yang pernah menghina Nabi Muhammad maut dilanggar trak