Loading...
Home / :: BLOG :: / GST vs SST: Penerangan dan pengiraan Astro Awani salah
GST vs SST: Penerangan dan pengiraan Astro Awani salah

GST vs SST: Penerangan dan pengiraan Astro Awani salah

#KERAjaanTomato #KosSaraHidup #RakyatSengsara #RakyatMemilih #MalaysiaBaru

Dulu Awani terangkan bagaimana hutang negara boleh dikurangkan dengan meminjam daripada Jepun.

Penerangan tersebut bukan sahaja salah daripada fakta, tetapi juga mengelirukan orang ramai.

Semalam, Awani sekali lagi membuat penerangan bagi pihak Kerajaan kali ini tentang SST vs GST

Penerangan tersebut sama dengan infografik yang viral di dalam Whatsapp dan media sosial semalam yang menunjukkan pengiraan SST 10% vs GST 6%.

Masalahnya bukan sahaja pengiraan itu salah, ia juga salah dari segi pemahaman tentang GST.

Dalam penerangan Awani dan infografik tersebut tidak menunjukkan bahawa peniaga boleh menuntut kredit cukai input daripada Kastam (Kerajaan).

Sebarang GST yang dibayar oleh peniaga boleh dituntut daripada Kastam.

Senang cerita peniaga tidak menanggung kos GST seperti penerangan Awani dan infografik tersebut.

Saya lampirkan pengiraan sebenar SST vs GST menggunakan harga yang sama dalam infografik yang diviralkan.

Saya harap Awani lebih berhati-hati apabila menerangkan perkara sebegini. Anda berisiko mengelirukan 30 juta rakyat Malaysia yang menonton penerangan anda.

Gajikan seorang in-house pakar kewangan atau ekonomi yang boleh dirujuk sebelum membuat penerangan yang salah dan mengelirukan.

Tugas media yang bebas bukan menjadi jurucakap Kerajaan, tetapi mempersoalkan tindakan Kerajaan dan biar rakyat menilainya sendiri.

GST vs SST: Penerangan dan pengiraan Astro Awani salah

 

GST vs SST: Penerangan dan pengiraan Astro Awani salah

Rujukan: GST vs SST: Mana lagi murah? – Astro Awani:
http://www.astroawani.com/video-malaysia/gst-vs-sst-mana-lagi-murah-235889?amp=1

Sumber:
https://web.facebook.com/mohdsyahir21/posts/10216247084227785

……………..
Rujukan: http://pakdin.my/tag/gst

Loading...
(Visited 22 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

26 comments

  1. Abubakar Bakar

    Tepok kan ja laaa..???
    Puak ph mesti percaya tu….

  2. Mike Goh

    Pendek kata gst kena pada penguna2 macam kita la. Panjang2 buat pe. Sst kena pada peniaga2.

  3. Audry Ridzwan

    ▶ Insentif Pakatan?? Harapan jika BN Direhatkan PRU 14 akan datang.

    1⃣Gaji Penjawat Awam/Pesara dan Bonus di tingkatkan.

    2⃣Gaji Penjawat Swasta bermula Minimum RM1500.

    3⃣Elaun Kebajikan/ Oku/Ibu tunggal Di tingkatkan untuk Minimum permulaan RM800 – RM1000

    4⃣ Bantuan pasangan berkahwin RM500 Seorang untuk perkahwinan pertama.

    5⃣Lesen motosikal Percuma.

    6⃣Mansuh GST.

    7⃣Stabilkan Harga minyak di bawah paras RM1.50 seliter.

    8⃣Bantuan Pendidikan Percuma.

    9⃣Bantuan Pesakit Buah Pinggang,pesakit Jantung Bagi rawatan berkos Tinggi.

    1⃣0⃣Subsidi Air percuma dan Bil Elektrik.

    1⃣1⃣Mansuh PTPTN dan nikmati biasiswa/ pendidikan percuma.

    1⃣2⃣Salur Agih kekayaan mengikut kawasan dan daerah tercicir pembangunan.

    1⃣3⃣Wifi percuma Berkelajuan Tinggi Bandar serta Luar Bandar.

    1⃣4⃣Menstabilkan harga barang.

    1⃣5⃣Bantuan Duit Dapur bagi isi rumah berkahwin/ ibu tunggal kepada Rakyat Miskin serta berpendapatan rendah sebanyak RM250 sebulan.

    1⃣6⃣Kad Peduli sihat Rakyat setahun RM500.

    1⃣7⃣Pinjaman Peribadi Penjawat Awam untuk tempoh 10 Tahun di naikan semula kepada 20 Tahun bayaran.

    1⃣8⃣Royalti Minyak kepada negeri negeri di tingkatkan Royalti.

    1⃣9⃣Mencegah Ketirisan khazanah negara serta mengagih kekayaan kepada Rakyat.

    2⃣0⃣Menghapuskan Tol di seluruh Malaysia.

    2⃣1⃣Harga kereta baru lebih rendah serta cukai kereta import di turunkan.

    2⃣2⃣Mewujudkan Peluang Pekerjaan lebih banyak.

    2⃣3⃣Mewujudkan peluang mesra usahawan/Peniaga kecil serta pinjaman mudah.

    2⃣4⃣Bantuan Persekolahan tahunan kepada Pelajar sebelum sekolah di buka tahun baru.

    2⃣5⃣Cukai insuran kereta di turunkan kepada kenderaan di bawah 1500CC.

    2⃣6⃣Memperbanyakan Rumah mampu milik bawah RM100,000 dengan insentif bantuan kerajaan.

    2⃣7⃣Siaran EPL Percuma kepada Rakyat Malaysia.

    2⃣8⃣Mengutamakan wang poket Rakyat mencukupi.

    2⃣9⃣Agihan Percuma Sekampit Beras setiap bulan kepada setiap isi rumah berkahwin miskin serta berpendapatan rendah.

    3⃣0⃣Insentif tunai Kelahiran Baru.

    3⃣1⃣ Insentif tabung Pendidikan Awal kepada bayi,kanak2 hingga dewasa.

    3⃣2⃣Menarik pelabur asing lebih banyak.

    3⃣3⃣Menjadikan malaysia dan Rakyat berpendapatan tinggi menjelang 2020.

    3⃣4⃣Mengurangkan kos sara Hidup Rakyat.

    3⃣5⃣Khidmat kesihatan Percuma.

    3⃣6⃣Sistem Giliran Perdana menteri hanya 2 penggal.

    3⃣7⃣Menjadikan badan SPRM. Bebas serta lapor terus kepada Parlimen.

    3⃣8⃣Gaji Anggota Polis/Tentera akan di tingkatkan bagi meminima salah guna kuasa serta rasuah untuk golongan pasukan pertahanan/penguatkuasa undang undang.

    3⃣9⃣ Menaik taraf kehidupan Rakyat.

    4⃣0⃣Menaik taraf infrastruktur kuarters Tentera dan Polis dengan lebih baik.

    4⃣1⃣Menghadkan campurtangan Perdana menteri terhadap jabatan jabatan kerajaan dan Syarikat GLC.

    4⃣2⃣ Menghapuskan saman tertunggak pesalah lalulintas terutama kepada pesalah kesalahan Tiada lesen motosikal.

    4⃣3⃣Memansuhkan sistem AES

    4⃣4⃣Memberi kelonggaran berpolitik kepada seluruh Rakyat Malaysia.

    4⃣5⃣Mengembalikan wang Rakyat 1MDB di luar negara kepada Rakyat Malaysia.

    ?Semoga inisiatif PAKATAN HARAPAN serta mandat Rakyat bakal mengubah Malaysia serta Rakyat menjadi lebih baik demi malaysia yang tercinta.??☑☑☑☑☑☑☑

    SHARE RAMAI2 JOMMM…

  4. Shadi Dino

    Tv3 dgn rtm dh kena kawal…..astro pulak kroni yg pegang……kahkahkah….kalau astro awani kata bola tu segiempat mahacai PH genti pcayo punya lah

  5. Hamidi Mohamed Arifin

    Astro dari awal dah salah memanjang matematik pun dpt S

  6. Abdul Hadi Gani

    #awaspesakitmental pakar percukaian cnp yg mental terganggu.

  7. Berlian Koreh

    Asterok Awatni Dh Di Bagi Mkn Dedak

  8. Zaki Akī

    Hhaq p la brhari2… bkn umno bleh brkuasa ..tggu 5 thun. Itu pn klu pru15 rkyt nk undi umno lgi….kdng2 kcian tgk…sbaq la noh pok cik…adat politik… sia2 je kongsi pn

  9. Perani Mohd Yusof

    awani tak salah..yg baca pun tak salah..mereka ikut arahan…

  10. Mohd Hanif Mohd Ali

    Ahh…semua pun penipu la. Nk cover yg baik jadikan jahat. Begitu jg sebaliknya

  11. Wandaud Wanabdulrahman

    Astro Awani macai geng biawak ni…Cerita apa pong misti mirip Kelentong Raayat…

  12. Khairuzzaman Zainul

    Astro biasa lah syarikat media kroni tun itu pasal la backup baik punya

  13. Ros Len

    Astro geng pakatun hancing. Kawan baik maaaa

  14. Zay Zay

    Astro pun kena sawan babi gakkk

  15. Abidah Omar

    Matlamat yg menghalalkn cara…keterangan yg COMPLETELY VERY VERY WRONG pun BOLEH disampaikn kpd rakyat TAMPA RASA BERSALAH…lps ni BERITA2 DRP ASTRO AWANI TAK BOLEH LGI DIPERCAYAI 100%….???

  16. Jamaliah Abd Rahman

    Mmg dh lamo tau yg astro awani pro pakatan….daghi zaman DSN jd pm laie

  17. Kamaluddin Idrus

    Buka dan baca. Jangka bertanya sebelum membaca.
    Ada otak guna untuk lebih percaya fitnah, penipuan dan persepsi.

  18. Leong Huat Soon

    Semua tak pandai kira, semua bodoh.
    Harga barangan akan turun dengan adanya gst, saya ulang sekali lagi barangan akan turun dengan adanya gst. (Semua tak percaya tu «kurang cerdik» jawap ahmad maslan)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Loading...