Majlis Peguam: Pasukan petugas khas 1MDB tidak mempunyai hak untuk mengarahkan penahanan Najib

Majlis Peguam: Pasukan petugas khas 1MDB tidak mempunyai hak untuk mengarahkan penahanan Najib


  • 7
    Shares

#Mahafiraun #Mahazalim #FreeNajib #PrayForNajib #RuleOfLawRimba

Pasukan petugas menyiasat skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tidak mempunyai kedudukan undang-undang untuk memerintahkan penahanan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, kata presiden Majlis Peguam Malaysia, George Varughese.

Menurut beliau, arahan untuk menahan Najib hanya boleh dikeluarkan dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atau polis.

“Pasukan petugas khas juga tidak berada dalam kedudukan untuk memutuskan sama ada Najib akan didakwa dan / atau bila dia akan didakwa,” kata Varughese dalam kenyataan yang dikeluarkan Selasa (3 Julai).

Kenyataan Varughese berikutan kenyataan akhbar dikeluarkan oleh pasukan petugas 1MDB, yang mengesahkan penangkapan Najib jam 2.35 petang di rumahnya di Jalan Langgak Duta.

Varughese, menyatakan rasa terkejut terhadap kenyataan petugas 1MDB, mempersoalkan adakah pasukan petugas diberi kuasa secara sah untuk memerintahkan penahanan Najib.

“Dan, adakah pasukan petugas khas yang diberi kuasa secara sah untuk mendakwa Najib?” soal Varughese.

Menurut pasukan petugas khas 1MDB, Najib akan dibawa ke Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur untuk menghadapi tuduhan pada pukul 8.30 pagi Rabu (4 Julai).

Walau bagaimanapun, pasukan petugas khas itu tidak menjelaskan secara terperinci tuduhan yang akan dikenakan terhadap Najib.

Sumber memberitahu bahawa Najib akan dituduh melakukan pecah amanah dan kesalahan jenayah di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLA).

Pengarah Pasukan Petugas Khas 1MDB adalah Pengarah Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Abdul Hamid Bador, bekas Ketua Hakim Negara Tan Sri Abdul Gani Patail, dan Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Datuk Seri Mohd Shukri Abdull serta bekas Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Abu Kassim Mohamed.

Pasukan petugas ditubuhkan pada 21 Mei untuk menyiasat 1MDB dan mendapatkan asetnya dari luar negara.


http://pakdin.my/tag/1MDB
http://pakdin.my/tag/src-international
http://pakdin.my/tag/dana-politik


55 Replies to “Majlis Peguam: Pasukan petugas khas 1MDB tidak mempunyai hak untuk mengarahkan penahanan Najib

  1. AMARAN TAN SRI MUHAMMAD SHAFEE ABDULLAH KEPADA SEMUA RAKYAT MALAYSIA

    “Sesiapa saja yang mengulas atau membuat liputan/laporan berkenaan kes Dato Sri Najib ini secara negatif/serong bagi menggambarkan beliau BERSALAH sama ada di dalam media tradisional, media digital mahupun media sosial atau apa bentuk penerbitan sekalipun boleh didakwa MENGHINA MAHKAMAH.

    Seperti apa yang dilakukan oleh LGE selama ini yang mengatakan DSN bersalah, 100% bersalah, 1 dunia kata Najib salah dan sebagainya, jika dilakukan lagi kini akan menjadi penghinaan terhadap mahkamah.”

    Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, Peguambela Dato Sri Najib Tun Razak.

    1. Md Badrul Hisam tak gila.. Harta hanyalah duniawi. Awak nak backup najib terus hidup senang lenang dah knapa.. Atas dosa yg dia telah lakukan, bglah dia derita sikit.. Belajar bkerja gaji rm920 mcm rakyat biasa.. Tinggal rumah sewa. Supaya dia lebih tahu erti hidup.. Dia sejak lahir trus jd kaya.. Sbb tu tak pernah tahu erti penderitaan rakyat. Yg dia tahu merompak.. Jgnlah jd bangang backup dia walupun sdah tbukti dia bsalah 😀

    2. x nak backup sapa2,cuma nak pesan.kita ni manusia.orang awam cuma dok dengar tv kuarkan berita.kita tunggu je.Allah kan maha Adil.andai beliau bersalah biarlah di adili seadil2nya.kita kat luar ni jangan terlalu mghukum.kita belum tahu lagi siapa yg benar atau salah.cuma perlu berdoa yg baik2.andai kenyataan yg kita kuarkan belum tahu betul atau salah lebih baik diam takut apa yg kita luah atau doa akan jadi hukum karma kat kita nanti.

  2. Facebook Comments