Loading...
Home / :: BLOG :: / Majlis Peguam: Pasukan petugas khas 1MDB tidak mempunyai hak untuk mengarahkan penahanan Najib
Majlis Peguam: Pasukan petugas khas 1MDB tidak mempunyai hak untuk mengarahkan penahanan Najib

Majlis Peguam: Pasukan petugas khas 1MDB tidak mempunyai hak untuk mengarahkan penahanan Najib


#Mahafiraun #Mahazalim #FreeNajib #PrayForNajib #RuleOfLawRimba

Pasukan petugas menyiasat skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tidak mempunyai kedudukan undang-undang untuk memerintahkan penahanan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, kata presiden Majlis Peguam Malaysia, George Varughese.

Menurut beliau, arahan untuk menahan Najib hanya boleh dikeluarkan dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atau polis.

“Pasukan petugas khas juga tidak berada dalam kedudukan untuk memutuskan sama ada Najib akan didakwa dan / atau bila dia akan didakwa,” kata Varughese dalam kenyataan yang dikeluarkan Selasa (3 Julai).

Kenyataan Varughese berikutan kenyataan akhbar dikeluarkan oleh pasukan petugas 1MDB, yang mengesahkan penangkapan Najib jam 2.35 petang di rumahnya di Jalan Langgak Duta.

Varughese, menyatakan rasa terkejut terhadap kenyataan petugas 1MDB, mempersoalkan adakah pasukan petugas diberi kuasa secara sah untuk memerintahkan penahanan Najib.

“Dan, adakah pasukan petugas khas yang diberi kuasa secara sah untuk mendakwa Najib?” soal Varughese.

Menurut pasukan petugas khas 1MDB, Najib akan dibawa ke Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur untuk menghadapi tuduhan pada pukul 8.30 pagi Rabu (4 Julai).

Walau bagaimanapun, pasukan petugas khas itu tidak menjelaskan secara terperinci tuduhan yang akan dikenakan terhadap Najib.

Sumber memberitahu bahawa Najib akan dituduh melakukan pecah amanah dan kesalahan jenayah di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLA).

Pengarah Pasukan Petugas Khas 1MDB adalah Pengarah Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Abdul Hamid Bador, bekas Ketua Hakim Negara Tan Sri Abdul Gani Patail, dan Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Datuk Seri Mohd Shukri Abdull serta bekas Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Abu Kassim Mohamed.

Pasukan petugas ditubuhkan pada 21 Mei untuk menyiasat 1MDB dan mendapatkan asetnya dari luar negara.


http://pakdin.my/tag/1MDB
http://pakdin.my/tag/src-international
http://pakdin.my/tag/dana-politik

Loading...

(Visited 42 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

55 comments

  1. Abdul Arif

    Rules of law….. kuasa ditangan mereka. Semua boleh.

  2. Adam Iskandar

    Betul tu…semua langgar todak je…

  3. Zeno Dalius

    Doakan seluruh harta najib dilelong dan diambil kerajaan utk menampung hutang negara. Bg najib tinggal rumah pprt dan kereta viva mcm mat sabu. Rosmah tu bagi kerja kebun sayur ja lah.

  4. Zahid Qaisaraa Puteri

    Ko nk ke bila org lain doakan mcm tu kt ko serta keluarga ko?? Ko agama apa ya?? Bkn islam kn?? Sabahan.

  5. Zeno Dalius

    Saya tak kisah.. Saya dah biasa hidup susah. Silap2 awak pun tak pernah hidup susah sama dgn najib. 😀

  6. Zeno Dalius

    Zahid Qaisaraa Puteri fake profile tak layak ckp byk 😀

  7. Zeno Dalius

    Itu yg tbaik.. Gunakan kuasa sebaiknya 😀

  8. Noraini Abdul Aziz

    Doa apa, hang pi cari bukti dulu. Keja duk fitnah ja cm pondan

  9. Zeno Dalius

    Noraini Abdul Aziz bukti dah ada.. Zahid hamidi sudah bg bukti dgn sprm dan polis. Bekas peguam najib pun sdah bg keterangan.. DOJ FBI pun sdah bg bukti.. Cuma jamal jamban kesygan bangangmu lg blm sampai nak backup najib 😀

  10. Zeno Dalius

    Md Badrul Hisam pun akan masuk neraka 😀

  11. Zeno Dalius

    Md Badrul Hisam masuk neraka sbb sokong perompak duit rakyat

  12. Zeno Dalius

    Md Badrul Hisam tak gila.. Harta hanyalah duniawi. Awak nak backup najib terus hidup senang lenang dah knapa.. Atas dosa yg dia telah lakukan, bglah dia derita sikit.. Belajar bkerja gaji rm920 mcm rakyat biasa.. Tinggal rumah sewa. Supaya dia lebih tahu erti hidup.. Dia sejak lahir trus jd kaya.. Sbb tu tak pernah tahu erti penderitaan rakyat. Yg dia tahu merompak.. Jgnlah jd bangang backup dia walupun sdah tbukti dia bsalah 😀

  13. Zeno Dalius

    Md Badrul Hisam saya lahir ja.. Sdah pernah bertarung dgn ular sawa, babi hutan.. Memasang api dgn mgunakan kayu api, memasang jerat tupai, menanam padi, jadi malim gunung kinabalu..

  14. Norliana Abdul Ghafar

    Zeno Dalius mcm mane kes LGE ttg rasuah pn x setel lagi ni pastu wang kwsp hilang 6 bilion dibawah kerajaaan ???? Ape citer??

  15. Zeno Dalius

    Norliana Abdul Ghafar itu tengok pada penyiasatan.. Pergi buat report polis.. Cuma 1 ja yg telah termakbul doa saya.. Umno keparat yg angkuh ego telah tumbang dgn pilihan majority 70% rakyat malaysia.

  16. Norliana Abdul Ghafar

    Zeno Dalius mane ko tahu umno tumbang pilihan raya?? Pegi check balik, kalo ikut kan pecahan umno menang kerusi, pegi ko g check, jgn main ckp je.. fakta mau ade la

  17. Norliana Abdul Ghafar

    Zeno Dalius ko pn jgn ckp angkuh ego sgt la,

  18. Zeno Dalius

    Norliana Abdul Ghafar hahahaha.. Dasar x dpt terima kenyataan. So, umno yg memerintah lah ya?? 😀 napa najib letak jawatan president umno dan disiasat kalau umno yg memerintah?

  19. Maya Achah

    Zeno Dalius memang pun dsn tu tk penah hidup susah. Keturunan dia kayaraya. Takat ngko ni yg dh tau hidup susah kononnya tapi masih nk mnghina org lain. Patut laa rezeki tak berkat sbb busuk hati

  20. Zeno Dalius

    Maya Achah rezeki saya stakat ni berjln lancar walaupun biasa2 saja.. Syukur alhamdulilah. Amin. 😀

  21. Maya Achah

    Zeno Dalius tumbang paler hotak kaw. Umno laa parti yg paling bnyk menang parlimen secara individu. Bongok nak mamposs ko ni

  22. Zeno Dalius

    Maya Achah yg x pernah hidup susah lah kita bg dia experience hidup susah.. Selalu dia berucap mendengar denyut nadi rakyat kononnya.. Padahal dia hidup mewah. Ckp x serupa bikin.

  23. Zeno Dalius

    Maya Achah so, dgn kemenangan secara individu tu boleh mentadbir negara kah?? 😀

  24. Zeno Dalius

    Maya Achah bodoh btl.. Itu pun nak bangga. Patutlah komponen2 bn pun tinggalkan.. Sbb masih tak sedar diri

  25. Farisya Rizqy Halim

    x nak backup sapa2,cuma nak pesan.kita ni manusia.orang awam cuma dok dengar tv kuarkan berita.kita tunggu je.Allah kan maha Adil.andai beliau bersalah biarlah di adili seadil2nya.kita kat luar ni jangan terlalu mghukum.kita belum tahu lagi siapa yg benar atau salah.cuma perlu berdoa yg baik2.andai kenyataan yg kita kuarkan belum tahu betul atau salah lebih baik diam takut apa yg kita luah atau doa akan jadi hukum karma kat kita nanti.

  26. Zaipon Musa Zaipon

    Undang2 dunia…manusia yg buat…tak semua yg kena penjara tu…semuanya jahat..Allah jua yg maha mengetahui segalanya….

  27. Aija Wahab

    Minta DSN saman tahap juta2 puak yg menahan tanpa sah nih…. Biar yg mengarahkan barua2 ni… bayarkan.. Atok 93…. jgn bg alasan tak tahu, tak ingat yer… takut mati nanti tak ingat nak.ngucap…

  28. Ayu Azis

    gov Baru ckp negara banyak hutang tapi ada peruntukkan Baru pula 450k utk sekolah Jenis cina. Ke.. Dari hasil derma rakyat. Kbai

  29. Rose Abdullah

    Zeno Dalius memang susahla idup ko ni selama2nye.

  30. Sha Bacca

    Thank You 1MDB Special Task Force for indirectly Proving that there was NO stolen 2.6billion and for unlawfully detaining DSN #MYbaruaRegimPHiraun #PHools #InilahPH #regimPHIRAUN #Zalim #FreeNajib #kamiTetapGengNajib #bestPMever #KhalifahIslamYgBykJASA #4Islam #4UMMAH #MelayuBANGKIT #comebackVictorious #JanganBagiMuka2PHiraun

  31. Wan Wan

    Macai ph ni,biar dia mkn taik puas2

  32. Asymuni Asymuni

    Guna mkamah antara bgsa ….undang2 mlysia ni undang2 kroni …kroni2 dia semua bebas kes trlorong lepas kes bglo lepas kes frex lepas …kes 97.98 lepas …lawan ke makamah antra bgsa

  33. Ct Nur Iskandar

    Btul tu tp madey ckp ni kerajaan dia..

  34. Ct Nur Iskandar

    Madey ckp malysia aku punya maaa..aku nk buat apa yg aku suka…jnji ank cucu aku trillion..rakyat bodoh wat apa aku nk dengr..biar kn rakyat menyalak…hahaha..

  35. Ct Nur Iskandar

    Madey nak dengar rkyt menyalak n mam semua..mcm2 lg bende n brng akan d naik kn..cukai pintu culai tanah n kita tnggu je lh..jnji madey ckp aku trillion

  36. Amerrudin Md Yossoff

    Adakah SALAH GUNA KUASA tu dan siapa yg arahkan lakukan tangkapan terhadap DSN

  37. Wan Rizal

    Kalau fitnah dato seri Anwar Ibrahim tak Ada pun Nak bercakap. Kenapa saiful Tarik Saman pada dato seri Anwar Ibrahim.. Sebab bekas Perdana menteri dah jatuh kerajaan bn.. Semuanya Nak Tarik Saman.. Kalau tidak dah tentu Nak terus Saman dato seri Anwar.. APAHAL?????

  38. Pok Ya

    Pasukan pertugas khas sebenar menaruh dedang pada najid lagipun dia kroni tum

  39. Azman Mat

    AMARAN TAN SRI MUHAMMAD SHAFEE ABDULLAH KEPADA SEMUA RAKYAT MALAYSIA

    “Sesiapa saja yang mengulas atau membuat liputan/laporan berkenaan kes Dato Sri Najib ini secara negatif/serong bagi menggambarkan beliau BERSALAH sama ada di dalam media tradisional, media digital mahupun media sosial atau apa bentuk penerbitan sekalipun boleh didakwa MENGHINA MAHKAMAH.

    Seperti apa yang dilakukan oleh LGE selama ini yang mengatakan DSN bersalah, 100% bersalah, 1 dunia kata Najib salah dan sebagainya, jika dilakukan lagi kini akan menjadi penghinaan terhadap mahkamah.”

    Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, Peguambela Dato Sri Najib Tun Razak.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Loading...