Graduan UM menari di pentas konvo [Video]

Majlis konvokesyen di Universiti Malaya sememangnya tidak lekang dengan kontroversi. Isnin lalu berikutan seorang pelajar berdemonstrasi di pentas konvokesyen.

Namun, di celah-celah kekecohan insiden melanggar protokol majlis itu, ada lagi kisah menarik yang dilakukan graduan lain, kali ini melibatkan Pusat Pengajian Kebudayaan – menerima skrol dengan tarian.  

Dimuat naik oleh Izhar fahmie di Twitter, rakaman  43 saat memaparkan sekumpulan graduan menari-nari sebelum menerima skrol ijazah. Rakaman itu menarik lebih 282,000 tontonan dengan lebih 18,000 mengulang siar hantaran pada 14 Oktober lalu.

Seramai lima graduan memperaga tarian masing-masing; zapin, ballet, ada tarian masyarakat India diiringi sorakan hadirin di Dewan Tuanku Canselor.

Tidak pasti sama waktu tarian mahasiswa sarjana muda seni tarian dan insiden plakad  berlaku pada hari sama atau berasingan.

“Kan seronok macam ini. Nak viral pun best. Ini angkat kad manila (plakad). Mesti keseorangan kanda rasa,” kata Aliffshanusi mengulas persembahan mahasiswa pusat itu.

Cakap-cakap di ruangan komen, tindakan pelajar pusat pengajian itu adalah “tradisi” setiap tahun dan ia dilakukan selepas dekan membuat permohonan rasmi.

“Fakulti Pusat Kebudayaan untuk bidang tari sahaja yang dibenarkan. Dekan mereka setiap tahun akan minta kebenaran rasmi untuk buat ni,” kata Ruszaini Ruslan.

“Ia mengejutkan UM membenarkan ini (sejak video viral seorang lelaki protes atas pentas) tapi saya pasti ini akan menjadi sesuatu yang diingati buat mereka,” kata Nazrol Abdullah

Ada juga pengunjung Twitter yang tertarik dengan gaya mahasiswa Pusat Kebudayaan, malah ada juga menyindir dengan bertanya gaya mahasiswa fakulti lain. 

Izzulirsyad1114: Menarik gila… Boleh kot ambil jurusan ni nanti

Helmiee: Aku sanggup duduk lama-lama kat dalam tu tengok mereka graduasi!

Azz: Eh! Comel lah mereka menari. Dah lama kot benda ni. Khas untuk jurusan tarian ja. Jadi universiti faham, eh! Orang lain lak panas.

Asraf Ahmad: Habis tu graduan Matematik dia kena ambil skrol sambil tekan kalkulator ke?

Facebook Comments

BERKAITAN

TERKINI

Kesesakan LRT: PH melalak dan merapu sembang fasal dasar pengangkutan awam, rakyat teraniaya

Korang nak tahu tak fasal LRT 3 yang dijangka dirasmikan dan digunapakai tahun 2023 nanti actually tersasar dari jadual asal sepatutnya tahun 2020 dah...

Gol pelik punca Selangor diratah JDT

Ketua jurulatih Selangor FC, Michael Feichtenbeiner menyifatkan dua gol pada awal permainan yang dijaringkan Johor Darul Ta'zim (JDT) mematahkan semangat pemainnya hingga diratah 1-5...

[Video] Jalan sesak akibat Kemalangan 2 lori terbalik di KM 425.7 (arah utara) PLUS Utara di antara Bukit Beruntung & Bukit Tagar.

Kejadian berlaku kira-kira jam 10 pagi di KM425.7 (arah utara) Lebuhraya Plus diantara Bukit Beruntung ke Bukit Tagar. Kesesakan berlaku sejauh 18 kilometer dari Rawang...

Syed Saddiq mempergunakan nama ibu bapa untuk berbohong?

Syed Saddiq didakwa mengeluarkan wang tunai RM1.12 juta secara tidak jujur daripada akaun bank PPBM untuk kegunaan sendiri. Daripada situ, dia menggunakan RM100k untuk membeli...

[Video] Seorang daripada dua remaja hilang akibat arus deras di Penampang ditemukan

Penampang: Seorang daripada mangsa yang dilaporkan hilang selepas dihanyutkan arus deras di Sungai Kampung Pogunon, sejak semalam, ditemukan lemas di Sungai Moyog Kampung Pagansakan...

SPRM akan siasat individu terima dana UKSB termasuk Muhyiddin Yassin

SPRM dalam kenyataan berkata, agensi itu juga mengesahkan sudah menerima beberapa aduan terhadap individu terbabit Siasatan yang akan dijalankan mengikut bidang kuasa yang...

Artis versetile, Adibah Noor meninggal dunia

Ramai peminat masih tidak dapat menerima kenyataan pemergian artis versatile Adibah Nor. Media sosial di penuhi dengan berita pemergian beliau. Berita awal mengenai pemergian Allahyarham...

2 remaja maut motosikal bertembung kereta di Kalumpang

HULU SELANGOR: Dua remaja lelaki maut selepas motosikal dinaiki mereka, bertembung sebuah kereta di Kilometer 75 Jalan Kuala Lumpur-Ipoh dekat Taman Keliang, Kalumpang di...

Dr Mahahir lindungi Muhyiddin daripada didakwa – Razlan

Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno, Razlan Rafii mendakwa berlaku pendakwaan terpilih ketika pentadbiran Mahathir Mohamad, susulan laporan Muhyiddin Yassin dikatakan menerima dana daripada Ultra...