Di Indonesia tiada menteri buat kenyataan takutkan pelabur dan salahkan pemimpin terdahulu

Semalam Presiden Joko Widodo melangkah setapak lagi – memulakan rundingan bagi pelaburan bernilai USD 40 bilion daripada Softbank Group Corp sebagai asas pembentukan ibu negara baru Indonesia di Kalimantan. [1]

Softbank bukan calang-calang. Syarikat ini memiliki aset sebesar USD280bilion dan merupakan pelabur aktif dalam sektor teknologi dunia dengan memiliki sebahagian saham Uber, Ali Baba, Tokopedia dan Yahoo Japan.

Apa rahsia Jokowi? Sesetengah orang mengatakan bahawa rahsia Jokowi adalah menghapuskan rasuah pada penggal pertama dan akhirnya membuka ruang untuknya menarik pelabur pada penggal keduanya hari ini. Lebih kurang macam PH lah kononnya

Salah. Indonesia pada zaman Jokowi masih lagi terpalit dengan rasuah. Kedudukan Indonesia dalam Transparency International (TI) hanya meningkat 2-3 anak tangga selepas Jokowi mengambil alih jawatan utama negara. Malahan pada saat Malaysia dianggap sebagai negara paling kleptokrat oleh PH pun, kedudukan negara kita sebenarnya 20 anak tangga lebih baik daripada Indonesia.

Rahsia sebenar Jokowi adalah kestabilan dan konsistensi dalam menguruskan negara. Kestabilan adalah matlamat politik Islam.

Jokowi memilih pembentukan kerajaan perpaduan (UG) walaupun mempunyai kemampuan untuk memerintah sendiri bersama parti sekutu. Perlantikan musuh politiknya sebagai Menteri Pertahanan – Prabowo Subianto adalah langkah besar dalam mententeramkan pergolakan politik Indonesia yang sedang dilanda rusuhan.

Dan bijaknya Jokowi ini adalah apabila beliau melantik sekutunya Hadi Tjahjanto sebagai Panglima Tentera Nasional Indonesia (TNI) bagi mengelakkan potensi kudeta daripada Prabowo yang masih berpengaruh dalam tentera.

Akhirnya, kestabilan kerajaan tercapai kerana ruang pengkhianatan tertutup rapat.

Dan ya, bursa saham Indonesia kini adalah antara yang tertinggi di Asia Tenggara – dengan nilai sebesar RM2.2 trillion.

Kita? Susut nilai hampir RM400 bilion dalam masa 20 bulan.

Pembentukan UG, lantikan barisan menteri teknokrat, kurangnya perbalahan dalaman serta tiadanya menteri buat kenyataan tak ada otak adalah kunci kepada keyakinan pelabur untuk memasuki negara.

Pernah seorang kawan saya bagitahu dahulu ketika idea UG dikecam dalam dan luar

“Anta tengok nanti Mi. Hari ini semua orang hina TGHH. 10-15 tahun lagi kita semua akan menangis menyesali kebodohan diri sendiri”

Took us 12 years

—-
Oleh: Abdul Rahim Hilmi Zakariya

Rujukan:

[1] https://pakdin.my/softbank-minat-labur-as40b-dalam-projek-ibu-negara-indonesia/

Facebook Comments

BERKAITAN

Kategori:

TERKINI

Padah benarkan pelajar perempuan ambil gambar tanpa baju

Guru seni wanita, 41, dipecat selepas membiarkan pelajar berusia 15 tahun bergambar TANPA BAJU dan murid lain membuat simulasi melancap dan memegang botol alkohol...

Kesesakan LRT: PH melalak dan merapu sembang fasal dasar pengangkutan awam, rakyat teraniaya

Korang nak tahu tak fasal LRT 3 yang dijangka dirasmikan dan digunapakai tahun 2023 nanti actually tersasar dari jadual asal sepatutnya tahun 2020 dah...

Gol pelik punca Selangor diratah JDT

Ketua jurulatih Selangor FC, Michael Feichtenbeiner menyifatkan dua gol pada awal permainan yang dijaringkan Johor Darul Ta'zim (JDT) mematahkan semangat pemainnya hingga diratah 1-5...

[Video] Jalan sesak akibat Kemalangan 2 lori terbalik di KM 425.7 (arah utara) PLUS Utara di antara Bukit Beruntung & Bukit Tagar.

Kejadian berlaku kira-kira jam 10 pagi di KM425.7 (arah utara) Lebuhraya Plus diantara Bukit Beruntung ke Bukit Tagar. Kesesakan berlaku sejauh 18 kilometer dari Rawang...

Syed Saddiq mempergunakan nama ibu bapa untuk berbohong?

Syed Saddiq didakwa mengeluarkan wang tunai RM1.12 juta secara tidak jujur daripada akaun bank PPBM untuk kegunaan sendiri. Daripada situ, dia menggunakan RM100k untuk membeli...

[Video] Seorang daripada dua remaja hilang akibat arus deras di Penampang ditemukan

Penampang: Seorang daripada mangsa yang dilaporkan hilang selepas dihanyutkan arus deras di Sungai Kampung Pogunon, sejak semalam, ditemukan lemas di Sungai Moyog Kampung Pagansakan...

SPRM akan siasat individu terima dana UKSB termasuk Muhyiddin Yassin

SPRM dalam kenyataan berkata, agensi itu juga mengesahkan sudah menerima beberapa aduan terhadap individu terbabit Siasatan yang akan dijalankan mengikut bidang kuasa yang...

Artis versetile, Adibah Noor meninggal dunia

Ramai peminat masih tidak dapat menerima kenyataan pemergian artis versatile Adibah Nor. Media sosial di penuhi dengan berita pemergian beliau. Berita awal mengenai pemergian Allahyarham...

2 remaja maut motosikal bertembung kereta di Kalumpang

HULU SELANGOR: Dua remaja lelaki maut selepas motosikal dinaiki mereka, bertembung sebuah kereta di Kilometer 75 Jalan Kuala Lumpur-Ipoh dekat Taman Keliang, Kalumpang di...