Petikan kertas siasatan terhadap Najib yang disediakan oleh Shukri ketika Timbalan Ketua SPRM didedahkan
Petikan kertas siasatan terhadap Najib yang disediakan oleh Shukri ketika Timbalan Ketua SPRM didedahkan

Pesuruhjaya ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang baru dilantik Datuk Mohd Shukri Abdull baru-baru ini mengumumkan bahawa semasa siasatan awalnya mengenai sumbangan RM2.6 bilion yang didepositkan ke akaun Datuk Seri Najib Tun Razak, tiada bukti untuk menyokong dakwaan bahawa ia adalah derma dari putera Saudi.

“Prosedur operasi standard untuk pemindahan dana, mesti ada dokumentasi dan bukti. Tetapi putera ini gagal memberi bukti,” katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat SPRM bulan lalu, seperti yang dilaporkan oleh NST.
https://www.nst.com.my/news/crime-courts/2018/05/371963/no-proof-support-rm26-billion-was-donation-saudi-prince

Walau bagaimanapun, portal berita tempatan baru-baru ini menerbitkan petikan dari apa yang dikatakan sebagai kertas siasatan yang disediakan oleh Mohd Shukri ketika dia menjadi Timbalan Pesuruhjaya SPRM pada tahun 2015.

Petikan kertas siasatan terhadap Najib yang disediakan oleh Shukri ketika Timbalan Ketua SPRM didedahkan
Petikan kertas siasatan terhadap Najib yang disediakan oleh Shukri ketika Timbalan Ketua SPRM didedahkan

Laporan itu menunjukkan bahawa antara penemuan terperinci dalam petikan kertas siasatan adalah pengakuan bahawa wang yang dihantar kepada akaun Najib adalah sumbangan.

Laporan siasatan selanjutnya menyerlahkan bahawa bekas gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz telah dimaklumkan mengenai transaksi itu dan bahawa “adalah Zeti yang mencadangkan wang itu akan dimasukkan kedalam akaun Najib”, menurut artikel yang diterbitkan oleh The Third Force.

NST dalam laporan mengenai sidang akhbar Mohd Shukri juga merujuk kepada penemuan awal suruhanjaya itu pada tahun 2015 yang terdapat empat surat yang diserahkan kepada bank apabila sejumlah besar wang dipindahkan ke akaun Najib. Derma tersebut kemudiannya disahkan oleh Menteri Luar Saudi, Adel al-Jubeir pada tahun 2016.

“Dalam dokumen itu, dijelaskan bahawa RM2.6 bilion adalah derma,” menurut kenyataan tersebut.

Petikan kertas siasatan terhadap Najib yang disediakan oleh Shukri ketika Timbalan Ketua SPRM didedahkan

Sebelum itu, pada bulan lepas, Najib telah dipanggil ke ibu pejabat SPRM di Putrajaya untuk menjawab soalan yang berkaitan dengan kes SRC International dan RM2.6 bilion yang terdapat dalam dua akaun banknya.

Petikan kertas siasatan terhadap Najib yang disediakan oleh Shukri ketika Timbalan Ketua SPRM didedahkan

Beliau telah dipanggil ke SPRM sebanyak dua kali dalam minggu yang sama, masing-masing menghabiskan 4 jam dan 7 jam semasa soal siasat tetapi dibenarkan keluar selepas sesi selesai.

Selasa lalu, bekas isteri Perdana Menteri telah diminta hadir ke pejabat SPRM untuk soal siasat kes SRC International. Datin Seri Rosmah Mansor dilaporkan tiba di ibu pejabat SPRM sejurus sebelum jam 11 pagi.

Sumber:
The Third Force
https://www.thethirdforce.net/excerpts-of-investigation-papers-on-najib-prepared-by-shukri-as-deputy-macc-chief-exposed/

Rujukan:
http://pakdin.my/tag/src-international

 

35 KOMEN

  1. Nilah..klu kes anuar dulu dia bolih jee buat pusingan U..kt anwar tu kena naya..tak heran lah kalau itu yg dia nak bt pd najib..tp doa org org teraniaya Allah dengar..

  2. Apa ni….masih nak spin lagi ke KP SPRM tu…….bukti dokumen dh ada kan…..kalau x puas hati jugak panggil la putera arab tu dtg soal siasat dia…….sibuk nak buat persepsi….

  3. Sudah tiba masanya sumbatkn penyangak Najib ni ke dlm penjara.Selagi Najib masih tak ditangkap keadaan Negara semakin huru hara…bayangkanlah 2.6billion dimasukkn ke dlm akaun peribadi Najib …Mula2x Najib nk mengelak.Dia ingat boleh lepas…last2x dia mengaku jugak setelah Bank Negara mengesahkn….nk lari mana penyamun ni….bila dibuat serbuan kt rumah dia….tu dia wang tunai RM100 Juta lebih disimpan di dlm rumah….mak oiiii banyaknya….penyamun betul…termasuklah beg2x berjenama mahal kepunyaan Rosmah…mak oiii beratus juta nilai semua beg tersebut…
    Cilaka…suami isteri ni menyamun duit rakyat…..fitnah apa jadahnya pulak…tunggu jer dibicarakn kt mahkamah jer…..pelantikn peguam negara Tommas membuatkn team Najib ketakutan….seorang demi sorang pimpinan negara akn dipanggil ke mahkamah….yessss….gd job PH

  4. Semua anak2 Tun M kaya raya tu dtg dari mne ko x nak kaji ke.Masa PM4 dulu ko masih hisap puting susu lagi kot.tak pernah dengar ke Mat Sabu kata dulu.BAPAK SEGALA PENYAMUN,BAPAK PELINGKUP NEGARA tu siapa

  5. Buat laporanlah…jgn menyalak spt anjing di tepi bukit…setakat tabur fitnah takde gunanya…berbeza dgn PH …depa dah buat laporan…tu yg tersangkutnya Najib ….

  6. Aku membalas salakan ko je yg buta sejarah 22 tahun pemerintahan PM ke4 Malaysia.Macam2 projek besar bankrap hancus,scandal mcm2.jauh lebih dahsyat dari DSNR

  7. Nak di sabitkan kesalahan apa pd DSN?bukan dia yg menggelapkan wang rakyat 30 billion dgn skandal forex.bukan dia penyebab dlm tragedi memali dulu semasa dlm kerajaan.bukan dia yg mempergunakan ISA utk tujuan tahanan politik.bukan dia yg memswastakan 2 keperluan asas rakyat iaitu api & air.dia bukan ada membina empayar kroni yg multi bilionaire.malah tiada seorg anak beliau pun yg bilionaire.tiada seorg pun perdana menteri dlm kerajaan di dunia ini yg dpt menjadikan anak beranak bilionaire selain dari Madey.

  8. Ini lah hakikatnya kebodohan pemimpin2 UMNO BN ni macam memperbodohkan semua org melayu islam dan semua rakyat malaysia dah ni dari dulu hingga sekarang ni xhabis2 la


TINGGALKAN KOMENTAR

Masukkan komentar anda
Sila masukkan nama anda