Home / KHAS / 1MDB / Petikan kertas siasatan terhadap Najib yang disediakan oleh Shukri ketika Timbalan Ketua SPRM didedahkan
Petikan kertas siasatan terhadap Najib yang disediakan oleh Shukri ketika Timbalan Ketua SPRM didedahkan

Petikan kertas siasatan terhadap Najib yang disediakan oleh Shukri ketika Timbalan Ketua SPRM didedahkan

Petikan kertas siasatan terhadap Najib yang disediakan oleh Shukri ketika Timbalan Ketua SPRM didedahkan

Pesuruhjaya ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang baru dilantik Datuk Mohd Shukri Abdull baru-baru ini mengumumkan bahawa semasa siasatan awalnya mengenai sumbangan RM2.6 bilion yang didepositkan ke akaun Datuk Seri Najib Tun Razak, tiada bukti untuk menyokong dakwaan bahawa ia adalah derma dari putera Saudi.

“Prosedur operasi standard untuk pemindahan dana, mesti ada dokumentasi dan bukti. Tetapi putera ini gagal memberi bukti,” katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat SPRM bulan lalu, seperti yang dilaporkan oleh NST.
https://www.nst.com.my/news/crime-courts/2018/05/371963/no-proof-support-rm26-billion-was-donation-saudi-prince

Walau bagaimanapun, portal berita tempatan baru-baru ini menerbitkan petikan dari apa yang dikatakan sebagai kertas siasatan yang disediakan oleh Mohd Shukri ketika dia menjadi Timbalan Pesuruhjaya SPRM pada tahun 2015.

Petikan kertas siasatan terhadap Najib yang disediakan oleh Shukri ketika Timbalan Ketua SPRM didedahkan
Petikan kertas siasatan terhadap Najib yang disediakan oleh Shukri ketika Timbalan Ketua SPRM didedahkan

Laporan itu menunjukkan bahawa antara penemuan terperinci dalam petikan kertas siasatan adalah pengakuan bahawa wang yang dihantar kepada akaun Najib adalah sumbangan.

Laporan siasatan selanjutnya menyerlahkan bahawa bekas gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz telah dimaklumkan mengenai transaksi itu dan bahawa “adalah Zeti yang mencadangkan wang itu akan dimasukkan kedalam akaun Najib”, menurut artikel yang diterbitkan oleh The Third Force.

NST dalam laporan mengenai sidang akhbar Mohd Shukri juga merujuk kepada penemuan awal suruhanjaya itu pada tahun 2015 yang terdapat empat surat yang diserahkan kepada bank apabila sejumlah besar wang dipindahkan ke akaun Najib. Derma tersebut kemudiannya disahkan oleh Menteri Luar Saudi, Adel al-Jubeir pada tahun 2016.

“Dalam dokumen itu, dijelaskan bahawa RM2.6 bilion adalah derma,” menurut kenyataan tersebut.

Petikan kertas siasatan terhadap Najib yang disediakan oleh Shukri ketika Timbalan Ketua SPRM didedahkan

Sebelum itu, pada bulan lepas, Najib telah dipanggil ke ibu pejabat SPRM di Putrajaya untuk menjawab soalan yang berkaitan dengan kes SRC International dan RM2.6 bilion yang terdapat dalam dua akaun banknya.

Petikan kertas siasatan terhadap Najib yang disediakan oleh Shukri ketika Timbalan Ketua SPRM didedahkan

Beliau telah dipanggil ke SPRM sebanyak dua kali dalam minggu yang sama, masing-masing menghabiskan 4 jam dan 7 jam semasa soal siasat tetapi dibenarkan keluar selepas sesi selesai.

Selasa lalu, bekas isteri Perdana Menteri telah diminta hadir ke pejabat SPRM untuk soal siasat kes SRC International. Datin Seri Rosmah Mansor dilaporkan tiba di ibu pejabat SPRM sejurus sebelum jam 11 pagi.

Sumber:
The Third Force
https://www.thethirdforce.net/excerpts-of-investigation-papers-on-najib-prepared-by-shukri-as-deputy-macc-chief-exposed/

Rujukan:
http://pakdin.my/tag/src-international

 

(Visited 26 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

35 comments

  1. Biru Ultraman

    Morng raid tu snyp je…xda sdg media..nk kbrkn mata org..bawa blck maria isi brg2 berhgrA..kununya amik dri rumh njb

  2. Elyanei Natasha Abdull Hamid

    Tu lah kan…. Senyap terus… Lm btl Nak checking harga beg bagai…
    Hampehhh…

  3. Jamal Azam Ismail

    Doa orang yg teranaya, sentiasa didengar oleh Allah. Tunggu balasan darinya kerana menfitnah.

  4. Illa Mansor

    semoga allah sllu melindungi dsn dan keluarga dr tangan2 manusia munafik aminn

  5. Khamsah Muhammad

    Nilah..klu kes anuar dulu dia bolih jee buat pusingan U..kt anwar tu kena naya..tak heran lah kalau itu yg dia nak bt pd najib..tp doa org org teraniaya Allah dengar..

  6. Wan Nazif Wan Abdullah

    jangan bagi tekanan pd shukri abdull tu nanti dia nangis lagi depan orang putih… Hahahaha

  7. Zalisya Amanda

    Malu wei org PH mana nak sorok muka hahah

  8. Mohamed Hairul

    Caibi tu maksudnye ape ye?.. blh bg pencerahan?.. heheheh..

  9. Amirul Iskandar

    Leak ke ni? Atau mmg public access?

  10. Hussin Lempoyang

    Bilalah nak sumbat masok penjara.. lambat betul bwat siasatan

  11. Roslee Abdul Majid

    Bermakna selama ni dia memfitnah . Doa orang yg dianiaya .subhanallah . Balasan Allah maha adil .

  12. Shadi Dino

    Apa ni….masih nak spin lagi ke KP SPRM tu…….bukti dokumen dh ada kan…..kalau x puas hati jugak panggil la putera arab tu dtg soal siasat dia…….sibuk nak buat persepsi….

  13. CoachMizi Pnsb

    Sudah tiba masanya sumbatkn penyangak Najib ni ke dlm penjara.Selagi Najib masih tak ditangkap keadaan Negara semakin huru hara…bayangkanlah 2.6billion dimasukkn ke dlm akaun peribadi Najib …Mula2x Najib nk mengelak.Dia ingat boleh lepas…last2x dia mengaku jugak setelah Bank Negara mengesahkn….nk lari mana penyamun ni….bila dibuat serbuan kt rumah dia….tu dia wang tunai RM100 Juta lebih disimpan di dlm rumah….mak oiiii banyaknya….penyamun betul…termasuklah beg2x berjenama mahal kepunyaan Rosmah…mak oiii beratus juta nilai semua beg tersebut…
    Cilaka…suami isteri ni menyamun duit rakyat…..fitnah apa jadahnya pulak…tunggu jer dibicarakn kt mahkamah jer…..pelantikn peguam negara Tommas membuatkn team Najib ketakutan….seorang demi sorang pimpinan negara akn dipanggil ke mahkamah….yessss….gd job PH

  14. Aata Raz

    Semua anak2 Tun M kaya raya tu dtg dari mne ko x nak kaji ke.Masa PM4 dulu ko masih hisap puting susu lagi kot.tak pernah dengar ke Mat Sabu kata dulu.BAPAK SEGALA PENYAMUN,BAPAK PELINGKUP NEGARA tu siapa

  15. CoachMizi Pnsb

    Buat laporanlah…jgn menyalak spt anjing di tepi bukit…setakat tabur fitnah takde gunanya…berbeza dgn PH …depa dah buat laporan…tu yg tersangkutnya Najib ….

  16. Noor Hiakmah

    wah hakim dah jatuh hukum, berapa tahun penjara

  17. Aata Raz

    Aku membalas salakan ko je yg buta sejarah 22 tahun pemerintahan PM ke4 Malaysia.Macam2 projek besar bankrap hancus,scandal mcm2.jauh lebih dahsyat dari DSNR

  18. Aata Raz

    Masa tu yg ko tau”mak nak pek”

  19. Kay Maria

    Alhamdulillah,Syukur, Allah dh mula tunjukan kebenaran satu demi satu..Allahuakbar..

  20. Hazian Hashimura

    Terer dedak2 Najis ni spin… fail merah apa cerita min?…. Babi punya aggrement buat payment kerja tak siap…lanciaww

  21. CoachMizi Pnsb

    Bro…lu cerita jer lebihhh…lu kena buat laporan…mcm PH buat…berani sikit brooo

  22. M Sani Hassan

    Assalamualaikum semua…nak tanya sikit 2.6 bilion ni mcm mana banyaknya?pernah tengok ka duit sebanyak tu?

  23. Ritz Juan

    baguss laa, jgn nnti kasi tau rakyat kata x de bukti.. kerna citer bagai rak2.. mcm tsunami serang len. heheheh

  24. Roslee Abdul Majid

    CoachMizi Pnsb sampai nak tunggu 100 hari baru nak tangkap ke .kes altantuya senyap aje .dulu beriya iya nak tangkap konon nya

  25. CoachMizi Pnsb

    Buat laporan bro kes altantunya…takkan nk hrpkn PH jer…berani sikit bro..

  26. Muhamad Aidil Juari

    Nak di sabitkan kesalahan apa pd DSN?bukan dia yg menggelapkan wang rakyat 30 billion dgn skandal forex.bukan dia penyebab dlm tragedi memali dulu semasa dlm kerajaan.bukan dia yg mempergunakan ISA utk tujuan tahanan politik.bukan dia yg memswastakan 2 keperluan asas rakyat iaitu api & air.dia bukan ada membina empayar kroni yg multi bilionaire.malah tiada seorg anak beliau pun yg bilionaire.tiada seorg pun perdana menteri dlm kerajaan di dunia ini yg dpt menjadikan anak beranak bilionaire selain dari Madey.

  27. Elen Kutok

    Lagak jangan bawa ke sarawak. Kita faham. Orang di kaki lima lagi macam di sabah

  28. Nuet Nuet

    Ini lah hakikatnya kebodohan pemimpin2 UMNO BN ni macam memperbodohkan semua org melayu islam dan semua rakyat malaysia dah ni dari dulu hingga sekarang ni xhabis2 la

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.