Home / :: BLOG :: / Ringgit Ditutup Kekal Kukuh 

Ringgit Ditutup Kekal Kukuh 

Apabila Ringgit jatuh secara tiba-tiba kepada serendah RM4.49 selepas pemilihan presiden Trump pada akhir tahun lalu, Macai Pakatan sangat gembira dan berkata bahawa ianya akan turun kepada RM5.00 dengan bangga menyebar mesej di WhatsApp dengan mengatakan “See you at 5”.

Tetapi trend kini bertentangan dan nampaknya Ringgit akan terus mengukuh dalam jangka pendek dan sederhana.

*********
Ringgit meneruskan peningkatan sehingga mencecah lebih satu tahun tinggi berbanding dolar Amerika Syarikat (AS), selepas menerima sokongan daripada jangkaan Bank Negara Malaysia akan meningkat kadar dasar semalaman 25 mata asas berikutan pertumbuhan ekonomi sebanyak 6.2 peratus yang telah dicatatkan dalam ketiga suku tahun ini.

Dengan sentimen yang memberangsangkan, ringgit ditutup pada 4.1380/1420 berbanding dolar AS, naik sehingga 100 mata asas, daripada 4.1480/1510 yang direkodkan semalam.

Tahap ini dilihat kali terakhir pada 10 Oktober 2016.

Ringgit juga diniagakan lebih tinggi ke atas sekumpulan mata wang utama.

Ia meningkat berbanding dolar Singapura kepada 3.0525/0568 daripada 3.0599/0623 dan mengukuh berbanding euro kepada 4.8526/8586 daripada 4.8917/8961 yang dicatatkan pada Isnin.

Ringgit menokok berbanding pound British kepada 5.4779/4836 daripada 5.5073/5134 pada hari Isnin dan bertambah berbanding yen kepada 3.6805/6844 daripada 3.6993/7026. – BERNAMA

(Visited 9 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

21 comments

  1. Cadis Etrama Di Raizel

    Kalau ringgit ditutup pada kadar rm 3 kebawah baru sembang.. ni kalau dok atas rm4..p sembang dgn babi la..lagi satu sediakan peluang kerja yg banyk dan gaji yg berbaloi..

  2. Araz Caliph

    Whatever good BN does for the country… PKR/DAP/ Bersih/ PAN feels bitter n angry… if you are born on the dark side nothing good come out from you… PH are just deciple of satan n antichrist…

  3. Ariff Ridhwan

    Kukuh pun jatuh lagi…..takkan dh puas hatikut…..bodohnyer

  4. Rosli Hashim

    Orang luar bolih ada kerja macam mana rakyat tak ada kerja ? INI pasti rakyat malas atau memilih tanggong sendiri jgn salahkan orang

  5. Mohd Azizafril Abu Hasan

    Duit usd yg melemah, bukan RM menguat… admin pon bebal.. adeh…

  6. Cadis Etrama Di Raizel

    Kahkahkah
    Org luaq kerja
    Bangla nepal basic rm 1500
    Rumah bagi
    Api ayaq ditanggung
    Xperlu ada sijil bagai
    Gaji tinggi

    Org malaysia
    Org malaysia basic rm1000
    Rumah sndr
    Kena ada sijil semua
    Gaji seribu..

    Sapa yg malas habaq mai?

  7. Muhammad Ammin Abdullah

    Brutal death metal, grind core, black metal, crossover, industrial, thrash metal, gothic metal……hahaha

  8. Muhammad Ammin Abdullah

    Org Malaysia mmg pemalas. Ot je lebih tp produktiviti kurang. Sembang kencang tp tangan dlm poket. Jgn ko nak menafikan pulak.

  9. Mohd Affendi Ismail

    Macam ko le malas Cadis Etrama Di Raizel..org sibuk kerja ko duk sibuk jadi cybertrooper pembangang

  10. Mohd Affendi Ismail

    Salah tu..bila minyak dunia naik RM mengukuh..cer kaji balik ye

  11. Mohd Azizafril Abu Hasan

    Usd mmg tgh jtuh skrng bro.. dari trump jd presiden aritu lg usd melemah..

  12. Cadis Etrama Di Raizel

    Kahkahkah
    Siapalah aku utk menafikanya Muhammad Ammin Abdullah…
    Hahahaha xpa kalau kata bangla nepal bagus manyak rajin amik la buat ipaq duai..tapi cari melayu jugak kan.m

  13. Cadis Etrama Di Raizel

    Mohd Affendi Ismail mana tau aku pemalas..aku bkn mcm anjing2 ameno perlu dibayaq last2 dapat power bank pasiaq..muahahahahahah
    Ni nk tanya dah bayaq ka duit ahli ameno tue…

  14. Harm Ka

    Syarikat kilang ni bnyak mata sepet punya sebenarnya..senanglah dia org import tenaga luar…nak cari pekerja dlm negara ni..kebanyakkannya belia mahasiswa..diaorg mmg sori ler nak bagi gaji lebih2…yg kerja binaan mana ada melayu berani…zaman 70an 80an ajer yg ada melayu nak kerja pikul batu2 buat bangunan…sekarg x de yg berani. Yg ada berani buat umah sendiri kat kg2….gaji kilang standard ler operator… nak gaji tggi penjawat awam ler kalu kau layak…skrg dah mcm2 kerja, kalu kau rajin… kau nak gaji tinggi lawan ler kerja dgn bngla nepal tu yg kau kata gaji lebih.. jgn kau memburukkan takdir kau..

  15. Cadis Etrama Di Raizel

    Ramainya bangsa aku yg sayang bangla indon dan nepal..xpa..sygilah mereka

  16. Irwan Farid

    Bangla nepal basic 1500??? Nk mnipu agak2 derr.jgn sembang kencang xde bykti

  17. Cadis Etrama Di Raizel

    Sbb tu hidup kena berkawan Irwan Farid..
    Sbb tu mudah kena kencing dgn jahit komedi..oppss lupa bapak segala pendatang..

  18. Irwan Farid

    Stakat kwn sembang buleh,org kje site 5,6 tahun pn lerr.

  19. Cadis Etrama Di Raizel

    Bro aku kerja kontrak brapa banyk indon bawah aku?
    Aku kerja peruncitan bangla nepal undon semua ada..itu la jgn jadi mcm katak bawah tempurung..udah2lah jadi macai ameno..

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.