Home / :: BLOG :: / SPRM siasat orang kuat Mat Sabu susulan ‘bantuan RM800k’

SPRM siasat orang kuat Mat Sabu susulan ‘bantuan RM800k’

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedang menyiasat seorang pegawai kanan Menteri Pertahanan Mohamad Sabu.

Ini susulan dakwaan dia menerima RM800,000 daripada beberapa pihak untuk membantunya menyelesaikan hutangnya dan dikeluarkan daripada status muflis.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Seri Azam Baki mengesahkan kepada Malaysiakinibahawa siasatan sedang dijalankan tetapi enggan mendedahkan lanjut butiran berkaitan.

Sementara itu, sumber-sumber memberitahu Malaysiakini, pegawai itu diisytiharkan muflis oleh Jabatan Insolvensi kira-kira empat tahun lalu.

Status itu kekal sehingga penghujung Mei lalu, apabila beberapa bayaran dikatakan dimasukkan ke dalam akaun jabatan itu oleh beberapa pihak untuk penyelesaian hutangnya.

Loading...

“Didakwa bayaran itu dibuat bagi pihaknya hanya beberapa hari selepas Mohamad mengangkat sumpah sebagai menteri pertahanan,” kata sumber.

Sumber yang lain berkata SPRM telah merakamkan kenyataan pegawai itu untuk membantu siasatan.

Selain dia, sepuluh lagi individu telah dirakamkan kenyataan, termasuk beberapa kontraktor pertahanan dan wakil-wakil perniagaan.

“Agak meragukan bila dia dikatakan akan dilantik sebagai pembantu kepada menteri,” katanya.

Sumber berkata SPRM menyiasat sama ada hutang itu diselesaikan dengan niat mendapatkan projek sebagai balasan.

Mohamad, yang juga presiden Parti Amanah Negara (AMANAH), melapor diri sebagai menteri pertahanan pada 22 Mei, sehari selepas mengangkat sumpah jawatan bersama 13 lagi pemimpin Pakatan Harapan.

(Visited 24 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

122 comments

  1. Yop Yop

    Baru dua Bulan dah rasuah ke mat sabu….hahahahahha.. Celaka punya PH

  2. Nicola Ventola

    Kah kah kah?ni mesti co pilot top gun???

  3. Maher Banu Ismail

    Patutlh duit kementerian short…dh kenduri rupenyr

  4. Mohd Sharif Saad

    Cepatnya siapa cepat dia dapat. Pakat pulun sakan

  5. Sri Sahanan

    Habisla… Menteri pertahanan kena tahan sbb bersubahat patutla makin sihat si sabu ni

  6. Sri Sahanan

    Habisla… Menteri pertahanan kena tahan sbb bersubahat patutla makin sihat si sabu ni

  7. Haji Muhammad Mohd Basir

    Musykil sungguh tu…siasat jangan tak siasat…

  8. Mat Jet

    siasat separuh jalan je jgn lah nak tipu rakyat

  9. Mat Yusop

    Baru 3 bulan ada kesss kalau 5 tahun entah lah terbalik semua

  10. Sa Sabariah

    Timbalan petahanan cina..haaa cantik laa..sabu rest bgi timbalan jg ngara lak…hahaaa tepukk

  11. Faiz Casey

    ai blom ppe dh rompak ke..??ni ke yg duk ckp mntri perthnan trbaik 2..???

  12. Princesbby Princesbby

    Korek abis2 mne yg ada rasuah..ttup pintu rapat2..bongkarkan semula…baru tahu langit tinggi rendah….allah berkuasa segalanya

  13. Hasiah Ahmad

    Harap SPRM akn terus siasat..termasuk org2 kerajaan…tnpa pilih kasih, adil dan telus

  14. Hasiah Ahmad

    Harap SPRM akn terus siasat..termasuk org2 kerajaan…tnpa pilih kasih, adil dan telus

  15. Amid

    Orang percaya ke bila kata org kuat mat sabu yg buat tu?
    Hang bodoh tk hbis-habis dgn sifat ngok!!
    Hang tau tak, rakyat bukn saja tk percaya, tp mereka naik loya dn nk muntah bila hang buat berita mcm ni.
    Mereka makin menjauhkam diri drp umno.
    Bongok yg hang tunjuk tu, tk habis-habis laa!

  16. Yap Ah Loi

    Br 100 hari dh makan rasuah dh..hmm..ph mmg bangsat

  17. Yap Ah Loi

    Br 100 hari dh makan rasuah dh..hmm..ph mmg bangsat

  18. Yap Ah Loi

    Br 100 hari dh makan rasuah dh..hmm..ph mmg bangsat

  19. Yap Ah Loi

    Br 100 hari dh makan rasuah dh..hmm..ph mmg bangsat

  20. Yap Ah Loi

    Br 100 hari dh makan rasuah dh..hmm..ph mmg bangsat

  21. Yap Ah Loi

    Br 100 hari dh makan rasuah dh..hmm..ph mmg bangsat

  22. Azmi Ashar

    Ha..ha..ha…nak kene baling dengan mikrofon baru DIA tau langit Tu tinggi Ker rendah…..

  23. Azmi Ashar

    Ha..ha..ha…nak kene baling dengan mikrofon baru DIA tau langit Tu tinggi Ker rendah…..

  24. Azmi Ashar

    Ha..ha..ha…nak kene baling dengan mikrofon baru DIA tau langit Tu tinggi Ker rendah…..

  25. Azmi Ashar

    Ha..ha..ha…nak kene baling dengan mikrofon baru DIA tau langit Tu tinggi Ker rendah…..

  26. Azmi Ashar

    Ha..ha..ha…nak kene baling dengan mikrofon baru DIA tau langit Tu tinggi Ker rendah…..

  27. Azmi Ashar

    Ha..ha..ha…nak kene baling dengan mikrofon baru DIA tau langit Tu tinggi Ker rendah…..

  28. Impala Black

    Siasat kejap je tu..
    Lps tu truuuussss senyap…

  29. Impala Black

    Siasat kejap je tu..
    Lps tu truuuussss senyap…

  30. Impala Black

    Siasat kejap je tu..
    Lps tu truuuussss senyap…

  31. Impala Black

    Siasat kejap je tu..
    Lps tu truuuussss senyap…

  32. Impala Black

    Siasat kejap je tu..
    Lps tu truuuussss senyap…

  33. Sudin Suni

    Blm sampai 100 hari dah ada laporan rasuah???????….mana janji Mat Sabu nak menghapuskan rasuah ….akan siasat kerajaan terdahulu kalau ada unsur2 rasuah d kementetian Pertahanan…skrg apa cerita ??????

  34. Sudin Suni

    Blm sampai 100 hari dah ada laporan rasuah???????….mana janji Mat Sabu nak menghapuskan rasuah ….akan siasat kerajaan terdahulu kalau ada unsur2 rasuah d kementetian Pertahanan…skrg apa cerita ??????

  35. Sudin Suni

    Blm sampai 100 hari dah ada laporan rasuah???????….mana janji Mat Sabu nak menghapuskan rasuah ….akan siasat kerajaan terdahulu kalau ada unsur2 rasuah d kementetian Pertahanan…skrg apa cerita ??????

  36. Sudin Suni

    Blm sampai 100 hari dah ada laporan rasuah???????….mana janji Mat Sabu nak menghapuskan rasuah ….akan siasat kerajaan terdahulu kalau ada unsur2 rasuah d kementetian Pertahanan…skrg apa cerita ??????

  37. Laila Isabella

    xsmpi 100 hari dah ada isu ke.. acener ni

  38. Sakdiah Othman

    jgn asyik kata orang perompak …Allah terbalikkan nnt..sendiri jadi Perompak.

  39. Siti Nazira

    menteri ph sama pm lanun malaysia rompak duit rakyat……

  40. Siti Nazira

    menteri ph sama pm lanun malaysia rompak duit rakyat……

  41. Syafa Syafika

    Klo nak siasat 2 siasat la betul. Jgn hangat2 tai babi aje. Buang masa..

  42. Jefri Daud

    100 hari manefesto belum ditunaikan,dah menyamun harta negara,,ini yg dikatakan ph bersih dari rasuah??…

  43. Don Diego

    Awal awal dah kuat rasuah.. Parah PH ni

  44. Mohsein Khalil

    100 hari da kene cekup.. Xdan nk Kaut lebih lg.. Suppoters memendam perasaan sambil duduk dibucu katil.. Mat sabu mcm biasa bg statement power.. ‘Sy x tau’.. Smbil baling mickepon..

  45. Mohsein Khalil

    100 hari da kene cekup.. Xdan nk Kaut lebih lg.. Suppoters memendam perasaan sambil duduk dibucu katil.. Mat sabu mcm biasa bg statement power.. ‘Sy x tau’.. Smbil baling mickepon..

  46. Yamin Shahrul

    eh..ni silap ni ! takkan la menteri ph nak rompak..salah ni,eh silap ni..iskkkkkk???

  47. Yamin Shahrul

    eh..ni silap ni ! takkan la menteri ph nak rompak..salah ni,eh silap ni..iskkkkkk???

  48. Azmanyes Yesyes

    Mustahil krjaan PH yg bersih..suci…murni ada rasuah atau penyelewengngan wang…tak mungkin….

  49. Azmanyes Yesyes

    Mustahil krjaan PH yg bersih..suci…murni ada rasuah atau penyelewengngan wang…tak mungkin….

  50. Azmanyes Yesyes

    Mustahil krjaan PH yg bersih..suci…murni ada rasuah atau penyelewengngan wang…tak mungkin….

  51. Azmanyes Yesyes

    Mustahil krjaan PH yg bersih..suci…murni ada rasuah atau penyelewengngan wang…tak mungkin….

  52. Omar Bakri

    Ada berani ke SPRM nanti takut kecut telor bila guang eng n mat sabu tegur

  53. Sfira Damfa

    Pegawai tu asal dari zaman KERA2jaan UMNopuki kiki3 mat sabu dapat kesan pegawai perasuah .. Kiki3 bagus mat sabu ..

  54. Dany Puteri

    Bagus biar sama2 rasa asyik kacap hal org jer bru gentel man

  55. Dany Puteri

    Bagus biar sama2 rasa asyik kacap hal org jer bru gentel man

  56. Anugisan Ahmad

    Dorm perlu bertindak adil kerana trend sekarang kalau yg brtkaitan dgn kerajaan Pakatan harapan Akan dilepas begitu saja.(dorm=sprm)

  57. Roslee Abbas

    Tak sampai 100 hari dah makan RASUAH..wow!!! Tahniah Malaysia Baru!!!

  58. Roslee Abbas

    Tak sampai 100 hari dah makan RASUAH..wow!!! Tahniah Malaysia Baru!!!

  59. Syed Seh

    Hujung hujungnya nnt SPRM ckp dah siasat tidak ada apa-apa yg mencurigakan semua bersih dan sebersihnya.

  60. Syed Seh

    Hujung hujungnya nnt SPRM ckp dah siasat tidak ada apa-apa yg mencurigakan semua bersih dan sebersihnya.

  61. Syed Seh

    Hujung hujungnya nnt SPRM ckp dah siasat tidak ada apa-apa yg mencurigakan semua bersih dan sebersihnya.

  62. Rolling Ape

    Menifesto 100 hari . Kaya kan diri sendiri , kroni dan family

  63. Pemburu Rizqi

    Patut lama dah tak nampak makan kat kedai mamak….

  64. Hasrin Shah

    Hahaha blom 100 hari dah berani… nampak sangat gelojoh dasar mata duitan.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Loading...