Home / :: BLOG :: / Tabung Haji Disalah Guna Semasa Era Mahathir

Tabung Haji Disalah Guna Semasa Era Mahathir

Pada tahun 1998, semasa dipengerusikan oleh adik ipar Perdana Menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad, Allahyarham Tan Sri Ahmad Razali Mohamed Ali, Tabung Haji telah terlebih bayar untuk dua bangunan yang dibeli di Kuala Lumpur.

Kedua-dua bangunan berkenaan adalah TH Perdana, yang dibeli dari Maju Holdings Sdn Bhd untuk RM117.08 juta lebih daripada nilai sepatutnya, dan TH Selborn, yang telah dibangunkan oleh Swasta Setia Holdings Sdn Bhd dan dijual pada harga yang RM51.38 juta lebih daripada nilai sebenar.

Tabung Haji membayar sebanyak RM436.38 juta bagi dua hartanah itu, walaupun penilai menganggarkan bahawa keduanya bernilai RM267.92 juta.

The Wall Street Journal, pada artikel Disember 2004 yang memperincikan pembelian, menyifatkan Maju Holdings sebagai “syarikat tidak menguntungkan”.

Pemiliknya, Tan Sri Abu Sahid Mohamed, telah dilaporkan berpaling kepada menteri ketika itu yang bertanggungjawab bagi Tabung Haji, Abdul Hamid Othman pada bulan Disember 1997, untuk mempercepatkan jualan TH Perdana ini (bangunan itu kemudiannya dikenali sebagai Maju Junction) kerana beliau menghadapi masalah kewangan.

“Saya sangat memerlukan kelulusan cepat anda mengenai perkara ini, kerana bank telah mengeluarkan notis merampas harta hartanah,” Abu Sahid telah menulis dalam surat kepada Hamid, menurut WSJ.

Tabung Haji bersetuju untuk membayar RM270 juta untuk 546,000 kaki persegi hartanah, pada RM494 skp, dan mendapat kelulusan Dr Mahathir untuk memberikan Abu Sahid bayaran pendahuluan RM220 juta yang beliau minta, WSJ laporkan.

LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA.

Tetapi menurut laporan Audit Negara 2003, Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) menambat nilai bangunan itu pada RM152.92 juta, atau RM400 sekaki persegi, dan mendapati bahawa harta itu hanya 372,289 kaki persegi.

“Ini bermakna Tabung Haji membayar RM117.08 atau 76.6% lebih daripada nilai yang dianggarkan. Ini jelas menunjukkan bahawa Tabung Haji membayar hampir dua kali ganda jumlah yang dinilai oleh JPPH,” dinyatakan dalam laporan Ketua Audit Negara.

Akhbar itu berkata laporan Ketua Audit Negara itu juga menyatakan bahawa bayaran pendahuluan melanggar pekeliling Perbendaharaan, yang menyatakan bahawa bayaran awal maksimum hanya perlu 15% nilai daripada kerja-kerja pembinaan, atau RM5 juta – yang mana lebih rendah.

Laporan itu juga menyatakan bahawa Tabung Haji telah memaklumkan kepada Jabatan Audit Negara bahawa ia membayar harga yang lebih tinggi untuk TH Perdana kerana rangka kerja logam telah digunakan dalam pembinaan bangunan, dan ia juga telah dilengkapi dengan gentian optik.

Sementara itu, TH Selborn bernilai hanya RM115 juta menurut JPPH, tetapi Tabung Haji membayar RM166.38 juta bagi hartanah itu, dilaporkan tahun itu.

Tabung Haji juga mewajarkan harga untuk TH Selborn dengan merujuk kepada “kemasan berkualiti tinggi” yang sedemikian seperti “kaca tirai façade” dan ia berdasarkan kepada konsep bangunan pintar.

WSJ pada tahun 2004 juga melaporkan bahawa penjualan TH Perdana bukanlah kali pertama Tabung Haji kehilangan berjuta-juta ringgit kepada Maju Holdings milik Abu Sahid itu.

(Visited 8,548 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

47 comments

  1. Rickey Tedung Melancar

    Saman lah mahathir now……buktikan…..takut nanti tak menang lagi pru akan datang..heheheh

  2. Ungku Burhan

    Dahsyat ! Langsung takda tindakan pun. Agak-agak rakyaat boleh halal kan ke ?

  3. Rosli Hashim

    Ungku Burhan TAK HALAL KUBUR BERASAPLAH

  4. Iskandar Ahmad

    Betol…zmn kuttey lg penyangak…penyamun tbg hj..epf..petronas tpi ade dipertikaikan tak…ada…ada…

  5. Hasnifarina Hassan

    Kisah ni pncarum xnk tau. Yg dorg kisah trlebih byr div pd dorg…

  6. Suleiman Akhlaken

    Kalau ada bukti sila kemukakan.. skrg ni bukti penyelewengan tabung haji dilakukan ketika zaman najib..

  7. Manisah Ismail

    Sedih duit hasil titik peluh rakyat untuk menunaikan rukun Islam ke5 disalah gunakan. Sebagai ank kg melihat sendiri mcm mana mereka kumpul duit utk ke mekah.

  8. Mazran Yusoff AN

    Ambik kau…nk cari salah orang…sekarang Allah swt buka salah dia sendiri

  9. Dayang Senandung

    Klu lagu tu dakwa mahadzir ada berani. Kepala tunduk lantai last last bagi kafir jga mcm org melayu semua jahat semua tak amanah. Sikap hampa sendiri bagi kafir pandang hina islam. Bagi kafir pegang duit dpa mna ada halal haram. Alamat hlang banyak lagi la duit tu. Hilang tanpa dapat dikesan nk dakwa sapa.

  10. Samuri Ramin

    Mohd Mudzaffarudin Radzi…apa nama apa nama….kutty dh puas kerok duit TH skrg nk bgi plk kat cina komunis

  11. Sharkfiq Stella

    Betul tu.mahathir ni perompak, penyamun, penyangak,perosak bangsa dan agama

  12. Princesbby Princesbby

    masa zaman madey semua org tahu….org muda skrg tak tahu apa yg terjadi masa lalu…

  13. Hamid Paktam

    Maaf MUJAHAT tak baca lagi pasal x jumpa cari fail

  14. Tristan Affendi

    Mahathir sbnrnya lebih merosakkan ketika jd PM. Cuma mmg jenis ular mmg licik menyusup.

  15. Ahmad Effendi

    KAMI TUNTUT MOORTHY PENGKHIANAT NEGARA DI PECAT

  16. Larahim Bin Betah

    Hanya kepada Allah je kita berserah…
    Ramai2 buat solat hajat semoga Allah tunjukkan KEBENARAN.
    DOA adalah SENJATA ORANG2 MUKMIN..

  17. Muhammad Farisz

    ohh bangsatty… keluarga madey keliling..

  18. Hafas Ismail

    SuruhanjayaPenyimpanRahsia……ape yer, tolong sambung kengkawannnn

  19. Tan Nadzri Nad

    Kena tubuh siasatan di raja bagi menyiasat..kes TH..Klu tidak smpai bila..kejadian dahulu..terjadi…

  20. Mahyunah Masud

    i memng tak halalkan even if 2 sen duit i di guna cara ini.

  21. Mahyunah Masud

    memng tak le tu? kata org putih ” kerat jari saya”. ceh, kata org putih.

  22. Dewi Elara Jarawi

    Mahyunah Masud bukan setakat 2 sen kak, sesen haram pun saya takkan halalkan

  23. Mahyunah Masud

    haah. sesen dan 2 sen. ada org tu tadi i terbaca ada simpanan rm109 million

  24. Dewi Elara Jarawi

    Mahyunah Masud org yg Simpan th byk yg loaded2 tu yg dieorg geram tu

  25. Jalil Ismail

    Tak serik2 memilih PM4…inilah akibatnya.

  26. Puteri Lilin

    Ya Allah Yang Maha Berkuasa..tunjukkanlah dan buktikanlah pemimpin sbg penghianat sebenar pada agama bangsa dan negara Malaysia..Amin.sama2 kita nantikan bukti kekuasaan Allah.lebih byk lg isu akan kita ketahui sebenar2nya

  27. Aija Wahab

    #rinduzamankutty
    Adik kakak abang, pok cik, mok cik…. haaa… ni lah yg korang rindu sangat kannn??? Hadap lahhh… haha

  28. Zeck Abdullah

    Nak cari salah orang pekung sendiri terbuka

  29. Mohd Kasim

    Kan mat sabu ckp madey pakar pelingkup negara,Dan kepala perompak,Tak mustahil lah semua Akan terbongkar

  30. Yang Hashim

    dok fikir yang dulu….pun umno juga. . yang sekarang ni…

  31. Halim Hashim

    Kapada bangsa Melaysia Baru apa yang Tun Mahathir dan LGE buat semua betul .
    Cuma kita tunggu selepas ini apa kesannya kepada orang Melayu terutama dan Malaysia amnya.
    22tahun kehancuran banyak GLC telah diselamatkan hanya kerana dimiliki oleh rakan rapat beliau tidak pernah diambil kira oleh penyokong kerajaan PH.
    Masa akan menentukan benar atau salah pertimbangan kalian semua.

  1. Pingback: Tabung Haji: Apa yang patut disiasat – Portal Pakdin.my

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.